AL 8, 1984. február - 34. o.
Beke László:
A néhány éve Nagyatádon fölállított, 130 feliratos táblából álló mű ma már nem létezik, pontos rekonstruálása valószínűleg sohasem lesz lehetséges. Fennmaradt azonban a terv: minden tábla teljes szövege (méretmegjelöléssel), egy elrendezési vázlat, illetve néhány gyenge minőségű fotó a realizált műről. Mindebből egyértelműen kikövetkeztethető, hogy a „pszeudo”-technikával készült feliratot viselő, különböző magasságú és formátumú táblák sajátos kontextust alkottak, tehát az egyes táblák jelentését csak az egész „machbethi” (?) táblaerdő összefüggéséből tudnánk kifejteni. Így máris hitelét veszti az az elhamarkodott döntés, mely kiragadva egyes feliratokat összefüggésükből, illetve megriadva a mű címében rejlő „provokációtól” az együttes megsemmisítéséhez vezetett. Egy „tüntetőtábla-erdő” valóban provokatív lehet, de nem politikai, hanem esztétikai értelemben: Pauer műve felhasznált ugyan politikai felhangokat, de nem deklarációként, hanem csupán ábrázolva őket a maga sajátos „pszeudo” eszközeivel, s konfrontálva őket más természetű – esztétikai, ars poetikus, művészetelméleti, költői, filozofikus, hétköznapi stb. discours-hoz tartozó – kijelentésekkel. Nem egyértelmű az sem, hogy a feliratok kinek a nevében szólnak (a művész, a néző, esetleg maga a tábla nevében, vagy másoktól vett idézetként), és hogy melyik esetben kihez szólnak. Ezt a kérdést is csak az eredeti kontextus vizsgálata dönthette volna el. Mivel ez megszűnt, pillanatnyilag, pusztán a feliratok alapján, ismét számos olvasat, s a feliratok közti kombinációs lehetőség létezik – közülük próbálok az alábbiakban egyet megjeleníteni, úgy járva el, mint egy filológus, aki lazán összefüggő szövegtöredékekkel találkozik. (Megjegyzendő, hogy a művész eredetileg 11 gépelt oldalon rögzítette a feliratokat, de ezek sorrendjének semmilyen jelentőséget nem tulajdonít. Így az általam megadott sorszámozás is önkényes, és mindössze a hivatkozást könnyíti meg.)
1.
		ÉLJEN AZ ÖNTUDATTEREMTŐ!
ad 1. Ki vagy mi teremti az öntudatot? Feltehetőleg mindenki saját maga. Ezek szerint: „Éljen mindenki!” vagy „Éljek én!” – A politikai jelszavakat idéző, éljenző buzdítás gyakran feltűnik a feliratok között (például 4, 28, 55, 57).
2.
		ZAVAR AZ, HOGY PILLANATNYILAG
		SE MÚLT, SE JÖVŐ NINCS.
		                                    (JELENIDŐ)
ad 2. A múlt-jelen-jövő dialektikája mint negatívum a középső tényező nézőpontjából.
3.
		HA A MADÁRNAK TÖBB ESZE VOLNA
		MI MINDENRE LENNE KÉPES A SZÁR-
		NYAIVAL!
ad 3. Vitatható hipotézis. A madár valószínűleg akkor is csak repülne!
4.
		ÉLJEN A MEGNYUGTATÓ LÁTVÁNY!
ad 4. „Általános emberi” szempontból jogos a követelés, de ellentmond a modern művészet célkitűzéseinek.
5.
		NE KERTELJÜNK: SZABADSÁG ÉS REND
		EGYMÁSNAK ELLENT MOND
ad 5. A művész nem hisz e dialektikus ellentmondás József Attila-i feloldási javaslatában, mely szerint a szabadság szülné a rendet?
6.
		A KÉP POSZTAMENSE LEGYEN A FESTÉK!
		A SZELLEM POSZTAMENSE LEGYEN
		A TARTALOM!
ad 6. Pauer szobrász, ezért alkalmaz a festészetre szobrászati metaforát. – Az általa felállított rangsor (anyag–kép–tartalom–szellem) struktúrájában hasonló a duchamp-i hierarchiához: két dimenzióban leképezni hármat, három dimenzióban leképezni négyet stb.
7.
		A KÉP LEGYEN CSUPÁN LÁTÁS
		ALAPJÁN MEGÉRTHETŐ
ad 7. Erre irányul az absztrakt festészet is. Feltétele, hogy a 8.-ban megfogalmazott követelmény teljesüljön.
8.
		A VIZUÁLIS ÉRZÉKELÉSTŐL A LÁTÁSIG
ad 8.
9.
		KÜLÖNBÖZŐ STÍLUSÚ PACAMÁSOLATOK
ad 9. Jellegzetes „pszeudomondat”: nem valamiről beszél, hanem valaminek mindjárt a kópiájáról. – Egy paca mindig véletlenszerű forma, másolata tehát véletlen másolat. De miként lehet más és más stílusban másolni?
10.
		EGYSZEMÉLYES VILLAMOS OTTHONRA
ad 10. Project art- vagy Fluxus-gondolat.
11.
		NEM MIATTAD VAN RÁD SZÜKSÉG
		STABELLÁRIUM
		DÍSZES ÁLLÓ ÖBLÖS TÁRGY
ad 11. Nem tudom, mi a „stabellárium”, de kétségtelen, hogy cél, ok és eszköz különösen fonódik össze benne.
12.
		CSAK SZABADON!
		AZ ÁLLKAPOCS ÉS SZÁJ KÖRÜL KELL A
		REND ÉS FEGYELEM
ad 12. Feltehetőleg az 5 részletezése, ugyanakkor vö. a 32-vel is!
