a választékból:
egyenlő oldalú háromszög |
az igazság | platoni háromszög
| szentháromság | három
őskvalitás | három guna | az
élet trilógiája | az állam-társadalom-egyén
háromszög | szerelmi háromszög
| a líra és a háromszög | hármasság
elmélet | a kultúrpolitika szentháromsága
| a semmiből kiinduló hármasság
| szembetűnő hármasság | a
hármasságra épül
[ ] A püthagoreusok pedig a számokat és a geometriai formákat ruházták fel az istenek elnevezésével: az egyenlő oldalú háromszöget Zeusz homlokából született Athénénak és Tritogeneiának nevezték, mivel a mindhárom szögéből húzott függőlegessel egyenlően osztható fel. Az egyet, mivel tagadása a soknak, és a monasz egyszerűsége miatt Apollónnak hívták, a kettőt viszálynak és merészségnek, a hármat pedig igazságnak, mert az igazságtalan cselekedet és az igazságtalanság elszenvedése hiány vagy túlzás következményeként jön létre, az igazság a kettő között középen foglal helyet. Az úgynevezett tetraktüsz, a harminchat, a legnagyobb eskü volt - amint ez közismert - és kozmosznak is nevezték, mert az első négy páros és páratlan szám összeadásából jön létre.
Elnézegetve a platoni háromszöget szembe ötlik, hogy alakra mennyire hasonlít a kereszténység szentháromság ábrázolására. Talán többről is szó van, mint formai hasonlóságról, hiszen a korai kereszténység erősen platonikus volt.
A kereszténység és egyben a nyugati ezoterikus tradíció egyik legismertebb szimbóluma a háromszögbe rajzolt szem. Keresztény értelmezés szerint a szem Isten öröké éber, minden látó szemével, a háromszög pedig, amely körülveszi, a Szentháromsággal azonos. Az okkultisták szerint viszont a szem a harmadik szemet, azaz a tisztánlátást, a metafizikai éberséget és a beavatottságot, a háromszög pedig a tűz őselemet, a fényt és a felfelé törekvés princípiumát és / vagy a mikro- és a makrokozmoszt egyaránt meghatározó három őskvalitást (sal, sulphur, mercurius), illetve a három gunát (tamasz, radzsasz, szattva) jelképezi.
Az élet trilógiája - Csak amikor megértjük a szent geometria törvényeit, csak akkor értjük meg az életet magát. Ezt a törvényt trilógiának vagy szentháromságnak is nevezik. Mindig, mindenhol a 3-as számnak kell szerepelni. Még az atomnak is 3 alkotórésze van: a proton, az elektron és a neutron. A DNA-nak is 3 alkotórésze van: cukor, foszforsav, és a bázis. A sejtnek szüksége van aminosavra, nátriumra és káliumra.
Az állam-társadalom-egyén háromszög újragondolására irányuló törekvések három fő kérdés körül csoportosulnak: Miként lehet megfékezni a demokratikus szenvedélyeket, azaz hogyan lehet elkerülni egy újabb forradalmat? Miként lehet egy egyénekből összetevődő társadalmat összetartani, azaz mi az a kohéziós erő, amely az egyént kiszakítja azon végzetes elszigeteltségéből, amely a mindenható állammal szemben tehetetlenné teszi? S miként lehet megvalósítani az egyenlőség eszméjét anélkül, hogy a többség zsarnokságának csapdájába esnénk?
[ ] tartós lehet-e az a szerelmi háromszög, amelynek valamennyi részében erős, tiszta és vad a szenvedély? Nem, az ilyen szerelmi háromszög nemcsak bizonytalan, sérülékeny és érzékeny, hanem életveszélyes is.
Már régóta várható volt, hogy a zene és a képzőművészet közötti határ leomlik, mégpedig a matematika uralma alatt. A komponálás szinonimája a komputerizálás-nak, s a líra és a háromszög már Püthagorasz szerint is közel áll egymáshoz
http://www.artpool.hu
[ ] Xenokrátész Platónnak a Timaioszban kifejtett hármasság elméletét fejlesztette tovább püthagóreus-misztikus irányba: szerinte a világ egy férfiúi és női princípium egyesüléséből származik. Az előbbi, a Monász, azonos az Atyával, Zeusszal, az Ésszel, az utóbbi a Düász, a Kettősség. A keletkezett világ három részre oszlik: az égbolton belüli, érzékelhető dolgokra, az égbolton kívüli, intelligibilis ideákra és magára az égboltra, mely az előbbi kettő keveréke.
[ ] a TTT-ről a mai harmincas generációnak a nyolcvanas évek népszerű televíziós tini-műsora, a Tizen Túliak Társasága juthat eszébe. A Tízen (jóval) Túliak Társaságának, amelynek tagjai felnőttként élték meg a Kádár-korszak utolsó két évtizedét, a három T hallatán leginkább az Aczél György neve által fémjelzett kultúrpolitika szentháromsága, a tiltás, tűrés, támogatás varázsszavai ugranak be.
A semmiből is kiindulhat ez a hármasság. Nézzünk egy halmazt: / semmi / egyenlő nulla./ Nulla, egy / egyenlő kettő. / Nulla, egy, kettő/ egyenlő három.
Semmi= nulla 0
Nulla, egy 0 +1 = 2 kettő
Nulla, egy, kettő 0 +1 + 2 = 3 három
Szembetűnő hármasság uralja a Fluxus-olvasókönyv szerkezetét. [ ] Három történelem (Three Histories) című fejezetben [ ] a hármasságnak az igazság-verziók tükröztetésén kívül kronologikusan háromfelé tagoló szerepe is van. [ ] a Fluxus a karteziánus szubjektum/objektum-különválasztást nem is azzal szünteti meg, hogy feloldja az élet/művészet-dichtotómiát, hanem épp azzal, hogy erről a kettősségről tudomást sem vesz.
A
hármasságra épül a magyar nyelvű
költészet kezdetén Balassi munkássága.
Témavilága, akárcsak a lovagköltőké
három körre oszlik: istenes énekekre,
vitézi énekekre és virágénekekre.
Istenes énekeiben az áhítatos hinni akarás,
a kétely, a lélek háborgása keveredik;
egy nyughatatlan ember reménytelen vágya a benső
nyugalomra.
Vitézi énekei egyrészt a férfias kalandokat
eszményítik, másrészt a friss nemzettudatot
fejezik ki.
Virágénekei pedig a középkortól
elszakadt újkori ember életvágyát, életszeretetét
fogalmazzák meg az érzelem széles skáláján.