Hegyi Lóránd:
KASSÁK
"KÉPARCHITEKTÚRA"-ELMÉLETE
ÉS AZ ANTIMŰVÉSZETI
KONCEPCIÓK VISZONYA*
"A
művészet halott. Éljen Tatlin új gépművészete!"
- olvasható azon a táblán, melyet George Grosz
és John Heartfield tart kezében, egy 1920-as felvételen.
A feliratos tábla az 1920-ban megrendezett "Első Nemzetközi
Dada-Vásár" kiállításán
volt látható, Dr. Otto Burchard műkereskedésében.
1926-ban, immár
túljutva az ekkor már bírált "izmusok" kísérletein,
Kassák ezt írja a Tisztaság Könyvében:
"Az új művész széttépte
maga körül a nyomorúság kulisszáit és
a rózsaszínű felhőket, belépett a teljes
mindennapi életbe, amiből született és amiért
létezik... Tehát nem halt meg az új művészet
és mégis a régi értelemben véve,
ma nincs művészet - s egyetlen porcikánkkal sem
kívánjuk ennek az úgynevezett esztétikai
szépnek a visszaállítását."
A két idézett
szöveg keletkezése között hat év telt el.
Ezalatt a hat év alatt az ún. antiművészet
bejárta a maga által felállított pályákat,
s a húszas évek közepére kifáradt,
felszívódott, illetve átalakult - ha nem is abban
az értelemben, mint ahogy a dadaisták heroikus naivitással
és mindent-akarással ezt gondolták. De nem is abban
az értelemben, ahogyan Kassák 1926-ban ezt állította.
A művészet
ugyanis korántsem halt meg, sem 1920-ban, sem pedig 1926-ban.
Az antiművészet ugyan azt állította magáról,
hogy ő már nem művészet, valójában
mindvégig egy esztétikai-metaforikus jelentéseket
felmutató, mesterséges - azaz művészi - világot
teremtett, mely ugyan lényegesen eltért a művészet
korábbi formáitól, új nyelvi modelleket
alakított ki, s új művészetfunkciót
hirdetett meg, azonban soha nem tudta beteljesíteni azt az álmot,
azt az utópiát, hogy a művészet feloldódjon
a mindennapi életben.
Amikor Kassák
azt írja, hogy a "régi értelemben
véve, ma nincs művészet", akkor átveszi
az antiművészeti koncepciók egyik legfontosabb mozzanatát:
azt ugyanis, hogy az új művészet egy új funkciót
tölt be az új társadalomban, s ez az új funkció
már nem préselhető bele a művészet
keretei közé. Azaz Kassák felfogása szerint
a régi művészet valóban megszűnt, mivel
úgymond "belépett a teljes mindennapi
életbe". Hozzáteszi: "... s élettendenciánk
mai emberségünkkel minél inkább bekapcsolódni
a körülöttünk nyüzsgő világba".
Az 1920-as dadaista
manifesztációban és az 1926-os kassáki megállapításban
számos közös mozzanat fedezhető fel, noha Kassák
akkori felfogására legalább annyira hatott Malevics
szuprematizmusának transzcendens univerzalizmusa, mint a berlini
Dada társadalmilag és politikailag elkötelezett,
képromboló antiművészete.
Kassák
egész művészetfelfogására jellemző
a húszas években az a kettősség, hogy egyfelől
felvállalja az életben, a "körülöttünk
nyüzsgő világban" való feloldódás
antiművészeti programját, ennek dadaista-destruktív
és produktivista-konstruktív értelmében
egyaránt; másfelől viszont az "örök
művészet" univerzalista és autonóm
értékeket reprezentáló felfogását
is hirdeti.
Az életben,
a mindennapokban feloldódó, az élet valós
folyamatainak részévé váló művészet
- vagy antiművészet - kezdettől fogva a dadaizmus
egyik utópikus vágya. Richard Huelsenbeck az 1918-as "Dadaista
manifesztumban" így ír erről: "A
Dada szó a minket körülvevő valósághoz
való legprimitívebb viszonyt szimbolizálja, a Dadaizmussal
egy új valóság lép jogaiba." (Csak
zárójelben jegyzem meg itt, hogy az "új valóság",
a totálisan "új világ" megteremtése, mint
a múlt teljes megtagadásán alapuló, merőben
új kultúra és társadalom létrehozása
az antiművészeti koncepciók másik fontos
mozzanata - s ez összekapcsolódik a merőben új
nyelv, új művészeti kommunikáció,
új művészetfunkció megteremtésével.)
