AZ "ELKÉPZELÉS"-RŐL
1971.
augusztus 4-én felhívást intéztem
28 magyar művészhez, melynek célja volt:
"1/
helyzetkép felrajzolása a mai magyar művészet
néhány törekvésének pillanatnyi
állásáról;
2/ a közismert kiállítási, publikációs
stb. nehézségek áthidalása". Emellett
azonban más szempontok is vezettek: fel akartam mérni
a reakciót egy viszonylag szokatlan "téma"
(a MŰ = az ELKÉPZELÉS DOKUMENTÁCIÓJA)
kiírásával szemben; meg akartam alapozni egy
viszonylag korszerű dokumentációs archívumot;
kvantitatíve el kívántam érni azt a
hatásfokot, amit egy szokványos, pár napig
nyitva tartó klubkiállítás nyújtani
szokott; kitágítani a "képző-"művészet
határait annyiban, hogy a felhívást költőknek
is elküldtem; ösztönözni az ekkortájt
feltételezésem szerint már jelentkező
magyar konceptuális törekvéseket. Ez utóbbira
vonatkozott a mottóul választott híres Lawrence
Weiner idézet, sőt, tulajdonképpen a kiírás
"témája" is. Az, hogy meglepően hasonló
címmel jelent meg Klaus
Groh első nagy könyve is (If I had a mind
- Ich stelle mir vor), vagy az, hogy S. Sieglaub történeti
jelentőségű koncept-kiállítása
nagyon sokban analóg meggondoláson alapult, csak később
tudatosult bennem. Hangsúlyoznom kell, hogy nem kizárólag
koncept-munkákat vártam. Ennél sokkal fontosabbnak
látszott akkor mindenféle olyan gondolat, terv, ötlet
összegyűjtése, amely egyébként nem
valósulhatott volna meg.
A 28 felkért művész a következő
volt: Attalai Gábor,
Bak Imre, Balaskó Jenő,
Baranyay András, Csáji Attila, Csiky
Tibor, Donáth
Péter, Erdélyi Miklós, Fajó János,
Ficzek Ferenc, Gulyás
Gyula, Haraszty István, Hencze Tamás, Jovánovics
György, Keserü Ilona, Kismányoky Károly,
Lakner László,
Lantos Ferenc,
Major János, Méhes László, Nádler
István, Pauer Gyula, Pinczehelyi
Sándor, Szentjóby Tamás, Szíjártó
Kálmán, Tandori Dezső, Tót Endre, Türk
Péter. Pótlólag még négy művészt
értesítettem: Gadányi Györgyöt, Kemény
Györgyöt, Perneczky
Gézát és Schaár Erzsébetet
(ill. utóbbitól Gulyás Gyulával közösen
írott filmvázlatát kértem el). Bár
felhívásomat az említett művészek
közül csaknem mindenki lényegesnek tartotta, a
határidőt (szeptember 31.; tévesen megjelölve
szeptember 30. helyett) viszonylag kevesen tartották be,
és jellemzőnek érzem, hogy néhányan
csak decemberben szánták el magukat az anyaguk elküldésére.
Nem kaptam munkát Balaskótól (levelem állítólag
elkallódott; még fel akar készülni a feladatra),
Gadányitól (nem kapta meg levelemet; a kért
művet elfoglaltságai miatt csak ez évben tudta
elkészíteni), Nádlertől (többszöri
sürgetés után is csak azt a választ kaptam,
hogy művét majd Franciaországból fogja
küldeni), Tandoritól (bár a feladat nagyon lelkesítette,
december végéig még azt sem tudtam elérni,
hogy a beérkezett anyagot megtekintse: elfoglaltságaira,
készülő kötetére hivatkozott). Velük
szemben felkérés nélkül is jelentkezett
Bálint István, Legéndy Péter és
Korniss Dezső, akiknek munkáit természetesen
örömmel fogadtam. Így végső soron
a résztvevők száma: 31.
Általánosságban elmondható, hogy a résztvevők
többsége vagy valóban "elképzelését
dokumentálta" (bár olykor gondolati többlet
nélkül), vagy pedig tiszta koncept műveket küldött
(ha nem is mindig a concept art "képzelje el"-típusának
megfelelőt). Viszonylag nagyon kevesen reagáltak negatívan
vagy már meglévő munkák reprodukcióival,
de még az ilyen fajtájú munkák is kielégítették,
ha mást nem is, legalább a kiírás dokumentáció-kívánalmát.
