kontextus projekt


Előbb-utóbb, rongyszőnyeg az avantgarde-nak
Hajdu István új kötete

Exhibíció, Isten közönyében

Forgács Péter(1)

Amikor Stanley átkelt Afrika nagy őserdején, hogy találkozzon valakivel, a találkozó után megkérdezték tőle, nem riadt-e meg attól, hogy egy ilyen végeláthatatlan, iszonyatos akadályon, mint az őserdő, kell keresztül mennie. Stanley azt válaszolta, hogy nem, mert minden kis gyökeret, liánt, ágat külön-külön nézett meg és vágott át, a feladatot nem egyben látta és kezelte, mert az nyilván elrettentette volna. Mi jut neked eszedbe erről a történetről?

Először is egy performance a kitűnő Hámos Gusztáv és Lugó (Lugosi Laci) részvételével 1979-ben, amit akkori törzshelyemen, az FMK-ban rendeztem Stanley és Livingstone találkozása címmel, ahol is barátaim talpig gipszbe öntve szobraimként működtek.(2) Az Avatás című performance akkor a külső és belső határokról, a külső – belső disszidálásról(3) szólt. Rituális volt, mint Kantor vagy Halász színháza. Valaki(k) átjön(nek) nyugatról keletre, átvágják magukat a bozóton, vadembereket várnak és csodálkoznak, hogy itt akár Livingstone(ok) is él(hetnek). Ugyanez fordítva is érdekes volt: amikor megannyi Livingstone-ként az illúzióinkat szembesítettük a nyugati civilizáció közönyével.

Mindaz, ami azelőtt volt, egy egészen új jelentést kapott. A képek, a színház, a mozi, de a pénz, a szomszéd arca is a bozótban.

Például az Udvari Művészettel szembeni ellenálló művészet vagy a protest művészet(4) helyzete megváltozott. Bár az új olvasat nem változtatja meg visszamenőleg a tartalmat, de figyelni kell arra, hogy milyen nyelven üzenünk az új szemantikai helyzetben.(5)

Átgondoltan kell még hallgatni is.(6)

Visszatérve a mű-vészet-liánokra: amikor bekúszol az anyagba (mikrokozmosz), s elkezded a gyűjtést, mint gyerek a kavicsot, a nagyobb gyerek a bélyeget,(7) akkor még nem tudható, hova jutsz vele. De minél többet. Ez a gyűjtők végcélja* s egyben a problémája, amelyet meg kell dolgozni, s bizony még tok(8) is kell a dolognak, nem csak a pakolás, forgatás ide oda, jelentés keresés, vizionálás stb.

Nem elég kupacolni, az anyaggal valamit kezdeni kellett.(9) Nem szeretném ennek a dolognak az általános vagy a művészeti jellegét túlhangsúlyozni(10), hiszen a céltalannak tűnő, sőt értelmetlen kupacolás csupán némely művész sajátja.(11)

Lehet, hogy rosszul emlékszem, de nekem úgy rémlik, hogy a te lényegi jelenléted a magyar művészeti szcénában ezzel a performance-szal kezdődött. A történettel mint metaforával azért hozakodtam elő, mert ott elkezdtél valamit, romantikus fordulattal: elindultál az úton, úgy ahogy Stanley, s eljutottál egy látszólag egészen más dologhoz (amire itt már céloztál is, a filmgyűjtéshez), egy másfajta attitűdhöz, hiszen már nem mint performer, nem mint exhibicionista működsz, hanem egyfajta inkognitóban dolgozol.

Az exhibicionista nem szűnik meg, csak átalakul. A kiállítás (publikálás stb.) lényegében ugyanolyan kockázatos mint a Live Show (meg a Peep Show!). A művész-prostituált és **kupac analizátorok, továbbá a minőség keresők szerepén innen és túl is van, ami érvényes. Nincs közép itt sem. Igaz, a színpadi-performer nagy aktuális feszültséget robbant, de az a specifikus nyelvi eszköztárának vagy dialektusának csak része. Ugyanezt az izgalmat, nem a nyilvánosság előtt, az író is átéli.(12)

Magamra nézve fontosabbnak tartom azonban, hogy az általam választott vízió (nyelv)(13) előbb volt ismert külföldön, mint itt.(14)

Nem gondolod, hogy a filmek külföldi befogadása azért mehet könnyen vagy kevésbé nehézkesen, mint általában az itt készült dolgoké, mert rajtuk van a szociológiai, geográfiai, történeti, egy, a politika által meghatározható különösség.

Azt hiszem, csak részben, Egyrészt Kelet-Európa, mint a divat tárgya mára megszűnt.

A Privát Magyarország sorozat részei(15) számomra kiállítások vagy operák, vagy, ha akarod performance-ok. Különös ismertető jegy a zenei megformáltság(16), amelyben a történeket, történelmek zenei struktúrák és lélektani sors-modellek mentén haladnak. Azért tartom kiállításnak is egyben, mert a sohasem látott kép(ek) valódi megtekintése vált lehetővé a lelassított tempó miatt, s ez olyan víziót biztosít a nézőnek, amit inkább a múzeum vagy egy archeológiai helyszín biztosíthat.

Ismert volt, hogy amatőrök régebben is filmeztek és az milyen érdekes(17) a TV képernyőn. A harmadik alkalmazási mód, az elvetemült látószög a borzalmas polgár kigúnyolásának jegyében történik.(18)

A Privát Magyarország pozitív recepciója éppenséggel az ezektől radikálisan eltérő nézőponttal indokolható talán. (…)

Azt ma sem tudom, hogy korábban miért nem volt műkritikai hatása a performance-aimnak vagy képeimnek(19), de az biztos, hogy legalább a szubkulturális nyilvánosság formája kell ahhoz, hogy valami ne csak megszülessen, de valóban létezzen is.(20)

Miután majdnem minden művész narcisztikusan motivált, a problémát hajlamosak paranoid módon kezelni.

