Szerkesztette: Nicolas DE OLIVEIRA Nicola OXLEY Michael PETRY,
Michael ARCHER írásával - Thames and
Hudson Ltd., London, 1994
(könyvismertetés)
A könyv szerzői - akik közül Oxley és Petry
az eddigi egyetlen helyszín-specifikus alkotásoknak otthont
adó londoni Museum
of Installation létrehozója - bőséges kép-dokumentációval
szolgáló könyvük anyagát öt részbe
szortírozták. Az első rész egy bevezető
tanulmány: Az installáció felé, szimpatikusan
egy kicsit a levegőben lógást sugalló címmel.
"Felé": hiszen az installáció egészen újkeletű
terminus, ám amit magában foglal, az egy meglehetősen
tág terep. Mivel ilyen újkeletű, definiálásával
sem igen próbálkoztak még, ráadásul
ha volna is erre kísérlet, az a definíció
nem volna rögzíthető, hiszen amit meghatározni
kívánna, az jelenidejű, még egyfolytában
történik. Mindensetre az installáció felé
mutató művészettörténeti előd- és
párhuzamos jelenségeket térképezi fel Michael
Archer szövege, a demonstráló képanyag pedig
a következő négy, alapvetően képes fejezet
valamelyikébe kerül. A bemutatott művek ezekben a fejezetekben
- Helyszín, Média, Múzeum, Építészet
- más-más oldalról, egy-egy tematikus aspektusból
közelítenek az installáció nehezen kimeríthető
fogalma felé. Annyit azonban a szerzők biztonsággal
elmondhatnak róla, hogy e hibrid műfaj születéséhez
- sok más szomszéd/jelenség mellett - az építészetnek
és a performansznak van a legtöbb köze. Ha nevezhető
ugyan műfajnak az installáció, hiszen eleve nem célja,
hogy a művészet világába tartozónak
tekintsék, és annak kategóriáival írják
le - épp ezen a ponton kapcsolódik át a művészettörténetből
a társadalom- (az "élet-") történetbe, hiszen
a modernizmus története felfogható úgy is, mint
egy huzamos törekvés, amely két, egymásnak gyakorlatilag
ellentmondó tendenciát igyekszik kiegyensúlyozni:
az előző század(ok)ból ránk maradt, az
egyedi remekművekben hívő művészeti esztétizmust
és elitizmust, valamint az új századdal beköszöntő
tömegtermelést, a giccs felé vonzodó populizmust.
Duchamp ready-made-jei
után (melyek elsőként bizonytalanítottak el
abban, hogy mit is szokás művészetként elfogadni,
és mit nem) a művészeket egyre inkább a művészet
határterületei kezdték érdekelni, valamint az
élet és művészet szembeállítás
felszámolása. A határterületeken való
keresgélés egyik terméke volt a hatvanas évek
assemblage- és environment-művészete, ahol a művész
műalkotásként különféle anyagokat
és tárgyakat hozott össze - egy adott tér betöltésére.
Ekkoriban az "installáció" még nem volt különálló
alkotási módként elképzelve, leginkább
is csak a kiállítás mikéntjét értették
alatta. Ám hamarosan egyre fontosabbak lettek a kiállítótér
külsőségei, amihez a XX. század két meghatározó
képzőművészeti irányzatának is,
mondhatni, köze volt. A kétdimenziós képsík
problematikussá válását felismerő, a
képzőművészetet az építészethez
közelítő "tér-alkotás" (spatialism) és
a kollázstechnika - amelyben a való világnak a műbe
beemelt tárgyai kölcsönhatásba lépnek a
kiállító terem valós terével is - kitörni
próbáltak a "művészet ideálbirodalmából",
egy szintre hozva azt a környező térrel, amelyben így
mostmár a néző is bennfoglaltatott. Ettől a
mozzanattól a műalkotás környezetének-kontextusának
jelentősége megnőtt, s az, hogy kontextus alatt itt
nemcsak a környező tér milyensége értendő,
hanem a néző kulturális meghatározottsága
és fogékonysága is, megváltoztatta a néző-műalkotás
hagyományos viszonyát. Sőt, a jelentés is,
amely ezekben a művekben nem eleve adott, ebből a viszonyból,
e találkozásból jön létre.
