a DADA mint mozgalom

Tristan Tzara: Zürichi krónika (1915–1919)*

1915. november
Arp és Mme Van Rees kiállítása a Tanner Galériában – az új emberek nagy felzúdulást látnak papíron – és csak kristályegyszerűségfém világot látnak – nem művészet nem festészet (Kritikusok kara: „Most mit tegyünk?” Exkluzív székrekedés) egy áttetszővonalpontosság világot amely valami megjósolt brilliánsbölcsesség szerint szaltózik.

1916. február
A legeldugottabb utcában, épület-bordák árnyékában, ahol diszkrét detektívek bolyongnak a piros utcalámpák között – MEGSZÜLETETT – megszületett a Cabaret Voltaire – Slodky plakátja, fametszet, nő és Tsai, szívizmok, CABARET VOLTAIRE és fájdalom. Piros lámpák, zongoranyitány, Ball a Tipperaryt olvassa zongorán, „sous les ponts de Paris”, Tzara hamar lefordít/felolvas néhány verset, Mme Hennings – csend, zene – deklaráció és kész. A falakon van Rees és Arp, Picasso és Eggeling, Segal és Janco, Slodky, Nedelman, színes papírok, az ÚJ MŰVÉSZET fölénye, absztrakt művészet, futurista térkép-versek: Marinetti, Canguillo, Buzzi; Cabaret Voltaire minden este zene, ének, felolvasás – a nép – az új művészet a legnagyszerűbb a népnek – van Hoddis, Benn, Tress – balalajka – orosz est, francia est – egyszeri kiadásban megjelenő szereplők, felolvasnak vagy öngyilkolnak, sürögnek-kavarognak, a nép ujjong, zokog, az isteN és a borDély kozmopolita vegyüléke, a kristály és a világ legkövérebb asszonya: „Sous les ponts de Paris”.

1916. február 26.
Huelsenbeck megérkezett!
Bamm! bamm! bammbabamm!
ellenzék nélkül kezdetillattal.
Nagy gálaest – szimultán vers három nyelven, tiltakozó zaj néger zene Gatyama-adzag (Ho osenlatz Ho osenlatz) zongora Typperary Laterna magica demonstráció legújabb proklamáció!! felfedezés párbeszéd !!DADA!! legfrissebb újdonság!!! kispolgári ájulás, bruitista zene, legújabb őrület, dal Tzara tánc tiltakozások – a nagydob – piros lámpa, rendőrök – Cabaret Voltaire dalok kubista képek képeslapok dal – szimultán vers törv. védve Tzara Ho osenlatz és van Hoddis Hü ülsenbeck Ho osenlatz örvény Arp – kettőslépés szeszt követel füstöt fúj a harangok felé (azt suttogja, gőg) csend Mme Hennings, Janco deklarációja, Transzatlantikus művészet = a nép ujjong a kubista csengettyűtáncra dobott csillagon.

1916. június
Megjelenik a Cabaret Voltaire
ára 2 frank. Nyomtatta J. Heuberger.
Benne: Appollinaire, Picasso, Modigliani, Arp, Tzara, van Hoddis, Huelsenbeck, Kandinszkij, Marinetti, Cangiullo, van Rees, Slodky, Ball, Hennings, Janco, Cendrars stb. DaDada dada dadadadadadada dialógus az új élet – benne egy szimultaneista vers; a ragadozó kritikusok platonikusan bepakoltak minket a túlérett géniuszok huzatos lakába. Vakbélgyulladás ellen használj béltörlőt. „Azt tapasztaltam, hogy a rohamok egyre ritkábbakká és enyhébbekké válnak, és ha fiatal akarsz maradni, kerüld el a reumát.”
A meleg öböl rejtélye.
A kabaré hat hónapig állt fenn, és a szépség istenének háromágú groteszk-szigonyát minden este belevágtuk minden nézőbe, és a szél sem volt enyhe – oly sok tudatot zilált össze – tolakodás és naplavina – életerő és a csendes sarok a bölcsesség vagy a téboly közelében – ki tudja, hol a határ? – a fiatal lányok lassan elpártoltak, és a keserűség befészkelte magát a családapák hasába. Megszületett egy szó senki sem tudja hogyan DADADADA baráti esküt tettünk az új átváltozás jegyében, mely nem jelent semmit és a legjelentősebb tiltakozás volt, a legerősebben felfegyverzett állítás: üdvözlés szabadság blaszfémia tömeg csata sebesség ima nyugalom gerilla magány tagadás és a kétségbeesettek csokoládéja.

