english

az "artpool integrál" a Pepita Ofélia Bár programjában (2013.06.26)
a "Szükségállapot - művészet és politika pepitában" záró eseménye
A nyolcvanas években működött demokratikus ellenzék belső köre mellett sok kisebb közösség is tevékenykedett, látszólag és ténylegesen is egy volt a cél. Közülük az egyik, a kritikai művészet eszközeit használó INCONNU (enkonnü) Csoport, a hetvenes évek végétől működött '89-ig. Az alapítók Szolnokon kezdték, majd sokan megfordultak körülötte, többen tartják a maguk történetének, azonban mára, más és más szemszögből való emlékezéseik - egyrészt a barátságok mentén, másrészt eltérő világnézetek, politikai preferenciák felé tett elmozdulásaik révén - értékes személyes információt hordozhatnak a ma aktivistái számára.
A Pepita Ofélia Bár "Szükségállapot" sorozatának utolsó programja ezt a kincset próbálja a felszínre hozni a dokumentációs kiállítást kísérő beszélgetés során.
Az est címe "MAGYARORSZÁG A TIÉD LEHET!" - ez volt annak, a Galántai György (Artpool) által 1984-ben az FMK-ban rendezett kiállításnak a címe ("Nemzetközi Magyarország" alcímmel) amit rögtön betiltottak, s amelyen az INCONNU anyagai is megjelentek. A kiállítást, akkor - 46 magyar és 18 ország 58 művészének részvételével - a Budapest Galéria zsűribizottsága "szakmailag" nem javasolta engedélyezni, következésképp a hivatal betiltotta. A Pepitában kiállított dokumentáció az erről szóló besúgó-jelentést illusztáló grafikai anyag: a jelentésben említett művek fotói.
Beszélgetők: Bokros Péter, Pálinkás-Szűcs Róbert (INCONNU), Hegyi Dóra (Ludwig-lépcső, Tranzit), Gulyás Márton (Krétakör), ‪Papp Gáspár (Hallgatói Hálózat, Az Alkotmány nem játék-csoport) - az INCONNU tagjai mellett a beszélgetők közt helyet foglalnak az új generáció hiteles kérdezői, a mai társadalmi ‪aktivizmusban ‪résztvevők, akik a művészet kritikai eszközeivel, vagy politikai akciókkal lépnek fel a nyilvánosság előtt, hogy mindannyiunk számára segítsenek levonni a tanulságokat az időn átívelő közös történetekből.

moderál: Pacsika Rudolf (képzőművész)

Kiállítás (az Artpool gyűjteményéből): Reprodukciók a "Magyarország tiéd lehet! / Nemzetközi Magyarország" kiállítás (Fiatal Művészek Klubja, 1984) anyagából, valamint a besúgó jelentése a kiállításról

A program kezdeményezője Korodi János (festőművész)
(A politika, a tudomány és a művészet 1984-ben)

néhány 1984-es oldal

1984. február 27. - Fiatal Művészek Klubja, Budapest, válogatás Petri György írásaiból "Ópetri" címmel. A verseket előadja Vallai Péter.

1984. április 10-én, a Xertox "Smile" (Mosoly) kiállítás megnyitója a Bercsényi Klubban. Bokros Péter és Pálinkás Róbert is jelen vannak

1984. május 12. - Egyetemi Színpad, Dixi (Gémes János) és Papp Tamás:
Moebius Magica - light show és életképek, zene: Balaton.


"Érezzen többet, gondoljon, tervezzen többet, terveit valósítsa meg és élje át, ha nem tudja megvalósítani, élje át, hogy megvalósította. Aszerint éljen, mintha megvalósította volna. Legyen bonyolult, higgyen sokfélét, a pirulás és sápadás közötti emberi állapotokat tapasztalja ki napról napra. Haljon meg minden nap mint Dionüszosz, és ébredjen újra mint Dionüszosz. Legyen az élet hőse!"

Az 1984-es bécsi Orwell-kiállításra készítette el Erdély Miklós a Hadititok című művét, amelyhez a katalógusba a következő szöveget mellékeli:

"Jelen kiállításon kísérletet teszek arra, hogy felhívjam a figyelmet a hadiipar minden egyebet maga alá gyűrő öntörvényű mechanizmusára. E jelenség tudatbeszűkítő, személyiségroncsoló következményei az ismeretlennel szemben álló emberi lény létének alapjait érintik. Úgy gondolom, hogy ez az 1984-es világhelyzet legfontosabb meghatározója".