AL 3. 1983. március, 45-49. o.
RÖPKESÉG
(Baksa-Soós Jánossal beszélget Vető János, Kecskés Kriszta, Méhes Loránd és Kozma György. 1982. október 30., Budapest)
V.J.: Mondanál valamit a régi és a mostani zene közti különbségről?
B.S.J.: Hát hogy… tudunk dolgozni és bejött az őszi hangulat… Dagadt, itt vagy? Azáltal, hogy tudjuk, hogy az életet szidó munkákat nem kell értékelni, tudunk egymásért rajongani. Az életszidó művészetnél a művészek egymást utálták… Kigyulladt a fejük folyton… Mi élőlények, kiutazunk a Kozmoszba… és nagyobb a lelki horizontunk… Dagi…
(K.K. be. Csók.)
K.K.: A bort szeretném kinyitni… Ha behozom, akkor be tudjátok nyomni…
B.S.J.: Hányféle tantárgy van… Nincs az, hogy grafikus csodagyerek, mindenhez van érzéke - kulturális szervizben dolgozunk. Rund-rum meg kell tanulni… Ez tizenöt év… Senki se született felnőttnek…
M.L.:Nem jobba magnó?
B.S.J.: MEG KELL DOLGOZNUNK AZ ÉLETET ÚGY, HOGY JÓL TUDJUNK KOMMUNIKÁLNI. Hozzá kell szoknunk a kommunikációhoz. Csak a problémázgatáshoz vagyunk hozzászokva… vagy valamin röhögni… A kommunikáció: valaki mond valamit, másik mond valamit és megint másik mond valamit. Jó volt. Jó van. Jó lesz.
K.GY.: Ezt a tizenöt évet miért mondod?
B.S.J.: Hogy egy finomsági fokot, egy színvonalat elérjünk - ehhez idő kell. A mi földi életünkben a szórakoztatás alapvető. Ezért ez a szakmánk. Világos: szomorú dolgokkal vagy kritikus munkával nem lehet szórakoztatni embertársainkat. Nem enyelgek a hibákkal.
A VIDÁMSÁG NEM EGY ELHATÁROZÁS, HANEM EGY TUDÁST IGÉNYLŐ DOLOG. MINÉL JOBBAN TANULUNK ÉS DOLGOZUNK, ANNÁL VIDÁMABB ÉS NAGYSZERŰBB MUNKÁKAT TUDUNK KÉSZÍTENI.
K.GY.:Mennyire függ az ember élete az elképzeléseitől?
B.S.J.: A képességeitől függ, nem az elképzeléseitől. A képzelődésnek nincs értelme.
K.GY.: A képességeimről való elképzelésre gondoltam…
B.S.J.: Azáltal, hogy dolgozol, nem elképzeled, hanem kifejleszted a képességeidet… A madár nem elképzeli a tollait… Minden pihe az övé.
K.GY.: Döbbenetes, hogy az emberek a Minőség jelentőségére nem jöttek rá…
B.S.J.: AZ IDÁIGI MUNKA TESZI LEHETŐVÉ, HOGY MINK IS ÍGY BESZÉLHESSÜNK. NEM SZIDOM A LÁBAMAT, HOGY MILYEN FEJLETT A JOBB KÉZ. Felelősség a szülőimádat, nagypapaimádat - ezt a generációzást el lehet felejteni. Osztálytársak persze jobban érdeklik egymást.
Nem volt itt sose fejlődési zavar, most képesek vagyunk, hogy ennyire jól dolgozunk. Ezt az elmondott szöveget úgy kell látni, hogy annak nincs személyes jelentősége amit megértünk… Nincs életmentő filozófia: a munka az más - mesés üzleteket kell létrehozni… Ott természetes, hogy mindenki aláírja a magáét.
Eszembe jutott egy megjegyzés erről a szociális intézményről, amit úgy hívnak, hogy nyugdíj… és ami nem vívmány:
TERMÉSZETI DOLOG AZ,HOGY AZ ÉLŐLÉNY EGYRE SZEBB, EGYRE DIFFERENCIÁLTABB, EGYRE MESÉSEBB, EGYRE ILLATOSABB ÉS EGYRE HAJLÉKONYABB MUNKÁT KÉSZÍT. A fejlődő fiatal lényeknek az egy visszahúzó erő, hogy van egy réteg, aki…
K.GY.:Ja. Nem csinál semmit.
B.S.J.: Egy ilyen beszélgetéskor közös igényeinket lehet kifejezésre juttatni. Semmilyen megfigyelés nem csak személyes dolog. Kötelességünk 100-120 évet élni, hogy a következő generáció tényleg büszke lehessen az idősebbekre. Kényszertisztelet - udvariasság.
K.GY.: Mi az hogy felnőtt?
