[english]

Sajtóközlemény

George Maciunas és Tót Endre
kiállítása az Artpool Művészetkutató Központban
1993. március 19. – május 14.

Tót Endre

az Iparterv generáció tagja, 1978 óta Németországban él. 1971 elejétől kezdte a 0-t (ejtsd zéró) különböző műveiben felhasználni. Első zéró darabjait az 1971-es párizsi biennálén mutatja be (pl. átutalási postautalvány 0, azaz zéró forintra kiállítva, vagy egy levél, ahol a borítékon a feladó adatain, és a címzett nevén kívül minden 0). A következő években több helyen rendez zer0-typing akciókat. A több száz/ezer zéróval megírt lapot a kiállítás végeztével a világ minden tájára szétküldte (akció + kiállítás + mail art egyidőben). A 70-es évek folyamán ő volt azon kevés magyar művész egyike, aki részt vett a nemzetközi mail art hálózatban. 1974-ben a zéró felkerült művészbélyegeire. A ZEROPOST a zéró-szövegekkel együtt a korabeli magyar politikai helyzet, a kommunikáció-képtelenség termékei. A 70-es évek elejének másik híres akciója, a TOTalJOYS.

Tót Endre mind a mai napig használja az I AM GLAD IF... (Örülök, ha...) kezdetű mondatait. Ezek közül nemzetközi méretekben is híressé vált az a mondat, melyet Tót Endre művészpecsétjén népszerűsített: I AM GLAD IF I CAN STAMP (Örülök, ha pecsételhetek). 1973-ban Angliában a nemzetközi FLUXshoe-n és későbbi akciók során Tót órákon át fehér papírra pecsételt. Az akció végeztével több száz papírlap borította az asztal környékét, s a papírok mindegyikén egyetlen mondat, az Örülök, ha pecsételhetek olvasható. Ezek a pecsételések, többek között, indirekt módon az irodai munka értelmetlenségén ironizálnak. Egyik legutóbbi példája ennek az Artpool 1992-es nyári fax-kongresszusára küldött munkája: I AM GLAD IF I CAN FAX (Örülök, ha faxolhatok). Talán ezeknek a mondatoknak az egyszerűsége, a játékossága látszólagos naivitása áll legközelebb a Fluxus szelleméhez.

Ked Friedman, a Fluxus jelentős teoretikusa, és Peter Frank kritikus egy 1982-ben, New Yorkban szervezett kiállításon Tót Endrét mint a Fiatal Fluxus egy képviselőjét mutatta be, bár művei láttán joggal merül fel a kérdés, hogy mennyiben láthatók el ezek a Fluxus-címkével. Joggal tarthatnának számot a happening, akcióművészet, konceptuális művészet, konkrét, ill. vizális költészet kategóriáira is. Az Artpool Művészetkutató Központ többhónapos kiállítás-sorozatának egyik célja, hogy az elmúlt harminc év avantgarde művészetének fogalmait - a művek tükrében - megpróbálja tisztázni.

(Tímár Katalin)

1993 | Artpool | Tót Endre | Fluxus@Artpool | kereső