Kezdjük az utóbbi két típussal. KESERÜ
kettős levéllel válaszolt. Számára
"a mű létrejötte egyet jelent tárgyi
megvalósításával", ezért
nem fogadja el a koncepciómat. Beszámol Villányban
készülő "tapasztott plasztikájáról"
(amely viszont szerintem nem nélkülözi a land art
bizonyos vonatkozásait, tudniillik felülnézetre
is van komponálva). A másik levélből
azonban kiderül, hogy magát a kezdeményezést
fontosnak tartja. DONÁTH
először szabályos projektet küldött
("Wonderland - Monument of a Dead Man"), egy giccses fotóba
montált kisplasztikájával és egy szép
Freud-idézettel - későbbi
leveléből azonban kiderül, hogy komoly kétségei
vannak az ELKÉPZELÉS helyességét illetően.
Logikai ellentmondásnak tartja, hogy egy mű elképzelése
maga is mű lehessen, az akciót, ha megvalósul,
csupán vágykielégítő szurrogátumnak
tekinti, hangsúlyozza az avantgárd művészet
mindenkori manipulálhatóságát, és
- furcsa módon - azzal érvel, hogy a magyar avantgárd
éppen az európai piacra igyekszik betörni, illetve
hazai piacot kívánna kialakítani, ami pedig
nem téveszthető össze a "művészet
szabadságharcával". Az ELKÉPZELÉS
nem leküzdése a nehézségeknek, csupán
áthidalása: győzelem látszatát
keltő kompromisszum. - Donáth persze látja,
hogy a felsorolt ellenvetések tulajdonképpen a saját
művészeti tevékenységére is érvényesek,
s ezt úgy kívánja feloldani, hogy az ELKÉPZELÉSt
játéknak tekinti, amiben végső soron
maga is szívesen részt vesz. Donáth érvei
súlyosak, de nem kivédhetetlenek. Sajnos a vitára
itt nem vállalkozhatom, legfeljebb egy megjegyzés
erejéig: szerintem Donáth épp azokat a sajátos
esztétikai és egyéb természetű
lehetőségeket nem veszi észre, amelyek az elképzelés-műfaj
lényegét képezik.
BAK és BARANYAI
nem feleltek meg a kiírásnak annyiban, hogy elkészült
műveik dokumentációjával szerepeltetik
magukat. Azonban Bak "folyamat objektje", mely egy esseni
fachwerkes házfal újjáalkotása, földre
fektetése, majd dekomponálása hard-edge modorban,
tökéletesen megfelel a "visualisierter Denkprozeß"
(= vizualizált gondolati folyamat), tehát egyfajta
koncept-törekvés műfaji kívánalmainak;
Baranyai "kivágásai"
pedig (lásd a Tót-Baranyay Kiállítás
elemzésénél) a fotografikus látásmód
problematikája miatt kerülnek közel a konceptualizmushoz.
