Kivonat az Artpool Művészetkutató Központ
2011 évi szakmai beszámolójából

[Bővebb képes beszámoló éves eseményeinkről]

2011 az Artpool jelentős nemzetközi elismerését hozta: a barcelonai MACBA egész nyáron látogatható „Museum of Parallel Narratives / Parallel Narratívák Múzeuma” című (Magyarországon visszhangtalan maradt) kiállításán több 1970-es–1980-as évekbeli projektet bemutató blokkal szerepeltünk.

2011-ben ünnepelték barátai, kollégái és munkatársai az Artpool alapító, Galántai György 70. születésnapját egy performansszal kísért meglepetés partyn, amin mintegy 70 videóinterjúval és 20 országból 88 műalkotással/üzenettel köszöntötték az „örökaktív” művészt.

2011 egyben az Artpool fennmaradásáért folytatott folyamatos küzdelem éve is volt: Az Artpool létrejöttében meghatározó – és folyamatos működésében 1992 óta ugyan csökkenő mértékben, de jelentős szerepet játszó – Fővárosi Önkormányzat 2011-ben minden indoklás nélkül megvonta az Artpool Művészetkutató Központ működtetésére a korábbi években – közhasznú szerződés keretében – juttatott támogatását. Az év közbeni kormányszintű pénzügyi zárolások a NEFMI már odaítélt támogatását is menetközben folyamatosan csökkentették. Mindeközben a Terézvárosi Önkormányzat bejelentette szándékát a Paulay Ede utcai Artpool P60 kiállítótér bérleti díjának 15-szörösre emelésére. Mire feleszméltünk, hogy nem fog sikerülni a működési költségeink mintegy 40 %-át kitevő elvonást kompenzálni már nyár volt. Ugyan miniszteriális biztatásokban és igéretekben nem volt hiány, egyértelmű volt, hogy ahhoz, hogy ne kelljen az Artpool működését teljesen beszüntetni, a munkatársak számának kényszerű radikális csökkentése miatt újból – egyébként az Artpool számára soha el nem felejtett – „magad uram, ha szolgád nincsen” gyakorlat került alkalmazásra, a megmaradó kis csapatot még intenzívebb munkára sarrkallva. Az Artpool alapítóira pedig, a mindennapos nagyrészt ingyenmunkán túl, a 2011 évi működés fenntartásához szükséges többmilliós kölcsön előteremtésének a feladata is hárult.

Az önálló kiállítások és események szervezésével átmenetileg leálltunk. Szerencsére 2011-ben semmi komolyabb infrastrukturális javításra, eszközfelújításra nem kellett költeni. Az Artpool Művészetkutató Központ megmaradt egy archivistája, hűséges webmestere és az alapítók segítségével biztosítható volt a kutatók folyamatos fogadása, valamint ezzel párhuzamosam az Artpool dokumentumaira és gyűjteményeire támaszkodó feldolgozó–elrendező munka, amiben komoly előrelépéseket tettünk. Ezek eredménye az interneten közzétett és online kutatható nagyszámú dokumentum (szövegek, képek, videók).

Lehetőségeinkhez mérten folytattuk a kortárs eseményeket gyűjtő/dokumentáló munkát, a – nemzetközi cserekapcsolatokon keresztül – kiadványok gyűjtését/cseréjét. Folytattuk az Artpool 30 éves tevékenységét összefoglaló forráskiadvány előkészítését.

2011-ben az Artpool alábbiakban felsorolt szakmai teljesítménye mögött a két alapítón (igazgató és a művészeti vezető) kívül egy művészettörténész archivista, egy web-programozó, valamint egy ösztöndíjas művészettörténész hallgató tevékenysége áll. Négy hónapig egy olasz önkéntes bölcsész is segítette az archívumi feldolgozó munkát. Tavasszal és ősszel egy-egy művészettörténész hallgatót tudtunk fogadni szakmai gyakorlatra.

KIÁLLÍTÁSOK, BEMUTATÓK, ELŐADÁSOK
(Önálló szervezés vagy jelentős előkészítő munkát igénylő együttműködés/részvétel)

2011. március 21. és 28.: Liszt Ferenc Tér. Az emlékezet művészete. Laza költők emlékezet-művészeti esete, térben elhelyezett részletek, Artpool P60 (2011-ben az Artpool ezzel a kiállítással kapcsolódott a Liszt Ferenc emlékévhez)

2011. május 12–október 2.: Museum of Parallel Narratives / Parallel Narratívák Múzeuma (Museu d'Art Contemporani de Barcelona / MACBA) című, Zdenka Badovinac kurátor által rendezett egész nyáron nyitva tartó, nagyszabású kiállításon egy önálló blokkban, több tablón az Artpool számos 1970-es és 80-as évekbeli projetje volt látható; egy válogatás a korabeli Artpool kiadványokból és nyomtatványokból két vitrinben nyert elhelyezést; két számítógépen az Artpool weblapját is tanulmányozhatta a közönség.

