M.U.Z.I.K. / MAGASPINCE /
Vágtázó Halottkémek
A Vágtázó Halottkémek egészen másképp szól, máshogy fogalmaz, mint e M.U.Z.I.K. többi főhőse, mégis, itt a helye, vitathatatlanul. Elválaszthatatlan része ennek a történetnek, e sorok írója azonban - bár koncerten többször látta a VHK-t - otthoni "fülbevalónak" éppúgy nem tudja használni, ahogy Kamondy Ágnes sem foglalhatta be a korszak zenés színházi emlékművébe: a VHK nem írt szép dalokat Közép-Nirvániából, hanem az égre üvöltött, torka szakadtából. Nem a sanzonhoz húzott, hanem a sámánokhoz. 1978 áprilisában, akkortájt, amikor a Spions két tagja Párizst választotta, a Budapesti Műszaki Egyetem egyik klubjában első tudatos punk-koncertjét adta a Vágtázó Halottkémek - hörgésük, üvöltésük egyúttal e krónikás első punk-élménye lett. A koncertegyébként félbeszakadt, nem lehetett pontosan tudni, mi történt, a |
Ma már tudható, bizonyos szinten ez meg is történt: a leghosszabb ideje működő magyar alternatív zenekarként biztos tábort építettek ki maguknak itthon, gyakran szerepeltek nemzetközi porondon, lemezeik jelentek meg. Nem tudtak beljebb kerülni a perifériáról - ilyen zenével nem is lehetett volna -, de hírük van, és ez tisztes eredmény.
Már 1978-ban - két évvel legelső, gimnáziumi koncertjük után - "Hej! Hej!" kiáltásokkal tartottak kapcsolatot közönségükkel. Az évek során világossá vált ennek oka: egyre többet és egyre következetesebben beszéltek zenéjük sámánisztikus vonásairól, koncertjeik rituális jellegéről, a legősibb idők zenélési módjához való kötődésükről; ezek és a hasonló egyszótagos kiáltások a szavak nélküli, extatikus kommunikáció eszközei.
"Zenénk sok lényegi jegyben közös a hunok zenéjével: rendkívül ritmikus, az énekesek >farkasok módjára üvöltenek<, s a pentaton dallamvilág. A mi zenénk mágikus, mai népzene, letisztult állapotban, belső szükségszerűségből születik folyamatosan a színpadon, folyamatában váratlan újdonságokat hoz, megráz, felkavar, megtisztít - újra teljes életre ébreszt" - írták magukról 1986-ban a Vágtázó Halottkémek és a népzene című füzetben, hozzátéve:
"1976-ban a VHK még teljesen ösztönös zenét játszott - semmi ismerttel meg nem elégedve folyamatosan teremtve világát. A hetvenes évek végére jártunk be ebből akkora földet, hogy megértettük: az ősi magyar népzenét, a sámánzenét teremtő erők azok, amiket mi ébresztgetünk. A Diószegi Vilmos kutatta sámánénekek jellegzetes monoton dobritmusa, a sámánszövegek tagolása, dinamikája, fohászai valóban megdöbbentően egyeznek sok szövegünkkel."
A sámán-kapcsolat, az ősi tüzek élesztgetése a 80-as évek legelején még nem volt evidencia - ami evidencia volt, azt úgy nevezték: punk rock. Punk, de nem a forma, hanem az energiatöltet miatt. Hozzájuk hasonlóan hátborzongató és felkorbácsoló zenére senki sem volt képes, sem abban a körben, ahol mozogtak, máshol pedig pláne. Mindenki másnak számaik voltak, ők felmentek a színpadra, belevágtak, üvölteni kezdtek, vonaglottak, megkínozták hangszereiket, a végletekig feszítették, aztán valahogy vége szakadt, fel lehetett lélegezni vagy falhoz vágni egy üres üveget.
Én úgy gondolom, a megformáltság legalább annyira, ha nem jobban elvezethet ahhoz, amit az alkotó ki akar fejezni, ők deklaráltan a spontaneitást tartották zenéjük egyik legfontosabb elemének. Hogy a zene ott szülessen, éljen és haljon meg a színpadon - így is nevezték: életzene. "A legborzalmasabb, legrohadtabb dolgoktól a leggyönyörűbbekig, a születéstől a halálig, a szerelemtől az elválásig felölel mindent" - fogalmazott egy interjúban Czakó Sándor (Magyar Ifjúság, 1988).
1980 után, amikor rendszeresebbé váltak fellépéseik, már Soós Lajos basszusgitározott és Szabó István gitározott a VHK-ban, amely "státuszában" a fővárosi klubokat megtöltő "nagyok", a Bizottság, az Európa Kiadó, a Kontroll Csoport közé tartozott, ám hatása amazokétól egészen eltérő zenekarok születésében és akcióiban érződött. Noha ők is kvalifikált értelmiségiek - Grandpierre csillagász, Czakó nukleáris mérnök, Ipacs fizikus, Soós tanár - a 80-as évek elejének punkjai inkább az ő nyomukban szerveződtek közönséggé, és intellektuálisnak egyáltalán nem nevezhető zenekarokká.
Kezdettől fogva volt a VHK-ban teátralitás - tollba mártott testtel, halakat hálóban magukra aggatva is lehetett látni őket színpadon -, a 1982-től azonban nagyobb koncertjeiket saját Rituális Színházuk előadásai vezették be, keretezték: síp, dob, nád, fa, avar, háncs, kötél, koponya és lányok főleg, bár fiú is akad - a tavasz, a teremtés, természetközeli, táncos rítusai, |
Ez persze már megrendezett, eltervezett spontaneitás. Valószínűleg a lemezkészítés lehetősége, a véges időtartam is arra ösztönözte a VHK tagjait, hogy zenéjüket megfoghatóbb struktúrába szervezzék, a lemezeiken megszólaló darabok már számoknak is tekinthetők, elejük, végük van, valahonnan valahová fejlődnek, méghozzá, kényszerűen, viszonylag rövid időhatárokon belül. A lemezborítókon pedig kölcsönvett szibériai sámán-design, kvázi rovásírás, harci jelenetek.
Ma már természetes, hogy a VHK lemezen is hallgatható, de a 80-as évek nagy részében, a filmszerepek ellenére is, ez eléggé illuzórikusnak tűnt. Látni ugyan nem láthatták a betiltásukról szóló írást, valószínűleg nem is létezett ilyen, az viszont tény, hogy elég sok koncertjük - engedély híján - elmaradt, s előfordult, hogy álnéven Svihák (benne a VHK három betűje) szerepeltek.
Első hangjaik 1981-ben kerültek rá egy NSZK-ban készült nemzetközi válogatás-albumra (Fix Planet), 1984-ben, turista útlevéllel indultak neki első nyugati fellépéseiknek (Koppenhága, Nyugat-Berlin, az itteni rádió részletet is adott a koncertjükből), amit aztán rendszeres külföldi meghívások követtek, találkoztak egy német menedzserrel, Dietmar Lupferrel, aki bízott bennük, utaztatta őket, kiadta lemezeiket, majd felfigyelt rájuk a Jello Biafra, az amerikai punk egyik atyamestere, s az ő cége újra kiadta a VHK-albumait.
Három "rendes" nagylemez után egy 1993-as koncert kiadásával foglalták össze az addigiakat, ekkor Grandpierre, Ipacs, Soós, Németh és Balatoni mellett Fidó Attila