2014 - az utolsó artpool év - ?? | médiavisszhang
"Bár az első jéghegyet 2005-hen még túlléltük, azóta folyamatosan a magyar tengeren süllyedő Titanic zenekarának érezzük magunkat. Még játszik a zenekar, de már térdig a vízben állunk. Meddig bírjuk?" - írja SOS-jelzésnek is felfogható levelében az Artpool Művészetkutató Központ. A Galántai György képzőművész és Klaniczay Júlia művészettörténész által fenntartott művészeti archívum az elmúlt negyven év magyar avantgárdjának, tiltott és tűrt képzőművészetének egyedülállóan gazdag dokumentációja, és legalább ekkora anyaggal rendelkezik külföldi kortárs avantgárd képzőművészetből is, amelyet az évtizedek alatt kiterjedt nemzetközi levelezés révén szerzett meg. Az archívumot a hetvenes években Galántai György azért kezdte gyűjteni, hogy itthon, a vasfüggöny mögött is információja legyen a magyar alternatívoknak a világ képzőművészetéről, és hogy a magyar anyag is dokumentálva legyen. Ily módon a művészi alkotást is befolyásoló "aktív archívumról" van szó, amelyet ma már számos művészettörténész kutat.
A gyűjtemény számára 1992 óta egy Liszt Ferenc téri lakást biztosít a főváros, Galántai és Klaniczay kibérelte a szomszéd lakást is, mert a 600 folyóméternyi írott, hang-, képdokumentációt csak így tudják kutatható módon elhelyezni. Bérelnek egy helyiséget az archívumhoz tartozó képzőművészeti alkotásoknak, és van a Paulay Ede utcában egy galériájuk, ahol rendszeresen tartanak kiállitást.
"A főváros 2010-ig éves támogatást is adott", mondja Klaniczay Júlia, az archívum igazgatója, ám ez a 9 millió forintos apanázs 2011-ben megszűnt, s a zárolások következtében csökkent az állami támogatás is.
Alig tudnak kiállítást tartani, három dolgozójuk közül csak egyet tudnak fizetni. A korábbi évi 40 millió forint össztámogatás helyett az utóbbi években csak a minisztérium által biztosított 28 millió állt rendelkezésükre, ami épphogy elég a fennmaradásukhoz, de sokszor ezt is csak év közepén kapták meg. Idén még jelzést sem kaptak az Emmitől, hogy mikor számíthatnak rá.
A megoldás a gyűjtemény állami intézménybe integrálása, az anyag egyben tartásával. Fogadókészség több helyről is lenne; a Szépművészeti Múzeum, majd a Petőfi Irodalmi Múzeum felől is, de eddig egyik megoldást sem véglegesítették. Halász János kulturális államtitkár egy decemberi levelében azt írta: "intézményük helyzetének megnyugtató rendezését továbbra is fontosnak tartjuk, és törekszünk arra, hogy az állami integrációt követően a központ folyamatos működésének feltételei biztosítva legyenek."
Március van: "térdig állnak a vízben".
2014 - az utolsó artpool év - ?? | médiavisszhang
KUTATÓK LEVELEI AZ ARTPOOL FENNMARADÁSÁÉRT
AICA |
Antik Sándor |
Áj Fanni |
Balázs Kata |
Beke László |
Bodor Judit |
Oliver Botar |
Brückner János |
Czirák Ádám |
Cseh Katalin |
Csiki Emese |
Danyi Gábor |
ELTE BTK Művészettörténeti Intézet |
Fehér Dávid |
Galliera, Izabel |
Greskovics Eszter |
Hajdu István |
Havasréti József |
Háy Ágnes |
Herczog Noémi |
Hock Beáta |
Klara Kemp-Welch |
Korodi János |
Kotun Viktor |
Kürti Emese |
Láng Eszter |
László Zsuzsa |
Major Virág |
Majsai Réka |
Molnár Szilvia |
Monhor Viktoria |
Müller Péter Sziámi |
Müllner András |
Najmányi László |
Paksi Endre Lehel |
Porkoláb Viola |
Schuller Gabriella |
Sebeő Talán |
SI-LA-GI |
Sós Dóra |
Stegmann, Petra |
Sugár János |
Szilágyi Sándor |
Szombathy Bálint |
Szőnyei Tamás |
Tamás Gáspár Miklós |
Trencsényi Balázs |
Jasmina Tumbas |
Véri Dániel |
Weber Kristóf
(a beérkező levelekkel a listát folyamatosan bővítjük)