1992 – BEMUTATKOZÓ ÉV
- Kiállítások, előadások: az Artpool Művészetkutató Központ, az Artpool Archívum, a gyűjtemények bemutatása
Négy új projekt: Művészbélyeg Múzeum, Decentralizált Hálózati Világkongresszus, Újkapolcs Galéria, Fluxus Zászlók.
[kiadványok ‘92-től] [események ‘79–‘91] [english]
- Kiállítások, előadások: az Artpool Művészetkutató Központ, az Artpool Archívum, a gyűjtemények bemutatása
Négy új projekt: Művészbélyeg Múzeum, Decentralizált Hálózati Világkongresszus, Újkapolcs Galéria, Fluxus Zászlók.
- A Fluxus mozgalom ismertetése; egyéni és közös kiállítások, találkozók, eventek, performanszok, előadások, fluxus kutatás: [fluxus bibliográfia] [fluxus videók]
Egyéb: „Artpool Subjectif” Marseille-ben, „Elektronikus kommunikációs happening telefax és képtelefon segítségével Budapest és Bécs között”, „Banántudat”
- „Önösszeszerelő délutánok” – ERDÉLY Miklós munkásságának bemutatása – előadások, diavetités, találkozók, videóbemutatók, a hozzáférhetetlen dokumentumok kutathatóvá váltak.
Egyéb: „Nomád Manőver, avagy a virtuális protokoll”, „Laza Szlogenek”, „Polyphonix Fesztivál”
- A performansz előzményeivel, történetével, legjelentősebb hazai és nemzetközi képviselőivel: találkozók, előadások. Két nemzetközi performansz-videó fesztivál.
Egyéb: Artpool’s Art Tour Canada, Róma, „Horizontális Rádió”, Artpool honlap
- Artpool honlap, internet túrák, találkozók, együttműködések,
ON LINE publikációk, ON LINE bemutatók, stb.
Egyéb: „Képköltészet”, „CD-ROMOK”
- A régi és az új, a belső és a külső hálózatok, a kapcsolódási pontok és a hálózat természetének tanulmányozása, és hálózat-építés. Az Artpool működése naprakészen követhető az interneten.
- Az installáció szó hagyományos jelentése egyre hangsúlyosabb lesz abban a művészetszemléletben, ahol a mű helyén a művelet áll és amelynek nézőpontját a telepítési pontokban találjuk.
Az Artpool P60 installálása, nemzetközi felhívás, kiállítások és események, az installáció projekt a weben.
- Mottó: „Minden jel, legyen nyelvi vagy nem nyelvi, kimondott vagy írott, … idézhető, vagy idézőjelek közé tehető. … íly módon elszakadhat bármely adott kontextustól és határtalan számú új kontextust teremthet teljességgel korlátozhatatlanul.” (Derrida)
2000 – a XX. század utolsó éve – a XXI. század nulladik éveként értelmezve alkalmas arra, hogy az Artpool Művészetkutató Központ VÉLETLEN projektjének ÉVE legyen, lenullázva a történteket, a véletlenekből megkíséreljen egy „önösszeszerelő” újraépülést és megközelítse a LEHETETLEN-t (2001).
Séta a lehetetlenben. - A kvantummechanika törvényeivel szemlélve a világot, nem lehetetlen, hogy egy objektum hirtelen, minden ok nélkül megjelenik a tér egyik pontján. - A régi olvasási módból az újba való átmenetkor a történeti, értékelő, politikai tudatból átugrunk a kibernetikai, értelemadó, játékos tudatba. A jövőben ezzel a tudattal fogunk olvasni.
A fő témakörök: a kétség / kettősség, a kételkedés / kétely, a szimmetriák,
a disszimetria / szimmetriasértés, a paradoxon, a parajelenségek, stb. („nem a tudat van a test terében, hanem a test van a tudat terében” - W. H. Lung)
A véletlenből (0) és a lehetetlenből (1) származik a kétség (2) és ebből a hármasság. Más megközelítésben, valamely két hipotézisből mindig következik egy harmadik típusú, amely meghaladja a korábbiakat. Az év mottója: „minden ellentmondásmentes kijelentésnek hibásnak kell lennie, mivel a valóság ellentmondásos”. (Vilém Flusser)
A négy alapfogalom: a kép, az apparátus, a program és az információ
„az a terület, ahol most járunk, nem tárható fel kauzális magyarázatokkal, csak funkcionálisokkal. […] a szabadság az a stratégia, mely a véletlent és szükségszerűséget aláveti az emberi szándéknak. Szabadság az, ha az apparátus ellen játszunk.”
Az úgynevezett experimentális fotográfus (a funkcionárius) számára ténylegesen tudatos az, hogy ezek az alapfogalmak: „kép”, „apparátus”, „program”, „információ” - az alapproblémák, amelyekkel meg kell birkóznia. […] ebben a gyakorlatban jelenik meg egyáltalán a szabadság egy modellje, posztindusztriális kontextusban.
A hatos többszörösen tökéletes szám: a hármasok kétsége és e kétség egysége, a kettő meg négy is lehet háromszor kettő.
Hogy a matematikai gondolkodás történelmietlen, már Wittgenstein is bizonyította azon észrevételével, hogy értelmetlen azt mondani, „Kettő meg kettő az négy, hat óra körül délután”.
A többszörösen tökéletes hatos szám után a hetes újra egy, a dimenzionizmus képletével kifejezve N+1. A hagyományok szerint az ötös az elv, a hetes a megvalósulás. E kettő között foglal helyet a hatos, a teremtés. A hetes év az öntudat és a spirituális fejlődés éve.
A négy számhely és a kettes szám szorzata nyolc, a négy számhely a dimenzió, a kettes szám a kétség, a nyolcas a program megismételhetetlen eleme. […] A tudomány tradiciójának szerves része a kételkedés tradiciója: az igazságra törekvő kutatás, a tudomány maga a kételkedés tradiciójából származik. […] a jövő minden embere potenciális alkotó? Igen, az, mert a telematikus dialógus nem csupán az információ előállításának stratégiája, hanem mindenek előtt az alkotás iskolája is. A szabadság iskolája.
Egy, valamely hierarchia n szintjén elhelyezkedő holon az n+1 szinten egységként jelenik meg, és ez a szint egységként hozza működésbe is. Vagyis: a holon relációk rendszere, amely a fölötte lévő szinten relátumként jelentkezik. (Arthur Koestler)