M.U.Z.I.K. / MAGASPINCE / Fellépti helyek
Képzeletben végigutazva a százéves korára szépen helyrepofozott Millenniumi Földalatti Vasút vonalán, a zenei underground néhány fontos helyszínét is érinthetjük (és mellesleg eszünkbe juthat egy 80-as évek közepén igen aktív zenekar, amit ugyanígy hívtak: Millenniumi Földalatti Vasút.
részét képező hanglemezkiadó vállalatnak, koncertszervező irodának helyet adó épületben, a tiszta falakon kívül minden piszkos, korrupt. Ha volt is ebben túlzás, de tény, hogy ezek a kapuk alig-alig nyíltak meg az underground számára. Egy megállóval odébb, a Deák téren áll a Budapesti Rendőr- főkapitányság. Koncert persze nem volt itt, de az azért biztos, hogy valakik itt, a gondolatrendőrségen is figyeltek a zenére, előadóira és közönségére egyaránt. |
Még egy megálló, és a Bajcsy-Zsilinszky útnál leszállva, egyperces sétával megközelíthetjük a Révay közt, ahol az első alternatív zenére specializálódott lemezbolt nyílt a rendszerváltás tájékán, a Wave. Azóta már legalább két ilyen létezik, mert az egyik fiú, aki a Wave-et csinálta, a Tilos az Á szomszédságában, a Krúdy Gyula utcában hasonló boltot nyitott, annak Indie Go a neve.
Ha nem akarunk operába menni, akkor ki se szálljunk a Bajza utcáig, ott viszont érdemes felszínre emelkedni, hogy beleszippantsunk a Fiatal Művészek Klubjának történelmi levegőjébe - ami a budapesti underground kultúrában több, mint harminc év alatt történt, annak valamilyen formában köze kellett legyen az FMK-hoz is.
Következő megállónk legyen a Széchenyi fürdő: nem maga a fürdő, hanem átellenben, néhány száz méterrel odébb a Petőfi Csarnok, ahol 1985 óta számos kár-lett-volna-kihagyni estet rendeztek.
S aztán a végállomás, Mexikói út. Innen nem messze, az Uzsoki úton áll a Kassák Klub: kicsi, de patinás, 1980-81 fordulóján az új hullám egyik alapzenekarának, az URH-nak a törzshelye.
A fellépti helyek természetesen nem korlátozódhattak csak a Kisföldalatti útvonalára - kukkantsunk be néhányukba, inkább ábécésorrendben.
Almássy téri Szabadidőközpont
Bem rakpart 6.
Bercsényi 28-30.
Budai Ifjúsági Park
A Budapesti KISZ-Bizottság megkapta a Fővárosi Tanácstól az Ybl téri Várbazár épületét, kiszesek társadalmi munkáztak, s 1961 augusztus 20-án megnyílt a következő két és fél évtized legnépszerűbb ifjúsági szórakozóhelye. 1962-64 között az itteni zárt helyiségben működött a Dália (magyar dzsessz-bölcső), a szabadtér az össztáncé, a beaté. 1968-70: első csúcskorszak: bent a legjobbak, Kex, Sakk-Matt, Tűzkerék, tömeg (az 1969-es rekordszezonban 307 ezer jegyvásárló), kint, a közeli Nagy Fa alatt gyülekező galeri.
Egy Cseh Tamás nevű dalnok megénekelte a (képen látható) Rajnák nevű klubvezetőt, aki nagy pofonokra volt képes hosszú hajak miatt, aztán sikkasztásért lebukott. A 70-es évek közepétől felfutó kemény rock jó helyet talált itt, a 80-as évek új hulláma már nem (a Kontrollt megköpdösték a HBB-hívek), a Beatrice ritkán léphetett fel.
1980 májusában, egy Edda-koncerten leomlott a kőkorlát, többen megsebesültek. 1984 őszén - röviddel az itteni első és utolsó punkfesztivál (VHK, Auróra, Marina Revü, Tizedes meg a Többiek) - után bezárt. Emlékét könyv őrzi: Sebők János szerk.: Egyszer volt egy Ifipark; a galerikét is: Csörsz István: Sírig tartsd a pofád (Magvető, 1971), ennek |
Egyetemi Színpad
E-Klub
A Műszaki Egyetem másik klubjához, a Bercsényihez képest elenyésző jelentőségű hely, de azért érdekes, hogy Orszácky Miklóst, aki a Syriussal teltházas bulikat csinált itt, civilben nem engedték be, állítólag a lódenkabátja miatt. 1980 novemberében volt itt egy Beatrice-Bizottság-VHK koncert. Az E-Klub jelenleg a Népligetben működik, a Jurta Színházban, ahol a rendszerváltást megelőző első nagyobb, nyilvános összejöteleiket tarthatták az ellenzéki kezdeményezések, majd fasisztoid szerveződések székhelyévé züllött.
