Vito Acconci (1940)

Amerikai (USA) művész. Irodalmi tanulmányok után 1964-ben művészetelméletet oktatott New Yorkban, folyóiratokban novellákat, kisregényeket publikált, majd teljesen a költészetnek szentelte magát. A minimalista esztétika hatására a jelekkel, az absztrakt struktúrákkal és a térrel kezdett el foglalkozni, s költészetében a szavakat tárgyként, a papírlapot akciómezőként kezelte. "A papírlap használatát mint térmodellt fogom fel, egy performance tereként miniatűr vagy absztrakt formában" - nyilatkozta. 1969-től valós térben megvalósított konceptuális akciókra tért át, amelyekben a tér a mindennapok terét, a társadalmi, kulturális környezetet jelentette számára, mint például a Following Piece (Követés mű) esetében, amikor három héten keresztül egy-egy véletlenül kiválasztott személyt követett az utcán addig, míg az egy privát helyre be nem lépett, és az erről írt beszámolókat mint "privát műveket" küldte szét. Ugyanakkor saját testével, illetve a testén, a test felületén végzett különböző tevékenységeket, amelyek a body art körébe tartoznak. Ilyen például az 1970-es Rubbing Piece (Radírozó mű), amelyben bőrét hosszasan, egészen annak felsértéséig radírozta. A 1970-es évek közepétől építészettel, szobrászattal és environmentekkel foglalkozik.

[kutatólap]