2001 - A LEHETETLEN ÉVE - AZ ARTPOOLBAN

Az egységes olvasási mód


LANGH Róbert
Trigonometrikus gitár, 1999

installáció


A képkeretbe foglalt érintőpaneles monitor és a falba rejtett számítógép megjelenít egy program-modellt, amelyen málnabokrokat láthatunk pókhálóval. A játék lényege, hogy a gyümölcs megszerzéséért előbb át kell szakítanunk a pókhálót, amely siker esetén azonnal újraépül.
A számítógéppel kapcsolatos operációknál megszokott egérrel és billentyűvel ellentétben az érintőpanel nem kínálja fel azt az áttételes közeget, ami az összetettebb problémák szemléletéhez szükséges. A közvetlen és elementáris hatás eltereli a figyelmet az alkotóelemekről, és destrukcióra késztet.
Egy kép, vagy bármely műtárgy megérintése általában meghatározott céllal (bűncselekmény, vallási indíttatás, stb.) függ össze. Az aktus archaikus eredetű lélektani reakciókkal kapcsolható össze, mint például az extázis, a szorongás, vagy a bűntudat.
A kitartóan tapogató néző kitapasztalhatja, hogy milyen mélységben képes a program értelmezni az szálakra ható "erőket", és mi az, ami már kívül esik a szemléletes megjeleníthetőség határain.


Robert LANGH
Trigonometrical Guitar, 1999

Installation


The rimmed touchscreen and the computer hidden behind the wall, are presenting a modell-image for raspberry brushes with a spider-net. The essence of the game is that for having a fruit, first we have to shred the net, wich instantly recovers after the work is done.
Opposite to the conventional operating tools of mouse and keyboard, the touchscreen doesn’t offer that kind of transposal vehicle, which is useful for viewing complex propositions. The direct and definite experience diverses attention for the components, and leads to destruction.
Touching a picture or any piece of art, is usually in connection with a distinct purpose (crime, religious intention, etc.), and comes with psychological reactions of archaical origin, like extasy, distress, or sense of guilt.
The persistently feeler observer experiences how deep the sophistication of the software in recognising the lines of forces is, and the territory, which is out of the limits of picturesque visualisation.


[kiállítás] [Langh Róbert] [Artpool] [kereső]