AL Aktuális / Alternatív / Artpool Levél

Az Artpool 1983 és 1985 között 11 számot megért művészeti képes „szamizdat” folyóirata,
a korabeli „párhuzamos kultúra” művészeti eseményeinek dokumentumaival

AL 1, AL 2, AL 3, AL 4, AL 5, AL 6,
AL 7, AL 8, AL 9, AL 10, AL 11, [tematikus tartalom]

AL 6, 1983. szeptember - 3. o.


AZ ARTPOOL VENDÉGEI

Malcolm Goldstein, Joseph Celli és David Moss a Bécsi Ünnepi Hetekre érkeztek Európába.
Május 9-én mutatták be Malcolm Goldstein ez alkalomra írott kompozícióját, a Karlsplatz Resonanz c. darabot Joseph Celli (oboa, angol kürt), Malcolm Goldstein (hegedű) és David Moss (ütőhangszerek) előadásában.
Bécsi vendéglátójuk, Grita Insam - a Modern Art Galerie vezetője - kíséretében egynapos kirándulást tettek Budapestre, hogy legalább futó benyomást szerezzenek Magyarországról, belehallgassanak egy-két lemezbe, felírjanak egy-két címet, amit segítségével talán később valami kapcsolatot alakíthatnak ki az új zene magyarországi képviselőivel.

Emberek, hangzás, tájak
(részlet az Ünnepi Hetek katalógusában közölt beszélgetésből)

Grita Insam: Milyen összefüggést látsz a hangzás, a tér és a mozgás között?
Malcolm Goldstein: A zenész a hangot csak mozgással tudja hangszeréből előcsalni. A hangzás maga is levegőmozgás, fizikai jelenség. Egy-egy tér, környezet fizikai jellemző sajátos minőséget kölcsönöznek a hangnak. A zenész előadói szokásai, mozgásintenzitása meghatározzák az előidézett hang csengését. Lassú mozgás merevebb, ridegebb hangot, a dinamikus mozgás nagyobb hangerőt és színesebb hangzást eredményez. Ezek a jelenségek azóta foglalkoztatnak, mióta táncosokkal dolgozom együtt. A táncosok arra kértek, hogy egyes hangokat meghatározott mozgással hozzak létre - így a zenémhez egy koreográfiát dolgoztunk ki: bizonyos hangokat felugorva vagy futva kellett előállítanom. Ezek az élmények nagy hatást gyakoroltak rám. A zenetanulás során nem nagyon hallunk a testről, mozgásról vagy a térről. Nem tanítanak egyebet, mint hogy megfelelő módon hogyan lehet a papíron szereplő kis fekete hangjegyeket megszólaltatni. És nem is nagyon gondolunk másra, mint arra, hogy az előadott darab úgy hangozzék, mint ahogyan azt már korábban lemezről vagy másutt hallottuk. Remélem, hogy zenémben a mozgás és a hangzás közötti összefüggés egyértelműen kifejeződik; zenészeimet mindig arra biztatom, hogy a kívánatos hangzásra koncentráljanak, és arra, hogy ez hogyan állítható elő… A kottáimat ezért az előadás mikéntjére, a mozgásra vonatkozó jelölésekkel is el kell látnom. Zenészeimnek egyúttal performereknek is lenniük kell…

Joseph Celli az egyetlen amerikai oboaművész, aki kizárólag az új és kísérleti zene előadására specializálta magát. Az elmúlt évben több mint 35 művet írtak számára olyan zeneszerzők, mint David Cope, Anthony Falaro, James Fulkerson, David Gibson, Malcolm Goldstein, Richard Moryl, Phil Niblock, Alvin Lucier, Joseph Sekon.
Zenei tanulmányait a Hart Colleges for Music-ban és a Nordwest University-ben végezte. Mesterei között volt Ray Still, Grover Schiltz, Wayne Rapier, Albert Goltzer és Harvey Goldstein.
Joseph Celli alapítója és művészeti vezetője a Real Art Ways kultúrközpontnak, melynek célja az új kísérleti művészet bemutatása, kiállítások, hangversenyek, performanszok rendezése.

Budapesti látogatása alkalmából Joseph Celli az Artpool archívumnak ajándékozta szólólemeze, az „Organic Oboe” egy példányát.
A lemezen hallható darabok:
Joseph Celli: Sky: S for J [hang 11'08"]
Karlheinz Stockhausen: Spiral [hang 10'01"]
Elliott Schwarz: Extended Oboe [hang 9'04"]
Malcolm Goldstein: A summoning of focus [hang 10'46"]

David Moss (1949-) [Sound poetry] [CD] [biography]
"Az űtőhangszerek és az emberi hang fúziója érdekel. A kettő kombinációjával a szerkezet, a nyelv, az impulzus, a sorozat, a meglepetés, a tömörség, az érzékelhetőség és a forma problematikáját érinthetem."
- Amerika tíz legjobb ütőse között tartják számon egy 1980-ban végzett közvéleménykutatás alapján.
- 1975 óta több mint 300 szólókoncertet adott. Fellépett többek között a New York-i Kitchen és Soundscape művészeti központokban, a londoni Institute of Contemporary Art-ban és a párizsi American Centre-ben.
- Rendszeres koncert-partnerei: Phil Minton, John Zorn, Fred Frith, Bill Laswell, Eugene Chadbourne, Malcolm Goldstein, Tom Cora, George Lewis, Michael Jullich és Arto Lindsay.
- Számos amerikai egyetemen tart rendszeresen műhelygyakorlatokat.
- 1982-ben részt vett a nemzetközi Project Voice fesztiválon Wales-ben, a „Moers Festival 1982"-n az NSZK-ban és a Zürichi Dzsesszfesztiválon.
- Tíz kollektív és egy szólólemeze jelent meg