Huelsenbeck így folytatja: "Az élet
zajok, színek, szellemi ritmusok szimultán zűrzavaraként
jelenik meg, melyet a dadaista művészet merészen
átvesz, a hétköznapi psziché minden újszerű
kiáltásával és lázával, az
élet egész brutális valóságával
együtt... Elsőként a dadaizmus az, amelyik többé
nem esztétikailag viszonyul az élethez, s eközben
az etika, a kultúra, a bensőségség jelszavait,
melyek csupán leplezik a gyengeséget, alkotórészeire
szaggatja. A BRUITISTA költemény olyannak ábrázol
egy villamost, amilyen az valójában,... Schulze úr
ásításával és a fékek csikorgásával
együtt. A SZIMULTÁN költemény megtanítja
nekünk a dolgok egymásbahatolásának értelmét,
mialatt Schulze úr olvas, a balkáni expressz átrohan
a Nisch-i hídon, egy disznó vonyít Nuttke hentes
pincéjében. ... A Dada szó ugyanakkor a mozgalom
nemzetköziségére is vonatkozik, mert a Dada nincs
határokhoz, vallásokhoz, foglalkozásokhoz kötve."
Richard Huelsenbeck
költői manifesztumszövegének legfontosabb eleme
a művészet és az élet egymásbahatolásának,
végső soron azonosulásának víziója.
Kimondja, hogy a dadaizmus "nem esztétikailag
viszonyul az élethez."
Theo van Doesburg
1923-as "Mi a Dada" című írásában
még élesebben fogalmaz erről a kérdésről:
"Tévedés azt gondolni, hogy a Dada olyan
művészeti formák kategóriái közé
tartozik, mint amilyen az impresszionizmus, futurizmus, kubizmus, expresszionizmus.
A Dada nem művészeti irányzat. A Dada az élet
irányzata, mely minden ellen fordul, amit az élet tartalmaként
elképzelünk."
Doesburg szövegében
a művészeti jelleg kategorikus megtagadása, a dadaista
művészetnek nem-művészetként való
definiálása a húszas évek egyik legalapvetőbb
avantgarde utópiájából fakad: abból
ugyanis, hogy az avantgarde megszünteti az élet és
a művészet közötti különbséget,
s a művészetet mintegy az élet részévé
teszi.
Ebben az értelemben
a régi művészet halála magának "a
művészetnek" a halálát jelenti: s az új
művészet szükségképpen már nem
művészet, legfeljebb antiművészet. Ám
az antiművészet szükségképpen csak művészeti
- azaz antiművészeti - eszközökkel képes
elérni expanziós célját, tehát célja
elérése érdekében új művészeti
kifekezőeszközöket kell teremtenie a régi romjain.
Ez viszont ahhoz a paradox helyzethez vezet, hogy a művészet
önfelszámolásához csak művészi
eszközök állnak rendelkezésére. Tehát
célja elérése, a művészet megszüntetése
érdekében új formákat teremt, így
a művészet foglya marad.
Theo van Doesburg
azt mondja: "a Dada az élet egy irányzata".
Kassák 1922-ben, az Új Művészek Könyve
előszavában így fogalmaz: "És
nincs többé külön társadalom, és
nincs többé külön művészet."
A szürrealisták
1925. január 27-i Nyilatkozatában ezt olvashatjuk:
"Semmi közünk az irodalomhoz." Majd:
"A szürrealizmus nem új vagy könnyebb
kifejező eszköz, sőt még nem is a költészet
metafizikája", "A szürrealizmus
nem költői forma".
Kassák
1926-ban, az "Éljünk a mi időnkben" című
cikkében így fogalmaz: "Az új
művészet jelszava: vissza az életbe!" Ez
a jelszó végigkíséri az antiművészet
egész történetét, destruktív, kultúrkritikai
tartalommal telítve, mint a dadaistáknál, futuristáknál,
szürrealistáknál; s produktivista, utilitarista,
konstruktivista tartalommal telítve, mint Tatlin, Rodcsenko,
Liszickij tevékenységében. De mindkét esetben
összekapcsolódik a rombolás és az építés,
a múlt radikális felszámolása és
a jövő merőben új alapokon való felépítése.
