Előszó (Szőke Annamária)

Jegyzetek


1 Beke Lászó, Bevezető előadások. A performansz előzményei, kezdetei és általános jellemzői; Földényi F. László, A happening gyökerei (Balkon, 1996/6); Szkárosi Endre, Hang/formansz, avagy a hang kiterjedése a cselekvés terébe; György Péter, Illúzió és jelenlét; Radnóti Sándor, Hol kezdődik és hol fejeződik be egy performansz?; Tillmann J. A., A szavak levele és acselekedet emlékezete. Kísérlet a tett és a teória közti rés feltérképezésére (megjelent Merőleges műveletek. Metszetek a perform rövid történetéből és hosszú hagyományaiból, I-II. címmel a Balkon 1996/4-5. és 6. számában). Minden előadásról videófelvétel készült, amely az Artpoolban megtekinthető.

2 A témába vágó bibliográfiák elérhetők az Artpool Művészetkutató Központ web-lapján: http://www. artpool.hu/Performance/perf_biblio.html

3 Ezek közül a fontosabbak: Kapcsolatok. Múltidézetek. A 20. századi művészet és az ezoterikus hagyomány, a tanulmányokat válogatta és a bevezetőket írta Beke László, Művelődési Intézet, Budapest, 1980; A neoavantgarde, a bevezető tanulmányt írta Szabolcsi Miklós, a szövegeket és a képeket válogatta, szerkesztette, az antológia jegyzeteit készítette Krén Katalin, Marx József, Gondolat, Budapest, 1981; Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény, jegyzet gyanánt, válogatta Tolvaly Ernő, szerkesztette Lengyel András és Tolvaly Ernő, A&E'93 Kiadó, Budapest, 1995. A bővebb irodalmat lásd jelen kötet végén, a jegyzetekben az egyes művészeknél.

4 Sebők Zoltán, Az új művészet fogalomtára 1945-től napjainkig, Újvidék, 1987, Orpheusz Kiadó, Budapest, 1996; A kortárs képzőművészet szakkifejezéseinek magyarázata, in Hegyi Lóránd, Új szenzibilitás. Egy művészeti szemléletváltás körvonalai, Gyorsuló idő, Magvető Könyvkiadó, Budapest, 1983.

5 Az Új Symposion performance-számának (1985/8.) tartalomjegyzéke: RoseLee Goldberg, A performance története, avagy az "elő"-avantgarde; Dick Higgins, A posztmodern performance jellegzetességei és általános ismérvei; Jorge Glusberg, A performance-ok szemiotikai eredményei; Hermann Nitsch, Egy modern szertartás; Berislav Valusek-Lina Bussov, A performance hete; Gregory Battcock, L'art corporel; Tárgy helyett transzmisszió. Jesa Denegri beszélget Marina Abramovic-tyal és Ulayjal; Tóth Gábor, A stég; Vlasta Dekimar, Asszonyka; Androgin a cseresznyéskertben. Kerekes László beszélget Ladik Katalinnal; Kovács Tickmayer István, Fluxus kaleidoszkóp, Inconnu csoport; Vladimir Gudac, A fotó-performance.

6 A performance és Hajas Tibor, Mozgó Világ, 1980/10, 98-112; Az emberi test és a médiumok - képzőművészet és színház között, in Másvilág, Bölcsész Index, Budapest, 1985, 74-91. Újraközölve in Beke László, Médium/elmélet, Tanulmányok 1972-1992, Balassi Kiadó-BAE Tartóshullám-Intermédia, Budapest, 1997, 142-162.

7 Ken Friedman, Fluxus 1992, Artpool, Budapest, 1992; George Maciunas, Írások, diagramok, szerkesztette és fordította Szőke Annamária, Artpool, Budapest, 1993; Válogatás Ben Vautier írásaiból, szerkesztette Klaniczay Júlia, Artpool, Budapest, 1993; Hangköltészet, Szöveggyűjtemény, válogatta és szerkesztette Szkárosi Endre, Artpool, Budapest, 1994; Allan Kaprow, Assemblage, environmentek & happeningek, Artpool, Budapest, 1996, Balassi Kiadó-Artpool-Tartóshullám, Források a XX. századi művészet történetéhez, Budapest, 1998.

8 Vö. Marvin Carlson, Performance: a Critical Introduction, Routledge, London-New York, 1996; magyar nyelven a színházelmélet területéről: Jean Alter, Referencia és performansz, Theatron, 2. évf., 1. sz., 1999. tél-2000. tavasz, 40-45.

9 Megfigyelhető egyébként, hogy hazánkban nincs konszenzus az írásmódban. Legutóbbi példa lehet Richard Schechner válogatott írásainak kiadása A performance címmel (alcím: Esszék a színházi előadás elméletéből 1970-1976, szerkesztette Bóna László és Bóna Adél, Múzsák, Budapest, é. n.). Mindamellett megjegyezném, hogy az Artpool Művészetkutató Központban a "performansz"-t részesítik előnyben.

10 François Pluchart, Risk as the Practice of Thought (A kockázat, mind gondolkodási gyakorlat) című írását is szerettük volna lefordítani, azonban a már elhunyt francia kritikus eredeti francia nyelvű szövegét nem tudtuk megszerezni. Az általunk ismert angol és olasz fordítás nem bizonyult elegendőnek (Flash Art, 80/81(1978), február/április, 38-40; tematikus összeállítás: Danger in Art/Pericolo in Arte, újraközölve in The Art of Performance. A Critical Antology, szerkesztette Gregory Battcock és Robert Nickas, Dutton, New York, 1984, 125-134).

11 Nem közöljük Tamás Gáspár Miklós Alázatos kérelem című hozzászólását, amelyben Nádas Péter szövegét elemezte, Holmi, 1994/4, 642-644. A vitát összefoglalja Andrási Gábor, Halálos szépség, vagy nyárspolgári mitológia? Akcionizmus-vita a Holmi című folyóiratban Rudolf Schwarzkogler bécsi életműkiállítása kapcsán, Új művészet, 1994/4, 56, 78-81.

12 Lásd ezzel kapcsolatban: "Azt mondják tabukat sértek. Pedig nem sérteni kívánom a tabukat, hanem létezésük okait kutatom." Hermann Nitsch-csel Adamik Lajos beszélget, Balkon, 1999/9, 15-18.

<>


[A performance-művészet / tartalomjegyzék]