[események ‘92-től] [kiadványok 92-től] [english]
1997. február 19–március 23. - Budapest VI., Nagymező u. 8.,
nyitva: hétfő kivételével naponta 10–18 óráig
Ray Johnson kapcsolatművészete kiállítás az Ernst Múzeumban [meghívó] [katalógus]
1997. március 16-án, vasárnap 16 órakor:
Megtekinthető a Ray Johnson site és kapcsolatok
1997. március 1. szombat - Szépművészeti Múzeum, Budapest
Az Internet.Galaxis 97 Digitális Művészeti Fórumán
1997. március 19., 21., 26., 28. - Budapesti Tavaszi Fesztivál keretén belül
kiállítás és bemutató az Artpoolban és az interneten [meghívó]
1997. március 14–április 11, Artpool, nyitva minden szerdán és pénteken 14–18 óráig
A PEACEDREAM (BÉKEÁLOM) projekt UNI/vers(;) című könyvmunka sorozatát Guillermo Deisler (1940–1995), a Bulgáriában, majd az NDK-ban, ill. Németországban élő chilei művész adta ki. Az „assembling” jellegzetessége szerint összeállított vizuális és experimentális költészeti antológia érdekessége, hogy a lapok sorrendje a lapozó tetszésére van bízva: mindenki megalkothatja saját olvasatát. Minden lapot más művész készített el az adott témára, így az egyes számok tartalma a változatok ellenére azonos marad.
A kiállítás alkalmából elkészül a sorozat egyik 1988-as számának internetes verziója, mely bemutatja, hogyan működik egy régi elképzelés az új technikával.
1997. március 19., 21., 26., 28-án, délután 14–18 óráig
- Tod dem Fernsehen című CD-ROM, egy 12 fejezetes digitális esszé, mely az amerikai és európai kísérleti interaktív televíziózásról ad képet. Szövegét, képkockáit és hangelemeit a felhasználók maguk csoportosíthatják, vághatják össze. Szövegalagutak vezetnek a videókhoz, az elméletekhez, labirintusban lepnek meg az interaktív interjúk.
- Interaktív a Golden Frisbee c. CD-ROM játszótere is. Az első változatot a bécsi Osztrák Galériában mutatták be, az ottani felhasználók parancsait és adatait rögzítették és beleépítették a programba. A művészeteket újradefiniáló virtuális múzeumban vándorolva bárki elkészítheti a maga személyre szabott Golden Frisbee változatát: a képregényhez szöveget írhat, rajzolhat, hangokat keverhet és az eredményt merevlemezen rögzítheti…
1997. március 19-én szerdán, 17:30 órakor
A MAMAX Margarete Jahrmann és Max Moswitzer (Ausztria) in/ter/venciós kettőse, mely művészi CD-Romokat, elektronikus hálózatokat és szerverkonfigurációkat hoz létre.
Előadásukban bemutatják a „Konsum kommunikációs szerver-tervezet” c. internet projektjüket (melyben a különböző földrajzi helyszíneken felállított Konsum szerverek egymásközötti, átlátható automatikus adatcseréje demisztifikálja a HÁLÓ panoptikumát), beszámolnak a Konsum csoportmunkáról és performanszokról, a gépi kommunikációról.
1997. március 26-án, szerdán 17 órakor
az Ernst múzeumi kiállítás koncepciójára épülő internet munka bemutatása
A könyv, a katalógus a kiállítás és a múzeumi séta ötvözeteként olyan konstrukció keletkezett, amely az információt színessé, az informálódást játékossá teszi. Aki csak olvasni szeret, vagy aki csak nézni szeret, egyaránt megtalálja az örömét, feltéve, ha érdekli a kapcsolatművészet.
1997. április 23-án 16 órakor
a kiállítás keretében láthatók lesznek eredeti kiadványok – többek között a lengyel futuristák, Wladyslaw Strzeminski, Henryk Stazewski, Mieczyslaw Szczuka valamint más alkotók konstruktivista művei 1960-tól 1990-ig. Az utóbbiak között megtekinthetjük Jaroslaw Kozlowski, és a konkrét költészet kiemelkedő egyénisége: Stanislaw Drózdz konceptualista alkotásait, valamint a „Lódz Kaliska” és a pop-art irányzatát képviselő „Luxus” csoportosulás elemző publikációit. Az eseményhez kapcsolódóan elkészült Tomasz Konart „T3” c. könyvmunkájának web-adaptációja. [meghívó]
A vizuális művészetek világában a művészkönyv őse az avantgard könyv, amely különleges összekötő hídként funkcionált a kubisták, futuristák, konstruktivisták és dadaisták között, s mivel egyfajta alternatívát jelenetett a hagyományos könyvkiadással szemben, másféle elbánásban részesült. Bemutatásra kerülnek a lengyel formisták, futuristák, konstruktivisták és szürrealisták munkái – a művészek és költők együttműködésének, esztétikai és politikai szövetkezéseknek gyümölcsei, amelyek összekapcsolják az 1919–1939 közötti korszak irodalmát és képzőművészetét. A lengyel avantgard könyv története ugyanis lényegében a különböző lengyel avantgard irányzatok története.
