MŰVÉSZPÉNZ
- RÉSZVÉNY
LÉVAY
JENŐ
MEGSZEMÉLYESÍTETT GONDOLATOK
Eszmecsere - kereskedelem
A Dunai
Kötélpálya Rakodó, a "Szigettőzsde" épülete
a Duna medrében, Esztergom felett, az 1721. és az 1722.
folyamkilométer között az országhatáron
található. A parttól mintegy 80 méterre, két
pillérre támaszkodó vasszerkezeten áll. A
padló szintje a vízszint felett kb. 15 méter magasan
fekszik, 200 négyzetméter alapterületét nyeregtető
fedi.
A Dunai Kötélpálya Rakodó tervezőinek
és megvalósítóinak köszönhetően
1927-től 1963-ig szállították a szenet a dorogi
szénbányából és rakták át
uszályokba. Ily módon az épületben több
ezer ember harminchat évi munkája, sorsa testesül meg.
Az épület egykori valós működése
modellül szolgálhat.
A helyreállítás a drótkötélpálya
metaforikus újraindításával kezdődik,
amikor a szén helyett a még ismeretlen kultúra különböző,
lehetőleg minél szélesebb rétegei rakodnak
át a Váltótérben, először művészrészvénykönyv
formájában. A begyűjtött művek még
csak szimbolikus értelemben részvények: a sorszámozott,
A4-es papírokra vetett írások, zeneművek, grafikák,
találmányok és egyéb különféle
"gondolatlenyomatok" egy részvénytársaság
első szellemi apportját, metaforikus alaptőkéjét
jelentik.
A Szigettőzsde egy a hétköznapi valóságon
túli ország eszméinek-rögeszméinek, álmainak-ábrándjainak,
vágyainak-reményeinek, szenvedéseinek-gyönyörűségeinek
szabadpiaca. A határok itt nem önkényesen meghúzott
vonalak, nem valamely síkot osztanak kisebb-nagyobb darabokra.
A határ felszíne lüktető, folyton változó
kiterjedésű, végtelen számú sérthetetlen
és egymást kiszorítás nélkül körülölelő
hálózatok szelíd szövete. Határállomás
lehet itt egy könyv, egy hajviselet, egy dal, egy kép a mosóporon,
egy szó, amit még megért valaki.
A határátlépés különböző
kultúrák között - az ideák világában
- hozzászokás a tudáshoz. Határkövek
és utasok egyaránt lehetünk, hiszen az időről
alkotott fogalmaink is mások. Erre utal a tőzsdén
használatos valuták legtekintélyesebbike, a Kairosz,
amivel a börze mindennapjaiban ritkán találkozhatunk,
hiszen beválthatatlan. Közönségesen használatos
belső valuta például a Szellemmorzsa (Endrődy
József Attila kifejezése), amely váltható.
Kisebb egységei: óra-perc-másodperc. Ennek a fizetési
eszköznek már létezik az aranyhoz mérhető
aránya is, ami lehetővé teszi a tényleges eszmecserét,
exportot-importot, akár a közönséges földi
vámszabályok szerint is.
Az eszmecsere-kereskedelem a Szigettőzsde egyik fő programja.
A valóságban gyakori eset, hogy egy-egy eszme képviselője
nem ideaarányosan részesedik a földi javakból.
Ez az állapot hosszabb lehet egy emberöltőnél
is.
A Szigettőzsde pártfogolja az ismeretlent. Támogatása,
gondoskodása úgy csökken, ahogy az adott gondolat megerősödik
a mindennapokban. Ezt a fordított arányt mutatja a Szigettőzsde
indexe. Ennek egyik leglényegesebb összetevője az a
mérőszám, amely az érintett eszme pillanatnyi
helyét jelöli ki az ismeretlen és a teljes integráció
között. Az ismeretlen közelében lebegő gondolatok
tehát a maximum, a valóság talajába mélyen
beágyazódott ideák a minimum felé mutatnak.
Ez az értékelés független a kvalitástól,
egyedül az ismeretlennel való viszonyt jelzi. A minőség
meghatározása, a különböző vélekedések
rangsorolása és az intervenció már nem a tőzsdének
mint intézménynek a dolga, hanem a piac felé is tekintő
művészettörténészeké, a kreatív
alkuszoké, a börze kovászát jelentő spekulánsoké,
a felhasználóké, a vállalkozóké.
