english

Networking before & after & beyond

2006. november 3, 8, 10, 15, 17.

2006. november 3-án, 18 órától – Galántai György (Artpool, Budapest) az 1992-es Hálózati Világkongresszus budapesti ülésszakáról, a faxakcióról, a Faxzinről és a későbbi archaikus network fejleményekről beszél. Majd az elmúlt húsz év gyökeresen megváltozott művészetszemléletének internetes bemutatásával megkisérli felszabadítani a jelenre irányuló jövőképalakító képzeletet.

2006. november 8-án, 16 órától – Colette & Günther Ruch (Genf, Svájc) videódokumentumainak parallel vetítése. „DIRECT”: 1995-ben készült 20 perces filmdokumentum /DVD-változat, 2006/ egy kétnapos nonstop genfi network-eseményről, öt ország öt netwörkerének (J. N. László, D. McIntosh, J. O. Olbrich, G. Ruch, W. Tietz) részvételével „A L’ECART”: 1977-es 47 perces, kétrészes S-8 filmdokumentum /DVD-változat, 2004/ 1. rész: az „écart” csoport és genfi működésük (pár látogatóval, pl. Giuseppe Chiari és Tót Endre) 2. rész: kétnapos esemény a lausanne-i „théâtre de Vidy”-ben: D. Higgins „Clown’s way” című 300 felvonásos műve az „Ecart” csoport előadásában „Z-COMME RESEAUX”: 1994-ben a francia „canal plus” számára készült 30 perces dokumentumfilm (© „terminal image” Paris, Mielle & Elrik, VHS-PAL), mintegy 40 networker, köztük Ryosuke Cohen, John Held Jr., Guy Bleus, Genesis P. Orridge, Günther Ruch, Istvan Kantor, Clemente Padin, The Subgenius Foundation, Bikini Girl, Luc Fierens, Piermario Ciani és mások anyagainak felhasználásával. „MAIL-PERFORMANCE-FAX-PROJECT”: a Bernben található svájci Postamúzeum által 1994-ben készült 18 perces dokumentumfilm /VHS-PAL/, melyen H. R. Fricker, M. V. Stirnemann, G. Ruch telefon-, fax- és performanszakciója, valamint munkáik láthatók (vetítve a svájci DRS tévécsatornán 1994-ben) 18:30-tól – Colette és Günther Ruch – „KOLLABORÁCIÓS PROJEKTEK – ÉLŐ BEMUTATÓ” „SOUND & MAILBOX” (30 perces hangakció 2 személyre és mikrofonra): network-költészet a következő művészek minimálszövegeinek felhasználásával: Dick Higgins / Ray Johnson / Richard Kostelanetz / Mark Bloch / Julien Blaine / Ulises Carrión / Robin Crozier / Guillermo Deisler / Rod Summers / Ruth Wolf-Rehfeldt / Fernando Aguiar / Jiri Valoch / Wlademir Dias-Pino / Lucien Suel / Jürgen Olbrich / és mások, valamint egy rövid ismertetés a 80-as évek network világkongresszusainak fejlődéséről.

2006. november 8-án, 19 órától – Peter Küstermann / Netmail (Minden, Németország) „A hálózati tevékenység megváltoztatta az életem” – A Mail Art Mekka Minden 20 éve Diabemutatóval egybekötött előadás e soknyelvű világfi életéről, arról, hogy hála a Decentralizált Világkongresszusoknak, hogyan került be Peter Netmail művésznévvel a Guinnes világrekordok könyvébe. Peter, utazó művészpostás egyenruhájában, bemutatja azt a szerteágazó hálózati tevékenységet, amit mint mail art művész, író, festő, performer, filmes, művészetkritikus, galériás és – egy régi templomépületben található kultúrközpontban – fesztiválokat szervező végez. Tevékenységének köszönhetően szülővárosa, Minden, a „Mail Art Mekkája” címmel büszkélkedik. Peter hátizsákjában elhozza az Artpoolba az 1986-óta rendezett Decentralizált Világkongresszusok és más művészeti projektek többnyelvű egyedi könyveit és színes katalógusait is.

2006. november 10-én, 18 órától – Tóth Károly (Rotterdam, Hollandia) Egy független művészeti laboratórium, a ZEROGLAB – előadás az intézményről és a projektekről. [...] „régóta foglalkoztat, hogy miből is jön létre egy ötlet, ami még nem kristályosodik ki teljesen kész képekben vagy szavakban, hanem csak mint csíra létezik majdnem forma nélkül. Nagyjából ezektől a motivációktól vezetve hirdettem meg a Nanofesztivált. [...] Amiről azt gondoltam, hogy csak engem érdekel, arról kiderült, hogy a világ teljesen különböző részein élő embereket is legalább annyira foglalkoztatta mint engem. Ezen felbátorodva, még két másik fesztivált is rendeztem, melyeket egy adatbázisban feldolgoztam és publikáltam az interneten.”

2006. november 15-én, 18 órától – Marko Stamenkovic kurátor (O3ONE – Belgrád, Szerbia) „Az élet gazdaságtalansága – A menekvés esztétikája” című kollaboratív média projektje, az amszterdami Cinema Suitcase nemzetközi művész-csoport utazó videóinstallációja. A csoport tagjai Mieke Bal (Hollandia), Zen Marie (Dél Afrika), Thomas Sykora (Hollandia), Gary Ward (Írország), Michelle Williams (Anglia). A videómunkákban vizuális eszközeik, narratívájuk, reflektív voltuk segítségével az élet gazdaságtalansága egyszerre jelenik meg minden területen, melynek eredményeképpen az egyének állandó bizonytalanságban élnek, állandó gazdasági függésben, ugyanakkor szervesen elidegenedve egymástól. Látható, milyen mértékben forgatta fel az emberek életét a gazdasági és politikai faktorok összesége és hogyan próbálják megtalálni – összefogással, alternatívák felállításával, vagy éppen a teljes újrakezdéssel – saját szerepüket a gépezetben.

2006. november 17-én, 18 órától – Fuchs Péter (Budapest) előadása a migrációs esztétikáról, a gazdaságos élet felépítéséről és megfoghatatlanságáról. Mostanában oly sok ember veszti el pont azokat a gyökereket – a berögzött, biztosnak tűnő értékrendek eltűnésével, a régi, biztosnak hitt értékek feloldódásával, a személyes önmegvalósítás kilátástalanságával –, amelyek nap mint nap igazolták az egyén számára a társadalomban betöltött hasznosságát, hogy már egyenesen életek, sorsok feleslegességéről (gazdaságtalanságáról) beszélhetünk. Egyfelől, ha feltételezzük, hogy egy emberi élet lehet ‘gazdaságtalan’, ahhoz fel kell tárnunk azokat az egymáshoz szorosan kötődő területeket, közteret a magánéletben, vagy az egyes emberek elmeállapotát, amelyben ez az emberi élet ‘gazdaságosan’, hatékonyan működhet. A ‘gazdaság’, ha a szó szigorú értelemben vett etimológiai síkját nézzük, egy bizonyos lakó- és termelőhelyre vonatkozik. Mégis, a szót mindenféle pénzügyi tevékenységre értjük – nem csak az egyes személyek privát élete, ‘háztája’ léptékében, hanem akár nagyobb szociális csoportosulások színtjén.