B.S.J.: A „Felnőtt” című érzés azt jelenti, hogy tudom, hogy gyümölcstermelő vagyok, tehát alkotó. A művészet - ne írd oda, ez mindenkire vonatkozik, a pékre is… Nem elméletileg gondoltam ezt ki, hanem annyira sok mesés munkát hoztam létre, hogy tapasztalatból tudom… Rajzos könyveink lesznek… Olvasáskor nem lehet az érzelmi képeket követni… A regény a lustaságból született dolog… Olyan mintha a nadrágot nem varrnám meg, hanem odadobnám, mint a posztót… vagy mint a gyapotot.
Napi nagymennyiségű szórakoztató gyümölcsrevan szükségünk nekünk embereknek. Ha van egy kétmilliós város és abban négyszázezer művész… annak mindnek jónak kell lennie… Amíg volt „legjobb”-elmélet, addig - hát kinek volt kedve eleve másodiknak lenni? Változást nem jelent, ha megmondom, hogy mi ne legyen.
…A takarítók mellé katonákat állítani - és a többi államot megkérni, hogy vallja ő is ezt a nézőpontot… amikor NINCS SZÜKSÉG NÉZŐPONTRA… A politikusoknak se könnyű: … hogy egy háromszázmilliós ország azt hiszi, hogy egy másik kétszázmilliós ország ellene van - hát ez elavult. Hogy MINDEN AMERIKAI ÁLLAMPOLGÁRRA ESIK EGY SZOVJET - ÉS UTÁLJÁK EGYMÁST…
A verseny… azt kéne képzelni, hogy aki nagyon jó, az elszakad az élettől… És akkor hol van? Az ilyen életserkentői elképzelés, hogy egymásnak ugrasztom az embereket és akkor begyorsul majd… mi? MILYEN IRÁNYBA INDUL BE… A szakma nélkül élő embertársainknak a tévedése - úgy hívják, hogy konkurencia… A DINNYE NEM KONKURÁL AZ ALMÁVAL. A RÓKA NEM KONKURÁL A TYÚKKAL.
K.GY.:… Mi azaz indiánsuli?
B.S.J.: Egy adott pillanatban élt és nagyon mesés munkát végző élettársaink, akiket egy mesés szóval indiánoknak nevezünk - az ő színvonaluknak az eredményét visszatükröző iskolát nevezzük így.
K.GY.: Kontaktus a tárgyakkal vagy az élőlényekkel?
B.S.J.: Élőlényekkel. Kommunikáció - SZIVÁRVÁNYBESZÉLGETÉS. A SZÍNVONAL MINDIG OTT VAN, AHOL ABBAHAGYJA BÁRMELYIKÜNK…
… Optimista művészet: SEJTÉSEK. Ha nem volt kedve sejtelmeskedni: REALISTA. Ha mindkettőt unta, akkor - TRAGÉDIA.
M.L.:Pesszimista tragédia.
K.GY.: Szamurájiskola?
B.S.J.: Kiemelt dolgozói érzelmi állapotot jelent… Építő és védő vagy. Hogy VALAKI CSAK VÉDI AZ ÉLETET, VALAKI CSAK DOLGOZIK: EZ A MUNKAMEGOSZTÁS ÉRTELMETLEN.
minden fej akkora lesz, mint a Földgolyó. Nem fejlődik az, aki fél attól, hogy „hova vezet…”: jó kenyeret süt, de… Ezek hülye kikoholt elméleti félelmek - A LUSTA EMBER gondolja: „Ha holnap nem mosakszom, akkor holnapután majd meg se tudok mozdulni.”
A GYEREKNEK ANNYI LEHETŐSÉGE VAN IMÁDNI AZ ÉLETET, AMENNYI A FELNŐTTEKNEK. A sasfiók, ha csak felvonszolja a mutter vagy a fater a sziklára, nem fog tudni repülni… Vagy írd azt:-: Ha a sas szülei nem röpülnek gyönyörűen, akkor a sasfiókból nehezen lesz szalonna.
V.J.: Ne szemtelenkedd el…
M.L.: És az ördögiskola?
B.S.J.: Varázsos felismerések: privát eredmény, bár a közösségé is lehet… Van a „Királyiskola” - ezt már te színezd ki magadnak… Aztán van az „Isten-iskola”, ami azt jelenti, hogy Arany Felhő. Az tudja legjobban megmondani, hogy mi az az iskola, ahova jár, aki jár bele. A Fekete Felhő jobban meg tudja mondani, mi az Indián-iskola, mint Mufasála, aki annak idején fejlesztette az iskolát. Az iskolát az fejleszti, aki jár bele.
Fekete Felhő: Több, mint jó, nem lehet senki.
B.S.J.:Jó étvágyat. Jó szomjúságot. Erőt, egészséget. Jó munkát és jó szórakozást - nem kívánunk senkinek, hahaha. (Régen ezt úgy hívták, hogy baszd meg a kurva anyádat). Attól nem kell félni, hogy megsemmisít a munkaeszköz - büszkék vagyunk az eredményre. Felnőttekkel együtt tanulunk. Minden eredmény mindenkire tartozik. Büszkék vagyunk az életre. Csak a nemdolgozó imádja az életet.