Miért pont nem én kellek? A nárcizmust önmagában nem díjazzák, sokféle van belőle raktáron. Például Biki(21) vagy Erdély nárcizmusa nagyon különböző volt. Mert Biki a mazochista Schwarzkogler-iskolát reprezentálja Budapesten, s nem kellett semmit tárgyiasítva(22) csinálnia. Erdélynek viszont az intellektuális transzcendencia(23) volt a személyes kockázata. S hogy ne csak halottakról beszéljek kényelmesen, St. Auby éles, radikális, mindent vizsgáztató kritikája épp úgy a nárcizmus végső soron tehetetlen erőire támaszkodik, mint annak művekbe fordítása.

Ugyanakkor mégsem a műkritikus láttamozásával lesz érdekes a dolog. Mindig elég nézője volt a performance-aimnak. Az volt a lényeg, hogy az a valami, ami a nyomasztó kádár-magyar-léten kívül, az engedélyezett művészet körén túl megszólalhat egyáltalán, az érzékelhető legyen.

A Hajas-Schwarzkogler(24) párhuzamról még annyit, hogy Béccsel szemben Magyarországon ez a koncepció majdhogynem magánügy maradt. Talán a belső nyilvánosság zárt volta miatt. Maga a műfaj vált szerintem folytathatatlanná.(25)

Ha már itt tartunk: nem lehet, hogy a magyar vagy kelet-európai performance-ot éppen az tette túlságosan líraivá, más szempontból közönség nélkülivé, hogy 1968-ban Jan Palach felgyújtotta magát? Én azt hiszem, hogy a politikai irányultságú, célzatú performance Palach halálával annak idején már jó előre elég rendesen kimerítette önmagát. Az égő Palach látványától kezdve már minden csak esztétizálás lehetett.

A bizantinikus megszállás végével szűnt meg az Ők & Mi nyelv korábbi érvényessége(26), annak összes vonatkozásával együtt. Minden, ami Palach halálára vagy arra az emberi helyzetre utal, az az irodalomban, a színházban, a filmben, a képzőművészetben már-még benne van, de úgy folytathatatlan. A képzőművészeten belül hamar észlelhetővé vált a tagadás forrásainak irányváltozása, hogy ugyanis már nem kell beszélni ezekről a problémákról(27), mert nagyobb tagadása az ellehetetlenült magyar életnek azzal, hogy most már a semmiről szól a mű, nem képzelhető. Mint például Károlyi Zsiga festménye, szemben az úgynevezett kritikus hangvételű filmekkel, amelyek a lehetséges nyelvjáték alkuban mindig a megszabott határokon belül maradtak(28), A SEMMI és a VALAMIRŐL való beszédek különbözőségei.(29)

Te is festőként kezdhetted volna, nem?

Nem, Mikus Sándor tanítványaként kezdtem a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, de kirúgtak 1971-ben három hónap után, paranoid és irracionális módon. Nehezen kommunikáltunk, én nem tudtam lenyelni az ő Nagy Vezér szobrát, továbbá az Udvari Művészet adjunktusainak korrekcióit. Ugyanezzel egy időben a BM és a Főiskolai MSZMP mitikusan felfújta az úgynevezett Orfeó ügyet, (abban a csoportban dolgoztam akkoriban…)

Útlevél nyista, születőfélben a (Kristóf) gyerek, s minden kapu… becsukva… Még a Malgot Vezér Orfeós tanmeséje volt hátra ezután: mint elhajlót és ügynököt ők is kizártak rá két hónapra.(30)

(…) A kényszerűen elhagyott szobrászat jóval később az installációban öltött testet számomra.

Ekkoriban következett az a váltás, ami a hallgatás éveit követte, s a Szemzővel(31) közösen létrehozott performance-ok(32) a film felé vittek.

Úgy éreztem a hetvenes években, hogy egy zsákutcában vagyok, a süket csend miatt, ami munkáimat körülvette. Egyébként ez egy nagyon furcsa rulett, ami a művész(et) ismertsége körül van.

Ben Vautier ezt a végsőkig lejátszotta a Francia Intézetben: kimondta a helyzet modell jellegét, ezért erről most csak ennyit.(33)

A te amatőr filmekbe rejtőzésed újra előhívja az inkognitó, egyszersmind az ismertségre vágyás, a nárcizmus kérdését, hiszen névtelen emberek mögé bújva, az ő munkájukat átrendezve hozol létre újat.

Ezt formai kérdésnek tartom, s ha komolyan beszélsz, akkor leveheted a múzeumok faláról a kollázsokat, minthogy azok mögé bújt Schwitters meg Moholy Nagy.

Az amatőr filmekből készített műveim végső soron integráló erővel hatottak képkészítői vágyamra, lélektani, történelmi ismereteimre, művészeti látásomra, amelyek készenléti állapotban voltak már hosszabb ideje, s erre a kihívásra lettek mozgósítva. Ez a motívum volt az, ami erre a feladatra, mint egy misszióra felkészített.

A filmek ready-made-ként működtek?

Abszolút, elsősorban ready-made-ként, de más is van benne. Egyrészt a ready-made, s a hibás kép izgalma lázba hozott (ld. Tandori A talált tárgy megtisztítása), másrészt nagyjából ezzel egy időben a performance és az installáció létrehozása (az a Szakrális Oltárkészítés), kezdve a szalonna képtől(34) egészen a Szalma Disznóig(35), lett a másik mű-tárgy és forma.(36)

Ezekben a megtalálásokban az volt a legfontosabb, amit Wittgenstein úgy fejez ki: Mily nehezemre esik látni, ami a szemem előtt van. Folyton ide térek vissza, s e látás-kísérletek vonzanak leginkább. Kutyaharapást szőrivel.

Meglehet, ez volt a kapu, hogy ezek(37) folyton folyvást itt vannak a szemem előtt… (a mindennapi élet lenyomatai filmen.) Taszít s vonz a banalitása, hiszen ebben van az a perverz valami, ami folyton épp a szemem előtt van: a valóság mögötti valóság kísértései.(38)

Azáltal, hogy így letértem a szokásos képzőművészeti szánkó pályáról, felderengett az utak s megközelítések eltérő térképe.

Egy létező (filozófiai és gazdasági) eltérés látható a kupacoló gyűjtő (galacsintúró bogár)(39), és mondjuk a monomániás (hernyó) között. A galacsintúró bogár mindent összegyűjt és túrja, gyúrja. A másik pedig kúszik egyirányba leginkább és nem tudod eltéríteni, akár a hangyákat a hadiösvényről.