2011. június 17.: GALÁNTAI 70, Labor, Budapest
Galántai György 2011-ben töltötte be 70. életévét. Ez alkalomból az Artpool munkatársai egy meglepetés-születésnappal köszöntötték az Artpool alapítóját. Az eseménynek a LABOR adott otthont (2011. június 17-én), ahol vetítésre került az a meglepetés-videó, melyet több mint 70 magyarországi, volt vagy jelenlegi kolléga, pályatárs, barát megkeresésével készült videóinterjúk részleteinek felhasználásával szerkesztett Halasi Dóra és Kristóf Márton. Az est folyamán Szkárosi Endre performansszal üdvözölte az ünnepeltet. Kótun Viktor pedig átadta a „Who is György Galántai?” hívószóra Galántai György nemzetközi kapcsolataitól érkezett születésnapi meglepetés küldeményeket (20 ország mintegy 80 művészétől), melyeket a jelenlevők az este folyamán a falakra vetítve is láthattak.

2011. július 8.: Halasi Dóra prezentációja az Artpool videódokumentációjáról a „Fókuszban a dokumentáció I. – Dokumentációk első személyben” c. rendezvényen a IV. Crosstalk Video Art Festival első napján.

2011. július 22–31.: „fluxus (sport) esetek” multimédia installáció, Kapolcs, Kossuth utca 55., a Kapolcsi Művészetek Völgye keretében

Kiállítási együttműködések

2011. február 27-én zárt a Henie Onstad Art Center-ben (Oslo) a a jelentős Artpool részvétellel megvalósult nagyszabású Fluxus East vándorkiállítás, mely 2007 és 2011 között Európa több fontos kiállítóhelyén, többek között a budapesti Ludwig Múzeumban is bemutatásra került

2011. június 29–augusztus 28.: a MAPY/MAPS. Art Catography in the Centre of Europe 1960–2011 kiállítás (Bratislava City Gallery, Mirbach Palace, Pozsony) az Artpool gyűjteményéből kölcsönzött műveket is bemutatott (Galántai György, Bori Bálint)

2011. szeptember 2–november 13.: „Sírba visztek” a Bizottság a Műcsarnokba megy (Műcsarnok) kiállításhoz az Artpool számos eredeti archív anyagot (hanganyagok, plakátok, meghívók, kiadványok) kölcsönzött.

2011. szeptember 18–december 18.: 3rd Thessaloniki Biennale, Inventory kiállítás az Archive Books (Berlin) szervezésében – a kiállításon egy önálló vitrinben több archív Artpool kiadvány volt látható.

2011. októbertől – online: Az Artpool Rádió (1983-1987) az Első Pesti Egyetemi Rádió műsorában (az Artpool kazettarádiójának a bemutatása)

A kiállítások előkészítésével (koncepció, kutatás, anyaggyűjtés, nemzetközi kapcsolattartás, szervezés), megvalósításával (technikai kivitelezés, installálás, asszisztencia stb.) és dokumentálásával munkatársaink 960 munkaórát töltöttek

ARCHÍVUM, KÖNYVTÁR, GYŰJTEMÉNYEK

Az Artpool könyvtára, archívuma és gyűjteményei 2011-ben is számos fontos dokumentummal (meghívók, plakátok, katalógusok, folyóiratok, videó- és hanganyagok), közel 160 új szakkönyvvel / katalógussal, művészkönyvvel, és számos további eredeti művel, gyarapodott – nagyrészt adományoknak, cserekapcsolatainknak, intenzív külföldi levelezésünknek és nemzetközi projektjeinknek köszönhetően.

Kiemelkedő gyarapodást jelent 2011-ben
– Peter Haining az általa a skóciai Dundee-ben létrehozott Attic Archive 1980-as években szervezett nemzetközi kapcsolatművészeti projektjeit és aktivitását dokumentáló, több száz munkát, levelezést, hang- és videódokumentumot tartalmazó nyolc nagy kartondoboznyi anyagát adományozta 2010-ben az Artpoolnak. 2011-ben ezt a gyűjteményt további 4 kartondoboznyi dokumentummal és művel, valamint nagyméretű tárgyakkal/installációkkal egészítette ki.