A pécsiek (Ficzek, Kismányoky, Lantos, Pinczehelyi,
Szíjártó) munkáiból az derül
ki, hogy bár a kiírás formális követelményeinek
nagyjából eleget tettek, mégsem gondolták
át elég mélyen az ELKÉPZELÉS
problematikáját, és nagyon is igyekeznek a
"realitás talaján maradni". (Először
arra gondoltam, hogy néhányuk igen terjedelmes anyagából
szelektálni próbálok, később
azonban rájöttem, hogy amennyiben dokumentumról
van szó, ehhez nem lehet jogom.) Kivételt csak PINCZEHELYI
fotómontázsai képeznek, melyek amiatt,
hogy egy konstruktív plasztikai forma elhelyezését
javasolják a városképben vagy természeti
környezetben, egyaránt kapcsolatot tartanak mind a land
vagy project art-tal, mind pedig a konstruktivizmus vagy a jelplasztika
problémáival. Ha kifogás merülhet fel
ellenük, ez csak annyi, hogy a sorozatba itt-ott felületesebb,
a puszta dekorativitás felé elcsúszó
megoldások is belekerültek. SZÍJÁRTÓ
íves és szögletes formák néha kissé
túlbonyolított variációit-kombinációit
vonultatta fel, Kismányoky pedig bemutatta azt a folyamatot,
amelynek során a felvillanó elképzelésből
a vázlatok hosszú során át megszületik
a végleges zománc-kompozíció. Nem tagadom,
hogy értékes művek születhetnek a két
művész munkája nyomán, előrelépésük
lehetőségét mégis inkább abból
a beküldött közös munkájukból
olvasom ki, mely egy hosszú papírsáv tájban
való mozgatásával foglalkozik. Egyelőre
még csak vizuális kísérlet, de sok minden
kijöhet belőle. FICZEK
a sík és a plasztika látszólagos ellentmondásainak,
érzéki csalódást eredményező
szembesítésének problémájával
foglalkozik, némileg Pauer és
Türk korábbi kísérleteivel analóg
módon. A felvetett gondolat jó és aktuális,
csak az sajnálható, hogy Ficzek - éppúgy,
mint sok más fiatal művész - nem hajlandó
tudomásul venni azt a számos eredményt, ami
a művészet története folyamán e
tárgykörben már létrejött. Maga akar
rájönni mindenre, ami önmagában véve
tiszteletre méltó szándék - de számos
kerülőúttól megkímélhetné
magát. LANTOS
hatalmas anyaga a négyzet és a kör kapcsolatából
adódó variációs lehetőségeket
vizsgálja, és nem tagadható, hogy a gondolatmenet
számos olyan helyzetre is rátapint, ami élvonalbeli
külföldi geometrikus művészek munkáiban
is jelentkezhetne. Azonban a beküldött anyag, jelenlegi
formájában, valami furcsa keveréke az ars poeticának,
vázlatnak, önálló rajznak és didaktikai
sorozatnak - tehát minden értéke mellett végül
is nem az ELKÉPZELÉS által feltett kérdésekre
válaszol.
Ez az elmarasztalás kissé érvényes FAJÓra
is, aki pontos tervdokumentációt küldött
be egy színlátásra oktató, rengeteg
színvariációt lehetővé tevő,
gyermekek számára elképzelt "játékról".
A hiba csak ott van, hogy a mű prototípusa már
évekkel ezelőtt elkészült. (Megint más
kérdés, hogy minden rafinériája és
didaktikai előnye mellett sem valósulhatott meg a
szériagyártás, így tehát csakugyan
ideáltervnek tekinthető.) HARASZTY imaginárius
"play art" kiállításával némileg
más a helyzet. Remek, jópofa, humoros és bizarr
ötletek követik egymást, kissé göcsörtösen
fogalmazott, de annál mulatságosabb műleírásokkal,
szerkezeti magyarázatokkal bőségesen ellátva.
(Gomb, Keljfeljános, Hozzányúlni tilos!, Visszatérő
álom üzem közben, Bejárati akadály.)
Meglepő viszont, hogy Haraszty azóta már több,
mindaddig fantasztikusnak tűnő tervét realizálta.
Az azonban már nem a művek iróniája,
hanem sokkal inkább a körülményeké,
hogy Haraszty, azt hiszem, most dolgozott először "tervrajz"
után, és hogy kiállítása, amit
elképzelt, kis híján meg is valósult.
A többi ironikus és kevésbé ironikus tervek
is azt igazolják, hogy (csaknem) mindenki hű maradt
önmagához az ELKÉPZELÉS-műfajban
is. KORNISS 1 : 100-300 léptékű térrácsával
és monumentális szobor-épületével
korábbi elképzeléseit idézte; a mozgatható
fej-formájú toronyépítmény egyébként
formailag valóban a korai szürrealista-konstruktivista
festmények egyik motívumára emlékeztet.