Piotr Rypson író, művészetkritikus. Az utóbbi években a varsói Kortárs Művészeti Központ főkurátora. Az egyesült államokbeli Rhode Island School of Design (Providence) művészeti főiskola és a Varsói Egyetem előadótanára, számos művészeti és irodalomelméleti könyv és publikáció szerzője.
1997. július 28.
Látogass el a Marcel Duchamp Klubba!
Nézd meg ezt a linket!
Gyere vissza szeptember 26. után.
1997. szeptember 26–október 12. - (Liszt Ferenc tér) - Budapesti Őszi Fesztivál
110 éve született és 30 éve halott Kassák Lajos! A kiállítás a megszokottól eltérő nézőpontba helyezve idézi meg az aktivista Kassákot. Az 1920–22 közötti dadaista képverseiből és a MÁ-ban megjelent verseiből kivágott töredékekkel mutatja be az életműnek azt a szeletét, ahonnan még egészen más irányba is folytatódhatott volna a történet. (?)
Az aktivista Kassáknak köszönhető, hogy a dada Magyarországon jelen volt. Kassák folyóirata, a MA volt az egyetlen magyar nyelvű kiadvány, amelyben az akkori világ progresszív művészeti jelenségeiről folyamatosan tájékozódni lehetett. Például Richard Huelsenbeck: Dadaizmus c. írása mellett olvashatjuk Kassák képarchitektúra kiáltványát, amely Schwittersre hivatkozva a konstruktivizmus irányába már a dadán is túl kiván lépni. [meghívó]
A kiállítás web-változatához kapcsolódóan néhány szövegoldal és link segíti a korszak és Kassák megértését.
1997. szeptember 26–október 12. A Budapesti Őszi Fesztivál rendezvényeként
A Budapesti Őszi Fesztivál ideje alatt, alkalmi megnyitásával bemutatkozik az Artpool P60 (Budapest VI., Paulay Ede u. 60.), az Artpool – egyelőre raktárként üzemelő – leendő művészeti tere.
Nyitva a fesztivál ideje alatt
kiállítás és eseménysor az Artpool P60 kiállítótereiben – a „Szanatórium 1” projekt folytatása, amely az Országos Pszichiátriai Intézet Völgy utcai kiüresedett villaépületében május 9 és 17 között volt bemutatva.
Megtekinthető: hétköznap 14 –18 óráig
A kiállítás ideje alatt, október 3-án és 4-én 18 órától:
felolvasó- és zene-, valamint filmest
Mintegy harminc festő és intermédia szakos képzőművészeti főiskolás, ill. nemrég végzett művész egymás instrukcióit követve a legkülönbözőbb műfajokban (festmény, rajz, installáció, plasztika, zene, film stb.) beszélnek a közös témáról – kinek-kinek valamilyen szorongása, fóbiája, hipochondriája – a „szanatorizmus” jegyében.
A résztvevők: Asztalos Zsolt, Ádám József, Bekő Judit, Chilf Mária, Erdei Gábor, Erdődy József Attila, Esterházy Marcell, Fóti Lázár, Gábriel Ajna, Gyarmati Éva, Haász Katalin, Harka Ágnes, Illés Erika, Iski Kocsis Tibor, Jovánovics Tamás, Kalocsai Enikő, Kallós Linda, Kokesch Ádám, Láng Imola, Nagy Krisztina, Petri Lukács Ádám, Radák Eszter, Seres Szilvia, Szemethy Orsolya, Szilágyi Teréz, Szilvásy Edit, Varga Gabriella, Varga György, Vécsei Márton, Wolsky András [meghívó]
helyszín: az Artpool P60 és az internet
Hogyan látják 1997-ben a budapesti Hősök terét a világ 21 országának 134 pontjáról a kultúrák hálózatának képviselői?
Egy azonos képeslap átalakításával készült képeslapok – minden kép másképp azonos. Tartalmilag az 1984-es Magyarország projekt folytatása, formailag az Artpool képeslap gyűjteményének új szerzeményei. [katalógus]
Nemzetközi kiállítás Marcel Duchamp 110. születésnapjára küldött munkákból 28 országból 169 résztvevővel. Az 1987-es „IN THE SPIRIT OF MARCEL DUCHAMP” című projekt folytatásaként. [meghívó]
1997. október 2-án 16:30 órakor
A Budapesti Őszi Fesztivál rendezvényeként az Artpool P60-ban
Christina Della Glustina (Svájc), Julie Andrée Tremblay (Canada), André Stitt – Catherine Waller – Kate Ellis (Anglia), Seiji Shimoda (Japán), Szombathy Bálint – Milan Mumin (Jugoszlávia) performansza a
A fesztivál szervezője az érsekújvári STUDIÓ ERTÉ
A fesztivál témája a kommunikáció a művész és közönség között, a művészeti médiumok között, a különböző kultúrák között. Időpontja: 1997. szeptember 25–29., Érsekújvár, Szlovákia; 1997. október 1–3., Budapest, Műcsrnok és Artpool P60