Vettor Pisani (1934)

Olasz művész. A hatvanas években művészetének fő témája és kulturális, mitografikus hivatkozása Marcel Duchamp volt. Ezzel kapcsolatos tanulmányait 1970-ben kiállításon mutatta be Maschile, feminnile e androgino. Incesto e cannibalismo in Marcel Duchamp alcímmel. A Duchamp által a művészetben feldolgozott persona kérdésével foglalkozott 1971-től performance-aiban is, amelyekben a nő és a férfi kettőssége mellett a fizikai és a szellemi, a természetes és a művi/művészeti ellentmondásait próbálta meg feloldani. Szimbolikus értelemben használta fel az akcióművészetben gyakran előforduló "női aktot", amely hol a földet vagy az éjszakát jelképezte, hol egyértelműen Duchamp-nak a Menyasszonyt vőlegényei vetkőztetik, sőt (A nagy üveg) című művére utalt. Más esetben a természetet és az elmúlást képviselő női testet a valós idő múlását mutató órával konfrontálta, vagy pedig a test részleges befestésével szoborrá, időtlen műtárggyá alakításának gondolatát fogalmazta meg. Pisani az 1980-as évek óta színházzal is foglalkozik, valamint - szintén Duchamp nyomdokain haladva - a szobrászat és a body art határán mozgó "testkiegészítéseket" készít.

[kutatólap]