M.U.Z.I.K. / MÉLYPINCE / Jegyzőkönyv
politikai- és periratok 1980-84-ből
1981. március 23-25-én, Tatán, a Mező Imre KISZ Iskolán a műfaj történetében első ízben került sor szakmai-politikai tanácskozásra profi popzenészek, a könnyűzenével foglalkozó intézmények képviselői és kultúrpolitikusok között. A zenészek kritizálták a mindennapok gyakorlatától teljesen lemaradt jogi szabályozást, a politkusok pedig előadták elvárásaikat.
Részletek a felszólalásokból:
Tóth Dezső művelődési
miniszterhelyettes
Bródy János (Fonográf)
Benkő László (Omega)
Lendvai Ildikó, a KISZ KB Kulturális Osztályának
vezetője
Barabás János, az Állami Ifjúsági
Bizottság titkára
Kérem önöket, hogy maradjanak meg azokon a normális értelemben vett, hivatalosan körül nem határolható, de minden tisztességes ember által is érzékelhető határokon belül, amelyeken belül bőségesen kifejezésre juttathatják azt, ami valamennyi emberben, fiatalban él. (...)
Bagatell dolog ez, belátom, a Művelődési Minisztérium
soha az életben nem fog beleszólni: hogyan nevezzenek el
egy együttest. De azért mégis gondolják meg,
jó ez maguknak? Miért hívják URH-nak az egyik
együttest? Jó, talán meg lehet magyarázni a dolgot.
S itt van a Bizottság. Biztos, hogy ezt is meg lehet magyarázni.
De ha nekem egy órán át magyarázzák,
én akkor is megmaradok amellett a normális emberi reflexió
mellett, amelyik ezt az elnevezést összeköti azzal, amivel
nagyon is összeköthető. (...) Tisztítsák
meg a terepet ezektől a jelenségektől, illetve segítsenek
megtisztítani."
Amikor a kultúrpolitika figyelmébe ajánlottuk,
hogy itt művészetről van szó, amivel művészetként
kell bánni, hogy itt olyan értékekről van szó,
amihez a megfelelő értékszelekciót és
értéktámogatást is ki kell alakítani,
akkor ez nem azt jelenti, hogy úgy figyelnek rá, hogy az
állam vagy a kultúrpolitika keblére öleli a popzenét.
Lehet, hogy ez a popzenének esetleg még rosszabb vagy kellemetlenebb
is lenne. Tudniillik ez azt is jelentené, hogy úgy figyelnek
rá, mint minden más művészetre, amiben a három
T, a támogatás, tűrés és tiltás
is benne van. Én mégis azt hiszem, hogy ez már előrelépés
lenne, mert eddig itt inkább csak tűrésről és
tiltásról lehetett beszélni, a műfaj nagy tömegeit
illetően. Ha mellélép a támogatás és
mögélép a koncepció, az elvileg eldönti,
hogy mi a viszonyunk ehhez a műfajhoz.(...)"
Könnyűműfaj '81: popzene és környéke
egy tanácskozás tükrében (a KISZ Budapesti Bizottság
Politikai Képzési Központjának kiadványa)
A megszólalókról, 1996-ban:
Tóth Dezső: 1986-ban elhunyt
Bródy János: a privatizált Hungaroton egyik tulajdonosa, szabaddemokrata elkötelezettségű közszereplő
Benkő László: a privatizált Hungaroton egyik vezetője, nyilvános politikai szerepet nem vállal
Lendvai Ildikó: a Gondolat Könyvkiadó volt igazgatója, MSZP-s parlamenti képviselő
Barabás János: vállalkozó, a néhai
Grósz Károly MSZMP főtitkár hagyatékának
gondozója
(Pesti Műsor, 1980 december 3-10.)
Erdős Péter 1990 februárjában, 65 évesen
hunyt el, pár hónappal azután, hogy Acsay Judit lezárta
a vele készített életútinterjú kéziratát.
A Hogyan készül a popmenedzser? (Unió, 1990) című
kötetben részletesen beszél sok vitát kiváltó
ügyeiről (P.Mobil, Beatrice, Neoton, Szennyhullám-röpirat
- ez utóbbi dokumentumait teljes terjedelmükben közli
is a könyv).