TÓT továbbra is a "semmi", helyesebben az
"eltűnés" problémájával
foglalkozik, amikor egy olyan 2 méteres kocka tervét
készíti el, amelynek fekete falain krétával
meghúzott négyzetháló feszül, az
egyik sarokban azonban szabályosan kimért területen
a vonalak el vannak maszatolva, tehát mintegy megszűnik
a sarok tere. - A többi "projektek" ironikusak. CSÁJI
olyan termet (hatalmas ládát) javasol, melynek pneumatikus
falai lassan felfújódnak, ha valaki benn tartózkodik,
és így minden látogató előbb-utóbb
menekülésre kényszerül. Előttem csak
az nem világos, hogy miért hivatkozik a szerző
egy német egyetem ládájára, ha pedig
a berendezést itt készítették volna,
mennyiben van Csájinak köze hozzá. LEGÉNDY,
aki tulajdonképpen itt szereplő "Egyszerű
készülék az árnyékszéki
trágya elhelyezésére" című
művével debütált - még elsősorban
remek stílusparodizáló képességeit
csillogtatja. Készüléke, melyről egzakt
műleírást, használati utasítást,
műszaki rajzot ad - mind funkcionálisan, mind technikailag
tökéletes, előnyei a hagyományos berendezésekkel
szemben szinte felmérhetetlenek -, csak éppen semmi
értelme nincs. A mű iróniaértékeit
pontosan az adja meg, hogy az "őrült feltaláló"
stílus fordulatai teljesen elleplezik azt a tényt,
hogy az angol vécé már régóta
feleslegessé tette a különféle porlasztó
berendezéseket. KEMÉNY hasonlóan meghökkentő
tervvel áll elő, de ő többé-kevésbé
értelmetlen szimbólumainkat veszi célba: "Elképzelésem
van a Lánchíd oroszlánplasztikáinak
uszkár kutya plasztikákkal való kicserélésére";
ez a terv a továbbiakban minden oroszlánszobrunkra
kiterjeszthető lenne. A változtatás előnyeit
itt is részletes szöveg ecseteli, de Kemény munkáján
alkalmunk van azt is lemérni, hogy a projekt műfajban
mennyire nehezen léphet csak az írás a kép
helyébe: bármilyen szellemes és sokatmondó
is a leírás; ami mégis elementáris erővel
hat, az a fénykép a híd pilonján trónoló
pudlikkal. GULYÁSnak szintén a manipulált fotó
a fő fegyvere. A leírás szűkszavú:
"Az adott hely a villányi bányának a falrésze
és azon keletkezett 15 méteres repedésének
a bevarrása lenne, mely a hegynek látszólagos
bedűlését akadályozná meg."
Az első fényképen a helyszínt látjuk
(és hogy ez "dramaturgiailag" mennyire jól
kiszámított, azon is lemérhető, hogy
a nézők többnyire nem veszik észre, hogy
még egy fénykép következik, így
tehát a leírás elolvasása után
csak udvariasan mosolyognak a sziklafal láttán), míg
a második fényképen a repedés igazi
zsinórral van összeöltve, a fényképe
pedig valóságosan kilyukasztva. HENCZE tetszőleges
léptékű Underground projektje jól ismert
problémán alapszik: a betűk plasztikus tárgyakká
válnak, és a tájban megjelenő monumentális
plasztika verbális jelentést hordoz. Hencze elfordulása
a festett vásznaktól sokaknak problémát
okozott (a hirtelen fordulat valóban nem problémamentes),
nagy hiba azonban csak szimpla vicceket látni a tervekben.
Nem észrevenni, hogy az underground nemcsak "föld
alattit" jelent, de magatartást is; hogy itt arról
a paradox helyzetről is szó van, amikor az egész
földgolyó undergrounddá változik, hogy
az egyik lapon plasztikus, tehát "föld feletti"
underground is megjelenik, és főleg nem méltányolni
azt a remek szerigráfiát, amely az Underberg sör
reklámtábláját alakítja úgy
át undergrounddá, hogy közben a táblához
mellékelt ceruzát használja fel az átalakításhoz,
és ráadásul még magát a ceruzát
is UG-emlékművé változtatja (a formai
megoldások eleganciájáról nem is beszélve).
Utoljára marad a tiszta koncept munkák méltatása.
Helyesebben a koncepthez legközelebb állóké,
ugyanis véleményem szerint Magyarországon a
szó szoros értelmében vett fogalmi munkával
még nemigen foglalkozott senki. Ezt Nyugaton egy speciális
- pop-, minimal- és fluxus-utáni - helyzet hozta létre,
és az irányzat úttörő művelőinek
tevékenysége erősen intellektuális,
sőt már-már scientista jellegű. Kelet-Európában
viszont elsősorban a koncept eszközeinek könnyedsége
és sokfélesége rokonszenves a művészek
előtt, és a legnagyobb teljesítmények
általában erős társadalmi problematikával
átitatottak. Az ELKÉPZELÉS anyagában
talán TÜRK áll a legközelebb, vizuális
logikai munkájával, a külföldi prototípusokhoz.