Az expanzionista szemlélet alapján az antiművészet
kilép a hagyományos értelemben művészinek
tekintett területekről, s a teljes élet, a társadalmi,
kulturális valóság teljes meghódítására
törekszik.Az expanzionizmus "technikai" megvalósítása
érdekében lerombolja a régi művészeti
formákat, beleértve az őt közvetlenül
megelőző modern irányzatokat is. (Nem véletlenül
fordulnak a dadaisták olyan dühödten az expresszionizmus
ellen; nem véletlenül kritizálják a futuristák
olyan könörtelenül a kubizmust; s nem véletlenül
bírálják Kassák a maga Képarchitektúráját
megelőző valamennyi modernista izmust.)
A rombolás,
a múlt értékeinek és művészeti
formáinak totális megtagadását manifesztálja
Marcel Duchamp "Ready.Made" műalkotása, mely kiiktatja
a hagyományos esztétikai értéket, illetve
a természetutánzáson és önkifejezésen
alapuló érzéki-konkrét műtárgyat.
Duchamp koncepciójában a műalkotás egy gondolati
modell dokumentálása; nincs többé sem a tehetséghez,
sem az esztétikai formáláshoz kötve. A "Ready-Made"
az egyik legjellegzetesebb antiművészeti gesztus, mely
egyszerre valósítja meg a kiüresítés
gesztusát (a műtárgy eltüntetésével)
és egy új, univerzális modell demonstrációját
(mely végső soron egy új értékrend
metaforikus kinyilvánítása).
A kiüresítés
gesztusa és a tabula rasa-szerű újrakezdés
a dadaizmusban mindvégig jelen van; s a húszas évek
konstruktivizmusának expanziós megnyilvánulásai
is erre vezethetők vissza. A radikális változtatás
intenzitása a romboló és építő
gesztusokra egyaránt jellemző.
A futurista Boccioni
"Ami a kubizmustól elválaszt bennünket" című,
1914-es írásában azért bírálja
a kubizmust, mert az képtelen a világ átalakítására,
a radikális változtatásra: a kubizmus "mindenfajta
dinamikus melegséget, minden erőszakos beavatkozást,
a formák átváltoztatását lehetetlenné
teszi." A változtatás nem csupán az esztétikai
szférán belül, hanem a valóság egészében
zajlik. Erre utal Marinetti 1909-es Futurista manifesztumának
egyik részlete: "Azt az embert akarjuk dicsőíteni,
aki a kormánykereket tartja, melynek képzelt rúdja
átéri a földet, rohanó futásban, földi
pályájának körein. ... Nincs másban
szépség, csak a küzdelemben. Egy mű sem lehet
igazi alkotás, ha nincs támadó jellege."
Változtatás,
támadás, a világ átformálása
- mindezek a programok feltételezik a múlt teljes lerombolását.
Marinetti metaforájában a rohanó gépkocsi
kormányának képzelt rúdja átéri
a földet, azaz az új művészet kiterjeszti felségterületét
az egész világra.
A dadaisták
számára a múlt lerombolása ugyancsak univerzális
jelentőségű tett, amely messze túlmutat a
művészi nyelv megújításán.
A "Semmi" metaforája, mely a múlttól való
elszakadást és a múlt értékeinek
kiüresítését, lerombolását jelenti,
így egyként vonatkozik a kultúrára és
az egész társadalmi valóságra Richard Huelsenbeck
1916 tavaszán a zürichi Cabaret Voltaire dadaista estjén
ezt olvassa fel: "Meg akarjuk változtatni a
világot a Semmivel, meg akarjuk változtatni a költészetet
és a festészetet a Semmivel, be akarjuk fejezni a háborút
a Semmivel!"
A "Semmi" olyan
tág jelentésű metaforává lép
elő, melyben a megsemmisítés, a kiüresítés,
a rombolás gesztusa mindenre kiterjed: a dadaizmus antiművészete
számára a "Semmi" egy "negatív totalitásként"
tételeződik.
Francis Picabia
az 1920-as "Manifest Cannibale Dada" című, barbár
ritmusú szabadversében ezt írja:
"Dada
olyan, mint a Ti reményeitek: semmi
mint
a Ti Paradicsomotok: semmi
mint
a Ti idoljaitok: semmi
mint
a Ti politikai vezéreitek: semmi
mint
a Ti hőseitek: semmi
mint
a Ti művészeitek: semmi
mint
a Ti vallásaitok: semmi."
A "Semmi" tehát
mindenre vonatkozik, a művészetre éppúgy,
mint a művészeten kívüli szférákra.