– a videóarchívumunk tovább bővült: részben az Artpool saját dokumentumfelvételeivel, Tóth Gábor 2009, 2010, 2011-ben készített dokumentumvideóival, Mráz István a SPIONS zenekarról készülő filmjéhez felvett videóinterjúival, illetve nemzetközi videókiadványokkal.

Az archívum és könyvtár állománya jelenleg több mint 450 folyóméternyi archívumi anyag, ebből az 1960-as évek óta kiadott mintegy 12 ezer kötetnyi könyv, katalógus, kiadvány, több mint ezer művészeti folyóirat számai, 1600 darab, kb. 2300 órányi digitalizált dokumentum- és művészvideó, illetve -dvd, több mint 2 ezer, részben digitalizált hangdokumentum, 15 ezer fotó/dia/negatív, 2500 művészeti plakát/poszter. Az Artpoolban összesen 6939 (ebből 1820 magyar, 5119 külföldi) művész, művészcsoport vagy művészeti intézmény dokumentációja, információs anyaga kutatható.

A kutatást folyamatosan bővülő számítógépes nyilvántartás segíti. Az év során több mint 1000 recorddal bővült, jelenleg 11546 adatot tartalmazó bibliográfia adatbázisban a témák, ill. keresőszavak alapján nem csak az Artpoolban fellelhető egyes kiadványok, hanem a bennük publikált fontosabb tanulmányok, folyóiratcikkek is megtalálhatók.

Külön adatbázis tartalmazza az Artpool archívumában kutatható hanganyagok (2610 record), videókazetták/dvd-k (2726 record), művészkönyvek (2363 record) és folyóiratok (1186 record) adatait, valamint az Artpoolban dokumentált és kutatható művészeti események kronológiáját (7971 record).

Szakmai kapcsolatok

Az Artpool Művészetkutató Központ nemzetközileg is egyedülálló intézménye (archívuma és gyűjteményei) rendszeresen célpontja a Magyarországon megforduló, az Artpool által lefedett témákban érdekelt intézményvezetőknek, kurátoroknak, művészettörténészeknek, művészeknek. 2011-ben először látogattak az Artpoolba többek között: Jens Hoffmann (az Isztambuli Biennálé kurátora), Lucia Gregorová (a pozsonyi Slovenská Národná Galéria kurátora), Katarina Gatialova és Ivo Binder (az Olmützi Múzeum két kurátora), Heide Eihrheim (Erste Foundation), Szőcs Géza (kultúráért felelős államtitkár), Dr. Vígh Annamária (a NEFMI Közgyűjteményi Főosztály vezetője), Predrag Sidjanin és Maja Budzarov (az Artpoollal az 1970-es évek óta kapcsolatban levő vajdasági művészek), Daniel Grun (a Julius Koller Society archivistája), Francesca Boenzi (Archive Books, Berlin), Gustavo Grandal Montero (Chelsea College of Art & Design Library könyvtársa, London), valamint Gulyás Gábor (a Műcsarnok igazgatója).

A már korábban is meglévő könyvtári cserekapcsolatainkat folyamatosan ápoljuk és bővítjük. 2011-ben az alábbi intézményektől kaptunk nagyobb mennyiségben kiadványokat és adtunk cserébe fontos magyar kiadványokat: Műcsarnok, Essl Gyűjtemény (Bécs), MUMOK (Bécs), BALTIC (Gateshead), MACBA (Barcelona), East Street Art (Leeds), MODEM (Debrecen).

Kutatószolgálat

2011-ben is kiemelkedően nagy volt az érdeklődés az Artpool archívumában található dokumentumok iránt a magyar és külföldi kutatók (elsősorban Phd dolgozatot írók, ill. már tudományos fokozattal rendelkező kutatók) körében. Az Artpool által dokumentált és kutathatóvá tett időszak és műfajok iránt az utóbbi években örvendetesen megnövekedett érdeklődés egyrészt folyamatos visszajelzés munkánk hasznosságáról, másrészt viszont az archívum teljes spektrumát (videó, hang, fotó, katalógus, archív dokumentumok, művek) használni óhajtó, gyakran szakmai tanácsot kérő és váró kutatók kiszolgálása az Artpool kicsi stábja számára igen nehezen ellátható feladatot jelent.
A nagyobb és személyes kutatások mellett napi rendszerességgel foglalkozunk a világ minden tájáról érkező emailes és telefonos megkeresések, kérdések megválaszolásával, cikkekhez adatok pontosításával, megadásával, illusztrációs anyagok küldésével, közlési engedélyek beszerzésével stb.