V.J.:Ez nem igaz… Írja, mint egy gép…
B.S.J.: Anti-mondat. Olyan van, hogy olvasás közben letakarunk egy mondatot. Ezt úgy kell értenünk, hogy „nem rám tartozik”. Azt értem, ami jólesik.
K.GY.: A mi foglalkozásunkban mit kell csinálni?
V.J.: Álomi szép munkákat kell csinálni. Az összes generációnak együtt kell dolgozni azon, hogy szép zenékkel és szép képekkel vegyék körül az… Mert a buszok is pontosan járnak.
B.S.J.: Három meg három sose lesz hét.
V.J.: … Volt egy ilyen film…
B.S.J.: Vannak eredmények, amik megzavarják az embert a fejlődésben… Kívánom minden papa-kollégának, hogy a gyerekével együtt jöjjön lea Holdról.
V.J.: A dinnye tolerálja a cseresznyét szerintem százszázalékosan.
B.S.J.: A jó időt nem kell tolerálni.
V.J.: Mindjárt ki…ok egy villámot. Ne írd, hogy ki…, mert nemjelenhet meg.
B.S.J.: A lusták tolerálták egymást - nem szabad, hogy divatban maradjon. Filmesen kifejezve: K…. F…. A finom nem durva.
V.J.: És a jazz?
B.S.J.: Jó dolog. Jazz van, akárcsak pitypang.
V.J.: Ha ráfújsz, kampec?
B.S.J.: Kampec vagy nősténypóc. Imádom a nadrágot, ha van. Ruházatról írd föl: Kötelező gyönyörűen kinézni. Ha az állatok kitesznek magukért, az ember se szégyenkezzen. NEM A KISEGÉR SZABJA A TIGRIS BUNDÁJÁT. A TIGRISNEK LEGYEN IDEJE, NE CSAK A CSONTJAIVAL VILLOGJON. Étkezés - rendszeres gyümölcsfelvétel is kötelező, akkor is, ha elkerültünk a szülői fészekből. Arra sose gondol a dolgozó, hogy kifog rajta a zsíroskenyér… Eredményeket csak az eredménytermelő, gyümölcsöket csak a gyümölcstermelő tud felhasználni. Aki azt mondja, hogy MUNKÁT KENYERET, AZ PIMASZ: FELNŐTT ÍGY NEM BESZÉL. Mert el lesz felezve. (Megjegyzés a szamurájiskolából.)
V.J.: Mi az ábra a rock and roll-lal?
B.S.J.: Ez egy rossz kérdés. Megkérdezlek téged, hogy mi az ábra a gőzgépekkel. Jók voltak. Ugyanez a feudalizmussal… Megkérdezi a kisegér a tigrist, hogy kell fára mászni, és mire a tigris megmagyarázza - eltűnt az erdő. Ott állnak térdig sziklában.
A BÁLNA NEM ADJA KÖLCSÖN AZ USZONYÁT A SASNAK.
A Fekete Szín Kozmikus Zöld. (B.S.Gy. megjegyzése zárójelben: Szürke Panta. Ettől a B.S.Gy.-től a Magyar Nemzeti Múzeumban nagyszerű munkák vannak. Ő a törzsfőnökök törzsének egyedüli tiszteletbeli tagja. „Az anyahajó nagy szerelmese”.)
V.J.: Ezér a mondatér megkapod a nagyszalagos bőrrendet, Jancsi.AZ ANYAFÖLD SZERELMESE.
B.S.J.: Az anyahajó szerelmese. Férfi együtt tanul egy nővel, úgy lesz férfi.
K.K.: Egy nő együtt tanul egy férfival, úgy lesz nő.
K.Gy.: Tehát nem automatikusan?
Fekete Felhő: Nem.
B.S.J.: Vezetői foglalkozás az nem azt jelenti, hogy nézetkirály, hanem hogy éldolgozó.
GONOSZ ÉS ROSSZ NINCS. SENKI SEM SZÁNDÉKOSAN HÜLYE.
Fekete Felhő aszongya: „Egy jó figuráns nem indul el jelzőcskék nélkül.”
V.J.: Horo erre azt mondja…
B.S.J.: Horo erre azt mondja, legyen nála azér egy kis üveg ital is… Az álom annyira őszinte, mint amilyen az elvégzett munka színvonala - ezért ezt a szót, hogy mesterkélt, el kell hogy felejtsük.
Fekete Felhő: Jó munkát a vak is látja…
B.S.J.: Vagy kitapogatja.
IJESZTŐ SZIVÁRVÁNY NINCS. NEM CSAP BE A SZÍNES VILLÁM.
Kék az ég - röpkeség.
Ha valaki nekem azt mondja, hogy tetű, azt nem veszem magamra.