AZ IDEA

english

i. e. IV. sz.: A valóság művészi utánzása az ideákat csak másodkézből tükrözi,

i. e. III. sz.: a művészi utánzás a felismeréshez vezet,

i. e. I. sz.: a forma által az idea a művészi ábrázolás tárgyává azonosul.

i. sz. I. sz.: A művészet az ábrázolástechnikai találmányok területe,

III. sz.: a szépséget úgy érzékeljük, hogy az általunk érzékelt tárgyat összehasonlítjuk a magunkban hordozott ideával,

V. sz.: az anyagon átragyog az idea,

XII. sz.: a szépség alkotóelemei: teljesség, arány, világosság,

XIV. sz.: a művészet nyelv, a forma elválaszthatatlan a jelentéstől,

XV. sz.: a fantázia legfőbb támasza a valóságról szerzett érzéki tapasztalat, a szépség nem más, mint egy bizonyos cselekvés és elevenség, amely az idea hatására tükröződik,

XVI. sz.: a fantasztikus forma a legtökéletesebb, mert benne nyilvánul meg a lélek legtökéletesebb szabadsága,

XVII. sz.: aki az emberi alakok festésével Isten utánzására vállalkozik – sokkal kiválóbb, mint más,

XVIII. sz.: a szépség a végtelen változatosságban van, aki csak egy szisztémában hisz, az kiszorította szívéből az általános szeretetet,

XIX. sz.: egyik szépség nem zárja ki a másikat, hanem valamennyi együttesen a legmagasabb rendűnek sok formában való megnyilvánulása,

XIX. sz.: a műalkotás nem izolált jelenség, hanem együttesek része, a műalkotások tények és produktumok, amelyeknek meg kell figyelni a jellegét, keresni okait és semmi mást nem kell tenni.