[english]

A GYŰJTEMÉNYEK

HANG- VIDEÓ- DIA- CD-ROM- MŰVÉSZMAGAZIN- FOLYÓIRAT- MŰVÉSZKÖNYV- TÁRGY- PLAKÁT- MAIL-ART- KÉPESLAP- BORÍTÉK- MŰVÉSZBÉLYEG- MŰVÉSZPÉNZ

Az Artpool gyűjteményei lényegében az Artpool Művészetkutató Központban kutatható speciális témáknak felelnek meg, vagy összekapcsolják a területeket. A gyűjtemények nemzetköziek. [videó]

A HANG-GYŰJTEMÉNY / HANGARCHÍVUM kb. 1200 audiokazettát, 200 bakelitlemezt, 300 CD-t tartalmaz (2008. december), ezek főleg: hangdokumentumok, kazettakiadványok, hangmunkák (hangperformansz, költészet, hangköltészet), új zene, új hullám, punk-rock stb. A gyűjtemény legrégebbi eredeti hangfelvétele 1972-ből származik. A hanganyagok nagy része Galántai György hangfelvételeiből áll, a többi ajándékként vagy kiadványcserével került (és azóta is kerül) művészektől, gyűjtőktől, kiadóktól a gyűjteménybe. (Pl. 2007-ben Klaus Groh német művész és művészeti író, az 1970-es és 80-as évek altenatív, kísérleti zenéjét és hanganyagait tartalmazó több mint 400 darabos egyedülálló audio-kazetta gyűjteményét ajándékozta az Artpoolnak)
A hang-gyűjtemény anyagaiból rendszeresen bemutatásra kerülnek egyes dokumentumok vagy munkák különböző rádióműsorokban.
  <>

2008-óta folyik a hanganyagok digitalizálása. A digitálisan archivált hanganyagok listája már elérhető

A VIDEÓ-GYŰJTEMÉNY / VIDEÓARCHÍVUM (kb. 700 VHS és 300+150 Hi8 kazetta, 1600 óra) 1984-től főleg a TV-ből felvett kultúra-dokumentumok, mely 1992-től az Artpool saját felvételeivel, cserékkel, adományokkal (pl. Tóth Gábor 150 db dokumentumvideója) és az Artpool programok kapcsán tovább gyarapodott, ill. azóta is folyamatosan bővül: videóantológiák, -munkák, performansz, fluxus, akcionizmus, alternatív színház, független film, fesztivál-összeállitások stb. 2004-2005-ben elkészült a gyűjtemény jelentős részének DVD átirata.   <>

A digitalizált videók listája már elérhető.

A DIA-GYÜJTEMÉNY (kb. 3000 db.), "ARTPOOL'S SLIDE-BANK" (dia-bank) elnevezéssel elsősorban különböző témájú projektek vetítéses bemutatása céljából lett kitalálva. Néhány téma: Kápolnatárlatok 1970-1973, Erdély Miklós életműve, Ray Johnson öt levele, Küldeményművészet, Magyar progresszív művészet 1973/74, Felhőmúzeum, Bélyegképek számítógépen stb. A gyűjtemény kisebb része különböző művészek műtágydiáiból és diamunkáiból áll. Az egyes rendezvények kapcsán folyamatosan bővül.  <> 

A CD-ROM-GYŰJTEMÉNY kifejezetten művészeti cd-romokból áll. Gyűjtése az1996-os Budapesti Őszi Fesztiváli rendezvénnyel kezdődött.  <>

A MŰVÉSZMAGAZIN-GYŰJTEMÉNY a folyóirat-gyűjtemény része, önállóságát az indokolja, hogy ezek kis példányszámú, művészeti munkaként előállított periodikák. Mail-artos, költészeti, filozófikus, fluxus, neoista, és más underground zinek. Néhány példa: UNI/vers(;), Commonpress 51,
Árnyékkötők 11-12.
, Brain Cell
 <>

A FOLYÓIRAT-GYŰJTEMÉNY főképp a világ művészeti határterületein keletkezett életet dokumentáló, és arra visszaható kiadványsorozatokból, magazinokból, lapokból, újságokból, szamizdat művészeti folyóiratokból áll.
[Aktuális Levél No.1-11]  <>

A MŰVÉSZKÖNYV-GYÜJTEMÉNY (kb. 1000 db.) három fő részre osztható a könyvkészítés inditékai szerint: irodalmi, vizuális és konceptuális indíttatású "más-könyv". [Clive Phillpot: Könyvek kortárs művészektől] Kevés könyvmunkában jelenik meg tisztán ez a tagolás, általában az indítékok kombinációi figyelhetők meg. Technikai szempontból végtelenül sokfélék [Barbara Rosenthal, Tomasz Konart], a hagyományos anyagok használatától az elektronikus lehetőségekig [lásd cd-rom], és a kötészeti megoldásoktól az installációig. [Networker Bridge]  [on line bemutatók]  <> 

A TÁRGY-GYŰJTEMÉNY (kb. 2-300 db) a műfajok és témák találkozási területe. Ide sorolhatók más gyűjteményekből a tárgyak, mint pl. fa-képeslap, könyvtárgy, fém-bélyeg, bélyegző, hangkazetta-szalag nélkül, művészpénz, de leginkább: a máshova nem sorolható tárgyak.