"F"-füzete azonban (F = fekete, fehér, fogalom?)
túlbecsüli a néző befogadóképességét,
az általa javasolt logikai sor lépéseit - írásjelek
szembesítése színekkel, a színeké
viszont elvont fogalmakkal stb. - alig lehet követni. Az utolsó
lap viszont, mely mintegy összegezi a füzeten végigvonuló
absztrakt megfordítás- és fogalmi terjedelem-problémákat
- kiválóan sikerült. (A kettéosztott lapon
fekete alapon fehérrel "minden ami fekete", illetve
"minden ami fehér" felirat, és a másik
térfélen a megfordítás: fehér
alapon feketével "minden ami fehér kivéve
a kutyákat", illetve "minden ami fekete".)
ATTALAI
munkái a "képzelje el" alaptípushoz
kapcsolódnak: "Ön találhat minden négyzethez
különböző négyzeteket", tudniillik
a milliméterpapírra írt "négyzet"
szavak körül. Vagy: "Tudja
Ön azt, hogy az alábbiakból milyen mennyiség
van a Földön?", majd vég nélküli
felsorolás következik revolverekből, torpedórombolókból,
mindenféle fegyverből és olyan háborús
kellékekből, mint "hadirokkant", "katonai
temető", "kitüntetések" stb.,
stb., és minden tétel mellett az itt groteszkül
ható mértékegységek üresen hagyott
helye. A "fehér árnyék" leírása
viszont - ami akkor áll elő, amikor a hó olvad,
és éppen az árnyékban marad meg a legtovább
- jó példa arra, hogy miképpen különül
el a concept art szöveghasználata az irodalmitól.
Itt a leírásnak nem tájfestés, expresszív
vagy emocionális közlés a célja, hanem
a gyorsan eltűnő paradox érzéki jelenség
dokumentatív rögzítése, amit festménnyel
vagy fényképpel csak nagy nehézségek
árán lehetne rögzíteni. A "Fehér
árnyékkal" szemben például BÁLINT
"Emlékezetből III."-ja sokkal inkább
irodalmi szöveg. Voltaképpen egy esemény leírásáról
van szó (múlt időben), melynek során
egy szobát, minden berendezésével együtt
tetőtől talpig fehérre festenek. A részletező,
tárgyilagos deskripció, a múlt idő használata,
a jelzős szerkezetek arra vallanak, hogy a szerző
az elbeszélés (akár régi, akár
modern) hagyományait akarja folytatni. Az egész ELKÉPZELÉS-anyag
spontánul, de nem véletlenül kialakult összefüggésében
SCHAÁR-GULYÁS filmvázlata ugyancsak nehezen
illeszkedik bele. (Ez azonban szinte kizárólag az
én hibám, hiszen a koncepcióm kidolgozása
idején még nagyon erősen élt bennem
az a szándék, hogy objektív okokból
meg nem valósult műveket is nagy számban összegyűjtsek.)
A "Máré" című filmvázlat
ebben a formájában nem értékelhető.
Bár nagyon bízom abban, hogy az esetleg realizálódó
film jó lesz (jónak kell lennie), az itt szereplő
vázlatot azonban most már nem tudom másnak
tartani, mint SCHAÁR jelképes értelemben vett
névjegyének vagy szubjektív jelentésű
emlékeztetőnek. - Szintén szöveges munka,
műfajilag nagyon nehezen besorolható, a JOVÁNOVICSé.
A művész a nagy vállalkozásával
járó elfoglaltságára hivatkozva, éppen
hogy csak magnószalagra tudta mondani üzenetét
(amit később legépeltem), ami rövid tudósítás
csupán nagy munkájáról: néhány
Lenin-sakkjátszma rekonstrukciójáról.