A "Semmi" a múlt értékeinek megsemmisítése,
a radikális világátalakítás programja,
mely felvetíti a "totális újrakezdés" utópiáját.
Kassák
1921-ben, a Képarchitektúra manifesztumában
pontosan ebben az értelemben használja a "semmi" metaforáját:
"A képarchitektúra nem akar semmit"
- azaz kiüresíti a művészet korábban
érvényes jelentéseit, totálisan eltörli
a múlt konvencióit. A következő sorban pedig
ez áll: "A képarchitektúra mindent
akar" - azaz a valóság teljességének
birtokbavételét. A totalitás megragadásának
egyetlen lehetősége az antiművész számára
a fennálló valóság totális megtagadása:
a "Semmi" megteremtése. A "negatív teljesség",
azaz a múlt maradványainak eltakarítása
a jövőbeni, utópisztikus "pozitív teljesség"
megragadásának záloga.
A mindenség
újraformálásának, a teljesség újraépítésénak
utópikus programja jegyében írja Raoul Hausmann
1918-ban: "Mi mindent magunk akarunk megteremteni,
a mi új világunkat!"
Az új világ
megteremtésének záloga a régi lerombolása.
Az új világot csakis az új ember teremtheti meg.
Ezért az antiművészetben mindvégig jelen
van egy sajátos "esztétikai nevelés" programja.
Az új művészet - ami már magát nem
is művészetnek, hanem az élet részének,
az egyetemes valóság átalakítása
szerszámának tekinti - , felneveli az új embert.
Kassák szent naivitással jelenti ki 1921-ben: "A
képarchitektúra azt hiszi magáról, hogy
ő egy új világ kezdete." Mennyire összecseng
ez a gondolat a dada meggyőződésével: "a
Dadaizmussal egy új valóság lép jogaiba"
(Huelsenbeck).
Ennek az új
világnak egy új életszemléletet, új
világnézetet magáénak valló új
ember a megteremtője. Ezt az új embert éppen az
új művészet neveli fel. Kassák ezt írja
a Képarchitektúra manifesztumában: "A
művészet átformál bennünket, és
mi képessé válunk környezetünk átformálására."
A Tisztaság könyvében pedig ez áll:
"Az új művészet az új emberé.
Mi egy új kor kezdetén új típust kezdő
emberek vagyunk."
"A korszerű
művészet él" című tanulmányában
pedig így fogalmaz Kassák: "... bizonyos,
hogy a mi fiatalságunkkal új fejezete kezdődött
el az emberi közösség fejlődésének.
... A mi nemzedékünknek mindent előlről kellett
kezdenie," Az újrakezdés nem pusztán művészeti
program, hanem az élet új alapokon való megszervezése.
Hogy ezt Kassák mennyire komolyan gondolja ekkor, arra álljon
itt két idézet. 1923-ban "A konstruktivizmusról"
című tanulmányában Kassák így
ír: "A konstruktivista művészek
szociális ember volta az, ami a mai szokatlan és száraz
geometriai formákban kifejeződik. S itt többé
nem esztétikai, hanem életformákról van
szó." A paradoxon itt is nyilvánvaló: Kassák
tűzön-vízen át harcol az új formavilágért,
a geometrikus-absztrakt formákért, de ideológiájából
következően tagadnia kell ennek az új művészi
formának művészi jellegét: s kijelenti róla,
hogy nem esztétikai, hanem életformáról
van szó.
"A korszerű
művészet él" című tanulmányában
némi változtatással megismétli a fenti gondolatot:
"...ahogyan a gótika világszemlélete,
az embernek Isten felé vágyakozása művészien
a csúcsívben s végtelen türelemmel felrakott
csipkézetben fejeződött ki, ugyanúgy a kollektív
világszemlélet a stabilitást szuggeráló,
a hierarchia nélküli, a mennél szélesebben
szétterülni akaró négyszögben és
nem kevésbé a tiszta, nüanszírozatlan színekben
és a feldíszítetlen síkokban találta
meg művészi kifejezőjét. A csúcsba
zárulás helyett, az esztétikailag szépítő
dekoráció helyett az ökonómia minden területen."
Kassák
itt stílusjegyekről beszél, s azt a kapcsolatot
fejtegeti, ami a stílust meghatározó világszemlélet
és a konkrét formai jegyek között fennáll.