1916. július 14.
Először a világon.
Salle zur Waag: 1. Dada Est
(Zene, tánc, elmélet, manifesztumok, versek, festmények, ruhák, maszkok)
Sűrű tömeg jelenlétében Tzara demonstrál, követeljük, követeljük a jogot, hogy különféle színekben vizelhessünk, Huelsenbeck demonstrál, Ball demonstrál, Arp „Erklärung” (Nyilatkozat), Janco „meine Bilder” (képeim), Heusser „eigene Kompositionen” (eredeti kompozíciók), kutyaugatás, Panama szétszedése zongorán, zongorán és rakparton – üvöltött vers – üvöltözés és verekedés a teremben, az első sornak tetszik a második sor azt mondja nem ért hozzá a többi üvölt, ki a legerősebb, behozzák a nagydobot, Huelsenbeck megint 200, Ho osenlatz kíséri a nagyon nagydob és kis csengettyűk a bal lábán – az emberek tiltakoznak üvöltenek ablakot törnek ölik egymást rombolnak harcolnak itt lép közbe a rendőrség.
A boksz folytatódik: kubista tánc Janco jelmezeiben, mindenkinek a saját feje a nagydobja, zaj, néger zene, / trabatgea bonooooooo oo ooooo / 5 irodalmi kísérlet: Tzara frakkban áll a függöny előtt, kőjózanon az állatoknak magyarázza az új esztétikát: gimnasztikus vers, magánhangzókoncert, bruitista vers, statikus vers a gondolatok kémiai elrendezése, „Biribum biribum” saust der Ochs im Kreis herum (kergebirka itt rohan) (Huelsenbeck), magánhangzóvers aaó ieó aii, új interpretáció az artériák szubjektív ostobasága a szív tánca a lángoló épületeken és akrobatika a nézőtéren. Újabb kitörés, nagydob, zongora és impotens ágyú, széttépett kartonpapír jelmezek a közönség gyermekágyi lázba visítja magát közbelépés. Az újságok elégedetlenek szimultán vers 4 hangra + szimultán mű 300 reménytelen idiótára.

1916. július
most először: Dada sorozat
Bejegyzett Dada koktél
Most jelent meg: Tristan Tzara: Antipirin úr első mennyei utazása. M. Janco színes fametszeteivel. Ára 2 frank. Előre fizetés esetén kérésre az impotenciát is gyógyítja.

1916. szeptember
Phantastische Gebete
(Fantasztikus imák) Richard Huelsenbeck versei 7 Arp fametszettel, Dada sorozat, Zürich.
„indigó indigó / villamos hálózsák / tetü és bolha / indigó indigai / unbaliska / bumm Dadai” „brrs pffi commencer Abrr rpppi commence kezdet kezdet”

1916. október
Schalaben Schalomai Schalamezomai
írta Richard Huelsenbeck, Arp rajzaival, Dada sorozat. A babakelengyében nélkülözhetetlen! Illusztrált.

1917. január-február
I. Dada kiállítás
Corray Galéria, Banhofstrasse, Zürich.
Van Rees, Arp, Janco, Tscharner, Mme van Rees, Lüthy, Richter, Helbig, Néger művészet, csodás siker: az új művészet. Tzara 3 előadást tart: 1. kubizmus, 2. a régi és új művészet, 3. a jelenkor művészete. Richter nagy plakátja, Janco plakátja. Több idős angol asszonyság gondosan jegyzetel.

1917. március 17.
Dada galéria
Vezetik: Tzara, Ball. Március 17: megnyitó.
I. kiállítás: Campendonk, Kandinszkij, Klee, Mense stb.

1917. március 23.
Ünnepélyes megnyitó, Dada galéria
Zürich, Banhofstrasse 19.
Piros lámpák matracok társasági esemény Zongora: Heusser, Perottet, Felolvasás: Hennings, A. Ehrenstein, Tzara, Ball, Táncok: Mlle Täuber /jelmez: Arp/, C. Walter stb. stb. 400 ember nagy ünneplő körmozgása.

Március 21. március 28. április 4. és minden szerdán
Tárlatvezetés a Galériában
L. H. Neitzel, Arp, Tristan Tzara. Előadások: március 24, Tzara: Expresszionizmus és absztrakt művészet; március 31, Dr. W. Jollos: Paul Klee; április 7, Ball: Kandinszij; március 28, Tzara: az új művészetről.