A galéria szisztémának és a műkritikának nagyon erős nyomása van, s csak a legnagyobbak és a legkisebbek engedhetik meg maguknak, hogy a nyelvek között váltogassanak.

Az imént említettem Károlyit példaként, de Birkást is nyugodtan felhozhatom. Biztos vagyok abban, hogy a semmiben, a tojásokban, a Fejekben van elég kutatni való, ugyanakkor szembe kell nézni azzal az őrült problémával, ami az ismétlésből fakad. A kényszeresen ugyanazt… lásd a Cézanne-i tettet.

Hasonló a helyzet a videoművészet terén. Kifejezetten zavar némelyeket, ha ugyanazt a formát használod. Mintha a technológia piacfanatistái lehetnének az esztétikus papjai is egyben.(40) A videó munkáimat éppen úgy kép-festészetnek tartom, mintha ecsetelnék. Mondhatom, ez jelenlegi Fő Galacsinom, ebben végzek kutatást, mint Malevics a fehér és a fekete négyzeteiben.

Néha persze elfog a kétségbeesés, hogy ugyan mit is akarok mindezzel kezdeni? Miért ugyanazt csinálom? Nem tudom. Létezik egyrészt a világi megrendelő, másrészt a belső mánia, és létrejöhet egy fura egyensúly. Lehet persze nem dolgozni is.(41)

Visszatérve Stanley megható példájára: a történetet Molnár Ferencnél, Az aruvimi erdő titkában olvastam, s Molnár azért érdekes ebben a tekintetben, mert a privát filmek, melyekről szó van, és számomra egészen fantasztikusak, nos ezek nagyjából a Molnár Ferenc-i világban, a budapesti középpolgárság keze és szeme által készültek. Ezzel a réteggel és e réteg szemléletével szemben az installációs munkáid viszont egy proli-plebejus világot parodizálnak. Ilyen volt a konyha, ami a Szépművészeti Múzeumban volt kiállítva vagy a Francia Intézetben a szénába rejtett tévék.

Az osztályozásoddal belsőleg nem értek egyet(42), mert ezzel kiemeltél valamit, ami csak az egyik aspektusa a dolognak, de valójában: az a teljes életről szól. Ez a plebejus pastiche a szalmával nem az irónia kedvéért jelenik meg, noha kétségtelenül van egy ironikus felhangja is. Ez sokkal inkább az élet és művészet határproblémája számomra. Másfelől az installáció, mint olyan, az abszolútum játékos reprodukciója és valamilyen módon az életfilmem része. A Környezet és ami a fejemben van, az Egy és mégsem Egy Egész. Ahogy a rejtélyes Jung idézi az alkimista TETRA MARIÁT(43) úgy keresem a lépcsőt, folyosót, átjárót s ezek a stációim.

Tehát, hogy hol játszódnak ezek az ÉLET INSTALLÁCIÓ ALKÍMIÁK? Igaz, nem a valós parasztról szól a Magyar Videó Konyha Művészet, mint ahogy a dolog sem azonos morfológiai önmagával.(44) Túl könnyű lenne a helyzeted, ha ebből ítélhetnél csupán, de ez csak az egyik dolgozatom volt. Azt gondolom, hogy Magyarország olyan hely-szín, ahol többek között található pl. sár, szar, disznó, tévé, szoba, és a magamfajta gyűjtő ezért integrálhatja mindezt.

Szemben vele-velük, vagy értük-mellettük?

Valahol elkezdődik, s valahol befejeződik dramaturgiailag… A nézőpontra, a fókuszpontra gondolok, arra, hogy az egész munkának(45) az volt a belső motivációja, hogy szerettem volna megmutatni a barátaimnak, Bereményinek, Kornis Mityunak, Szemzőnek, Pauernek: …nézd ezt találtam…, nézd ez meg ilyen… Íme… Ezért is bukkan elő az a Wittgenstein-gondolat folyton, hogy… amit mutatni lehet, azt nem lehet mondani.(46)

Lám, itt van a kimondatlan szférája, nézd, megtalálom, rálátok és ez a talált tárgy, a ready-made boldogsága és az élet elementáris disznósága, ez a kettő csak annyiban különbözik – szerintem ebben nem vagyok egyedül –, hogy létezik az a bizonyos meditatív állapot, amikor csak ott üldögélsz, egy kicsit hülyén-bölcsen a semmi ágán, és ez mondjuk Wittgenstein, Márai oldala; a másik pedig a vulgárisabb variáció. Azt ugyancsak fel kell mutatni, mert nem lehet róla nem beszélni.

Szóval nem akarom itt, a jelenlegi nagyon is efemer politikai kulturális hátteret(47) egyáltalán belevonni még nyelvi szinten sem, de például vannak, akik a népről és az életről beszélnek folyton.(48) Mégpedig rendkívül hamis módon(49) és minden szakrálissá válik számukra, amire szemantikai forradalmuk rátette pecsétjét. Ezért is szeretem a szalmát, a röfit és a cikóriakávét, az is az enyém.

(…) Amikor a Magyar Totemet(50) A TÉVÉ DISZNÓT(51) csináltam, az a megfontolás vezetett, hogy mint totem- (s haszon-) állat a disznó is erősen benne van a köztudatban, ezért nincs erősebb embléma a számomra.(52)

A TV Disznóról azt kell tudni, hogy a falu, ahol e műtárgyat megépítettük – Bor András építész neve álljon itt köszönetképpen –, tökéletesen befogadta, mégpedig iróniájával együtt. Ők tehát nem vették magukra és ez a legjobb az egészben. (…)

Hasonló gesztus a cigányzene integrálása és új zenei közegbe ágyazása pl. Szemző műveiben, s ez a kérdés másik aspektusát tárja fel.(53) Éppúgy nem állítható, hogy Szemző a Koponya alatti törés(54)-ben a banalitáson kacagott volna, mert ez a zene hasonló emblematikus funkciót tölt be mint Kienholznál(55) vagy Cage-nél(56) az eredeti tárgy vagy a rádióhang, és amikor a cigányzenekarral behozza azt a zenét, akkor ugyanarra teszi a hangsúlyt, amire jómagam is az installációimban.(57)

Egyébként most nagyon zavar minden kimondás.(58) Probléma a dologról való beszéd, verbálissá válik az, amit tulajdonképpen csak mutogatni kéne.