2011-ben 188 alkalommal keresték fel kutatók személyesen az Artpoolt (gyakran napi kettőt, de volt hogy egyszerre 3-4 kutatót is fogadtunk). A kutatók (56 magyar és 12 külföldi) főként egyetemisták (az SZTE-BTK, PTE, ELTE-BTK, PPKE-BTK művészettörténet és esztétika szakos BA, MA, alap-, ill. PhD-képzésben résztvevő hallgatói, a CEU hallgatói továbbá és az MKE kurátor-képző szakos hallgatói), illetve művészek, művészettörténészek, művészeti írók, kurátorok, egyetemi tanárok voltak. A külföldi kutatók Franciországból, Olaszországból, az Egyesült Államokból, Lengyelországból, Szlovákiából, Nagy-Britanniából és Németországból érkeztek.

Az év során a leginkább kutatott témák voltak:

- az archívumból: a Balatonboglári Kápolnaműterem kiállításai és fotódokumentumai, a magyar neoavantgárd, performanszművészet Magyarországon, Kassák Klub az 1970-es években, Molnár Gergely filmes írásai, 1968 és a képzőművészet (második nyilvánosság), „R” kiállítás, a Bercsényi Klub kiállításai, Iparterv és Szürenon, Fiatal Művészek Klubja eseményei, Tendenciák kiállítások, alternatív/szamizdat folyóiratok, Artpool projektek és kiadványok, Szétfolyóirat, magyarországi experimentális művészet az 1970-80-as években, a Kassák-díj története, új szenzibilitás, Rabinext galéria, „A huszadik század magyar művészete” kiállítássorozat (Székesfehérvár), magyarországi kapcsolatművészeti projektek, a III/III-as „Festő dosszié”, fluxus Magyarországon és Közép-Kelet-Európában, magyar újhullámos plakátok stb.

- a videóarchívumból: Magyar Műhellyel kapcsolatos videódokumentumok, BBS kísérleti filmek, a Balatonboglári Kápolnaműteremmel kapcsolatos archív videó- és dokumentumfelvételek, Galántai György videók, Bódy Gábor filmjei, Hajas Tibor vidódokumentumok, Magyarország a tiéd lehet / Hungary Can Be Yours kiállítás videódokumentumai, Maurer Dóra „Kreativitás – Vizualitás” és egyéb videómunkák, Beke László – Maurer Dóra: „Nézetek”, kulturális tévéműsorok 1992, 1994, Türk Péterhez kapcsolódó videódokumentumok stb.

- a hangarchívumból: Galántai György hanganyagai, Artpool Rádió, Magyar Műhely események archív hangfelvételei

- a könyvtárból: body art, fanzine, fluxus, happening, koncept, kísérleti film, graffiti, installáció, könyvmunka, kultúrpolitika, land art, mail art, művészkönyv, művészetelmélet, network, performansz, public art, stencil – street art – graffiti, szamizdat, színház, xerox, videóművészet, vizuális költészet, zene (új hullám) stb.

- a plakátgyűjteményből: elsősorban az 1970-es 80-as évek underground koncertplakátjai

A leginkább kutatott személyek, csoportok voltak:

Altorjay Gábor, Attalai Gábor, Bernáth/y Sándor, Nenad Bogdanovic, Bosch+Bosch, Bujdosó Alpár, John Cage, Cseresorozat, Csernik Attila, DIXI, Erdély Miklós, Galántai György, Gémes Péter, Gogolyák Sándor, Klaus Groh, Gulyás Gyula, Kontaktor (Goran Djordjevic), Hajas Tibor, Haraszty István, Ray Johnson, Allan Kaprow, Kemény György, Keserü Ilona, Kis Varsó, Ladik Katalin, Lakner László, Lengyel András, Major János, Slavko Matkovic, Magyar Műhely, Maurer Dóra, Mészáros Ottó, Molnár Gergely, Nagy Pál, Orlan, Papp Tibor, Andrzej és Ewa Partum, Pécsi Műhely, Petőcz András, Pinczehelyi Sándor, Sugár János, Szentjóby Tamás, Perneczky Géza, Plágium2000, Regős István, Petr Stembera, Kurt Schwitters, Rudolf Szikora, Szirtes János, Szombathy Bálint, Szürenon, Tamkó Sirató Károly, Tjebbe van Tijen, Tolvaly Ernő, Tót Endre, Tóth Gábor, Türk Péter, Új Zenei Stúdió, Vajda Lajos Stúdió, Vidovszky László, Wahorn András, zenekarok (Bizottság, VHK)

Archívumi elrendezésre, az elrendezett anyagok visszakereshetőségét biztosító adatok adatbázisba rögzítésére, a bibliográfiai feldolgozásra, a kutatók segítésére és kiszolgálására munkatársaink 2011-ben 1640 munkaórát, a szakmai gyakorlatot teljesítő gyakornokok pedig további 150 munkaórát fordítottak

További archívumi szakmai munka:

– Aktív anyaggyűjtés/dokumentálás
A progresszív kortárs művészeti kiállítások/események folyamatos figyelemmel kísérése és (fotó)dokumentálása, az Artpool tematikájába illő előadások, konferenciák hang-/videó dokumentálása.