A Szigettőzsde magatartására a különböző
kultúrák átfogó, egyidejű szemlélete
a jellemző, nem az ítéletalkotás. A fontos
az, hogy a térben örök bolyongásra ítélt
eszmék végtelen sokaságából minél
több - ha csak ideig-óráig is - gazdára leljen.
SZOMSZÉD FÉNYEK SZŐTTESÉBEN
A Dunai
Függőkötélpálya "metaforikus újraindítására"
közel száz érdeklődő jelenlétében
1994 decemberében, a Dorogi Bányászfürdőben
került sor. Gyermekek, egyetemi hallgatók, munkások,
a bánya vezetői, építészek, írók,
politikusok, művészek, sokféle különböző
érdeklődésű, irányultságú
ember volt jelen. Közülük ötvenheten, hatvan Gondolat-részvényt
jegyeztek: megvalósulatlan építészterv, autogramgyűjtemény,
jókívánság, ötlet, vélemény,
előadás, vágy, álom, festmény, szobor,
installáció, fotó, novella, film, személyes
dokumentum, imádság, emlék, jóslat lett itt
elpecsételve és sorszámozva.
A kötélpálya helyszínrajzáról
leolvasható annak 57 alátámasztási pontja
a bányától a Dunáig. Egy hajdanvolt mérnöki
döntés a valóságos, egy jelen idejű képzőművészeti
döntés a képzelet kötélpályájának
egyenlő számú alátámasztási pontot
rendelt. Így lettek az első részvényesek a
kötélpálya "tartóoszlopai", egy grafikai mappa
"lapjai". A legnagyobb kérdés és kihívás
számomra az volt, hogyan lehet egy lap az én rajzom, ha
a "címe" egy másik ember neve, "tartalma" pedig egy másik
ember megnyilvánulása? Hogyan sáfárkodjam
a rám ruházott gesztusokkal? Hogyan kerüljem el a kompozíciót?
Weöres Sándor, In Aeternum című verse magában
rejti e sorozat műleírását: "A tiszta változatlan
messzeségben / ki mindég szívközelnek áldozik,
/ világ-omlásként, mégis észrevétlen,
/ íme az Eszme majdnem változik, // ráhajló
szomszéd fények szőttesében / előrehorgad,
mint égi ladik, / örök-derűs szerelme ünnepében
/ a kívüle forrongó szomjakig // idegen zűr cikáz
domború héján / mely mindent elfogad és visszaver,
/ érintetlenül szül a homorú belső; // a
nála pompázóbb vágyak karéján
/ szinte hozzájuk-durvultan hever, / de nem ő lett más,
csak leple, a rejtő."
AZ ELSŐ HATVAN GONDOLAT-RÉSZVÉNY JEGYZŐI:
001: Balázs János, 002: Dr. Tokodi András, 003: Pick József, 004: Kaján Imre - Európai Közép Galéria, 005: Wieszt József, 006: Sebestyén Judit, 007: Miavecz Jenő, 008: Kaposi Endre, 009: Kaposi Tamás, 010: Kaposi Antal, 011: Lepel László, 012: Földi Péter, 013: Szabó Csaba, 014: Pottyondi Péter, 015: Rajk László, 016: Ferenczi Gábor, 017: Ferenczi Gábor, 018: Hink Sonia, 019: Kalmár László, 020: Kuncze Gábor, 021: Csontó Lajos, 022: Bencze László, 023: Koronczi Endre, 024: Szabics Ágnes, 025: Fehér Ernő, 026: Matyók László, 027: Pesty Fekete Doboz Kft., 028: Tóth Istvánné, 029: + Simsay Ildikó, 030: Szily Géza, 031: Bakos Ildikó, 032: Cs. Nagy Lajos, 033: Lévay Jenő, 034: Pick Józsefné, 035: Kovács Lajos, 036: Nagy T. Katalin, 037: Beck György, 038: Posch Győző, 039: Sebestyén Zsuzsanna, 040: Krasznahorkai László, 041: Sebestyén Jenő, 042: Glozer László, 043: Siki Laci, 044: Vadas Szabolcs, 045: + Gyuró Anna Eszter, 046: Komoróczky Tamás, 047: St. Auby Tamás, 048: Nagy István, 049: St. Auby Tamás, 050: Beöthy Balázs, 051: Beöthy Balázs, 052: Spilák Klára, 053: Gyarmathy Katalin, Hegedűs Viktória, 054: Swierkiewicz Róbert, 055: Monari Mész András, 056: Szakál Csaba, 057: Eperjesi Ágnes, Várnagy Tibor, 058: Pintér Sándor, 059: Závada Pál, 060: Fata György