[aktuális események] [események ‘92-től] [english]

ARTPOOL ESEMÉNYEK (2001)

2001 – A LEHETETLEN ÉVE – AZ ARTPOOLBAN

Séta a lehetetlenben. – A kvantummechanika törvényeivel szemlélve a világot, nem lehetetlen, hogy egy objektum hirtelen, minden ok nélkül megjelenik a tér egyik pontján. – A régi olvasási módból az újba való átmenetkor a történeti, értékelő, politikai tudatból átugrunk a kibernetikai, értelemadó, játékos tudatba. A jövőben ezzel a tudattal fogunk olvasni.

2001. január 17.

a művészet 1000038. születésnapja

Robert Filliou francia művész január 17-ét (saját születésnapját), az Állandó Ünnep (Fête Permanente) jegyében, a Művészet Születésnapjának kiáltotta ki. Ezzel az önkényes és követelő gesztussal a MSz, a művészi munka és hatás hivatalos elismerésének utópisztikus vágyát nyilvánította ki. Sok személy és csoport évente együtt ünnepeli meg a MSz-t, terjeszti annak gondolatát és igyekszik előmozdítani a politkusok elsimerését.

Az 1976-os budapesti Poipoidrom projektet bemutató web-site Robert Filliou tiszteletére és a Művészet 1000036. születésnapjának megünneplésére készült el.

2001. január 24. 18 óra (Artpool P60)

Tütü Tangó Szerelmei a Véletlen Klubban.

A Tokyo Underground c. könyv kapcsán
Bárdos Deák Ágnes beszélget a szerzővel, Vágvölgyi B. Andrással.

Aki a XXI. századdal szemez, akkor jár el helyesen, ha ázsiai edzőtáborozással kezdi meg a felkészülést. Ha a jövő alapvonalait szeretnénk látni, akkor a mai tehetősebb ázsiai országok trendjeinek meghosszabbításától remélhetjük a skiccet. Ahogy mondani szokás, a XIX. század európai idő volt, a XX. volt az amerikai évszázad, a XXI. meg ázsiai-csendes-óceáni lesz. (lásd még: origo/MTI)

2001. március 19–30. - Artpool P60

A Budapesti Tavaszi Fesztivál mottójához („Életre kelt hagyomány az elektronikus korban”) valamint „az Olvasás Éve Magyarországon” programhoz kapcsolódóan.

AZ EGYSÉGES OLVASÁSI MÓD

(reaktív és transz-kontextualizált információk)

című tanulmányi kiállítás komolyan veszi Vilém Flusser: Az írás c. esszéjének utószavában megfogalmazott felszólítást: nem igazol vagy cáfol valamit, hanem párbeszédes formában mindent újra átgondol.

A kiállítást március 19-én, 18 órakor
megnyitja Tillmann A. H. és Tillmann J. A.

Az általános felhívás szerint a kiállításnak bárki résztvevője lehetett, ugyanakkor a bemutató – az „időfolyam átfordítása” céljából – internetes dokumentumok alapján kapcsolódni kíván három korábbi, a Műcsarnokban rendezett rokon szellemű projekthez: „A Pillangó-hatás-Jelenkoordináták”-hoz (1996), a „Perspektívá”-hoz (1999) és a „Média Modell”-hez (2000). Kiegészülve az Artpool gyűjteményeiből, a „lehetőségek multidimenzionális bokraként” válik jelenbelivé. A közvetlen mágikus kapcsolat Vilém Flusserrel Peternák Miklós és Sólyom András 42 perces videófilmje által jön létre (MTV-FRÍZ, 1992). [meghívó]

2001. június 19–29. - Artpool P60 - nyitva: szerdán és pénteken 18–20 óráig

a Képzőművészeti Egyetem jelen és volt hallgatóinak

LEHETETLEN, avagy küzdelem a fogalom tárgyiasításáért

című kiállítása

megnyitó: 2001. június 19-én 18 órakor [meghívó]

A küzdelem résztvevői: Csató József - Soós Nóra - Takács György - Nagy Judit - Győri Márton - Till Zoltán - Reményi Róza - Dorner Anita - Kaszás Tamás - Follárd Barbara - Takács Eszter - Farkas Rita - Esterházy Marcell - Szemethy Orsi - Szilágyi Teréz - Kokesch Ádám - Váradi Zsófia - Wanek Ferenc - Nagy Barbara - Barabássy S. Örs - Simon Gergely - Kallós Linda - Radák Eszter - Vass Miklós - Fóti Lázár.
Kurátor: Maurer Dóra

2001. augusztus 9. - Artpool P60 - 18 órától

A poézis elvén – Költészeti fesztivál Budapesten

A lehetetlen költészet – Szöveg és képzőművészet

kiállítás-esemény

Mondatok a kép és beszéd határmezsgyéjén, felfedező utak a senkiföldjén; a szavak és képek érintkezése úgyszólván állandó félhomályban rejtőzik. (János Fischer)

Résztvevők: Ádám Zoltán, Bernát András, Bullás József, János Fischer, Nikolaus Gerszewski, Lackfi János, Pécsi Sándor, Felix Schröder, Tolvaly Ernő, Tóth Krisztina, Annette Wehrmann. Kurátor: Litván Péter

