Art Research Center
Learning / Teaching / Training Activity (LTTA) Ljubljanában
#cooperation
21/10/2021

2021. május 31-e és június 4-e között került megrendezésre az Art Archives Exchange – Educational Strategies for Contemporary Art Archives című Erasmus+ projekt negyedik Learning / Teaching / Training Activity (LTTA) mobilitási hete Ljubljanában. A rendezvény szervezői a Museum of Contemporary Art Metelkova (MG+MSUM) archívumának munkatársai, Teja Merhar és Jana Ferhan voltak. Az Artpool Művészetkutató Központ részéről Halasi Dóra és Schuller Gabriella voltak a program résztvevői.

A 2018-ban indult projekt célja, hogy a résztvevő archívumok (Moderna galerija, Ljubljana; basis wien, Bécs; Archiv vytvarneho umeni, Prága; Muzeul National de Arta Contemporana al Romaniei, Bukarest; Szépművészeti Múzeum – Artpool Művészetkutató Központ, Budapest) az egymásnál tett látogatások révén megismerjék a többiek munkamódszereit és lehetőség nyíljon a tapasztalatcserére, a munka során felmerülő kérdések megvitatására. A három év szakmai tanulságait összegző záródokumentumok (köztük az alapfogalmakat és jó archívumi gyakorlatokat bemutató fogalomtár) hamarosan hozzáférhetők lesznek a projekt honlapján.

Ljubljanában az MG+MSUM archívumának működését, gyűjtési és rendezési elveit, online adatbázisát tanulmányoztuk, mely 1971 óta dokumentálja a szlovén művészek hazai és külföldi kiállításait, valamint a Szlovéniában megvalósuló kiállításokat. Betekintést nyertünk a Moderna galerija fotóarchívumába és az MSUM épületében működő, de attól független Ideiglenes Szlovén Táncarchívumba. Ellátogattunk az SCCA non-profit intézmény DIVA Station (Digital Video Archive) elnevezésű videóarchívumába is, mely 2005-ben jött létre, hogy kutassa, bemutassa és megőrizze a szlovén videó- és médiaművészetet. E programok során nem csupán perspektívánk szélesedett, de számos, saját adatbázisunk fejlesztése és múzeumi integrációja kapcsán megfontolandó szempontot is megismerhettünk.

1. A +MSUM archívuma

2. Moderna galerija Fotóarchívum, vezető: Sabina Povšič

3. Rok Vevar, Ideiglenes Szlovén Táncarchívum

4. A +MSUM archívuma

5. Peter Cerovšek (SCCA)

A szakmai panelek az aktuális helyzetre és néhány korábban kijelölt témára koncentráltak: a pandémia hatása archívumaink működésére, ezzel összefüggésben a digitalizálás és az online kiállítások kérdései; born digital művek archiválása; az állami, nonprofit és művészarchívumok eltérő működési keretei és módszerei, az intézményesülés kérdései. Az utóbbi téma kapcsán a résztvevők különösen intenzív érdeklődéssel fordultak az Artpool története felé, mivel archívumunk negyven éves működése a fenti kategóriák közötti lehetséges átjárásra szolgál például.

A ljubljanai mindennapok lehetőséget adtak a zöld város koncepciójának gyakorlatban való megtapasztalására. A legemlékezetesebb a városi méhészettel való találkozás, amely nem teljesen ismeretlen számunkra (Dóra résztvevő volt a 2013-as budapesti közösségi méz projektben). A szállásunkra való bejelentkezéskor tudtuk meg, hogy a hotel tetején 4 méhkaptár van, és a méhek szorgosan gyűjtik a mézet, melyből a recepción vásárolni is lehet. A hét közepén alkalmunk nyílt közelebbről szemügyre venni a folyamatot. A tetőn egy másik világ tárult elénk: a terasz egyik felén a méhkaptárak vannak sok zöldfelülettel, a másik oldalon színes székek, asztalok, üvegablakok, felfelé pedig teljesen nyitott a tér.

Kihívás volt az egyhetes workshopon való részvétel és az utómunka, amikor is összegeznünk kellett a tanulságokat és újabb feladatokat megoldani (például hogyan jelenítsük meg vizuálisan vagy szövegesen, amit tanultunk egymástól). A közös munka tovább erősítette bennünk az archivista szerepvállalás fontosságát, a tevékenység általi tanulás jelentőségét (learning by doing), s az elhivatottságot a művészet iránt.

Csoportkép a +MSUM tetőteraszán. Fotó: Vesna Bukovec (SCCA)

A címoldalon található fotót Dejan Habicht készítette.

The European Commission support for the production of this publication does not constitute endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.