Április 14.
II. est a Dada Galériában: Sturm-Soirée
Jarry, Marinetti, Apollinaire, van Hoddis, Cendrars, Kandinszkij.
Heuser, Ball, Glauser, Tzara, Sulzberger, A. Ehrenstein, Hennings stb.
Néger zene és tánc, Jeanne Rigaud és Maya Chrusecz kisasszonyok támogatásával, Janco maszkjaiban.
Bemutató: Szfinx és szalmabáb, O. Kokoschka. Firduszi Gumiember Anima Halál.
Ez az előadás meghatározta színházunk szerepét: a rendezést átruházza a robbanó szél finom ötleteire, forgatókönyv a közönségben, látható utasítások, groteszk kellékek, a dada színház. Mindenekfelett maszkok és revolver-effektusok, a rendező kivégzése. Bravó! & Bum bum!

Április 9-30.
II. Tárlat a Dada Galériában
Bloch, Baumann, Max Ernst, Feininger, Kandinszkij, Paul Klee, Kokoschka stb. stb.

Április 28.
Az új művészet estje
Tzara: hideg Fény, szimultán vers 7 személyre. Glauser: versek, néger zene és táncok, Janco: festmények, Mme Perottet: Laban, Schönberg zenéje stb. Ball, Hennings stb. F. Hardekopf olvas fel műveiből.
A közönség kényelembe helyezi magát és megritkulnak a választási eszeveszettség kitörései, minden tag visszavonja saját indítékait és a formálódó új szellembe helyezi reményét, melynek neve: „Dada”.

Május 2-29.
III. Tárlat a Dada Galériában
Arp, Baumann, G. de Chirico, Helbig, Janco, P. Klee, O. Lüthy, A Macke, I Modigliani, E. Prampolini, van Rees, Mme van Rees, von Rebay, H. Richter, A. Segal, Slodky, J. von Tscharner stb. Gyermekrajzok – néger szobrok, Textilmunkák Reliefek

1917. május 12.
Régi és új Dada művészeti est
A. Spa: Jacopone da Toditól Francesco Merianóig és Maria d'Arezzóig; Heusser zenéje, előadja a szerző; Arp: versek, Böhme a hidegről és a meszesedésről.
Néger versek. Fordította és felolvassa Tristan Tzara / Aranda, Ew, Bassoutos, Kinga, Loritja, Baronga / Hennings, Janco, Ball stb. Aegidius Albertinus, Narrenhatz: Békák dala.
A közönség olyan étvágyat mutatott az ösztönös rekreáció és a nekivadult bambula e keverékére, hogy elkerülhetetlenné vált.
Megismételt Régi és új Dada művészeti est május 19-én

Május 25.
H. Heusser adja elő saját szerzeményeit. Zongora. Ének. Harmónium. Felolvasás: Mlle K. Wulff.

Június 1. a Dada Galéria meghatározatlan idejű szabadságra megy.

1917. július
A Dada mozgalom útjára indult
Rejtélyes teremtmény! Varázslatos revolver!
Megjelent a DADA No.1. 1917. július
irodalmi és művészeti revü.
Arp, Lüthy, Moscardelli, Savinio, Janco, Tzara, Meriano. A bölcsesség hosszú üldöztetés után (oldalak neuraszténiája, a Finomak néven emlegetett festők hőmérőzései) megpihen a terápikus művészetben.

1917. december
DADA No. 2,
ára 2 frank. Közreműködnek: van Rees, Arp, Delaunay, Kandinszkij, Maria d'Arezzo, Chirico, P. A. Birot, G. Cantarelli stb. stb.

1918. július
most jelent meg: Tristan Tzara: 25 vers Arp 10 fametszetével. Dada-sorozat.

1918. július 23.
Salle zur Meise: Tristan Tzara Est
Manifesztum, antitézis tézis antifilozófia, Dadadada dada dada dadaista spontaneitás dadaista undor NEVETÉS vers megnyugvás bánat hasmenés is érzelem háború üzlet költői elem pokoli propeller gazdasági szellem smafuizmus nemzeti himnusz plakátok a nyilvánosházaknak színpadra lökött targoncások, vad kirohanások az akadémikus intelligencia megritkulása ellen stb.

1918. szeptember
Wolfsberg Galéria.
Kiállítás: Arp, Richter, McCough, Baumann, Janco stb.