13.
		MINIMUM KETTŐS ÉLET!
ad 13. A kettősség ugyancsak a pszeudóval van kapcsolatban (például valódi és ál kettőssége).
14.
		AZÉRT MI VALAMILYEN EMBEREK
		MÉGIS CSAK VAGYUNK AZÉRT
		MINDEGYIKÜNK VALAMILYEN
		MERT EGYIKÜNK SEM OLYAN-AMILYEN
		(PSZEUDOEMBEREK)
ad 14. A „pszeudoemberek” nem „olyanok, amilyenek”, hanem csupán „valamilyenek”. Eszerint minden ember pszeudoember, hiszen végső soron csak az Isten „olyan, amilyen”.
15.
		Ó SZABADSÁG GÉNIUSZA!
		AZ EMBERNEK MINDENFÉLE
		ÁLLAPOTA VAN
ad 15.
16.
		KIT MIT SZABADÍTOTTAM ÉN MEG FEL
		VAGY KI STB.?
ad 16. Akárcsak valami lelkiismeret-vizsgálat. (Paueré vagy az enyém, aki olvasom?)
17.
		KI VONZÓDIK KIHEZ?
		ABBAN VAN A TEHETSÉG?
ad 17. Érdekes a javaslat: a tehetség mint vonzódás. Biztosan így van, ha minden ember tehetséges.
18.
		A GÖNDÖRÖDŐ HAJ FANTASZTIKUS!
ad 18. Mint abszurd kapcsolat rendelhető hozzá bármelyik kijelentéshez. (Életrajzi vonatkozása az az akció lehet, melynek során Pauer simára borotváltatta a koponyáját.)
19.
		A SEMMI IS CSAK ILLÚZIÓ
ad. 19 A pszeudó totális kiterjesztésére tett kísérlet, de lehet akár filozófiai alapkérdés is.
20.
		KEZDETBEN TŰZ VOLTAM
		HEGYEKET NEVELTEM
		MA EMBEREKKEL TÁPLÁLOM
		GYÁRAIMAT
		ÉS DIFFERENCIÁLÓDOM KÖZBEN
ad 20. Kezdetleges isten-képet, mely a tőke, illetve az állam fogalmába fejlődik át.
21.
		NÉGYDIMENZIÓS HÁRMASKÉPEK
ad 21. Vö. a 6-ról mondottakkal! (Külön vizsgálandó lenne Pauernál a hármasságok szerepe a nyilvánvaló kettősségek mellett.)
22.
		NEHÉZ VILÁG VÁR RÁD, 
		ŐZIKE!
ad 22. Lírai, egyszersmind környezetvédő színezetű figyelmeztetés, elhelyezése érthető egy erdei tisztáson, ahová a művész a művét szánta. Konkrét jelentését a szituáció jelölte ki, amikor – Pauer elmondása szerint – a nagyatádi művésztelep idős mindenese egy nehéz sóhaj kíséretében megragadta a táblát, felolvasta szövegét, majd – megtoldva egy népies kiszólással – beszúrta a földbe.
23.
		SZERELMEM ÁLMOM MIÉRT NEM
		REPÜLSZ FELÉM?
ad 23. A kedveshez intézett, banális, slágerbe illő mondat – talán összefüggésben a Klotild-mondatokkal (52, 53, 103).
24.
		HA AZT AKAROD ÁLLÍTANI HOGY A FILM
		A VALÓSÁGBÓL FILMI VALÓSÁGOT
		SZÜL: MEGŐRÜLÖK!
ad 24. A filmre vonatkozó megállapítás igaznak tűnik. Pauer nem is cáfolni akarja, csupán jelzi, hogy megcsömörlött ettől az esztétikai racionalizmustól.
25.
		LAROSCHEL ÓTA MEGINT ELFELEJTET-
		TEM IMÉNTI MAGAM.
ad 25. La Rochelle francia város az Atlanti-óceán partján, Laroschelről nem tudom, mi vagy ki az. Így számomra valamilyen neves történeti esemény képzetét kelti (például Mohács óta, Világos óta). A mondat írója vagy periodikusan visszatérő amnéziában szenved, vagy a régmúlt és a közelmúlt („imént”) kiélezett ellentmondásáról van szó.
26.
		KÉPFILOZÓFIÁT!
		HOGYAN LÁTHATOM MEG, AMIT LÁTOK?
		MILYEN TÁRSADALMI ESZTÉTIKAI
		POLITIKAI FELTÉTELEI VANNAK A
		LÁTTATÁSNAK AZ ÉSZREVEHETŐSÉG
		MEGTEREMTÉSÉNEK?
ad 26. „Látni” és „meglátni” különbsége a műalkotás helyes befogadására vonatkozik. (Lásd még 7.) A következő mondat viszont az alkotói oldal körülményeire.
27.
		A MŰ BETILTHATÓSÁGA FONTOSABB
		MINT A MŰ JELENTÉSE
		AMI NEM FONTOS NEM IS TILTOTT.
		(A GONDOLATSZABADSÁG MEGJELENÍ-
		TETT HATÁRAI, A VÉLEMÉNYNYILVÁNÍ-
		TÁS KÉPPÉ FORMÁLT HATÁRAI.)
ad 27. Kétségkívül ez a helyzet egy feje tetejére állított világban, vö. még Szentjóby Tamás „Légy tilos!” programjával. A zárójeles gondolatok viszont pszeudo-programot fogalmaznak meg.
28.