A finom iróniával elmondott beszámoló
sokkal mélyebb annál, semhogy egyszerűen az
elmúlt évforduló túlkapásait
vegye célba. Az egész munka kulcsa a következő
mondat: "A sakk az egyetlen objektív játék,
az ún. sakkírás segítségével
minden játszma maradéktalanul és tökéletesen
megőrizhető, rögzíthetőés
újra lejátszható." Hogyan lehet tehát
olyan játszmát rekonstruálni, amiről
több feljegyzés is megemlékezik, de egy lejegyzés
sem maradt fenn? A kérdésfeltevés már-már
abszurdnak tűnik, de hasonlóan kérdez LAKNER
is: létezik-e olyan cselekmény, amit senki sem tud
megakadályozni? A válasz éppúgy ironizálóan
ellentmondásos, mint Jovánovicsé: "TUKTUKTUKTUK
ha ezt egy darabig hangosan ismétled, észreveszed,
hogy a k és a t között is keletkezik egy hangzó
",
ezt "nem akadályozhatja meg senki". Lakner
többi három lapja, a vizuális költeménynek
is tekinthető "levágott fejű" képzelet,
az "anyag-vers orr- és nyelvnyelven" és
a "regényemlékmű" is kettős
problematikájú. Minden a nyelv közlésképtelensége
körül forog, de ugyanakkor érezhető az is,
hogy a művész rendkívül komoly problémákat
vált minduntalan (szándékosan) aprópénzre.
Ez a munkamódszer valamiképpen a legtöbb ELKÉPZELÉS-szerzőnél
megtalálható. MÉHES fotósorozata, mely
a bürokrácia fétisével foglalkozik, egy
léggömb felfújásának, eldurranásának
és az afelett érzett örömnek három
fázisával semlegesíti a szorongást;
ERDÉLY a társadalmi diszkrimináció
veszélyére és (másfelől) a megoldhatatlan
feladatállításokban rejlő feszültségekre
úgy hívja fel a figyelmet, hogy libazsírral
átitatott vattát ragaszt egy papírlapra,
és azt követeli, hogy helyezzék ezt a művét,
úgy, ahogy van, a többi művész lapjai közé
(vigyázat, ez még nem destrukció!); PERNECZKY
pedig, aki Magyarországon a legelsők között
kezdett el foglalkozni koncept problémákkal, "identification-program"-jában
azon fáradozik, hogy különböző változékony
és mulandó tárgyakat és jelenségeket
(virágokat, hullámokat, a szerencsét, felhőket,
a jó időt és lélegzet-visszatartása
által egy személyt) számokkal azonosítson.
Az identifikáció, mely lassan-lassan már önálló
műfajjá növi ki magát, mindig ironizál,
mert banalitásokat azonosít, de a művész
csak így hívhatja fel a figyelmet olyan általánosabb
jelenségekre, hogy egyre kevésbé van módunk
tudatunkkal uralni környezetünket, miközben minket
nálunknál nagyobb erők éppen elszemélytelenítve
hajtanak uralmuk alá. - Míg Perneczky a fotókon
műveleteket hajt végre, addig MAJOR
számára a fénykép csak apropó,
hogy roppant mulattató - valójában tragikus
-tételeit kifejthesse. "Itt nyugszik id. Kubista Lajos
"
- olvashatjuk egy síremlék fényképén,
de Major
így folytatja: "1. Kubista Lajos Budapesten a Farkasréti-temetőben
lett eltemetve; 2. A kubizmus nem Budapesten született",
és a továbbiakban pontról pontra kiderül,
ki mindenki született Magyarországon, de mi minden -
ami e nevekhez fűződik - nem születhetett
meg nálunk. Csüggesztő és torzító
az a kép, amit Major egy remek pszeudo-logikai sorba ágyazva
felvázol, de Majort nem is nevezi senki, aki ismeri, a hurrá-optimizmus
képviselőjének. Ahogy SZENTJÓBYt sem.
Tőle az anyagban (korábbi) versek szerepelnek, és
a különösen szép "Munkaterápia"
a "Légyszíves" ciklusból. "A
mű = az elképzelés dokumentációja"
témához tulajdonképpen csak egyetlen lap készült
(Szentjóby saját rendszerezésében ez
a "Paralell-kurzus"-okhoz tartozik", a "be forbidden!"
gondolat jegyében. A lapon egy újságból
kivágott fotó látható: egy utcai tüntetés
során autót borítanak fel, majd a tanulmányozásra
javasolt társadalmi jelenségek felsorolása
következik. Szentjóby munkáit most csak nagyon
felületesen tudom elintézni azzal, hogy egy részük
poétikus-homályos, másik részük
nyersen direkt hangon szólal meg (és ez a két
tónus sokszor különösen össze is keveredik)
- remélem, még lesz alkalmam részletes elemzésükre.