Témák: reklámtrikó, sapka, kalap, cipő, zokni, jelvény, fluxus-tárgyak, konzerv, doboz, palack, gyufa, kártya, cimke, jegy, különféle emléktárgy, efemer és nem megnevezhető tárgyak.   <>

A PLAKÁT-GYŰJTEMÉNY (kb. 1000 db) egy része a 70-es évek elejétől kezdődően magyar kiállítások, és különböző művészeti események plakátjaiból áll. Később mail art és más nemzetközi művészeti aktivitások plakátjaival és posztereivel növekedett.  <> 

A MAIL-ART-GYŰJTEMÉNY azon küldemények összessége, amelyek művészeti munkaként (levelezési anyagok, fax) érkeztek az Artpoolba. A jó mail art anyagok, és a művészek jellegzetessége is az intermedialitás, ami azt jelenti, hogy nem sorolhatók be az egyik, vagy a másik gyüjteménybe. Konkrétan a mail art tárgykörébe tartoznak a levelek és boritékok, kisebb tárgyak, fotók, konceptek, grafikák, szövegek, művészeti folyóiratok és könyvek is, de úgyszintén a művész-lemezek és kazetták is. Talán már nincs is olyan terület ahova ez a mail art-nak nevezett fluxus be ne áramlott volna.  
[Mail Art online] [Folytatott művészet] [on line publikációk] <>

A KÉPESLAP-GYŰJTEMÉNY (összesen kb. 4000 db) az Artpoollal egyidős: az "ARTPOOL'S POSTCARD BOX" feliratú bélyegző 1979-től gyakorta szerepelt az Artpool küldeményeken. A gyűjtemény nagy része egyedi, vagy kis példányú sokszorosítvány, képeslap-mű. A képeslap a legolcsóbb postai darab, ezért minden mail-artos kiállításon bőven szerepel.

Nehéz lenne bármilyen csoportosítást találni a képeslapokra: vannak szériák is [Folytatott Budapest képeslapok] [Művészet-Esernyő], de egyébként mindegyik más. A bélyeggyűjteményben található egy külön gyűjtemény képeslapokból, azokból, amelyeken művészbélyeg is van.
[on line bemutatók] <> 

A BORÍTÉK-GYŰJTEMÉNY azokból a borítékokból keletkezett, amelyeket a feladó művészeti információval látott el, vagyis: mail-art munkává alakított. A gyűjteménynek részei azok a borítékok is, amelyek tartalmukkal együtt művek, és ezért a mail-art gyűjteményben találhatók.  <>

A MŰVÉSZBÉLYEG-GYŰJTEMÉNY (kb. 20000 db) első darabját Galántai György készítette saját kiállítási meghívójára, 1976 májusában. A további darabok az 1979-es kiállításra (APS no. 4) érkeztek, szép számmal. Az Artpoolba került J.W. Felter 1974-es kanadai, és U. Carrión 1979-es amszterdami művészbélyegbélyeg kiállításának katalógusa, majd 1980-ban a teljes G.A.Cavellini "termés". Ezután következett az Artpool önemlékbélyeg-terv felhívása "World Art Post" címmel.

Az 1982-es kiállítás teljes anyaga bélyeglapokon a World Art Post katalógusban, képenként pedig a "Bélyegfilmben" lett feldolgozva. 1987-ben a "Bélyegképek" című kiállításon Mike Bidner az ismert kanadai művész-filatelista személyesen akart jelen lenni, de sajnos hirtelen betegsége ebben megakadályozta. Mike Bidner végrendeletében az Artpoolra hagyta gyűjteményét, ami 1990-ben meg is érkezett Budapestre. 1992-ben a két gyűjteményre alapozva létrejött az "ARTISTAMP MUSEUM OF ARTPOOL" nevű gyűjtemény, amely időközönként bemutatókat tart, és fejleszti anyagát.  [Bélyeg+bélyegző lapok]  <> 

A MŰVÉSZPÉNZ-GYŰJTEMÉNY első darabjai a "Lundada Bank" 1 rena pengar-ja, és a "The Anti-Bank of Canadada" anti-dollárjai jelentik. Később a pénzgrafikák és pénztárgyak széles választéka gyűlt össze a csekktől a számláig és az öngyújtótól a vécépapírig. A gyűjtemény 2-300 darabból áll és folyamatosan magától növekszik, vagyis a mail-art hálózat működésétől, és a hétköznapi üzleti és politikai élet humorától. Minél közelebb kerül a világ a pénz "eltűnéséhez" annál többen tekintik kifejezőeszköznek. A gyűjtemény legújabb részlege a "Fluxus Buck" kollekció, a "United Eternal Network" szférában áramló művészpénz, sokféle kivitelben előállított és továbbalakított változatokban. (Buck = a dollár szleng neve.) Ehhez a projekthez az "ARTPOOL FLUXUS BANK" is kiadta a saját 1-es és 100-as buck-ját 7000 példányban.  <> 

[archívum] [könyvtár] [központ]
[aktuális események] [események ´92-től] [Artpool] [kereső]