Reverdy mondta, hogy vannak emberek, akik megcsinálnak valamit, mások pedig abból élnek, hogy azt lecsupaszítják, tönkreteszik, ezeket hívják kritikusnak.

Reverdy túloz. Tulajdonképpen akkor sikerül átlépni a kritikus holtponton, amikor már tojok rá, mi lesz a kritikai következménye az aktusnak.(59)

1985-től egy sor performance-szal léptünk elő Szemzővel, amelyekben a privát filmeket is használtuk. A Privát Magyarország sorozat látomása és zenéje ezekből nőtt ki. Visszafogott, minimalista művek, s nem oktatófilmek a történelemről. Attól az isten mentsen meg.

Mennyire nyúlsz bele ezekbe a filmekbe?

Videó trükköt keveset használok, de igencsak meg vannak vágva. Hogy nem látszódik a beavatkozás, az azért van, mert igazán meg van komponálva a dolog. A talált anyag egyötödét, néha csak tizedét használtuk.(60) A házi mozi strukturálatlan, az időben, térben, és a szubjektív tematikában egyaránt nyers matéria(61), ami rendkívüli erővel bír mégis.

Végeredményben ezek a filmek új dramaturgiát, új szerkezetet kapnak.

Egyáltalán: szerkezetet, dramaturgiát és pszicho-történetet kapnak. Olyan olvasatot, ami eddig nem létezett.

De nem mond ellent annak, ami elvileg benne van.

Nem tudom. Ellent is mondhat. Nincs igazságos olvasat.

Erdély legjobb filmje(62) jutott eszembe, melynek egyik jelenetében egyszer csak kiderül, hogy a vetített lány, akivel a főhős beszélget, már nem a vásznon van, hanem lejön, áttöri a papírt és a férfi az infarktussal küszködve ismeri fel, hogy itt és most hirtelen az elvont kép (a művészet) és a valóság tökéletesen egybeesett és hogy ő csapdába keveredett. Bár a Te filmjeid esetében nem erről van szó, de azoknak az embereknek, akiktől a tekercseket megkaptad, s újra láthatják magukat másképpen, elég elképesztő lehet a találkozás a saját, mégis átszerkesztett történetükkel.

Nem annyira drámai a találkozásuk önmagukkal a Privát Magyarországon keresztül. Erdély eredeti módon ragadta meg a fiktív és a reális, az Én és a Másik problémáját, s a hasadt tudatot, persze az ő Hőse határeset. Szemzővel együtt mi inkább hátraléptünk, szinte hunyorítunk, mint a szénrajzoláskor, s nem vontuk be őket életük értelmezésébe. A nagyon is konkrét jelentés, így az én esetemben is elszakadhat a konkrét Faller Magdától, akiből Dusi lesz teljesen. Erdély rendkívüli érzékenységére vall, ahogy azt az egész helyzetet létrehozta.

Meg bizonyos értelemben kegyetlenségére vagy finomabban, keménységére, tegyük zárójelbe ezt is hozzá.

Minden művészet tele van kegyetlenséggel. Vagy autóagresszióval. Úgy gondolom, az én olvasatom nem tartozik a film eredeti készítőjére, sem a konkrét szociológiai közegére, hogy kegyetlen bársony kézzel megmutathassam azt, amiről nem tudok beszélni. Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell, de nem muszáj. A művészet kegyetlen volta miatt a hallgatás épp úgy megtörhető, mint a beszéd.

Szembesülés a történet interpretációjával.

Igen. Mert innentől kezdve ez valóban irodalommá válik.

Olyan kevés eredeti dolog jutott eszembe eddigi életem során.(63)

Mi az eredeti? Egy csomó magyar film készült eredeti felvételekkel az elmúlt 20-40 évben. Most kell megnézni azokat a filmeket, amikor már végre halott a kettős nyelv.

Azt gondolom, hogy a Privát Magyarországgal sok mindenen túlléptem, mert nem vettem figyelembe aktuális mércéket, hanem tényleg csak azt, amit a dolog mélyén láttam. Lehet persze hangosabban dalolni, de akkor is arról szól a dolog, hogy van-e bátorság a saját nyelvvel kísérletezni? Ez a helyzet most drámaian megváltozott. Kultúrterror, finom, ízléses tálalásban.

1990 és 1994 között az FMS és személy szerint Árvai Jolán nagyon sokat tett a filmekért.(64) Ezt nem szabad elfelejteni.

A Privát Magyarországgal mi átmentünk inkább az opera dimenziójába. Nem csupán a zenei nyelv miatt, hanem mert a zene az érzéki regiszterben kíséri a nézőt e tájakra. Oda, ahol az intim magánlét operája a kimondhatatlanhoz közelít.(65)

Az installációk készítésében ugyanezt élem át. Rálátni valamire. Ha megnézel néhány jó installációt, nem tagadhatod azok szociológiai vetületét. Pl. Kagel és/vagy Cage hallgatása, vagy az, hogy rádiókat hoz be. Rádióadások, amelyek egyébként szociológiailag jelentéssel bíró dolgok. Ez egy határeset. A Határeset az nem olyan nagy BÁNAT. Ugyanakkor nem kell megvigasztalnom magam ebben a szörnyű műben. Nem véletlen, hogy ez nekem is egy állandó kihívást jelent. Pengéjére állítva a dolog, mert mintha ironikus lenne, de nem az, nem akarok nevetni, de mégis ott van. Lehet, hogy folytathatatlan. Lehet, hogy közben annyira megváltozott, hogy regényt sem lehet írni.

A filmre gondolsz vagy az installációra?

