AL 9, 1984. május - 21. o.
KULTÚRA OTTHON
Lábas Zoltán és Nemesi Tivadar kiállítása
1983. augusztus
Válaszok
Bakos Zoltán kérdéseire
Mi ez?
Ez egy sziget, ember alakú sziget. Nem lehet tudni, hogy az ördög az emberre esik vagy a tengerbe.
És a hungarocell-darabok felragasztva?
A szigeten a sziklák, a tengerben pedig szigetek.
Az egyes darabok itt köthetők egyikőtökhöz vagy másikótokhoz? Vagy mind közös?
Például valaki kérdezte, hogy az ördög szemét hogyan festettük. Ketten, gondosan.
Milyen érzés itt aludni?
Nagyszerű.
Van itt egy szőnyeg szemben a falon, és erre igen szépen, nagyon finoman, érzékenyen van ráfestve egy alak…
Ez egy létrás mai festő. A mai festők létrán festenek. Pasztellal készült.
Valami alteregóként lehet értelmezni vagy csak a festő?
Modern festő, modern festőtípus. Egy-kettőt ismerünk személyesen is. Ezek mind hatalmas műtermekben dolgoznak, 50 x 50 méteres vásznak előtt táncolnak, és roppant boldogan élnek. Mi ezt a típust akartuk ábrázolni…
Fekete gumimatrac…
Papírmaséból készült. Ez ágy, kályha, és azt hiszem, még sohasem látott senki belülről felfújt gumimatracot, ahogy áramlik benne a levegő. És díszítve van… Nem egy dekadens darab.
Ez egyáltalán másoknak készült?
Mindenkinek. Kultúrszolgáltatás.
Az a festő, akit pasztellal rajzoltatok, az látja-e magát a tükörben…
Erre mi nem gondoltunk, de ha te észreveszed, az a mi munkánk.
A kiegyenesített képkeretekről beszélj!
Azt akarom, hogy az emberek odafigyeljenek, és lássák, hogy az illesztéseknél át van verve és a szög kilóg belőle, ugyanaz a szög, ami különben pont beleillene és nem lenne látható. A parkettaszegély ki lett cserélve képkeretre. A kiegyenesített képkeretek közül az egyik nem képkeret, hanem parkettaszegély.
Arról az ember formájú szigetről mondjál valamit. Elképzelhető-e az, hogy a zuhanó ördögnek a pozitív formája az a sziget? Úgy, mint a jó, meg a gonosz, nem lehet feltételezni egyiket a másik nélkül.
Ha-ha. Persze, arról szól, nagyon szimplán, de így van.
A parkettmintás kép…
Ennek hosszú története van. Ezt a festményt mi már használtuk szobornak, egy előadáson szerepelt, de nem teljesen ebben a formában. Szeretjük ezt a vándorlását a műveknek, hogy hogyan tud valami használati tárgyból műtárggyá válni, és a műtárgy a rengeteg műfaj közt elbarangolni. Ez a tárgy megtette ezt az utat. És ezzel a két tollal, ami régen irányokat mutatott, északot és délt, most ezt összetettük szerelmes galambpárrá. Ez nekünk azt jelenti.
A lámpa? Miért van papírral befedve és miért olyan háromszögletű?
Először kitaláltuk, milyennek kell lennie, pont ilyennek találtuk ki, utána kitaláltunk még néhány más variációt… aztán visszatértünk az első formához, mert úgy volt jó.
Lásd még:
Lábas Zoltán és Nemesi Tivadar installációja
Lábas Zoltán - Nemesi Tivadar: Harmónia