		ÉLJEN A KOMPOZÍCIÓ MELY A BENNE-
		REJLŐ KÉRDÉSFELTEVÉSRE A RAJTA
		KÍVÜLÁLLÓ VÁLASZADÁSBAN VÁLIK
		MŰVÉ!
ad 28. Nyitott műtípus, melynek befejezését a befogadás aktusa biztosítja.
29.
		ÖN PÁRIZSBÓL A MONA LISTA GONDO-
		LATTÁ VÁLT KÉPÉVEL TÉRT HAZA
		PLUSZ EGY GOLYÓÁLLÓ ÜVEG KÉPÉVEL
		– VAGY NEM LÁTTA EZEKET VAGY NEM
		VOLT PÁRIZSBAN.
ad 29. Csak ennyi volna Párizs? Ha viszont Párizst „a művészet fővárosa” képzetére redukáljuk, a metafora csakugyan találó.
30.
		ANTIPSZEUDO
		(HA EGY DOLOG NEM OLYAN MINT
		AMILYENNEK GONDOLOD HANEM
		OLYAN MINT AMILYENNEK LÁTSZIK)
ad 30. A pszeudo a lényeg és a látszat dialektikájának ellentmondásig feszítése: a látszat sohasem azonos a lényeggel. Az antipszeudo: csak a látszat létezik, mely magába szívta a lényeget (lásd még 14).
31.
		BÁRKI ELVÉGEZHETI!
ad 31. Mint a konceptuális művészetnél, a művet bárki kivitelezheti.
32.
		PRÓBÁLD MEG ELKÉPZELNI CSÓKOLÓ-
		ZÁS KÖZBEN A SAJÁT SZÁDAT!
ad 32. Ez tényleg ciki!!!
33.
		ÁLMOMBAN SZENVEDNI LÁTTAM MAGAM
		ÉS ZOKOGTAM AZON HOGY SZENVEDEK
		ÁLMOMBAN
ad 33. Álom az álomban. Velem is történt hasonló borzalom.
34.
		A KÉPZŐMŰVÉSZET BELOPTA
		MAGÁT A BETŰBE
		ÉS VISSZAHAT A JELENTÉSRE
		HALMAZATILAG
ad 34. A képzőművészet kezdettől fogva jelen volt a betűalakításban, de növekvő szerepre tett szert az új tipográfiában, a vizuális költészetben és a konceptuális művészetben. Természetesen ez a folyamat a jelentésre is visszahat. „Halmazatilag”: a Btk.-ból kölcsönzött fordulat.
35.
		KÉPSZERŰ KÖLTÉSZET
ad 35. A hagyományos költői képtől a 34-ben jelzett fordulatig.
36.
		AZ ÉRTELMETLENSÉG ÁBRÁZATA
37.
		ÉRTELEMNÉLKÜLÖZÉS!
ad 36–37. Attól eltekintve, hogy rengeteg értelmetlen ábrázatot látunk nap mint nap magunk körül, az értelmetlenséget lehet ábrázolni is. Gondolati kísérlet: lehet-e értelem (jelentés) nélküli művet előállítani?
38.
		A SZÉL MAGA KÉRT BENNÜNKET…
		ÉPÍTSÜNK…
		MERT HOGY AZ Ő MOZGÁSA
		OLYAN … ÉS KÉPTELEN
		LESZOKNI RÓLA
ad 38. Kihagyásos struktúra, azonkívül a szél költői megszemélyesítése. A mondat kiegészítése: például aeolhárfa.
39.
		DÖBBENETES IGAZSÁGOT!
ad 39. A követelés magában foglalja azt az (esztétikai?) feltételezést, hogy az igazság mindig döbbenetes. Marcusénak is ez a véleménye. (De vö. 51!)
40.
		AJTÓRÉS LEVÉLTÖREDÉK
		…ÉRTÜNK UTOL…
		NEM VÁRTUNK MEG!
		…A TAVASZBA NYÚLÓ ŐSZ
		(BEDUGÓCÉDULAMŰ)
ad 40. Kihagyásos mondat, mint 38. „Bedugócédulamű”: műfajteremtési kísérlet a Georges Brecht-i „event”-ek és a mail art nyomán.
41.
		MONTÁZSHATÁSOK
		(PÉLDÁUL. PAPÍRRA FESTETT PAPÍROK)
ad 41. A pszeudó újabb lehetősége.
42.
		ÁRNYÉKRÖGZÍTÉSEK
		SZÓRÓPISZTOLLYAL
ad 42. Ez a pszeudó eredeti technikája. Ez a kijelentés felirat formájában, pszeudótechnikával: pszeudó a pszeudóról.
43.
		DDUUPPLLAA ÍÍRRÁÁSS
ad 43. Lehetne akár vizuális költemény is.
44.
		ISTENT!
ad 44. Az összes mondatok között talán a leglényegbevágóbb, de ki mondja, és hogyan egészítené ki? (Például Krisztus a keresztfán.) Lehet hitvallás, lehet blaszfémia is. Teológiailag üres kijelentés, mert a teológia abból indul ki, hogy Isten van. Ha istent követelek magamnak, bevallom, hogy nekem nincs. De mondhatom ezt is: „Dicsőítsd az Istent!”
45.
		LÁTNI! LÁTNI! LÁTNI!
		NEM LEHET ELEGET MONDANI
ad 45. A látás itt nem a bizonyítékszerzés, hanem a meggyőzés eszköze.
46.
		EZEKUTÁN HA TUDOD
		MI A JÓ
		AKKÉNT CSELEKEDJ!
ad 46. Ha eltekintünk az „ezekután”-tól, már-már sekélyes erkölcsi maxima. Minden azon múlik hogy melyik táblát olvastuk előzőleg. (Ebből is látszik, mennyire fontos lehetett a „Tüntetőtábla-erdő” kontextusa!)