A filmre. Az installáció az más, mert ott olyan nyers erők mozoghatnak. Például abban a szobában, amit Newcastle-ban építettem, ott egészen másról van szó. Kienholznál is nagyon jól lehet érzékelni az iróniát, ugyanakkor rendkívül fülledt s drámai az a rózsaszín szoba.(66)

A performance-aimból utólag rajzolódik ki a határvonal, ami az autóagresszió és az érzéki prezentáció között van. A tárgy(67) óriási téri feszültségben jelenhet meg és ugyanakkor dönteni kell, hogy meddig megy el az ember. Akár az öngyilkosságig.

A valami és a semmi között kell mozogni, s úgy érzem, hogy mozognom kell!, s ez nem az unalom regressziója, nem, amiben meg lehet halni. Nem feltétlenül kell eladhatónak lennie a dolognak.

Vannak nagyon jó diszkdzsokék, különösen a 80-as évek végén rendkívüli erővel fáradoztak a művészet létrehozásán. Most sok a galerista, és rengeteg a kiállítás. Kell egy kis idő, míg lecsupaszul a helyzet. Ez is ismert a Festett malasztból.(68)

Eddig két dologról beszéltünk. A te személyes viszonyodról ezekhez a munkákhoz és az alapanyagról. Most egy harmadikról kellene, s ez a misztika iránti vonzódásod. Úgy rémlik, hogy, ha igaz, miszerint műveid és anyagaik párhuzamos viszonyban vannak egymással, akkor mintha ez az affinitás teremtene köztük igazi kapcsolatot.

Ezt nagyon nehéz verbalizálni. Wittgenstein azzal segített, hogy azt mondja: Az, hogy a Nap holnap is felkel, hipotézis. Ezzel szűzi tisztává mossa a lehetségest.

Hiába vannak tények arra nézve, hogy a Föld forog, az csak egy hipotézis. A világ minden realitásával, ami tárgyiasan megtörtént vagy megtörténik, megzavar, mert pusztán megesik, mert elmúlik, mert jelen van, jön, eltűnik és közben mégis ott van tolakodón.

Ezt a valamit, ami nincs, megragadni, az a kettő közötti kapocs. De ez már maga az anyag és a módszer, a belső hang problémája, ami jól vagy rosszul tárgyiasul aztán a mozgó vagy álló képben.

Ez talán egy nagyon vékony, de jól érzékelhető fonal. Igyekszem azzal foglalkozni, amiben ez valamilyen módon jelen van.

Ismert toposzokat mondasz. Valóban csak ezek vannak? A magyar képzőművészet vagy egyáltalán a művészet, amikor transzcendenciáról van szó, akkor csak Hérakleitosz és mindig csak Hermész Triszmegisztoszt képes megidézni? Ez valamiféle fátum?

Idézem Jungot(69), hogy idézze Hérakleitoszt. Pont ebben a munkában nem tudom hány réteg ellapozódása és visszalapozódása jelenti azt, hogy nem kötöm magamat az állandóan idézett Hérakleitoszhoz, hanem azt gondolom, hogy ezek ajtók és kapuk, amelyeken bemész és odaérsz, és amikor már bementél, akkor látod, hogy ez nem is kapu volt, hanem te magad voltál az.(70) Bent vagy és mégsem érzed azt, hogy túl mentél.

Nem tarom megkerülhetőnek a közeget, amiben élek. Nem tartom magamat Magyarország felettinek, alattinak, hanem Magyarországban lévőnek tartom magam.

Nehéz a provincializmustól megszabadulni, ugyanakkor én nem érzem azt, hogy kötném(71) az ebet… Mindenki magára van utalva.

A misztikus mélységére vagyok kíváncsi. Mekkora az a tágasság, nagyobb búra borul-e rád, mint ami ezekkel a toposzokkal kijelölhető?

Nézd, legszívesebben belemennék abba a pici részletbe, ami már az atomokra bontás fázisa, s nincs semmilyen komolyan vehető filozófia háttere. Több, mint amit itt érzékeltél. Az biztos, hogy a racionális magyarázatokkal való birkózás vagy az értelmezésnek ez menete saját ellentétét is kiváltja.

A legtöbb dologra valójában nincs magyarázatom. A sors irracionálisan történik meg (a jelen) és utólag viszünk feltételezésem szerint értelmet, struktúrát a véletlenszerű káoszba.(72) Ahogy én a filmekben, a tárgyakban, az installáción vagy a képekben, s ahogy a mi randevúnk létrejött. Hány véletlen befolyásolta a létre nem jötteket. Utólag válik logikussá a megtörténtségük következtében & okából. Nincs se kevesebb, se több.

Szándékosan kerültem el eddig: Isten végtelen közönyének terepe s jelenléte, ami itt terpeszkedik, fojtogat, figyel, megcsap, ez az organizmus, amit ember(ek)nek és kultúrá(k)nak neveznek.

Az az eruptív kitörés, amit a szomszéd kommunista-fasizmusok produkálnak, ez a legszélsőségesebb prezentációja annak, hogy Istennek micsoda közönyében ülünk, amit ő előre lát(ott) vagy/és tud(ott). Vagy mindez megtörtént már rég, s mi ketten itt csak Isten gondolatának múltjában vagyunk, nem több. Mint amikor a semmi felé halad a dolog, a nem történés felé.

A művészetem a fölhalmozott mindenséggel szemben a redukciót választotta. Ez a szerepe a misztikának. Nem kötődik semmiféle ismert iskolához és piachoz. Bármit meg lehet csinálni és ezért szinte semmit nem lehet csinálni, de nagyon kíváncsi vagyok.

Ha minden Isten mérhetetlen közönyében-közönyösségében működik, akkor az nem Isten kísértése, hogy te újra szerkesztesz megtörtént helyzeteket? Mint kreátor beavatkozol a világba?

A lenyomattal, az árnyékkal foglalkozom. Ez egy alapvető kérdés. Ebben nem különbözöm.

Akkor viszont csakis Ben Vautier-nek van igaza?! Nézzetek rám, ez elég – mondta.

Igen, ezzel ő maga lett az Isten a kreátor. Legyen neki. Hozzá képest én csak…

(Balkon, 1994/11)

Lábjegyzetek:

(1) …a lábjegyzeteket Forgács Péter írta…

(2) Boccioni felidézése. Kienholz… Azután megcsináltam az Avatást ugyanott egy év múlva, Guszti disszidált s Lugót lelőttem a helyszínen, az önbüntetés miatt.