Az installáció felé mutató XX. századi elődmozgalmak között a szerzők a futurizmust, a dada kezdeteit és a konstruktivizmust említik elsőként, valamint az avantgarde színházi mozgalmakat, amelyek az egész század folyamán színteret kínáltak a művészet és a mindennapi élet fúziójának. Kurt Schwitters tevékenysége - melynek produktumait ma már nevezhetjük installációknak is például szintén erőteljes performatív színezettel bírt. Duchamp (aki Apollinaire szerint elsőként hagyta el az "esztétikust" az "energikus" kedvéért) követői, a Le Vide/ Üres(ség) című kiállítást "megrendező" ( = a galériát üresen hagyó) Yves Klein, és a művész-személyiség kultuszára az alkotással egyenlő súlyt fektető Piero Manzoni "működése" változást hozott magának a műtárgynak a felfogásában is. Klein "ránézésre": esztétikailag jelentéktelen festményei a festés-ötlet bravúrjától, az "eleven ecsetektől" lettek érdekesek. Beuys, s valamivel később a minimalisták, posztminimalisták szobrainak a jelentését már nem elsősorban a kompozíció, hanem az elkészítés folyamata és módja, vagyis a mű építészeti értelmezése adja meg. Ezek a művek már arra kérdeznek rá, hogy mire is kell fókuszálnunk, amikor a műalkotást szemléljük, hiszen itt már egyáltalán nem evidens, hogy mi a műtárgy: hogy mi a mű tárgy-a, mit is kell néznünk. A minimalizmus se nem festményként, se nem szoborként, hanem inkább "háromdimenziós (work:) munkadarabként" meghatározott, formai egyszerűségre és áttekinthetőségre törekvő produktumai is saját nem mű(vészeti) tárgyakkal való rokonságukra hívják fel a figyelmet. A hatvanas években megjelenő poszt-minimalizmus viszont már éppen nem a formai tisztaságot célozza, lazán struktúrált és diffúz műveket hoz létre, mintha teljességgel elutasítaná a megformálás, az anyag megkonstruálásának elvét. A mű ehelyett sokkal szorosabban összefügg az alkotási folyamattal, s ez a mozzanat vezet át az absztrakt expresszionisták gesztusait felelevenítő Process Art formai lazaságához és akciófestészetéhez. Ezekben az akciókban, ami a vászonra került, az már nem egy festmény, hanem egy esemény volt. Teátrális elemeit tekintve az akciófestészet egyértelműen kapcsolódik a happeninghez, ám fontosabb kapocs ezen két műfaj között is a produktummal szemben az alkotási folyamat előtérbe helyezése, mely tulajdonképpen a néző és az őt ért hatások együtteséből áll össze. Ezzel az eltolódással anyagiságát veszti a mű: szemlélt tárgy helyett szemlélésre való tárgyi alkalom lesz belőle. Cage véletlen irányította happeningjeiben az a legfontosabb mozzanat - mely minket az installációhoz kapcsol majd -, hogy teljességgel a nézőkre "hárítja" az előttük zajló események ( legelső happeningjében: "ezt-azt csináló művészek") jelentésének megkonstruálását. A befogadó és reakciója még nagyobb jelentőséggel bír a "tudatosan megkomponált életpillanatokkal" operáló szituacionisták számára, akik a művész legfőbb feladatának e mindig változó és esetleges reakciók felderítését tartották.
A "posztmodern" terminus születése is ezekhez a művekhez kötődik, hiszen ezek gyökeresen megváltoztatták az eredeti néző-műtárgy viszonyt azáltal is, hogy heterogének, különféle elemeik nem logikusan összeegyeztethetők, hogy úgy kell hozzájuk közeledni, mint magához a kultúrához. Az olasz Arte Povera munkái is nélkülöznek egyetlen meghatározott tartalmat, vagy "kész" jelentést, sokkal inkább mindenféle információk keringenek bennük, melyek aztán jelentést generálhatnak. Ebben a posztmodern kultúrában jelenik meg az installáció, mint a dolgok és jelentésük fokozatos elválásának egyfajta kifejez(őd)ése. Az installáció, mely gyűjtőfogalomként használva eredetileg "kiállítást" vagy "elrendezést" jelölt, az utóbbi évtizedben, miután az idő és a tér is a művészet alkotóelemévé: anyagává vált, egyre inkább egyfajta "művészetcsinálást" jelöl, mely elveti az egyetlen tárgyra való koncentrálást, s ehelyett inkább több elem viszonyrendszere, illetve az elemek és környezetük kölcsönhatása foglalkoztatja. A "kölcsönható" környezet fontos elemei a tér és az e térben található emberek is. ám maga a tér sincs érintetlenül hagyva, minden potenciális vagy (el)rejtett jelentése kiaknázásra kerül. Ugyanakkor, az installáció szemszögéből, a múzeum és galéria - mint a műtárgyakat kiállító intézményes tér - privilégizált szerepe megkérdőjeleződik, hiszen az installáció másképp működik: nem egy a kiállított tárgyak között, hanem a tér egészében jelen van, s azzal, hogy a látogató belép a térbe, maga is a részévé válik. Ebből a szemszögből a múzeumok ellentmondásos működési módja is nyilvánvalóvá lesz: a múzeum más tárgyak környezetében mutat be minden tárgyat, ugyanakkor azt sugallja, hogy minden tárgyra mint egyedül jelenlévőre tekintsek. Ezen kívül a múzeumok a dolgokra, a történelemre vonatkozó saját verziójukat: egyféle igazságot prezentálnak, ami megint csak ellentétben áll a "posztmodern gondolkodással", azzal, ahogyan posztmodern kultúránkhoz közeledni volna kívánatos.
Az installációban rejlő teatralitás, a lényegéhez tartozó performatív jelleg is a képzőművészet és egy másik műfaj (a színház) közeledéséről, azaz a művészeti normák és formák destabilizálódásáról szól. De nézhetjük a dolgot a másik végéről is: eme destabilizáció bekövetkezte az installációról mint létező műfajról (?) való beszéd előféltetéle volt. A művészet világának ezeket a stabilnak hitt kategóriáit felbolydítva az installáció képes lehet beteljesíteni a modernizmus törekvését: képes lehet kikerülni a művészet ideálbirodalmából, kibékítve egymással életet és művészetet tér vissza a szerző a bevezetőben felvetett dilemmához.
(Hock Beáta)