47.
		MESTERI LÁTOMÁS
ad 47. Kísérlet a lehetetlen megvalósítására. Egy látomás mindig kívülről jön, lehetetlen irányítani. A „mesteri” viszont az alakítás maximumát feltételezi
48.
		ZUBBONY ZUBBONY
		KÉNYSZERZUBBONY
		ZUBBONY ZUBBONY
		KÉNYSZERZUBB.
ad 48. Gyermek- vagy népies mondóka mint eszköz egy fenyegetés mágikus lefegyverzésére.
49.
		A HOLNAP BIZONYÍTÉK!
ad 49. Abszolút érvényű állítás. Előrelépés Pauer időfelfogásában: az idő mint eszköz. (Valamivel triviálisabban, megideologizálva: „Az idő nekünk dolgozik!”)
50.
		…VÉGÜL IS AZ ÁBRÁZOLÁS
		VIRTUALITÁSA A GONDOLATBAN VAN…
ad 50. Egy ismeretelméleti kérdésből kell kiindulnunk: realitásnak tekinthető-e a kép? Ha a leképezett valóságra vonatkoztatjuk, maga a kép virtuális. Pauer ezt nem fogadja el, magát a konvenciót tartja a virtualitás hordozójának, melyre az egész leképezési folyamat épül.
51.
		A MŰVÉSZETBEN AZ IGAZSÁG MINDIG
		ELEGÁNS
ad 51. Véleményem szerint az elegancia itt a helyesen felfogott esztétikum maga. – Összevetés a 39-cel: Döbbenetes elegancia:
52.
		MICSODA TERMÉSEKET HOZTAK
		A FÖLDBE ÁSOTT SZOBROK
		KLOTILD
		A MÚLT MAGVAI
		MILÓI VÉNUSZ SATÖBBI!
53.
		ÉN OLYAN SZOBROKAT SZERETNÉK
		CSINÁLNI KLOTILD AMELYEKET
		HA ÍGY ELÁSNAK A JÖVŐBEN
		MAGUKTÓL KIKELNEK NE KELLJEN
		HOZZÁJUK BULDÓZER SE RÉGÉSZET.
		FÖLD ALÓL ALAKÍTSÁK FORMÁLJÁK
		A KÖRNYEZETÜKBEN TÖRVÉNYEIKKEL
		A TERET
ad 52–53. A műalkotás mint földbe vetett mag: zseniális metafora! Ugyanakkor az underground művészet hatásmechanizmusának képlete!
54.
		GESZTENYE DIÓ TEREM E HEGYEN
		A GYEREK IPARI TANULÓ LEGYEN
		HEJ TANTEREM TANTEREM TEREM
ad 54. Sajnos, nem tudunk elvonatkoztatni az 52–53-tól, így a gesztenye- és diótermés is bekapcsolódik a művészet-metaforába, mely kibővül a nevelés gondolatával. S amint a hegyi termőföld megtermi az ő gyümölcsét, úgy az osztályterem is megtermi a jövő új emberét. A „tanterem terem” ragyogó többjelentésű költői kapcsolás!
55.
		A KONCEPT ÉS A TIPOGRÁFIA:
		ÉLJEN A NEM ÁBRÁZOLÓ
		KÉPZŐMŰVÉSZET JELENLÉTE
		AZ IRODALOMBAN!
		ÉLJENEK A TIPOGRÁFIAILAG
		TIPIZÁLT MONDATOK!
		ÉLJEN A BEKERETEZETTSÉG!
		ÉLJEN A NAGYBETŰ ÉS A KISBETŰ!
		ÉLJEN A SZÍNNYOMATÉK!
		ÉRTELMEZÉS-SZINTEKET!
		ÉLJEN EGY KIJELENTÉS TÖBB-ÉRTELME!
		ÉLJENEK AZ ÉRTELMEZÉSEGZISZTENCIÁK!
		ÉLJEN A BETŰK ANTIDEMOKRÁCIÁJA!
		ÉLJENEK A JELENTÉS-INTENZITÁS FOKOZATOK!
ad 55. A hosszú felirat értelmezése nagyrészt más tételekre való hivatkozással is megoldható, így lásd 34, 35, 56, 77, 105 stb. Ugyanakkor számos új mozzanatra is felfigyelhetünk. A tipográfia valóban tipizál. A bekeretezettség egyaránt utal a műalkotásszerűségre, a táblaformára és a szabadságra (lásd különösen 27: a „gondolatszabadság megjelenített határai”). „NAGYBETŰ” és „kisbetű” (mint „a betűk antidemokráciája”?): eddig nem volt szó arról, hogy a táblák egy része kisbetűs, a másik része nagybetűs feliratot viselt, néhol pedig a két betűtípus keveredett, feltehetően egy személyes (általam nem ismert) kódnak megfelelően. „Színnyomaték”: lehetőség az optika, a mechanika és a szemantika határterületének kiművelésére? „Értelmezésegzisztenciák”: ezek lehetnek az én kommentárjaim is.
56.
		ÉLJEN A TÜNTETŐTÁBLA
		KISBETŰ NAGYBETŰ!
ad 56.
57.
		ÉLJEN A TÜNTETŐTÁBLA MINT
		HARSOGÓ TÁBLAKÉP-FORMA!
ad 57. A nagyatádi mű műfajának definíciója, egyszersmind a táblakép-műfaj „megőrizve meghaladása”: „tábla mint kép” vagyis „táblakép”.
58.