Meglepetést okozott, hogy az eddig szemet gyönyörködtető
szobrokat készítő CSIKY
is a keserűen ironikus, kritikai alapállású
"koncept"-re tért át. "Az objektív
valóság struktúrái I-IV."-ben uralkodik
még ugyan az az általános gondolat is, hogy
a művész nem teremtő módon alkot bizonyos
esetekben (pop, dada stb.), hanem azáltal, hogy rámutat
valamire, amivel semmi közösséget nem vállal
("kiemelés" - szignálja egy computer egzakt
számítási eredményeit), de ennek a magatartásnak
már önmaga ellen forduló megnyilvánulásait
is látjuk, amikor CSIKY a legszemélyesebb ügyeit
(saját szobrát, saját tanári munkanaplójának
lapjait) idegeníti el magától. Legjobb, az
idő-tényezőt is magába foglaló
műve egyelőre érvénytelenített
előfizetéses lottószelvény, mely több
mint egy hónapig volt képes gondolati feszültséget
teremteni.
PAUER munkájával kell az
elemzések sorát zárnom. Nemcsak azért,
mert Pauer egyike volt azoknak, akik a legjobban megértették
kiírásom alapgondolatát, hanem azért
is, mert az ELKÉPZELÉSt egy lépéssel
továbbfejlesztette, s ugyanakkor sajátos módon
kritikát is gyakorolt felette. Saját műveként
"műgyűjteményét" küldte
be, amire úgy tett szert, hogy "leutánozva"
kiírásomat, körlevelet intézett 16 művészhez.
A körlevél lényege: "A kartoték az
egyetlen olyan okmány, amely a műtárgy létezését,
azonosságát hitelt érdemlően bizonyítja!".
A gyűjtemény tehát nem műtárgyakból,
hanem kitöltött múzeumi leírókartonokból
áll. Az ironikus gesztus itt is nyilvánvaló,
és a körlevél önmagában is értékelhető,
remek írás - de természetesen még érdekesebb
a visszaérkezett kartotékokból álló
pszeudo-kiállítás egésze. (A felhívásra
egyedül Nádler nem válaszolt, viszont helyette
érkezett kartoték a svájci URBÁN
Jánostól és a pécsi "műgyűjtőtárstól",
AKNAI Tamástól.) Mivel senki
sem tudta, hogy az anyag Pauer műveként végül
is hozzám fog kerülni, ezért néhányan
- Donáth, Hencze,
Csiky - ide is, oda is ugyanazt a művüket
küldték. Csiky azonban szerencsés módon
továbbfejlesztette szobor-annihilációját,
hiszen a karton rovataiból szinte spontán módon
adódtak a jó ötletek. Egyáltalán,
mindazoknak, akik a kiírást szó szerint értelmezték
és már meglévő művüket helyezték
el a "kartoték-szituációban", sajátos
helyzeti energiát kölcsönöztek a rubrikák.
(Ez is a szituáció megteremtőjének,
Pauernak az érdeme!) Gulyás
nagy méretű gipszplasztikáját, Bak az
azóta már megsemmisített esseni munkáját
szerepeltette, Jovánovics a
Fényes Adolf terem alaprajzát követő és
lényegében észrevétlen maradt nagy gipszkompozícióját.
(Állapot: "fokozatosan tönkremenőben".
Azóta ez a folyamat már elérte végkifejletét.)
Urbán borsó nagyságú,
béta-fénnyel körülbelül 20 évig
világító "szobrának" kartonját
küldte. Attalai csavart filcplasztikájának
értékéül habozás nélkül
beírja a tízezer forintot, majd megjegyzi: "A
plasztika
azzal a célzattal jött létre,
hogy választ kapjak a következő kérdésre.
Lehetséges-e a négyzet, illetve a kubus rendszerrel
azonos öntörvényértékű formarendszer?
A kísérlet az irányba mutat, hogy nem lehetséges."
Tót a semmiről készített
leírókartont, fényképpel (semmi sem
semmi). Major legjobbnak tartott munkája
"A Kun utcai tűzoltóság tornya" című
naturalista ceruzarajz. A rajzot többnyire jól ismerő
nézők azonban nem vették észre, hogy
most a változatosság kedvéért nem a
fotószerű rajz, hanem a rajz modelljének a fotója
szerepelt a kartonon. A "származás" rovat
kitöltésével is adódtak Majornak problémái.