Ennek ellenére, alapkoncepciójából következően,
tagadnia kell az új művészet művészi
jellegét, hiszen számára az új művészet
már az élet része, mely - úgymond - meghaladta
az esztétikumot.
Miközben
tagadja az autonóm művészetet, új szépségről
és örök művészetről beszél.
Kassák ugyanis művészi érzékenységéval
ráérzett azokra a művészeti változásokra,
melyek a húszas évek közepéig lezajlottak;
ugyanakkor elméletileg nem tudta ezeket a fejleményeket
ellentmondásoktól mentesen feldolgozni. Rendszerében
a húszas évek második harmadában egyre többször
szerepel az "örök művészet"
és az "önmagát
prezentáló autonóm forma", ugyanakkor mindvégig
ragaszkodik az életben feloldódó, hasznos és
szolgáló művészet eszméjéhez.
Amikor 1926-ban azt írja, hogy "Az átlátszó
sima üveglapot, az esztergapadon fényesre csiszolt acélgolyót
többre becsüljük a megszállott művész
dekoratív csecsebecséinél és 'gyönyörűen
összecsengő' rímeinél." - akkor itt
nyilvánvalóan esztétikai és stiláris
előszeretetről, ízlésről és az
új stílus igenléséről van szó,
hiszen a leírt formavilág a konstruktivizmus szépségeszményét
tárja elénk. A konstruktivizmusról írt tanulmányában
ugyancsak az új művészeti stílusok szigorú
geometrizmusát emeli ki: "... ahogyan a keresztény
művésznek életérzése és világszemlélete
szerint adekvát formája volt az ég felé
nyúló gótika, a szociális embernek adekvát
formája az egyszerű, tömör négyzet. A
hierarchikus egymás fölé kapaszkodás helyett
a mai ember az egymás mellett megférés életét
kívánja, és így teljesen érthetővé
kell, hogy váljon a mai művész nem feltornyosodott,
de eltestesedett kifejezési formája is."
Kassák
itt is lelkesen hirdeti az új szépségideált,
az új művészet geometrizáló-purista
stíluseszményét, melyet az új, szociális
ember adekvát művészeti kifejeződésének
tekint. Ez a felfogás azonben ellentmondásba kerül
az élet gyakorlati szféráiban feloldódni
vágyó, tényleges munkafolyamatokat megszervező
produktivista felfogással. Kassák ezt a belső ellentmondást
soha nem dolgozta fel elméletileg.
A szovjet avantgarde
fejlődésében már 1920 körül nyilvánvalóvá
vált, hogy az új művészet egykori forradalmárainak
útjai végérvényesen szétváltak.
Csak messziről nézve tűnhetett egységesnek
a kép. Tatlin és Rodcsenko már 1920-ban hadat üzen
a Kazimir Malevics által képviselt transzcendens művészetfelfogásnak.
Míg Malevics az új művészetet a szellemi
egység és nyugalmi állapot elvont kifejezésének
tekinti, mely minden praktikus céltól függetlenül
az univerzális rendet és harmóniát manifesztálja,
addig Tatlin kizárólag a napi céloknak alárendelt,
az új világ gyakorlati, tényleges felépítésében
részt vállaló produktivista alkotói gyakorlatot
hirdeti. Az előadás elején idézett dadaista
szöveg, "A művészet halott. Éljen
Tatlin új gépművészete!" éppen
erre az új funkcióra vonatkozik. Csakhogy az antiművészet
által meghirdetett program, a művészet expanziója
az élet egészének átformálása
érdekében, nyilvánvalóan ellentétbe
kerül az univerzalizmus elvont, transzcendens értelmezésével.
Míg Malevics az új világ megteremtését
egyfajta szellemi, szemléleti gesztusként fogta fel, s
elegendőnek tartotta azt, hogy az új, szuprematista művészet
az új világ új értékrendjét
reprezentálja, a művészet új eszközeivel
- nevezetesen a tárgynélküli, absztrakt formával
-; addig Tatlin szó szerint valósította meg az
antiművészet kettős programját: a régi
művészet és a régi esztétikai érték
lerombolását és az új művészetfunkció
gyakorlattá való átfordítását.
Tatlin számára valóban meghalt a művészet:
az a tevékenység, amit ő produktivizmusnak nevezett,
Tatlin szemében az új világ tényleges felépítése,
gyakorlati-anyagi megvalósítása volt. Tatlinnál
az univerzalizmus gyakorlati értelemben, materialista világnézet
alapján, a valóság társadalmi és
anyagi átalakítását jelentette.