		TAVALY MÚLTAM: PAUER 77
		                                   PAUER 
		78
ad 58. A 49 demonstrálása: „PAUER 78” kétségtelen bizonyítéka a „PAUER 77”-nek. Ugyanakkor „szignatúramű”, amilyent már Pauer az 1970-es évek elején is csinált.
59.
		ÁLMOMBAN SZENVEDNI LÁTTAM
		MAGAM ÉS ZOKOGTAM AZON
		HOGY SZENVEDEK ÁLMOMBAN
ad 59. Ugyanaz, mint 33, csak kisbetűvel
60.
		HA A VÍZ SZÓT KIEGÉSZÍTJÜK EGY
		Ü BETŰVEL A KÖVETKEZŐKÉPP
		EJTHETJÜK KI ÜVÍZ
		VÜÍZ VÍÜZ VÍZÜ
		HA KÉT Ü BETŰVEL EGÉSZÍTJÜK KI
		AKKOR ÍGY…!
		ÜÜVÍZ ÜVÜÍZ VÜÜÍZ VÜÍÜZ
		VÍÜZÜ ÜVÍZÜ (ÜVÜÍZ2) 
		VIZÜÜ
		HÁROM Ü-VEL MÉG ÉRDEKESEBB
ad 60. Elhiszem, de számomra a kísérlet közömbös.
61.
		JAJ HATALMAS SEMMISÉG!
ad 61. Úgy látszik, a „semmi” problémája mégis nagyobb, mint azt a 19-nél gondoltuk.
62.
		A FESTMÉNY ÁLCÁZOTT VÁSZON
ad 62. A pszeudó-elv egyik kimagaslóan szép megfogalmazása. Eszerint a 41-nél említett „papírra festett papírok” hordozója is álcázva van, hasonnemű álcával. A gondolatmenetben benne rejlik a ready made egyszerű használati tárggyá „visszacsinálásának” lehetősége is, mellyel az utóbbi időkben Georges Brecht, Szentjóby Tamás és Erdély–Major–Jovánovics foglalkoztak („Major János kabátja”). Maga Duchamp is megpendítette ezt a lehetőséget: „reciprok ready made”: egy Rembrandt mint vasalódeszka.
63.
		HA ISMERED A MŰVÉSZET HELYZETÉT
		MŰÉRTŐ VAGY
ad 63. Az első pszeudó-manifesztumban olvashatjuk, hogy a pszeudó a művészet helyzetéről szól. A pszeudó értője tehát műértő. (Mű-értő, azaz ál-értő, nem igazi értő.)
64.
		CSAK A VÉDETT MŰVEK
		MARADNAK FÖNN?
		JELENTÉSÜK A VÉDETTSÉG.
		A TÁMOGATOTT MŰVÉSZET
		VALAMILYEN KISEBB
		ÉRDEKKÖZÖSSÉG SZOLGÁLATÁNAK
		NYERI MEG A TÖMEGÍZLÉST.
		ÉN SZABAD HÍVEKET TOBORZOK,
		TÁMOGATÁST KÉREK A
		TÁMOGATOTTAK ELLEN.
ad 64. „Védettség” muzeológiai és társadalmi értelemben egyaránt. A támogatott művész helyzete olyan, mint egy védőőrizetesé.
65.
		MINDENKINÉL NEM
		LEHETEK HÜLYÉBB!
ad 65. Így igaz!
66.
		ELEMEZZÜK SZOCIALISTA
		REALISTA MÓDSZEREINKKEL
		VASARELY MESTER MŰVÉSZETÉT,
		AZT A KÁPRÁZATOS VILÁGOT,
		MELYET MUNKÁIBAN MEGTEREMTETT.
ad 66. Pauer pszeudója elkötelezett művészet, mely pszeudó-effektusok segítségével mutat rá a valóság és a látszat ellentmondásaira. Vasarely kétségkívül látszatvilágot („káprázatot”) teremt, de a valóság és a látszat elkülönítésének szándéka nélkül. Ha Pauer elemezné Vasarelyt, azaz létrehozna egy pszeudó-Vasarely művet, ebben a látszat és a látszat látszata egyesülne egy újabb típusú, elkötelezett (szocialista realista) látszatban.
67.
		NE FIRKÁLJANAK ÖSSZE
ad 67. Ezt nem a művész, hanem a mű kéri
68.
		KELL EZ NEKÜNK
		ELVTÁRSAK!?
ad 68. Itt kell végiggondolnunk, ki mondja a szöveget!? A művész, a közönség, a tábla vagy egy ellenőr? Szerintem az ellenőr, a helyzet mégis bonyolult. Az ellenőr éppen ezt a mondatot szeretné mondani, amikor a táblára esik a tekintete, s meglepődve tapasztalja, hogy az ő véleményét valaki már megfogalmazta előtte. Ilyen helyzetben – mivel jó taktikai s nem kevés humorérzékkel megáldott ember – inkább nem szól semmit.
69.
		ESEMÉNYTERV
		(KIOSZTOTT CÉDULÁKON A
		SZEREPLŐK SZEMÉLYNEVEI,
		PL. JEGYELLENŐR
		        DISZPÉCSER
		        DIÁKLÁNY STB.)
		ESEMÉNYTERV
ad 69. Event-instrukció.
70.
		FÖNTRŐL A DOLGOK!
ad 70. A „fönt” köznapi értelme: a táblák leolvasási iránya, de gondolhatunk transzcendentális irányjelzésre is.
71.
		AZT HITTEM NEM MERI MEGMONDANI
		AMIT HITTEM…
		VAGY ZACIBA TETTE ÉS AZÉRT…?
		A TEKINTÉLYURALOM MEGZAVARO-
		DOTT MELLÉKÁLDOZATAI
		(KORRIGÁLNI!!)
ad 71. A mondatot kell korrigálni vagy azt, amire vonatkozik?