(3) A művészet és az életterület (ország) határai nagyon is hasonló kockázatos átlépéseket tartogattak.

(4) Mint ahogy mindkét említett mű tiltakozás volt.

(5) Érdekes volt pl. ahogy Csoóri-Csurka-Csengey szemantikáját felülírta az Antall Józsefé (egyébként volt négy évük, hogy megmutassák mire képesek.) A Beszélő szemantikája szigetté s nem univerzális dialektussá vált, a régi-új jogászok, zsurnaliszták és politikusok nyelvelegye a köz-nyelvi játékok felett lebeg. Talán csak az marad meg, ami nem a kettős nyelvjárásban készült.

(6) Mondhatom, mára a Szpéró kultusz tartalma is megváltozott.

* Valójában semmi sincs az út végén.

(7) Perneczky a hálót, Forgács a privát filmet, Kardos a régi amatőr fotót, Pauer a testlenyomatot stb

(8) Posztamens, üvegbúra, vitrin, file, keret, album.

(9) Valószínű hogy a tudományos paradigmaváltásban is ez a lényeg. Az egyik területen szerzett tapasztalat átvitele – szokatlan módon – egy másikra.

(10) Ld. Még hajléktalanok, batyusok, nejlonzacskós nénik. Nem tudom levenni a szememet a lomtalanításkor kirakott kupacokról, meglehet elég kevés választja el a szimpla mániákust az anális kreativitásban lubickolótól.

(11) Végső soron az a kérdés, mi lesz a kupacokkal?

** Strukturálni kell, mint évekkel később a halom közepén rájöttem. Sok mindenről le kell tenni, hogy a lényeges dolgok végül megjelenhessenek belül, és a munkában.

(12) A magányos órák magas adrenalinja, Flaubert hány Bovaryné öngyilkosságának megfogalmazásakor.

(13) Bár lehet, hogy a nyelv választott engem… A Privát Magyarországra gondolok.

(14) Ez segített ki a rám nehezedő provincializmusból. Ez a sors műve, s az a különös, hogy mások, másutt értik azt, amit itt készítek.

(15) A Privát Magyarország sorozat (1988-1994), készülési sorrendben: A Bartos család, Dusi és Jenő, Vagy-vagy, N úr naplója, D film, Fényképezte Dudás László, Polgár szótár, Egy úrinő notesza.

(16) Szemző korábbi zenéjére vágtuk a nyersanyagot a legtöbbször.

(17) Francia, német és belga rendezők foglalkoztak amatőr anyagokkal a hetvenes évek végétől. Általában a hasonló feldolgozások vagy nosztalgikus vagy az oktatófilm érzékenységével közvetítették a múltat. Persze a megrendelő Tv főszerkesztők ízlésvilága nagyon is meghatározó a formára nézve.

(18) Pl. Derek Jarman: Anglia alkonya.

(19) Az eklektika mint forma s az eredeti gondolat hiánya?

(20) Magyarországon is óriási szerepe van a művészetet és művészek sorsát befolyásoló, Királycsináló műkritikának (és még kurátorok, diszkdzsokék, kult. Hivatalnokok, galeristák). A művészetet nagyrészt ők teszik létezővé, a művészek csak csinálják. A nárcizmust nem elég az ablakba tenni.

(21) Hajas Tibor

(22) S ott voltak a komódon szivarhamu kupacok a befőttes üvegekben, szépen sorban.

(23) És az állandó megkérdőjelezés…

(24) Az un. Bécsi iskola radikalizmusa a hitleri tisztogatás által még posványosabb provincializmusba süllyesztett Wien elleni radikális lázadás volt, amelyben a perverzió és provokáció pont a nyárspolgárt célozta meg. Befutottak. Akadémikusok.

(25) Attól kezdve, hogy N. Ceausescut és nejét a legnagyobb Securitate performance operett keretében agyonlőtték, a performance művészeti formája – s a korábbi konvenciók – e brutális előadás következtében jelentését vesztette. Azt a vonalvezetést nehéz felülmúlni, pl. ahogy a kivégzést összevágták! Ragyogó kézimunka. S Goya kellene a balkáni eseményekhez is, mint amikor a szerb harcosok gépzsírral tömik mag a muzulmán foglyok száját, majd dróttal összevarrják.

(26) Bár kaptunk egy fura Ők & Mi nyelvjáték hosszabbításra lehetőséget a nemzeti-keresztény stb. retorika révén.

(27) Például metanyelvileg a concept art tagadta; az Új Szenzibilitás nem-létezőként kezelte a létező-kádárizmust.

(28) Az Udvari Művészet minden műfajban nagyot alkotott. Érdekes, hogy csak a köztéri szobrokat terelték egy karanténba. A zenét miért nem szelektálták? Bár Fekete György és tsa. megpróbálta utólagosan és jól sikerült az ún. nemzetit definiálni szemben a nemzetietlennel, bátor akcióival. Ugyanakkor érzem, hogy igazságtalanság részemről a rezisztens festős az establishment duplanyelvű filmművészetével szembeállítani. A Beszédolló kitűnő példájául emlékezzünk két filmre, a Verziókra (Erdély Miklós) és a Tiszaeszlárról készült monstre National Geography vízióra (Elek Judit). Hogyan beszéljünk a kimondhatatlanról, ez volt mindkettő tétje. Elek ráadásul a Rózsaszín korszak lágyvizéből rukkolt elő. A kettő közti interpretációs különbségről szólva: a tízszeres áron való forgatás az utóbbi s a maradandó rákérdezés az előbbi javára szól.

(29) A semmiről szeretnék beszélni s arról a szigorról, amire úgymond a semmi mérlegeléséhez szükségünk van. Nem a visszavonulást dicsérem, hanem az egész fennálló radikális tagadásaként szeretném exponálni a dolgot, amely a művészet alapfunkciója.

(30) Számomra ez volt a bolsevik logika élő gyöngyszeme, hiszen a spicliket éppenséggel nem szokták kirúgni az intézményekből. Végső soron ez volt az, ami 22 évesen ráébresztett a Főiskola, az Orfeo és az ország teljes abszurditására.