Ezt a szemléleti
ellentétet világosan kifejezik az oroszországi
elméleti viták a konstruktivisták (Tatlin, Rodcsenko,
Stenberg, Sztyepanova) és a szuprematisták között.
Az 1921-es "A konstruktivisták a világ felé
fordulnak" című manifesztumban ez olvasható:
"A konstruktivizmus elvezeti az emberiséget
ahhoz az állapothoz, amiben a kulturális értékek
maximumát kapják meg, minimális energiával.
Irány a gyár! - ahol a soha nem látott trambulint
építik, mely lehetővé teszi az ember számára
azt, hogy a világkultúrába ugorjon. Ezt az utat
konstruktivizmusnak nevezik."
Ugyancsak 1921-ben
teszi közzé Rodcsenko és Sztyepanova a Produktivista
manifesztumot, mely nyílt hadüzenet az orosz avantgarde
transzcendens áramlatainak: "A konstruktivista-csoport
feladata az, hogy a materialista, konstruktív munkának
kommunista jelleget adjon. Hangsúlyozzuk az ideológiai
és a formális elemek szintézisének szükségességét,
annak érdekében, hogy a műtermi munkát a
gyakorlati munka útjára tereljük. ... A szovjetek
fáradozásainak ismeretében a csoport elhatározta,
hogy az experimentális tevékenységet az absztrakt
(transzcendentális) síkról a gyakorlati (reális)
síkra helyezi át. A csoport munkájának speciális
faktorai, nevezetesen a 'tektonika', a konstrukció és
a 'faktúra' ideológiailag és gyakorlatilag igazolják
az ipari kultúra anyagainak használatát a tömegekben,
síkokban, színekben, terekben és a fényben."
A manifesztum végén ott áll az ismert antiművészeti
gondolat újraértelmezett, aktualizált változata:
"A
konstruktivisták jelszavai: Le a művészettel, éljen
a technika! A vallás hazugság. A művészet
hazugság. Öld meg az emberi gondolkodás utolsó
kapcsolatát is a művészethez! A jelen kollektív
művészete a konstruktív élet!"
A Produktivista
Manifesztum 1921-es szövege lényegében minden
lényeges pontjában megismétli az antiművészet
tízes évek végi koncepcióit; csupán
az új helyzetnek megfelelően az új világ
gyakorlati felépítésével helyettesíti
a régi világ gyakorlati lerombolásának programját.
De a kettő nyilvánvalóan szorosan összekapcsolódik,
hiszen a dadaizmusban is jelen van a "tabula rasa"-utáni új
világ felépítésének mozzanata, s
a produktivisták is engesztelhetetlen gyűlölettel
fordulnak "a művészet" ellen.
Ugyanakkor egész
gyakorlati tevékenységük nem más, mint egy
új funkciójú művészet formavilágának
kialakítása. Mert miképpen volna elképzelhető
az új, utilitarista, funkcionalista művészet eszközeinek
kidolgozása az új formavilág kikísérletezése
nélkül. Csakhogy itt is belép az ideológia:
a művészetet le kell rombolni, a produktivizmus a gyakorlati
élet része, nem pedig új művészeti
irányzat.
A manifesztumban
elhangzik a program: az absztrakt (transzcendens) síkról
a gyakorlati (reális) síkra áthelyezni a produktivista
tevékenységet. Ez Malevics szuprematizmusa elleni támadásként
értékelhető. Malevics így fogalmaz: "A
szuprematista tárgynélküliség, mint praktikus
célokra alkalmazhatatlan 'semmi' az emberiség lényegévé
és igazságává válik, annak minden
cselekedetében. A festő felismerte, hogy tevékenysége
kívül áll a praktikus tárgyiasságon.
A festészet úgy él és alkot, mint maga a
természet, s - miként a költészet és
az építészet - ő sem ismer többé
praktikus-utilitárius célokat."
Malevics felfogása
szerint a művészet a világmindenség lényegi
és mindenre kiterjedő harmóniáját,
szellemi egységét és szemléleti rendjét
fogalmazza meg, absztrakt formákkal, mivel a tárgynélküliség
biztosítja a részekre nem szabdalt érzéki-szemléleti
egységet. Az utilitarista, a gyakorlati építésnek
alárendelt produktivizmust élesen elutasítja, mert
felfedezi benne az egyetemesség elvesztésének veszélyét.