Fekete Lyuk
Fiatal Művészek Klubja
1995 áprilisában egyhetes fesztivállal ünnepelte alapítása 35. évfordulóját az FMK. Ma még nem tudni, hány születésnapot fognak még itt tartani: a gazda, a Főváros új kortárs művészeti központ kialakítását határozta el a IX. kerületi Liliom utcában. Az ottani egykori trafóház egy darabig squat - foglalt ház - volt, alternatív aktivitással, aztán lezárták, de talán innen az ötlet egy zürichi Rote Fabrik-szerű hely létrehozására. Ha a Főváros elő tudja teremteni a Trafóház átépítéséhez szükséges milliókat, akkor az Andrássy úti villának, ahol mint mindig, ma is a legfrissebb zenék szólnak esténként, csak az emlékei maradhatnak: a gettóban szabadon engedett - és koncentráltsága miatt könnyebben ellenőrizhető - hőzöngés, alkotás, őrjöngés mámoros emlékei.
A 60-as, 70-es évek avantgarde-jára szervesen épülő 80-as évekbeli underground, az első new wave diszkók, magyar rádióban soha nem hallható zenék, koncertek, hajnalig nyitva tartó étterem, a legmocskosabb vasúti restihez méltó WC, tagsági nélkülieknek ajtó előtti tipródás a bejutásért. És 1985 februárjában itt mutatta be new wave koncertplakát-gyűjteményét e M.U.Z.I.K. vezetője: Szőnyei Tamás.
Ikarusz
1981 őszén megszűnt a H.U.R.K.A. színtársulat, gazdája pedig, az Ikarusz autóbuszgyár ekkor saját amatőr művészeti együttesének fogadta a Kontroll Csoportot. Mindenki jól járt: a zenekar addig elképzelhetetlenül jó körülmények között gyakorolhatott, koncertjeire özönlött a nép a városból. |
Amíg a Kontroll létezett, 1982-83 során nagy dolgok történtek itt - még ha sokszor kegyetlenül meg is várakoztatták a tömeget. A házigazdákon kívül játszott itt, többek között, az Európa Kiadó és a Neurotic, a Kutya éji dala egy-egy jelenetét a Bizottság és a Vágtázó Halottkémek itteni koncertjén forgatta Bódy Gábor, egy Ikarusz-fesztiválról tudósított a New Musical Express. Azóta néma csend, jó ha a gyár még termel egyáltalán. |
Itt játszotta búcsúkoncertjét 1969 decemberében Radics Béla Sakk-Mattja, aztán a gitáros hamarosan beindította a Tűzkereket. |
Pályája elején játszott ebben a kis zuglói klubban a tudatosan nem az undergroundban mozgó KFT, de ugyanitt búcsúzott a közönségtől 1981 márciusában az URH, amely működésének rövid ideje alatt, 1980-81-ben a kibontakozó új hullám egyik első törzshelyévé tette a Kassákot: itt debütált fizető közönség előtt a Kontroll Csoport, s egy kisebbfajta fesztivál itt terelte egy színpadra egy 1981 februári estén a Balatont, a Neuroticot, a Punkrációt és az URH-t. |
A 80-as évek kezdetén előbb az emeleti kis klubban rendezték a koncerteket - volt itt Gazember, VHK, Kretens, Invázió 84, egyebek mellett -, aztán ahogy nőtt a közönség, a zene leköltözött az aulába: Marx Károly szobra a legjobb helyről figyelhette a Bizottságot, az ETA-t, a Kontroll Csoportot, a Toten Hosen német punkbandát, és még sokakat. 1985 áprilisában, a Közgáz könyvtárának betonudvarán tartotta első utolsó utáni koncertjét az URH, vendége volt a teljes akkori élmezőny, Balaton, Európa Kiadó, Sexepil, Embersport, VHK, Kampec Dolores, Sziámi. 1991 végén, egy évvel azután, hogy a Közgazdaságtudományi Egyetem ejtette Marx nevét, itt adta búcsúestjeit a KFT. Ma csak egy hely a sok közül.
Lágymányosi Művelődési Ház
A Bercsényi közvetlen közelében lévő, barátságos kis hely, földön párnákon ülve lehetett hallgatni olyan finomabb dolgokat, mint a KFT vagy az Orkesztra Luna, amely itt tartotta búcsúkoncertjét 1991-ben. Az utóbbi években a kortárs mozgásszínházi kezdeményezések egyik otthona.
Petőfi Csarnok
Alig félévvel a Budai Ifjúsági Park 1984 novemberi bezárása után, 1985 áprilisában megnyílt a főváros új ifjúsági szórakozóhelye. Funkciójából adódóan nem válhatott szűk rétegeket vonzó irányzatos hellyé - de azért volt miért idejönni, inkább külföldiekért (Test Department, Nico, Billy Bragg, Nick Cave, David Byrne, az első két Hungaro Carrot), mert a magyaroknak, egy-egy nagyobb szabású eseménytől eltekintve (Király Tamás divatbemutatói, Sziámi, Európa Kiadó) túl nagynak bizonyult a kétezer fős terem. Szabó György szervezői munkájának köszönhetően a PeCsa a kortárs táncszínház otthonává vált.
Ráday Klub
Tilos az Á