72.
		CSAK HA MINDEGY HOGYAN
		SZÓLÍTJÁK AKKOR NE
		KÉTELKEDJEN ABBAN HOGY
		IGAZAT MONDTAK
		ÖNKORREKCIÓ
		(VAGY CSODÁLAT TISZTELET
		HÓDOLAT STB.)
ad 72. Az igazmondás nem kötődik formaságokhoz. (És az elegancia? Vö. 51.)
73.
		.! TESSÉK SZÁMOLNI VELEM!
ad 73. Az egész mű másról sem szól, mint a grammatikai modusok (felszólítás, kérdés stb.) érvényesítéséről a képzőművészetben.
74.
		ÁLKIÁLLÍTÁS KÉPEI
		MŰCÍMMŰVEK
ad 74. Pszeudóprogram. A „műcímmű” többértelműsége!
75.
		IKERKÉPMŰ
		KÉPEGZISZTENCIÁLIS
		PROBLÉMÁK
		(BEKERETEZETT
		BEKERETEZETLEN)
ad 75. Mint 74. – A szabadság egzisztenciális probléma, a bekeretezettség képegzisztenciális probléma.
76.
		A FINOMÍTÁS AZONOS LÉPTÉKŰ
		DOLGOK FELISMERÉSE
		PL. FASZOBOR-FARAGÁS
ad 76. Addig faragom a szobrot, míg azonos léptékűvé válik azzal, amit faragni akarok.
77.
		BEKERETEZETT KÖNYV
		NEM NAGY ÜGY
		KÚSZÓNÖVÉNY KÉPEN
		ÜZLETIES
ad 77. A könyv egzisztenciális problémája a kötés (előoldal-hátoldal), ez az ő bekeretezettsége. Ha még külön keretbe is tesszük, képzőművészeti alkotás lesz belőle. Viszont a kúszónövény keretben nem üzleties, hiszen kibújhat a keret alól.
78.
		ÁTLÁTSZÓ KÉP
ad 78. Átlátszó kép: minden pszeudó-alkotás. Prototípusa az ablak, majd Marcel Duchamp „Nagy Üveg”-je.
79.
		PATHOSFORMEL
ad 79. „Pathosformel” = pátoszképlet, pátoszformula. A kifejezést Aby Warburg német művész vezette le a görög művészetből; érzelmeket, helyzeteket kifejező séma, többnyire egy testtartás, mely újra meg újra felbukkan a művészettörténet során. Pauer a fogalmat újraértelmezte és pszeudó-előadásai alkalmával mutatta be változatait.
80.
		AZT ÁBRÁZOLOM AMIT GONDOLOK
		NEM AMIT LÁTOK
ad 80. Ehhez minden művésznek joga van. Másrészt, ha összevetem a 30-cal, kitűnik, hogy ez maga a pszeudó, ha pedig az 50-nel, akkor ez a virtualitáshoz kötődik.
81.
		ÉLJENEK A VONALAK A FÉNYEK
		AZ IDEAIRODALOM
ad 81. Engem a kitétel Tamkó-Sirató villanyverseire emlékeztet.
82.
		A PERSPEKTÍVA A TÉRÁBRÁZOLÁS
		KIVÉNHEDT MÓDJA
		ÉLJEN AZ ANAMORFÓZIS!
ad 82. Nem szerencsés a megfogalmazás. Az anamorfózis is a perspektíva alesete, ráadásul szintén kivénhedt (ha nem is lehasznált): legalább XVI. századi.
83.
		A LÁTÁS NAGYSÁGÉRZETE
ad 83.
84.
		MEGFELELŐ ZENÉT TERMÉSZETESEN!
ad 84.
85.
		SZOBORCSOPORT MENTŐAUTÓVAL
ad 85. Hallatlanul erős kép. Beletartozik-e a mentőautó a szoborcsoportba vagy sem? Ha igen, lásd például Kienholz vagy Beuys, ha nem, kiért jött? A szobrászért vagy a szobrokért? (Folytatás: szoborkórház, szobortemető?) Esetleg: a műalkotás mint baleset?
86.
		TELEFONHÍR: (CSÖRGÉS)
		CSEND MOZDULATLANSÁG
		SÖTÉTSÉG (CSÖRGÉS)
		HALKULÓ MAJD ERŐSÖDŐ
		DERENGÉS
		TELEFONNAL A KÉZBEN
		TÖBBSZÖR RÁGYÚJTANI
		(MINDENFÉLEKÉPPEN)
ad 86. Ismét hasonlóság egy Georges Brecht-féle eventtel (de valószínűleg pathosformelekkel tetézve.)
87.
		NE RAJZOLJ!
ad 87. Nem tudom elfogadni.
88.
		KIEGÉSZÍTEM ÖNT EGY GONDOLATTAL
		KÉPZELJE EL HOGY E HATALMAS
		MINDENSÉGBEN ÖNÖN KÍVÜL SENKI DE
		SENKI NEM ÁLL E PILLANATBAN AZON
		A HELYEN AHOL ÖN ÁLL
ad 88. Remekül kicirkalmazott „hatalmas semmiség” (vö. 61). Ugyanakkor rímel Pauer egy korábbi munkájára, a „Halványlila képre”: Önnek halványlila fogalma sincs arról, hogy én most hol vagyok stb. Protézismű.
89.
		AZ ELMÉLYEDÉS HATÁROS AZ
		ÁLOMMAL
		AZ ELMÉLYEDÉS ÁLOMHATÁRAI
ad 89. Az álom felől nézve az álomhatár az ébrenlét által megvont vonal; az ébrenlét korlátok közé szorítja az álom szabadságát. (Már álmodni sem szabad?)