Elég világosan elválnak a többitől
azok a kartonok, amelyek nem kész műből indulnak
ki, hanem a karton számára hoznak létre új
művet, és ezáltal még egyszer rádupláznak
Pauer abszurd kiinduló tételére. Ilyen Türk
munkája, a "Bélyeggel hitelesített pecsét",
mely írásosan is, képileg is a megfordítás
logikai problémáját veszi célba (még
szellemesebben, mint a már ismertetett füzetlapja),
és ide tartozik Szentjóby
kartonja is, az egész ELKÉPZELÉS-anyag egyik
legszellemesebb, legbonyolultabban felépített munkája.
Szentjóby észreveszi, hogy Pauer mesterségesen
végrehajtott elidegenítés-effektusa mennyire
szimbolikus értelmű, és művével
"megmagyarázza" a szimbolikát. Ő
maga már eleve egy kartotékot, a személyi igazolványt
tekinti műalkotásnak, az igazolvány viszont
az élő ember (mint műalkotás) helyét
tölti be. Egy kartoték mint műalkotás,
konkrétabban: a Pauer által kiküldött kartoték
mint ugyanerre a kartotékra rákerülő műalkotás
tárgya - ez a tautológia érdekes módon
többeknél is jelentkezik: Csájinál
úgy, hogy a válaszborítékot írja
le a kartonon, Laknernál a karton
xerox-másolataként, melyen a "leírás"
rovatban az "imagery" szó szerepel (sajnálatos
módon valószínűleg tévedésből,
az "imaginary" helyett), Legéndynél
pedig a karton méreteinek, rovatainak stb. őrjítően
aprólékos leírása (és fényképe)
formájában. Méhes
viszont, aki a speciális feladattal szemben sem akarta feladni
hiperrealista elkötelezettségét, fantasztikusan
hű másolatot készített színes
ceruzával a kartotékról.
Az ELKÉPZELÉS anyagát ez idáig nyolcvanan
látták. (Többen azért nem, mert nem állt
szándékomban a gyűjteményt direkt módon
propagálni, másrészt hely- és időhiány
miatt sem állt módomban több látogatót
fogadni. Ez könnyen belátható, ha arra gondolunk,
hogy a látogatók a legtöbbször egyesével
vagy párosával érkeztek és átlagosan
2-3 órát töltöttek nálam, a 80 főbe
pedig nincs is beleszámítva az ELKÉPZELÉSben
résztvevő 31 művész.) A közönség
legnagyobb része rokonszenvvel közelítette meg
az anyagot, ami természetesen még nem jelenti azt,
hogy ne merültek volna fel kisebb-nagyobb problémák.
A legsúlyosabb vádak: a társadalmi problematika
felületes megoldása, illetve megkerülése;
felszínes ötletek: ez nem művészet, hanem
vicc; ez nem művészet, hanem irodalom; (a szöveges
munkák esetében) elveszett a vizualitás; válságba
jutott az egész művészet stb. Most nem áll
módomban részletesen foglalkozni ezekkel a kérdésekkel
(több közülük valóban nem nélkülöz
reális alapot, például azoknak a művészeknek
a további útja, akik most tértek át
a konceptre), csupán annyit fűznék mindehhez,
hogy magam az ELKÉPZELÉSt értékes dokumentumnak
tekintem, a vállalkozást sikeresnek - a kvalitást
azonban elég egyenetlennek. Az azóta beérkezett
újabb anyagból már az látszik, hogy
az egyes törekvések letisztázódtak, a
munkák színvonala egyenletesen emelkedik. Kár,
hogy az újabb eredmények lemérésére
tervezett kiállítást (a Székesfehérvári
Múzeum szervezése) a lektorátus nem engedélyezte:
a felsorolt művészek munkáinak ismeretében
[?] a kiállítást az önköltséges
kategóriába utasította.
A magam részéről ezúton kérem
az ELKÉPZELÉSben résztvevő művészeket
(és másokat is, akik ilyen irányú munkával
foglalkoznak), időről időre juttassanak el
hozzám anyagot, hogy a dokumentáció minél
teljesebb lehessen.