AZ IDEA
i. e. IV. sz.: A valóság művészi utánzása az ideákat csak másodkézből tükrözi,
i. e. III. sz.: a művészi utánzás a felismeréshez vezet,
i. e. I. sz.: a forma által az idea a művészi ábrázolás tárgyává azonosul.
i. sz. I. sz.: A művészet az ábrázolástechnikai találmányok területe,
III. sz.: a szépséget úgy érzékeljük, hogy az általunk érzékelt tárgyat összehasonlítjuk a magunkban hordozott ideával,
V. sz.: az anyagon átragyog az idea,
XII. sz.: a szépség alkotóelemei: teljesség, arány, világosság,
XIV. sz.: a művészet nyelv, a forma elválaszthatatlan a jelentéstől,
XV. sz.: a fantázia legfőbb támasza a valóságról szerzett érzéki tapasztalat, a szépség nem más, mint egy bizonyos cselekvés és elevenség, amely az idea hatására tükröződik,
XVI. sz.: a fantasztikus forma a legtökéletesebb, mert benne nyilvánul meg a lélek legtökéletesebb szabadsága,
XVII. sz.: aki az emberi alakok festésével Isten utánzására vállalkozik – sokkal kiválóbb, mint más,
XVIII. sz.: a szépség a végtelen változatosságban van, aki csak egy szisztémában hisz, az kiszorította szívéből az általános szeretetet,
XIX. sz.: egyik szépség nem zárja ki a másikat, hanem valamennyi együttesen a legmagasabb rendűnek sok formában való megnyilvánulása,
XIX. sz.: a műalkotás nem izolált jelenség, hanem együttesek része, a műalkotások tények és produktumok, amelyeknek meg kell figyelni a jellegét, keresni okait és semmi mást nem kell tenni.