Hamvas
Béla - Kemény Katalin:
|
Tartalom
|
||
Ferenczy Károly önarcképe [Hamvas Béla] Az igazságkeresés [Hamvas Béla] Ferenczy önarcképének értelme [Hamvas Béla] A lelki szegény [Hamvas Béla] |
||
Gulácsy Lajos [Kemény Katalin] Franciák és prerafaeliták [Kemény Katalin] Csontváry Tivadar [Kemény Katalin] A Panaszfal [Kemény Katalin] |
||
A „Ma” [Hamvas Béla] Irodalom és zene 1920-1940 [Hamvas Béla] Derkovits Gyula [Hamvas Béla] Európai diagnózis [Hamvas Béla] A kor arcvonala [Hamvas Béla] Festészet [Hamvas Béla] Nem festészetettörténet [Hamvas Béla] Nostalgie réciproque [Hamvas Béla] A modern művészet alapaxiómája [Hamvas Béla] A modern művészet egzisztenciális problémája [Hamvas Béla] |
||
A kép jelentése [Kemény Katalin] A csak-ember művész [Kemény Katalin] A pont [Kemény Katalin] A kép valósága [Kemény Katalin] A szem [Kemény Katalin] Keleti és európai művészet [Kemény Katalin] Festészet és zene [Kemény Katalin] A közösség képe a mítosz [Kemény Katalin] Arany és Csontváry [Kemény Katalin] A Cedrus [Kemény Katalin] A szentendrei festő [Kemény Katalin] Az Özönvíz és a Bárány [Kemény Katalin] Az alászállás [Kemény Katalin] A bohóc legyőzése [Kemény Katalin] Ezüst égben alvó lélekmadarak [Kemény Katalin] A gyűrű [Kemény Katalin] A fekete angyal [Kemény Katalin] Az Arlequin [Kemény Katalin] |
||
Teoria nélkül [Hamvas Béla] | ||
A minitatűrfestő [Kemény Katalin] A kérdés [Kemény Katalin] Hatalom és bölcsesség [Kemény Katalin] Az aktuális helyzet [Kemény Katalin] A felelet [Kemény Katalin] A kukoricaistennő [Kemény Katalin] A kagyló mélyén ébredő gyöngyszem [Kemény Katalin] A csurunga [Kemény Katalin] A Lilaruhás nő [Kemény Katalin] A színek lila játéka megfehéredik [Kemény Katalin] Az ősasszony [Kemény Katalin] Boldogasszony [Kemény Katalin] |
||
Mit jelent szürrealizálni? [Hamvas Béla - Kemény Katalin] | ||
Színkabbala [Hamvas Béla] Plaisir des yeux [Hamvas Béla] |
||
A csendesség szobrai [Kemény Katalin] | ||
Az absztrakció [Hamvas Béla - Kemény Katalin] | ||
Az ornamentika értelme [Hamvas Béla] Festészet és írás [Hamvas Béla] Paradoxonok [Hamvas Béla] |
||
A delfin [Kemény Katalin] | ||
Martyn Ferenc [Hamvas Béla] A festőiség diadala [Hamvas Béla] Vízió és geometria [Hamvas Béla] A yantra [Hamvas Béla] Martyn plasztikája [Hamvas Béla] Lossonczy Tamás [Hamvas Béla] Jelek [Hamvas Béla] A tíz tábla [Hamvas Béla] A körök [Hamvas Béla] Káprázat [Hamvas Béla] Az absztrakt művészet első és utolsó szava [Hamvas Béla] |
Epilógus [Kemény Katalin]
*
Az on-line verzió az alábbi kiadás
alapján készült:
Hamvas
Béla -Kemény Katalin: Forradalom a művészetben,
Pannónia Könyvek, Pécs, 1989.
Galántai György jegyzete: Az Artpool a 2003-as évben a hármas számmal összefüggő kifejezések jelentésterületeivel foglalkozott, kiindulva három szóból: hármas – hármasság – harmadik. A harmadik – amely a kettőt meghaladja - a “harmadik típusú” dolog, vagy: a harmadik típusú hely archetípusa, egy kulturális magántér (Vécsey utca 3. III. 8.) Perigalla Pál (a harmadik típusú ember) lakása, ahol Hamvas Bélával és Kemény Katalinnal is lehetett találkozni. “Ezen a helyen a hatvanas években mindenki megfordult aki a magyar szellemi életben számított.”
idézet Kemény Katalin Epilógus c. írásából
[…] A művészt, aki adottságánál fogva az emberi szabadság megtestesítője, szabadságában sem közösségi, sem individuális önkény nem korlátozhatja, annál kevésbé, mivel ő az emberi szabadság felelős viselője. Ebből viszont már eleve következik, hogy a hiteles mű nem tárgy (műtárgy), hanem a másik embert megszólító élő valóság. […]
lásd még:
Kemény Katalin - "Tízezer bőrű lélek" - Kérdező: Ambrus Lajos
Dúl Antal - Tények és értelmezések - Kérdező: Ambrus Lajos
KÁPRÁZATOK KÁOSZÁBAN - lírai portré Kemény Katalinról
2003 | Hamvas Béla | on line publikációk | artpool | kereső