2011-ben 134 aktuális művészeti eseményről, ezen belül 22 előadásról/konferenciáról készítettünk fotó-, ill. videódokumentációt

– Videódigitalizálás
videó-digitalizálási projektünk célja, a már digitalizált több mint ezer darabos VHS videógyűjteményünk, valamint Tóth Gábor archív dokumentumvideói után, az újonnan bekerülő videódokumentumokon kívül az Artpool többszáz saját korábbi video8 és Hi8 felvételeinek dvd-re írása és kutathatóvá tétele.
A digitalizáláshoz kapcsolódóan folytattuk a videó-adatbázis feltöltését, mely jelenleg 2727 videódokumentum adatait tartalmazza, ezek részben művészeti események (kiállítások, megnyitók, előadások, performanszok) videódokumentumai, részben önálló videómunkák, kísérleti filmek.
A digitalizált videók 2011 végén aktualizált listája internetlapunkról elérhető:
artpool.hu/video/

A videóarchívum és a hangarchívum digitalizálására és dvd-k, cd-k készítésére, valamint ehhez kapcsolódó kutatómunkára (személyek, helyszínek beazonosítása) 2011-ben munkatársaink 475 munkaórát fordítottak.

2011-ben komoly előrelépést tettünk a korábbi évek digitalizációs munkája során létrejött archív digitális kép-, videó- és hanganyagok biztonságos megőrzésére, külső tárhelyeken való duplikát tárolására.

2011-ben forráshiány miatt nem folytathattuk az Artpool gyűjteményében található hanganyagok 2008-ban megkezdett és 3 éven keresztül folyamatosan végzett digitalizálását. A 2010 végéig digitalizált hanganyagok listája internetlapunkról elérhető
artpool.hu/sound/

Ugyanezen okból kénytelenek voltunk leállni a több ezer darabos plakátgyűjtemény 2009-ben megkezdett digitalizálásával, melynek során többek között Szőnyei Tamás mintegy 1000 darabos zenei plakátgyűjteménye is kutathatóvá vált.

TUDOMÁNYOS KUTATÓMUNKA, KÖNYVKIADÁS, SZAKMAI ELŐADÁSOK

Az Artpool több, az elmúlt 40 év kortárs magyar művészetét feldolgozó, valamint az ebben az időszakban jelentőssé vált új műfajokat elemző, hosszú távú kutatáshoz, kiállítás-előkészítéshez nyújt segítséget és biztosít, előzetes egyeztetés alapján, archívum- és könyvtárhasználati lehetőséget, illetve az archívumban fellelhető művekről reprodukciót, digitális másolatot.

Az Artpool Művészetkutató Központban külső kutató komolyabb kutatómunkát csak előzetes kutatástámogatási kérelem benyújtásával, annak elfogadása után végezhet.

Saját kutatási feladatot jelentett 2011 során, hogy megkezdtük az Artpool 30 éves tevékenységére vonatkozó dokumentumok kutatását, számbavételét és rendszerezését egy részletes kronológia és bibliográfia összeállítása céljából. A videó- és hangdokumentumok digitalizálása kapcsán a dokumentált események és személyek beazonosítása igényel folyamatos kutatómunkát.

2011-ben befogadott és támogatott kutatási projektek voltak:

// Kis Varsó: „Fogyóeszköz / Crew Expandable”, 2007 (Ludwig Múzeum) – Magyar Fanni kutatása BA szakdolgozatához (ELTE, BTK, Szabad bölcsészet, Művészettörténet szakirány, témavezető: Szőke Annamária)

// Major János monográfia – Véri Dániel kutatása PhD disszertációjához (ELTE-BTK, Művészettörténet Doktori Iskola, témavezető: Beke László)

// Szocialista közművelődés és társadalmi gyakorlat a Kádár-korszakban. A Kassák Klub esete az 1970-es években – Timár Sára kutatása MA szakdolgozatához (ELTE-BTK Történelem szak, EHESS, Párizs, témavezetők: Takács Ádám, Esteban Buch)

// Az „Álom” megjelenítése – Korodi Luca kutatása DLA dolgozatához (PTE-DLA, festő, mesterek: Tolvaly Ernő, Somody Péter)