(31) Szemzővel a 180-as csoportban ismerkedtem meg 1978-ban. Narrátor és szövegmondó voltam. Kitűnő iskola volt számomra a csoport zenei próbája, a minimál zene struktúrái s a közeg, ahol a megalkuvásmentes művészeti létezés adatott meg számomra közel hét éven át. Még jó terep volt a BBS és az FMK más-más okokból.

(32) Snapshot From the Island 1985. Private Exits 1988.

(33) Pl. Major Jánost géniusznak tartom, de mégsem ő fut be. Görcsös és kényes, állandóan változó konszenzus (árfolyam) jön létre arra nézvést, mi a Jó, az Elfogadható, és a Negligálandó. Az un. Szentendreiek közül FeLugosit tartom a legeredetibbnek s már az ő epigonjai is megjelentek Újvidékről (picsa, kaka stb. szöveggel). Lacáról egy utcát lehetne már elnevezni. Ő se fut be úgy, ahogy… hogy is?.

(34) Eindhoven, Apollohuis. 1985 Hollandia.

(35) Amsterdam, Nederlad Film Museum 1993

(36) Csak most, a szöveget olvasva értem, hogy az installáció és a film ugyanannak a reprezentációi.

(37) A mindennapi élet lehetetlenül végtelen unalma.

(38) Mindez csak látszólag nélkülözi a különösséget. Úgy éreztem, amikor 1983-ban az első amatőrfilmet levetítettem magamnak, hogy a semmi jelent meg számomra, ami mögött ott lakozik a minden. Mintha Isten mutogatott volna. A hétköznapi jelenetek peregtek, dolgok, amelyek már rég elmúltak és a már nyilvánvalóan rég halott emberek mozogtak, mosolyogtak. Az egész rendkívül esetleges volt és a semmi pedig az időhatáron mozgott. Az elmúlt és mégis itt van. Valamiről szólnak a képek, amit úgymond ők akartak megörökíteni, de ez nem is a legfontosabb (noha mindennek van egy rendkívüli archeológiai-történelmi része, amelynek nyitottam egy külön alkönyvtárat az agyamban) s megértettem, hogy szinte mellékes, milyen szándékkal készült a kép, az új kontextuális jelentése lesz a fontos s az számít ezután.

(39) A skarabeus egyiptomi szerepét, azt hiszem, nem lehet elégé hangsúlyozni. S ott élnek ma a magyarabok…

(40) Meglehet, hogy ők azok valójában. Sokkal nagyobb a tere a reklámban a perverz technológiai sikamlósságnak, mint az én minimalista opera műveimben, amelyekkel mellesleg az eruptív-techno-fanatizmus ellen is folytatom a diskurzust. Vagy inkább azt mondhatom, a NEW TECHNO kommunikáció is csak az egyik, de uralkodó nyelvjárás a piacon. Amit a mai tv kultúra a szimultaneitás átütő erejével és feltétlen igazság közvetítéssel sulykol (ami megjelenik a képernyőn, az 100 %-os ténnyé válik) az már korábban, a múlt század vége óta piacra dobott és a 20-as évektől széles fogyasztói kínálatként terjesztett műfajokban korábban megjelent. Ezeket a közönség választásai alapján kezdték el tömegesen termelni és terjeszteni. Pl. a dioráma kihalt, de a Jurassic parkban vitalitást kapott. Hetven év különbséggel.

(41) A legjobb az egészben, hogy a mai tömegkultúra az erős azonosulási minták mellett a különbözőség a Művészetet és a művész szerepét mint életformát is kínálja a sokaságtól elkülönülni vágyóknak. Ruha, Haj, Viselet, Zene, esetleg Mű-vészet… Kell hozzá persze a jóléti világ, amely csak bizonyos számú egyedet tud így eltartani.

(42) Nyilván azért, mert egy létező hasadásra tapint rá Hajdu úr kérdése, ami felett kényszerűen átsiklik a válaszoló. St. Auby lényegében ugyanezt kérdezte tőlem a minap a Miközben valahol… című filmem kapcsán. Az aspektusra apellálás egyfelől és a radikális kérdezés másfelől. 1994. október 11-én, 23h körül a Toldi moziban.

(43) Az egy kettővé lesz, a kettő hárommá, a háromból lesz az egy, mint a negyedik.

(44) A Nagy Linné Iskola kritikai bája s más overdose-típusok esetei: Nagyon is átlátható azon Kritikusok írása, akik pusztán a morfológiai jegyek, a klasszifikáció alapján, a növénytanból ismert módon közlik, lényegében deskriptív véleményüket. A másik fajta meg rivalizál a művésszel és írásával maga is már már műtárgyat szeretne kreálni.

(45) Közben észrevétlen témaváltás történt. A Privát Magyarország kezdetére utal az interjú alanya.

(46) Ezek az axiomatikus L.W. üzenetek, amióta a Tractatus video elkészült, folyton előjönnek, szinte hívatlanul. Közben Szemző zenéje dünnyög a fülembe: szerb húsz, öt cseh, öt török, öt görög hány ember?

(47) Efemer, ahogy a poszt-komcsi, poszt MDF, poszt-poszt Pasák, Basák (f)osztogatnak, igen efemer, de rámegy, s eltelik az életünk közben. Nagyon tetszett pl. ahogy a Friderikusz bemászott a 168 óra kirúgási drámájába – a videó képbe, ő ott is van! Pontosabban ő van ott lényegében. A képernyőn való megjelenési statisztikáját javította, gyarapította. Az új Mogulok azonnal le is feküdtek neki, amikor a konverzióról lett szó. Kapott is Négy Műsort. Van még a szerencsekerék, a rózsagyuri és számlálhatatlanul a mákony. A minap Friderikusz az időjárásjelentésbe is bemászott, de hisz ő csak tudja, mert viszont a kasszánál is ő fog állni.

