EGO=ARC (1973-1976) [english] Galántai
György: 1976-ban
fotóautomatával készítettem fényképet
egyik igazolványomba. A kép személytelensége
több barátomnak feltűnt. Elhatároztam, hogy
a képet visszanagyítva, továbbalakítom újabb
fotomechanikus eljárásokkal, és így talán
visszajutok az eredeti tartalmához. Az általánosan
használatos raszterrácstól az egyéb, kézenfekvő
lehetőségekig, minden alakító-eszközt
raszterként fogtam fel. Az alakító-eszközöket
tartalmuk minél többfélesége szerint válogattam. A művelet
koncepcióját tulajdonképpen a személy és
az automata viszonyában találtam meg. Stúdió Galéria, könyvmunka-katalógus 1976
| "Maga az önarckép a lapok során át egyre kevesebbet őriz meg személyes, önkifejező jellegéből. Modulrendszer alapegységévé válik, amellyel különböző gépies műveletek végezhetők - sőt időnként majdnem teljesen el is tűnik, csak hiánya lesz mindvégig érezhető. A grafikai átalakítások folyamán így a tulajdonképpeni főszereplő nem valamilyen motívum, hanem maga a művelet, helyesebben annak két kitüntetett eszköze: a képi struktúrát döntően meghatározó fotónegatív, valamint a festékanyagot áteresztő - át nem eresztő finom szita." (Beke László, 1978) Az automata fotó
méretének mintára kicsinyítésével
és sokszorosításával kialakítható
tapéta, terítő, vagy más használati
tárgy felülete. A használati tárggyá
alakított minta további sorsa a tárgy használata
által meghatározott, annak megfelelően alakul át,
motiválódik. A következő műveletben az automata fotó eredeti átalakítása (a művész önátalakítása) új irányt vesz. A durva raszterpontokra bontott kép nagyítással óriási (3 x 4 m) transzparensként kerül be különböző tájképi környezetbe, ahol eltérő jelentéseket vesz fel. Az akció fotódokumentumai végül is az "Art & Reality - Selfpost" (1979-95) feliratú művészbélyegeken landolnak, ugyanúgy, mint az első arcképszéria a "Postflux - Fluxpost" (1980) című lapon. [Galántai] [folytatott művészet] [Mail Art lapok] [web-múzeum] [Artpool] [kereső]
|