1918. december
DADA No. 3.
Ára 1 frank 50, luxuskiadás 20 frank.
Felszabadított rend a folyamatos forgó mozgás a felszabadult keresésért „azt sem akarom tudni, hogy élt-e előttem más ember” Éljen soká Descartes éljen Picabia az antifestő, aki most érkezett New Yorkból a sakkérzelmek nagy gépezete éljen soká dada Csuang-Ce az első dadaista le a dallammal le a jövővel (Reverdy, Raimondi, Hardekopf, Huelsenbeck, Picabia, Prampolini, Birot, Soupault, Arp, Segal, Sbarbaro, Janco, Richter, Dermée, Huidobro, Savino, Tzara közreműködtek). Romboljunk legyünk jók teremtsünk új nehézségi erőt nem=igen Dada az semmi élet Ki? rovarkatalógus (Arp fametszetei) minden oldal feltámadás minden szem halálugrás le a kubizmussal és a futurizmussal minden mondat autóduda keverjük keverjük barátaim és kollégáim a burzsoá salátát az örökkévaló mosogatóba az örökkévaló mosogató ízetlenség és én gyűlölöm a jóízlést.
E ponton vág közbe (kalapokat le!) a Novissima danzatrice. Dr W. Serner attrakciója! aki saját szemével látta és a jóság hercegeinek agyburkain szétnyomta a poloskákat.
De a gépezet forog
forgasd forgasd a történelem bédekker-noktürnjeit
fésüld meg az órák fogsorát
gyerünk uraim
a zaj megtöri a gyógyszerészeti rébuszokat

1918. december 31.
Arp: hátrahajló lábak oszlopai a kartonpapír fenomén tánckrátergramofon fények sora a sötétben koktélmeglepetések szerelmeseknek és haladás foxtrott-ház Flake, Wigmann, Chrusecz, Täuber, téboly a centiméterekben problematikus és vizuális elkeseredés / a dadaista spontaneitás / első szabad megnyilvánulása / színesben / és mindenki a maga csatalova

1919. január
Kiállítás: Picabia, Arp, Giacometti, Baumann, Ricklin stb. a Kunsthausban.

1919. január 16.
Kunsthaus
Tzara előadása „Az absztrakt művészetről” vetített képekkel, melyeken professzorok láthatók, amint gyilkos-taps-olajban főtt kockákkal teli fiókjaikban rendezgetik a kifejezhetetlent a Jóakarat nevében magyarázza Bumbum, a tájképkalap hiánya miatt a képhalak megszöknek keretükből. Lassú baktériumok befecskendezése a rángó erekbe.

1919. február
Megjelent a Dada Mozgalom kiadásában / 391
Ára 2 frank / Utazó magazin / New York – Barcelona / Gabrielle Dada Menifesztum Buffet Alice Bailly, Arp az örökkévaló velencei fagyökeret állít ki, Picabia, PICABIA. The Blind Man, Ribemont-Dessaignes, Tzara, Duchamp stb.

1919. április 9.
Salle Kaufleuten 9. Dada Est
NON PLUS ULTRA. Rendezte: W. Serner, Akrobataszelidítő: Tzara, jelek a türelmetlenség feszülete a gyanú köde az izgatottság szikrái már két héttel az előadás és a meghirdetés előtt megmutatták kutyafogukat heveny járvány terjedt szét a vidéken.
1500 ember töltötte meg a termet, amely már bugyogott a bambulák buborékjaitól.
Íme Eggeling, amint összefüggésbe hozza a hengert és a tengert, s elmondja a jövő festészetének helyes irányvonalát; Suzanne Perottet Eric Satie-t játszik (+ felolvas) zenei irónia a smafuizmus nemzenéje hülyegyerek a Dada Mozgalom csodalétráján. De itt jön Miss Wulff / emberfeletti maszk _ % § ? / hogy hangsúlyozza Huelsenbeck és a Nevetés (kezdődik) jelenlétét a vattacukor mély benyomást tesz egy szála áthalad az 1500 néző agyvelején. Amikor a sötét színpad kivilágosodik és 20 ember mondani kezdi Tr. Tzara A hím láza? című szimultaneista költeményét, a botrány fenyegető méreteket ölt spontán szigetek formálódnak a teremben, szövetkeznek, sokasodnak, aláfestik a hatalmas ordításgesztusokat és a szimultán hangszerelést. A vér jegye. A múlt, a neveltetés lázadása. „Lázálom látomás 4 káros rákos krákog rátok a barakkból” Sous les ponts de Paris. Az ammóniavihar közepén Alice Bailly és Auguste Giacometti egy nyakravalót hoz be a szerzőnek.
Richter elegáns és gúnyos. Gegen ohne für Dada, Dada szempontból a Dada telegráfia és mentalitás stb. stb. dada. dada dada. Arp az irdatlan ovál alatt üvölt felhőpumpát, gumit éget, okos és mocsaras névmások kályhapiramisát a bőrzsebekben. Serner veszi át a terepet, hogy elővezesse Dada manifesztumát, és most, arra, hogy „az alkirálynő fotel, a kutya függőágy”, a tömeg elveszti láncait hurrikán őrjöngés sziréna fütty bombázás dal a csata keményen kitör a közönség fele megtapsolja a tiltakozók túlordítják a teremben akinek van idege cseppfolyós az izom ugrik Serner gúnyos gesztusokat tesz galléron ragadja a botrányt / torokszorító vadság / Szünet.
Eresztékeikből kitépett székek repülnek reccsenve a várható hatás kegyetlen és ösztönös.
Noir Cacadou Tánc (5 személy) Miss Wulff vezetésével, a csövek tánca a fejetlen pytecantropusok helyreállítása elfojtja a közharagot. Az intenzitás egyensúlya a színpad irányában növekszik. Serner versei helyett egy csokor virágot helyez egy szabászati próbababa lábához. A deliráló terem Tzarának nem engedi felolvasni a Dada Proklamációt, a hang rongyokban lóg a falikarokon, növekvő nekivadult téboly rázza össze a nevetést és a rettenthetetlenséget. Az előző számot ismételjük. Új tánc 6 hatalmas káprázatos maszkban. Vége. A Dadának sikerült bekapcsolni a közönségben az abszolút tudattalanság áramkörét, hiszen elfeledték a neveltetés és az előítéletek szabta határokat, és megtapasztalták az ÚJ izgalmát.
A Dada végső győzelmet aratott.