Stories of the Top of My Head
Fejből szedett történetek – Gabi Schaffner műsora

Nemzetközi szójátékokSebeő Talántól

2001. október 19–november 4. - (Liszt Ferenc tér) Budapesti Őszi Fesztivál

ARCHAIKUS ŐSZI PILLANATOK

Az Artpool tizedik szabadtéri kiállításának tábláin a művészi haiku XVII. századi megteremtőjének és legnagyobb mesterének, Matsuo Basho-nak őszi verseit Fodor Ákos fordításában együtt olvashatjuk a verseket fordító költő XX. századi haikuival. [meghívó]

A haiku kettőt tesz költővé, amint a szerelem kettőt, szeretővé. Leírója nem sámán, nem szónok, nem sebész; elolvasója nem alávetett, nem elszenvedő, nem tétlen. Találkozva e fókuszban, oldva oldódhatnak, gyógyulva gyógyíthatnak s válnak, míg vállalják, valami Harmadikká. Aszketikus forma, proteuszi műfaj, eleven mentalitás; időt, teret inkább teremt, mint fogyaszt. Boldogok, akik - ha egyetlen haiku pontjában is - találkozhatnak és megérinthetik egymást.” (Fodor Ákos)

Sajtó: Magyar Hírlap

A 2001 évi Budapesti Őszi Fesztivál keretében

2001. október 19–november 9. - Artpool P60

LEHETETLEN REALIZMUS,

az áramlás és a fogalmi vészet vidéke.

(Tanulmányi kiállítás a nemzetközi fluxus és concept art magyar vonatkozásairól)

Mint ahogy a haiku nem 17 szótag, hanem egy pillanat, „a fluxus (áramlás) igy vagy úgy a folyékony pillanat szülötte”, írja Ken Friedman. „A fluxus által öltött először formát a concept art (konceptuális, fogalmi művészet), amelynek előzményei is századokkal korábbiak.” A fluxus tevékenységben a magatartás (attitűd) és az élethez való viszony közel van a Zen-gyakorlatokhoz, a koanokhoz és a haiku pillanataihoz. A fluxus lehetetlen realizmusa a műfajtalan műfajokban (intermédia) és az élő köztes állapotú tünékeny cselekvésekben (event) formálódik meg. A fluxust meghaladni akaró fogalmi művészet a paradoxon- és a tautológia-kutatással szélesíti tovább a lehetetlen realizmus területét. (Galántai György) [meghívó]

A 2001 évi Budapesti Őszi Fesztivál keretében

2001. október 27–december 2. - Centrális Galéria, Budapest

MAGYARORSZÁG A TIÉD LEHET! /
Nemzetközi Magyarország

alternatív országimázs rekonstrukció háttérdokumentumokkal
az 1984-es Artpool projekt felhasználásával.

A kiállítást megnyitja: Klaniczay Gábor történész, október 27-én, 16 órakor [video]

Az elmúlt években a Történeti Hivatal archívumából előkerültek azok a III/III-as dokumentumok, melyek részletes leírását és korabeli „értelmezését/értékelését” adják az 1984-es kiállításon bemutatott műveknek és a megnyitó eseményeinek. E dokumentumokat a kutatók először - egy tanulmányi kiállítás keretében - az Artpool P60-ban láthatták 2000 áprilisában.

Az Artpool és a Nyílt Társadalom Archívum közös kiállításán a szélesebb közönség számára is együtt láthatók az eredeti művek, a megnyitón készült korabeli fotó és videódokumentumok, az eseményről „tudósító” besúgó jelentése, valamint az 1989-es rekonstrukció dokumentumai az 1984-es „hivatalos országimázs” kontextusában.

Sajtó: Magyar Hírlap - Beszélő - MTV, m1/videó

2001. december 7–21. - Artpool P60

EM KÁ EDÉ EL A

A Magyar Képzőművészeti Egyetem DLA hallgatóinak kiállítása

Megnyitó 2001 december 7-én, pénteken 19–21 óra között

Balázs József Róbert - Bartha József - Deli Ágnes - Domián Gyula - Farkas Roland - Ferenczy Zsolt - Görgey Géza - Jovánovics Tamás - Kolozsi Tibor - KsPál Szabolcs - König Róbert - Miklósi Dénes - Nagy Imre - Németh Ilona - Pásztor Erika Katalina - Pető Hunor - Révész László László - Szigethy Anna - Szász György - Szabó Ádám - Szegedy-Maszák Zoltán - Somorjai-Kiss Tibor - Zielinski Tibor

Kiállítás, ötlet, szervezés: Jovánovics György [meghívó]

MKE DLA Mesterprogram. Programvezető: Szabados Árpád, rektor, Festészet: Tölg-Molnár Zoltán, Szobrászat: Jovánovics György, Képgrafika: Kocsis Imre, Intermédia: Peternák Miklós

Ray Johnson „világ-egyetemének” egyik aktív szereplője volt az angliai networker Robin Crozier. A hatvanöt éves örökifjú, a művészeti permutáció mestere, december 21-én távozott el közűlünk. A komputáló olvasást tanulmányozva emlékezzünk Robin Crozier-ra..