Az ítélet indoklása felsorolja, hol, mikor,
milyen körülmények között, milyen számokat
játszottak. Megemlíti, hogy egyik pesti koncertjüket
Nagy Feró (Beatrice) jóvoltából adhatták,
kitér arra a hírhedt esetre, amikor 1983 márciusában,
a budapesti Kozák téri Ifjúsági Ház
színpadán, az énekes szétdarabolt egy élő
csirkét és részeit a közönség közé
dobta, illetve hogy felforgató sorokat írtak egy képzőművészeti
kiállítás vendégkönyvébe.
"(...) egyértelműen és megnyugtató módon megállapítható tényállás szerint a vádlottak a CPg-együttes keretén belül megvalósított magatartásukkal a Magyar Népköztársaság alkotmányos rendje, szövetségi, barátsági és együttműködésre irányuló nemzetközi kapcsolata elleni érzelmeket igyekezett szítani, mégpedig nihilista, anarchista alapokon, tehát gyűlöletkeltási szándékkal. Ezt az általuk előadott számok egyrészt konkrétan ki is mondták, mint a Gáz blues, Åll egy ifjú, Mindenki tetű, Báb vagy, Anarchiát, és CC20. Vannak azonban olyan számaik is, melyek érzelemkeltő képek, allegóriák, metaforák felhasználásával, gondolkodási úton juttatják hallgatójukat hasonló eredményre, mint pl. a Gáz blues bevezető két sora, Rohadt angyalok, Meseország, Cselszövő és Primitív bunkók.
Miután egyértelműen állapítható meg, hogy a vádlottak által előadott, tényállásban szereplő számok nem csupán a köznyugalom, de a Magyar Népköztársaság alkotmányos rendje ellen irányult s azok előadásával a vádlottaknak ilyen célja is volt, bűnösségüket a bíróság - mint a Btk. 20. paragrafus /2/ bek. szerinti társtettesként - a Btk. 148. paragrafus /1/ bek. b. és c. pontjába ütköző és a /2/ bek. a. pont szerint minősülő nagy nyilvánosság előtt, csoport tagjaként és a Btk. 12. paragrafus /2/ bel. szerint folytatólagosan elkövetett izgatás bűntettében állapította meg. (...)
A bíróság által megállapított
tényállás szerint az előadott számok
alapvetően a rendőrök, a kommunisták, a Magyar
Népköztársaság vezetői és általában
a Szovjetunió tehát a Magyar Népköztársaság
nemzetközi kapcsolata ellen irányultak. (...)"
A dalszövegeket is tartalmazó periratot közlő fanzine, a Genyó Szívó Disztroly 7. száma (1993 októer) mindehhez hozzáteszi:
"(...) a CPg neve szimbólum lett, az ellenzék, a
punkok és a hatalom részéről egyaránt,
mely úgy próbált ez ellen védekezni, hogy hazugságokkal
mocskolta be a nevüket, tudva, hogy ha csupán a kommunisták
szidásáról lenne szó, a közvélemény
azonnal melléjük állna, s ezért rájuk
kenték a Mos-oi nevű szélsőjobboldali skin-banda
szennyesét, az >arabokra golyószóró vár<-t
meg a >Cigánymentes övezet<-et, s a szenzációhajhász
sajtó ebben készséggel asszisztált, s asszisztál
ma is. Jellemző egyébként, hogy a hatalom melyiküket
tartotta veszélyesebbnek, mert míg a Mos-oi fajirtó
szövegeivel együtt megúszta felfüggesztettel, addig
a CPg szépen le is ülte a maga idejét. (...)"
A CPg koncertfelvételeit Mindent megeszünk címmel a Trottel Records adta ki kazettán, szintén 1993-ban, de helyet kaptak két válogatás-kazettán is, a Nosztalgiaegyveleg címűn (Karel-kiadvány), illetve az Azok a boldog punk napok című sorozat nyitódarabján (Agresszív Punk Production).
lásd még: "Célkitűzés: az ellentétek szítása" "Szakállas" "Énekes" "Gitáros"