"Ezért
tekintem a festészetet ... a tárgynélküliség
felé, a felszabadított 'semmi' felé tett első
lépésnek. Az alkotó tevékenység nem
ismer határokat, semmiféle sorompót. Lényege
szerint határtalan, mint maga az univerzum, s ezért eljuthat
a 'semmihez', az örök nyugalom állapotához."
Malevics tehát az univerzalizmust úgy értelmezi,
hogy a művészi cselekvés nem gyakorlatilag veszi
birtokba az univerzumot, nem oldódik fel a hétköznapi
praktikumban, hanem megőrzi elvontságát; éppen
a szellemi teljesség érdekében nem szorítja
magát a gyakorlati feladat szűk keretei közé.
Kassák
művészetelméletében mindvégig jelen
van a konstruktivisták gyakorlati univerzalizmusa, az élet
tényleges átalakításának igénye;
s az ezzel szemléletileg élesen szemben álló
autonómista univerzalizmus is, mely meg akarja őrizni a
művészet szellemi függetlenségét, éppen
az univerzum szemléleti megragadása, a teljesség
megőrzése érdekében. Mikor Kassák
az "örök művészetről" ír, és
kijelenti, hogy "Minden alkotás a magasabb
rendű erők dokumentálása", illetve
azt, hogy "Az igazi művészet mint a jelenlevő
élet szintézise maga a cél" - akkor a művészetet
éppúgy öncélnak tételezi - univerzális
jelentése miatt -, mint Malevics.
Csakhogy ez az
önállóság és autonómia szemben
áll az új élet gyakorlati felépítésének
alárendelt utilitarista, produktivista művészet
koncepciójával, melyet pedig ugyanúgy magáénak
vall Kassák, s heroikus víziókban jelenít
meg: "A képarchitektúra az emberi zenitnek
vallja magát. A képarchitektúra nem akar meghalni
a falon. A képarchitektúra amerikai kaliberű város,
kilátótorony, tüdőbetegek üdülőhelye,
és népünnepély is akar lenni" - írja
a Képarchitektúra manifesztumában 1921-ben.
"A
mi korunk a konstruktivitás kora. ... a produktív erők
egycélúság-kényszerűségükkel
megkezdték a napi praktikusság emberével az osztályok
társadalmi összeépítését, és
a művész kezéből is kiütötték
az esztétika patikamérlegét. ... Művészet,
tudomány, technika egy ponton érintkeznek"
- írja az "Új Művészek Könyvében".
1926-ban pedig
így fogalmaz az "Éljünk a mi időnkben"
című tanulmányban, felidézve ismét
az antiművészet önmagát megtagadó paradoxonát:
"És aki most azt mondja, amit csinálunk,
az nem művészet - igaza van! A művészet az
ő értelmezésében a kiegyensúlyozott
korok dekoratív fölépítménye. Végeredményben
tehát dekadencia. Mi egy kialakulóban lévő
kor kezdetén állunk. Egy új kor előtt, egy
új típust kezdő ember. Művészet mint
önmagáért való szép nem érdekel
bennünket. Nem könnyűkezű cizellálók,
hanem nyugtalan feltalálók, és vassal, cementtel
és üveggel dolgozó építőmesterek
vagyunk."
Vas, cement és
üveg - az anyagok az új, funkcionalista építészet
formavilágát idézik fel. Kassák képtelen
elkerülni ezt a csapdát, stílusra utaló, művészi
formajegyekre utaló képekkel fejezi ki magát, mert
valószínűleg ösztönösen érzi,
hogy az új művészet, melyet nem nevez művészetnek,
melyet az élet részének tekint, melyet az új
embertípusnak megfelelő új világ felépítéseként
értelmez, mégiscsak művészet. S éppen
ezért hiteles és aktuális művészet,
minden utópizmusa és heroikus naivitása, agresszivitása
ellenére, mert képes volt egy szuggesztív formavilágot
teremteni. Így tehát nem csupán hatásos
fordulatként, hanem egy feloldhatatlan ellentmondás gordiusi
csomóját merészen kettévágó
poétikai igazságként kell elfogadnunk a Képarchitektúra
manifesztumának első sorát: "Le
a művészettel! Éljen a művészet!"
*in:
Fráter Zoltán és Petőcz András (szerk.):
Kassák Lajos Emlékkönyv, Eötvös
Könyvek,1988, 85.-90. old. <>
|