(48) A négy éves VÉR & Rög Művészet und Kulturkampf bajnokság jó sok mérget fecskendezett be a tenyészetbe. Csakhogy a pillanatnyi kulturális ellenhatás mintha az ő leküzdésükön kívül más célt nem is látna. (No azért sok a tennivaló a konc szétosztása körül, s mivel részben ez a piacom, ezért érint a helyi berlusconik ügyködése.) Mindig az előző ellen… A fantomfájdalom mozgatja az amputált ideológia helyét. A Nemzetiszocik most talán megint Krisztust veszik elő.

(49) Ha csak egyszer hallotta-olvasta volna Bibó, Szabó Zoltán vagy Kovács Imre ezt a völkisch-t, nagyon szomorúak lettek vón. Vannak olyan szavak és fogalmak, melyek tökéletesen szaturálódtak ebben a gondolatkörben.

(50) Ezen a címen építettem fel a Holland Film Múzeumban a Röfit, orrában a monitorral, de itt vakolás nélkül. Műveim két hetes retrospektív vetítését és a kiállítást Peter Delpeut rendezte. (1993, Amsterdam)

(51) Kapolcs Művészeti Napok, 1993. A főtéren épült fel a 6x2,5x2 méteres vakolt szobor. Sajnos nem hallgattam Jovánovicsra, aki már akkor azt mondta, hogy a lektorátustól kérnem kellene a levédést. Így amikor a vakolat a fagyás miatt töredezni kezdett, lebontották első köztéri művemet. A Röfit.

(52) Télen, amikor a levágott disznók vérét folyatják a parasztok a hóra, nem gondolható, hogy a becézgetéssel felnevelt kan vagy emse feláldozása valamiféle praktikus közönyben zajlana. A hús imákkal és csillogó zsírral fényes tekintetekkel kísért rítusa mélyen érint engem is, és az üzenet elért. A haszonállat elnevezés, a mezőgazdasági statisztika alanya s a húsárak mögötti rituális gyilkosság és a vérivás szentsége emelkedik ki az eseményhorizontból… csak a béljósok hiánya feltűnő.

(53) A kontextuális helycsere***. A DADA. (nem Bada!) A dekonstrukciós művek is ezt célozzák csakúgy, amint a posztmodern íráshordalékok.

*** A jelentés változás – változtatás – tulajdonítás pontjai. Pl. Három vagy kettő ujjal vessünk keresztet.

(54) Aspektus váltás. Szemző Tibor zenedarabja, amelyből videó is készült. Nem igen ismerheti az olvasó, mert a BBS-ben készült, amely egyben temetője a filmeknek, addig, amíg véletlenül ki nem kerül onnan.

(55) Most láttam nemrégiben egy kitűnő Kienholzot (a Stedejlik Múzeumban, Amsterdamban), a Hálószoba ugyancsak elképesztő mű.

(56) A Radio Play-re gondolok.

(57) A Newcastle-ban (1992) felépített A szobám esete ennek a komplex állapotnak a négydimenziós tükre volt. Benne a hasadással, ami az Etruszk Búboskemencét és sírhelyet elválasztotta a polgár világától. Shifting Borders. Laing Art Gallery, Kilenc európai művész kiállítása a mozduló határokról.

(58) Ezért kellett a lábjegyzet eszközéhez nyúlni, valamelyest ellensúlyozni egyrészt az élőbeszéd esetlegességeit és a szerkesztés ollóját.

(59) Duchamp írja a Világ Legnagyobb Festőjéről, aki Afrika bensejében teljesen ismeretlenül napi egy Rembrandt v. Tizian minőséget produkál, s tulajdonképpen nem is létezik, mert a műkritika nem ismeri őt s műveit.

(60) Révész Márta volt a vágó.

(61) Bódy Gábor hozta felszínre, mint megannyi filmnyelvi problémát ezt is, az amatőr film jelentését a Privát történelem c. filmben. (1978)

(62) Álommásolatok. BBS

(63) Általában rendkívül nagy a külső zaj, s hosszú időt vett igénybe, hogy megtaláljam a belső hangot. Nagyon elhalkul néha. Le kell mondani a kaleidoszkópról. Minimalizálni kell a terepet. A filmek esetében ezért nem vonom be jobban a tulajdonosát, s így akár semmi köze nem lesz az eredeti idillhez, mert az üzenet az valami egészen más, több lehet.

(64) A poszt-Nahlik korszak: Görgey úr, amint átvette az MTV-ben posztját, jelezte a videó art műhelyeiről (FMS, Fríz), hogy az ő regnálás alatt ilyesmi (pl. Közjáték) nem jelenhet meg a képernyőn. A népnek nem kell, ezt ő már csak tudja. Pedig pl. Bachot nem hallgatják annyian a Petőfin, hogy az rentábilis lenne, még sincs betiltva. Zárják be a Múzeumokat a Látogatószám ismeretében. Az avantgarde, a kísérletezés, próbálkozás vége a képernyőn. Neo-Kulturkampf. A poszt-Hankiss éra második szakasza.

(65) A Dusi és Jenő-n (1989) mindig érzékelem, hogy sok-sok rétege van. Például amikor Dusi a kutyáján matat hosszú perceken át, akkor nem csak kutya tulajdonosként, de mint irodalmat és operát élem át azt, amit egyébként a lélektanból jól ismerünk, hogy ugyanis a gyermektelen házaspár számára a kutya gyerekpótlék. Az életre keltés ez a lehelet s az újra meg újra átanimált élet: ez az a kéjes érzés: Ő volt, s én még vagyok még s majd valakiknek volt leszek.

(66) Kölnben, mint arról már szó volt.

(67) S ez lehet az előadás tárgya épp úgy, mint a szerelem vagy a szobor tárgya. Itt jócskán keveredik számomra a művészet és lélektan.

(68) Tom Wolf: The Painted World.

(69) A Kultúrforgácsok című videó art piece. Genfben díjat nyert – FRÍZ produkció, 1993, MTV – no, ezt a műhelyt is kiirtották.

(70) R.D. Laing Nirvana c. verse.

(71) Köti kötéllel a tehenet. 1973. St. Auby performance, Egyetemi Színpad… akkor happeningnek nevezték.

(72) Amely egyáltalán nem az a struktúra mentes valami, ahogy képzelném. A káosz talán maga a teremtődés, teremtés állapota.