// Orlan. Művészet és áldozat – Sós Dóra Gabriella kutatása szeminárium előadáshoz (ELTE-BTK, Pálfalusi Zsolt órájára)

// A Hejettes Szomlyazók tevékenysége – Tóth Zsuzsanna kutatása kommunikáció szakos szakdolgozatához (ELTE-BTK, Kommunikáció-Művészettörténet, Budapest, témavezető: Szőke Annamária)

// Türk Péter munkássága – Tóth Zsuzsanna kutatása művészettörténet szakos szakdolgozatához (ELTE-BTK, Kommunikáció-Művészettörténet, Budapest, témavezető: Szőke Annamária)

// St.Auby Tamás – Békés Izabella kutatása PhD disszertációjához (SZTE-BTK, Összehasonlító Irodalomtudomány szak, Szeged, témavezető: dr. Fried István)

// A hang alkalmazása a XX. századi képzőművészetben (Új Zenei Stúdió) – Majsai Réka kutatása MA szakdolgozatához (ELTE-BTK, Művészettörténet szak, Budapest, témavezető: Szőke Annamária)

// Archív anyagok a VHK dokumentumfilm készítéséhez – Nagy Júlia rendező megbízásából Dreissiger László kutatása a „VHK – Akik móresre tanították a halált” című dokumentumfilmhez

// A 80-as évek alternatív művészeti helyszínei. A Lágymányosi Közösségi Ház és a benne működő Lágymányosi Galéria művészeti programja – Zombori Mónika művészettörténész kutatása egy készülőben lévő tanulmányhoz, angol nyelven (a tanulmány a CentrArt Egyesület kiadásában jelenik meg, 2012-ben)

// Az underground szubkultúra sajtóprezentációja a 80-as évek Magyarországán – Kovács Anna kutatása MA szakdolgozatához (PPKE-BTK, Esztétika-Kommunikáció szak, Piliscsaba, témavezető: Speidl Zoltán)

// Fluxus művészet – Katarzyna Kucharska (MA hallgató, Warsaw University, History of Art Department) kutatása a „FLUXUS w WARSZAWIE” című, a fluxus művészet jobb ismeretét elősegítő, városi játékokat és előadásokat tartalmazó projekthez (Varsó, Lengyelország)

// Fluxus Art in Hungary (1960s, 1970s) – Kácsor Adrienn kutatása PhD projektpályázatához (ELTE-BTK, Kommunikáció / CEU, Masters in Comparative History)

// In the Specter of Sovereignty: Experimental Art in Hungary and Yugoslavia circa 1968-1989 – Jasmina Tumbas kutatása a PhD disszertációjához (Duke University, USA, konzulens: Kristine Stiles)

// A magyar újhullámos plakátok bemutatása – Dömötör Endre kutatása publikálás céljából (megjelent: Recorder Zene Magazin 002, 2011. szeptember-október)

// Teatralitás fotográfiában és filmen – Czirák Ádám kutatása féléves szeminárum előkészítésére (téma: Hajas Tibor és Gémes Péter) (Freie Universität, Institut für Theaterwissenschaft, Berlin, 2011/2012 téli szemeszter, Bachelor, 2. évfolyam)

// Bernáth/y Sándor életművének bemutatása – Zombori Mónika kutatása egy 2012-ben megjelenő Bernáth/y monográfia számára, a Galeria Neon kiadásában, NKA támogatással

// Bercsényi 28-30, „Szelep” című kiállítássorozat, 1989 – Szuromi Eliza kutatása tanulmányi kiállítás valamint diploma-kiállítás kapcsán (MKE, Intermédia/Képzőművészet-Elmélet szak, Budapest, témavezető: Szoboszlai János)

// A mail art Magyarországon (bemutatás egy személy vagy csoport projektjein keresztül) – Dillmann Vanda kutatása BA szakdolgozathoz (ELTE-BTK, Kommunikáció szak, Budapest, témavezető: Müllner András)

// St.Auby Tamás tevékenysége – Kürti Emese kutatása PhD disszertációhoz, valamint kiállításhoz (ELTE-BTK, Film-, Média és Kultúraelmélet Doktori Iskola, Budapest, témavezető: György Péter, a kiállítás tervezett megvalósulása: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2013. február 21.)

// Between Text and Performance – László Zsuzsa kutatása előadáshoz (Fluxus Today Conference, Akademie für Kunst, Berlin, 2011.10.20.)

// Gulyás Gyula: Body Traces (Testnyomatok) – Őze Eszter kutatása BA szakdolgozathoz (ELTE-BTK, Művészettörténet Szak, Budapest, témavezető: Szőke Annamária)

// Happening, Fluxus, akcióművészet, body art – Balázs Katalin kutatása előadáshoz (Kortárs Művészeti Szabadegyetem, ismeretterjesztő előadás, Bálint Ház, 2011.11.02.)