90.
		A VÉGÉNÉL EGY HATALMAS
		FEKETE MACSKAFEJ
ad 90. Sok minden végénél lehet macskafej: az áloménál, az ágyénál, sőt, a macska egyik végénél is(!).
91.
		ELTÜNTETNI NAGYÍTÁSSAL!
ad 91. Addig nagyítani (egy fényképet), amíg a kép el nem tűnik. Minél nagyobb, annál jobban fogy.
92.
		CÍM:
		EGY ÖSSZEPILLANTÁS HOSSZÚ
		TÖRTÉNETE
ad 92.
93.
		MEKKORA REMEGÉS
		A RÉSZ HALÁLFÉLELME AZ EGÉSZTŐL
		(A TÉR RÁCSOS SZORÍTÁSÁBAN REMEGŐ
		RÉSZECSKÉK CSAK ROBBANÁSOKAT
		LÁTNAK.)
ad 93.
94.
		DE FIGYELNEK RÁM EGYÁLTALÁN!?
ad 94. Tételezzük fel, hogy a táblák összessége egy szónoklat.
95.
		HOGY KI VOLT KÖZÜLÜNK
		A LEGÜGYESEBB
		A BELÜGYESEK A MEGMONDHATÓI..
ad 95.
96.
		AKI CSENDET TEREMT OLYAN KÖRÜL-
		MÉNYEKET AKAR MELYBEN KÉPTELEN-
		SÉG BÁRMEKKORA KIÁLTÁST IS MEG-
		HALLANI!
ad 96. Gumiszoba. Bele lehet őrülni.
97.
		JÖVŐD CSAK AKKOR VAN AMIKOR MÉG
		NINCS!
ad 97. Ugyanaz, mint 2, csak jövő időben. Jövő azonban nincs (no future).
98.
		ÉRTSÉK MEG A
		HÁT-MITTUDOMÉNJEIMET IS
ad 98. Hogy lehet ilyesmit követelni? Csak!
99.
		SZÜLETÉSI BIZONYÍTVÁNYOM IS VAN
		ARRÓL HOGY ÉLEK
ad 99. Ez még nem jelent semmit. Egy magánnyomozótól, aki a Kennedy-gyilkossággal kapcsolatban szimatot kapott, ellopták az összes igazolványait. A nyomozó megszűnt létezni
100.
		A BEGYAKORLOTT MOZDULATOKAT
		CSELEKVÉSEKET NÉHA NEM ÁRT
		IRREÁLIS SZERKEZETEKKÉ BONTANI
		VAGY AZ ÖSSZEÁLLÍTÁST VAGY A
		BONTÁST A MEGSZOKOTTÓL
		ELTÉRÍTENI
ad 100. A pathosformel technikája.
101.
		MIFELÉNK TÉLEN TÁJSZERŰEK
		A SZELEK
ad 101. Nem a szél festi alá a tájat, hanem fordítva. A tájjal lehet festeni – például tájat, de akár festéket is. (Égetett sziéna: sziénai tájjal festett festék.)
102.
		HA TETSZEL IS CSAK SZÉP VAGY
ad 102. Szép ugyan, mégis tetszik!
103.
		SZOMBAT TÜNDE VASÁRNAP PÜNKÖSD
		LÁTOD KLOTILD A RIGETAMIN VIRÁGZIK
		ILYENKOR JÚNIUSBAN NEM A TÖK
ad 103.
104.
		HATALMAS VÁGYUNK TELJESÜLJ!
ad 104.
105.
		KÉPKÖLTÉSZETET!
ad 105. Csaknem azonos a 35-tel. Az ottani „képszerű költészet”-tel szemben itt azonban a „képköltészet” pusztán akusztikai alapon magában hordozza a népköltészet lehetőségét.
106.
		A PLAKÁTOKRÓL NEM ÁZIK LE
		PETŐFI ARCA
		AZ ESŐS TAVASZBAN NEM SÁPAD EL
		LASSAN A ROSSZ FESTÉK A TŰZŐ
		TAVASZBAN
		(MINT AHOGY ELŐJÖN A
		KÉP A HÍVÓBAN
		CSAK VISSZAFELÉ)
		MERT NINCS KIRAGASZTVA!
ad 106. Felmerül egy sci-fi fényképész lehetősége, aki a jelenből kiindulva, visszafelé, a múltnak dolgozik. Ma elkezdi előhívni a halványuló Petőfi-képet, s valamikor az 1840-es években fejezi be. Később azonban sajnálatos módon kiderül, hogy még film sem volt a fényképezőgépében (a halvány képet ki sem ragsztották!).
107.
		CÍMEK!
ad 107. „Címek!” Vonatkozhat az összes többi feliratra, de lehet, hogy csupán a művész emlékeztető feljegyzése, saját maga számára.
108.
		AKUSZTIKA
		SZÜLETŐ AUTÓBERREGÉS
		ELHALÓ AUTÓBERREGÉS
		FOLYAMATOS AUTÓBERREGÉS
		ÖRÖKÖS AUTÓBERREGÉS
		AZ AUTÓBERREGÉS MINT OLYAN
		AUTÓBERREGÉS AMELY HALLHATAT-
		LAN
		MŰCÍM-MŰ
		EGY ERDŐBEN LÁTTALAK ELTŰNNI
		KLOTILD DE NEM LEHETSZ MESSZE
ad 108.
109.
		PÉNZÁTADÁS KÉZFOGÁSSAL
		(GYAKORLANDÓ)
ad 109. Bevett gyakorlat. Ha ready-made-ként tekintjük, társadalomkritikai event lesz belőle.
