2000 - A VÉLETLEN ÉVE AZ ARTPOOLBAN
(a véletlen: csak a valamihez képest és a valamin túl lehetséges)

Artpool P60 - Budapest VI., Paulay Ede u. 60 - 2000. április 14.-28.

„Nemzetközi Magyarország” 1984-ben
110 művész munkája, korabeli dokumentumok
és videó az 1989-es rekonstrukcióról

bevezeti Kukorelly Endre, április 14-én 19 órakor [videó]


Tizenhat éve, január 27-én nyílt meg a rögtön betiltott MAGYARORSZÁG A TIÉD LEHET! / Nemzetközi Magyarország című kiállítás a budapesti Fiatal Művészek Klubjában.


A 80-as évek művészetében az internethez hasonló szabad világhálót a „mail art” jelentette. A mail art - más „art-okkal” szemben - nem volt sem médium sem irányzat, hanem inkább a kaotikus véletlenszerű szabad mozgásra nyitott, interaktív felület. A „hálótagok” önkéntesek, a külső és belső inspirációknak engedve résztvevők és/vagy szervezők voltak. A „network” működésének egyik megjelenési formája a Commonpress nevű hálózati folyóirat volt, amelyet Pawel Petasz koordinált Lengyelországból. Bárki indíthatott egy új témát, ha megkérte saját lap-sorszámát, és vállalta, hogy a kiadványt elküldi a résztvevőknek. A hír ezután „felkerült” a „mail art világhálóra”. A „Magyarország” témát az olasz költő, Adriano Spatola „Itália számának” szellemes „olasz csizmái” inspirálták.

Mivel a kiállítás nem volt követelmény, a Fiatal Művészek Klubja váratlan felkérésére, a „Magyarország szám” véletlenül vált kiállítássá. A művekből kirajzolódó kép 1984-ben, Orwell évében, „véletlenül” nem felelt meg az akkori országimázsnak, ezért betiltották. Most, a millennium évében, az országkép és világkép nagymérvű változása indokolja az anyag feldolgozását és újbóli bemutatását.


Galántai György „festőművész” titkosrendőri megfigyeléséről készült dokumentumok a 80-as években a „Festő” fn. dossziéba kerültek. A Történeti Hivatal archivumában kutatható anyagban bőséges információ található a Magyarország kiállításról is.