1919. május
Legújabb szenzáció: Dada Antológia
(Dada 4–5). Ára 4 frank, luxuskiadás 20 frank.
Picabia vekkeróra-petárdái, szárazelemek Picabia Tzara csörgőnaptár 3 könnyű darab Cocteau jegyzet a bábaköltészetről Globe Giacometti Reverdy 199 Globe Tohu-bohu Radiguet háromszög katasztrófa p. a. Birot, Hausmann legújabb varázs-TNT Arp Aa 24 arp részletekben aszphodélosz előbőr bagoly taxisofőr G. Ribemont-Dessaignes véletlen szavak pap szerepben Gabrielle Buffet MAM Vivier a dada hozzájárulások átvevője André Breton a zsarnok Chirico teljes hosszában kipörgeti a dada szobrot Louis Aragon feltalálja az utcákat Ph. Soupault Eggeling Richter a csinos madárdob Huelsenbeck és Serner-Serner-szer szereli a táviratot miszerint A művészet halott stb.
Avassatok fel mindenféle színt a transzkromatikus egyensúlytalanság gyönyöréért, mely a legújabb kozmopolita rezgések alatt széttartó széttartások belső bátorságának vizeletét antiművészetté köti az álcázott érzelmek hordozható cirkusz-velodromjában.

1919. június
Álpárbaj Arp + Tzara, Rehalp, ágyúval, de egy irányba fordítva meghívott közönség ünnepelte a kékes magánygyőzelmet.

1919. október
Megjelent: Der Zeltweg
Megjöttek a dadaisták! Ára 2 frank. Közreműködők: O. Flake, Huelsenbeck, Christian Schad, Serner, Arp, Tzara, Giacometti, Baumann, Helbig, Eggeling, Richter, Vagts, Täuber, Wigmann, Schwitters stb. Megjöttek a dadaisták!! Neo-dadaizmus Attention aux pick-pockets very much e pericoloso. Tr. Tzara.

Október 15-ig
8590 cikk jelent meg a dadaizmusról a következő városok újságaiban és folyóirataiban: Barcelona, St. Gall, New York, Rapperswill, Berlin, Varsó, Mannheim, Prága, Rorschach, Bécs, Bordeaux, Hamburg, Bologna, Nürnberg, Chaux-de-fonds, Colmar, Jassy, Bari, Koppenhága, Bukarest, Genf, Boston, Frankfurt, Budapest, Madrid, Zürich, Lyon, Bázel, Christiania, Bern, Nápoly, Köln, Sevilla, München, Róma, Horgen, Párizs, Effretikon, Bern, London, Innsbruck, Amszterdam, Santa-Cruz, Lipcse, Lausanne, Chemnitz, Rotterdam, Brüsszel, Drezda, Santiago, Stockholm, Hannover, Firenze, Velence, Washington stb. stb.

*Kappanyos András fordítása <>

Zürich New YorkBerlinKölnHannoverPárizs
a DADA • a DADA • a DADA • a DADA
mint szó • mint mozgalom • mint irányzat • mint életérzés