110.
		MINÉL NAGYOBB VALAMI
		ANNÁL MESSZEBBRŐL LÁTSZIK
		KICSINEK
ad 110. Még messzebbről viszont eltűnik. Akár a távolságot fokozzuk, akár a nagyságot, ugyanaz az eredmény. Vö. 91: „Eltüntetni nagyítással.”
111.
		A NAPOK „ÖSSZEÉRNEK”!
ad 111. Közhely, de az idézőjel elővigyázatosságra mint. Képzeljünk el például egy sereg napot, mely egy évvé érett össze!
112.
		KÉSZÍTSEN DÍSZTÖKBŐL 
		IS
		MŰMELLET!
ad 112. Ha a tökön bekarcolt népművészeti motívumok is találhatók, nem lesz szükség külön tetoválásra.
113.
		MINDEN VISZONYLAGOS
		PUSZTULÁS ÁTÉLÉSE
		VASDERESEN
ad 113. Ez azt jelentené, hogy amennyiben az egyén pusztulása egybeesnék a totális pusztulással, a kettő kioltaná egymást?
114.
		A HAMISÍTVÁNYOK EGY BIZONYOS
		NÉZŐPONTBÓL
		VALÓDINAK LÁTSZANAK
ad 114. Vagyis minden hamisítvány valódi az anamorfózis révén.
115.
		FÓLIADIA
		FÓLIADIA
		FÓLIADIA
ad 115. Mivel minden dia fólia, a fóliadia diadia.
116.
		VAN TELEFONJA?!
ad 116. Van: 882–209. (Telefon nélkül nem élet az élet, mint ahogy születési bizonyítvány nélkül sem, de lehet, hogy telefon nélkül kezdődik az igazi élet.)
117.
		ÁLMODÓ ÉJ
		LASSAN MEGVILÁGOSODIK
		KLOTILD
ad 117. „Álmodó éj”: a magyar nyelv sajátossága folytán nem lehet pontosan tudni, hogy ez esetben az éj álmodik-e vagy mi álmodjuk az éjt, esetleg, hogy az éj álmodásra való. Hasonló a probléma a tüntetőtáblával is: tüntet-e a tábla vagy tüntetésre való?
118.
		STABELLÁRIUM
		(DÍSZES ÁLLÓ ÖBLÖS TÁRGY)
ad 118. mint 11.
119.
		EGY DARAB HALÁLOS DÖBBENET:
		KVINK HU I HUI HUJ!
		KVINK HU I HUI HUJ!
		KVINK HU I HUI HUJ!
		NEM TUDOM HOGY KELL-E ITT NEKEM
		EGY ILYEN KALAND
ad 119. (Külön ki kellene gyűjteni az akusztikai táblákat, de legyen ez egy muzikológus feladata.)
120.
		A HALÁLTÓL SZÖKVE KELL…
ad 120. Nem kell, sem így, sem úgy…
121.
		BIHAR LESZ EGYETLENEM!
ad 121.
122.
		MESÉLTMŰ!
ad 122. Vonatkoztatható magára a nagyatádi műre, hiszen legenda lett belőle.
123.
		ÖTLETDEVALVÁCIÓ!
ad 123. Minél több a felirat, annál értéktelenebbek az egyes ötletek?
124.
		A FEKETE FÉNYES PUHA
		BŐRDARAB OTT HEVERT
		A FEHÉR PÁZSITON ÚGY
		HOGY EGYIK CSÜCSKE
		BELEÉRT A NIKKELPATAKBA
		ÜNNEP ÜLT RÁ ELŐSZÖR
ad 124. Kicsit kassákos.
125.
		SZERETKEZÉS ÜNNEPPEL
		ALSÓVILÁGÍTÁSBAN
ad 125. Nagyon erotikus, különösen ha a 124 ünnepével vetjük össze.
126.
		ÁLPERSPEKTÍVA
		(MÉLYSÉGÉLESSÉG!)
ad 126. Minél nagyobb a blende, annál kisebb a mélységélesség. Az álperspektíva a fényképezésnek ezt a fogyatékosságát hivatott leküzdeni. Maximális mélységélesség (látszata) maximális lencsenyílásnál is!
127.
		HALLGATÁSOK
		GYEREKHANGOK
		INCSELKEDÉSEK
		NEVETGÉLÉSEK
		STB.
ad 127.
128.
		ELLENTÉTPÁROK
		Ő AZT MONDTA NEKEM
		ÉN AZT MONDTAM NEKI
ad 128. Erre csak azt tudom mondani neked: „te” vagy „én” (szabálytalanul váltogatva). Te is mondd ezt nekem, majd csak megegyezünk valahogy.
129.
		ESEMÉNYTERV
		CSELEKVÉSEK
		ÉS ARRA GONDOLTAM…
		ÉS ARRA GONDOLT!
		TÖRTÉNÉSEK:
		ÉS EZT CSINÁLTAM…
		ÉS EZT CSINÁLTA!
		KONKLÚZIÓK:
		ÉS AZT HISZEM…
		ÉS AZT HISZI!
ad 129. Ha ti ketten, a 128 szereplői megegyeztetek, kiderül, hogy én már korábban arra gondoltam, hogy ti vagytok ő, aki arra gondolt…!
Érmezei Zoltán: Éljen a tüntetőtábla-erdő, mint
		Beke László: Kommentárok Pauer Gyula „Tüntetőtábla-erdő”-jéhez
		Szőke Annamária: (Tüntető)táblaerdő. Pauer Gyula művének részleges rekonstrukciós kísérlete