// A párizsi Magyar Műhely – Sípos László és Sulyok Bernadett, muzeológusok kutatása a Magyar Műhely jubíleumi kiállításhoz (Petőfi Irodalmi Múzeum, 2012. május)

// Magyar – holland és belga művészeti kapcsolatok a hetvenes években – Szücs Luca kutatása MA szakdolgozatához (ELTE-BTK, Művészettörténet szak, Budapest, témavezető: Szőke Annamária)

// Slawomir Mrozek három drámájának magyar adaptációja – Palme Zsuzsanna kutatása BA szakdolgozathoz (PPKE-BTK, Szlavisztika – Lengyel szak, Piliscsaba, témavezető: Pálfalvi Lajos)

// Az „R”-kiállítás, 1970-ben – Greskovics Eszter kutatása szakdolgozatához (ELTE-BTK, Művészettörténet Szak, Budapest, témavezető: Szőke Annamária)

Kutatási–oktatási–kiállítási–publikációs együttműködések

Hosszú távú együttműködések

– Az Artpool, együttműködési szerződés keretében, speciális kutatási lehetőséget biztosít az alábbi doktori iskoláknak: PTE BTK Modernitás-PhD Kultúratudományi Doktori Programja (vezető: Dr. Hadas Miklós) és ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programja (vezető: György Péter)

– Az ELTE Művészettörténeti Intézete doktori iskolája, az Artpool Művészetkutató Központ és az MTA Művészettörténeti Kutatóintézete együttműködésével, Szőke Annamária (ELTE) irányításával 2006-ban beindult egy, a Fiatal Művészek Klubja történetét feldolgozó kutatási program, melynek során feldolgozásra kerülnek az FMK több mint 30 éves történetének Artpoolban található dokumentumai (fotók, videók stb.), a korabeli szervezőkkel interjúk készülnek és további dokumentumok kerülnek begyűjtésre és válnak a nyilvános kutatás számára elérhetővé.

– Az Artpool, együttműködési szerződés keretében, az ELTE BTK Esztétika és Művészettörténet szakos hallgatóinak, valamint a PPKE BTK Művészettörténet szakos hallgatóinak lehetőséget biztosít a kötelező szakmai gyakorlat letöltésére.

– 2005 óta biztosítunk féléves internship lehetőséget az Educational Abroad Program of the University of California keretében az ELTEn tanuló művészettörténet iránt érdeklődő diákoknak.

– 1998 óta az Artpool P60 művészeti tér ad otthont időről időre az ELTE BTK művelődéstörténeti szemináriumának (vezető: Szkárosi Endre), továbbá időről-időre dokumentációs vetítéseket, előadásokat tartunk magyar és külföldi egyetemista csoportoknak, művészettörténészeknek és egyéb szakmai közönségnek itthon és külföldön (ezek felsorolását részletesen lásd a honlapunkon)

Eseti / projekt együttműködések 2010-ben

1. Egyetemi órák/előadások

– 2011. szeptember 29. és december 15. között, ELTE BTK „Minden ember művész – a művészet tőke” szabadegyetemi kurzus (az Artpool együttműködésével)

2. Könyvkiadás, publikációk

– Az Első Pesti Egyetemi Rádió rádiótörténeti projekteket, illetve az ELTE szervezésében megvalósult események (pl. konferenciák) hangdokumentumait sugározza. A projekthez az Artpool több saját hanganyaggal járult hozzá
Artpool kazettarádió (1983–1987)
Erdély Miklós előadásai (1981, 1984)
Duchamp szimpozion (1987)
– A „Tudósok” zenekar 25. évfordulójára 2011-ben készült film archív anyagait az Artpool Videóarchívumában található Tóth Gábor videódokumentumok adták.
– Az év során több magyar és külföldi kiadvány/cikk készült az Artpoolban végzett kutatásra támaszkodva, ill. az archívumban őrzött fotóanyag felhasználásával (lásd a 2011-es bibliográfiát).
– Folyamatosan dolgozunk egy, az Artpool harminc éves történetét feldolgozó és bőséges illusztrációs anyaggal bemutató magyar és angol nyelvű könyvön
– Folyamatban van Molnár Gergely filmművészeti írásainak kiadásra előkészítése a SZTE-BTK Modern Magyar Irodalomtudományi tanszék, az Apertura folyóirat és az Artpool együttműködésében

3. Kiállítások

Az Artpool Művészetkutató Központot fennállása óta folyamatosan keresik meg hazai és külföldi intézmények közös projektek (kiállítások, kiadványok, fesztiválok) tervével. Ezeknek az általában sok feladatot és előre nem tervezett kiadást jelentő, de egyben nagy erkölcsi hasznot is hozó megtisztelő felkéréseknek lehetőségeinkhez mérten kívánunk eleget tenni.

2011-ben is több olyan kiállítás megvalósítását segítettük elő (kutatással, dokumentum-, fotó-, műtárgy-kölcsönzéssel), melyhez komoly, részben az Artpoolban végzett kutatómunka is társult.

Felsorolásukat lásd a beszámoló elején a „kiállítások, bemutatók, előadások” pontban.

Kutatói ösztöndíjak / szakmai gyakorlat

Az Artpool Alapítvány ösztöndíjas archívumi asszisztensei voltak 2011-ben: Greskovics Eszter egyetemi hallgató és Kotun Viktor DLA hallgató.

Az Artpool Művészetkutató Központban 2011-ben szakmai gyakorlati lehetőséget biztosítottunk az alábbi egyetemi hallgatóknak:

Berei Andrea (PTE-BTK, Művészettörténet szak), Neuberger Eszter, Sós Dóra Gabriella (ELTE BTK Kommunikáció, illetve Irodalom szak)

Az Artpool önkéntese volt 2011-ben: Alessandro Carrieri (Olaszország)

A szakmai gyakorlatra jelentkezőkkel való foglalkozást és részükre egy valóban komoly, a jövőben jól hasznosítható kigészítő tudásanyag átadását igen fontosnak tartjuk.

A gyakornokok, illetve önkéntesek munkájának szervezésével, a feladatok megbeszélésével, a betanítással és együttes munkával, illetve a gyakornokok munkájának ellenőrzésével archivistánk 2011-ben öszesen 73 munkaórát töltött.

INTERNET INFORMÁCIÓS ANYAG

www.artpool.hu

Az Artpool interneten elérhető információja egyedülálló a művészeti intézmények körében. A lapjainkon online elérhető magyar és angol nyelvű kiadványok, tanulmányok, cikkek száma évről-évre bővül. Számos, részben a 80-as években bemutatott kiállítás és dokumentumai (reprodukciók, fotók, hang- és videóanyagok) tekinthetők meg.

2011 során számos új lappal bővült az artpool.hu-n kutatható anyag. Pár példa:

Eseménydokumentumok:

A Nomád Territórium budapesti konzulátusának ünnepélyes megnyitása (Artpool Művészetkutató Központ, 1994)

POLYPHONIX 26 - BUDAPEST - hangköltészeti fesztivál (1994) kilenc országból huszonkét művész részvételével (az Artpool szervezésében)
- NEMZETKÖZI HANGKÖLTÉSZETI EST (Kolibri Színház)
- FILM ÉS KÖLTÉSZET (Francia Intézet)
- TRANSZFUTURISTA HANGOK (Kolibri Pince)

Laza szlogenek, szabadtéri táblakiállítás és események az Artpool szervezésében Liszt Ferenc téren (1994)

Az Artpool alapítóját, Galántai Györgyöt 70. születésnapján köszöntő esemény és videóinterjúk

Művészeti dokumentumok, forrásanyagok:

Commonpress 37 kiadvány (1980)

PETRIfied forEAST 1990 (1994) - „Szabadság/Elnyomás: közép-európai művészek válaszolnak” Forgács Péter, Galántai György és Petri György közös művészkönyve

Attalai Gábor (1934-2011)

Fluxus@Artpool (online fluxus kutatólap)

Már meglévő lapjainkat is technikailag fejlesztettük és bővítettük, újabb képek és szövegek és számos hang- és videódokumentum publikálásával.

Lapjaink nézettsége folyamatosan magas: a nyilvánosan is elérhető webstatisztikánk alapján 2011-ben a naponta átlag 1000-1500 internetes megkeresés során a megnézett lapok száma naponta 7000 és 10.000 között váltakozott.

Munkatársaink az internet-lapjaink tartalmi előkészítésével fejlesztésével 2011-ben összesen 1700 munkaórát, a weblapok technikai kivitelezésével, programozásával, fejlesztésével 1106 munkaórát töltöttek.

Eseményeinkről és rendezvényeinkről rendszeresen postai és email meghívókat, hírleveleket küldünk, mellyel közvetlenül 1800 magyar és 900 külföldi címet érünk el. Híreinket számos online levelező lista és magazin is átveszi.

(összeállította: Klaniczay Júlia)


[Bővebb képes beszámoló éves eseményeinkről]

Szakmai gyakorlat, önkéntes munka az Artpoolban