M.U.Z.I.K. / MAGASPINCE / Neurotic
Pajor Tamás 1981-ben, érettségizős korában lépett színre a Neurotic élén. A Neurotic a legelső budapesti punkzenekarok egyike volt, úgy néztek ki, ahogy kell (borzolt haj, lánc, a londoni Damned-től kölcsönzött vámpír-arcfestés), úgy zenéltek, ahogy tudtak (hibákkal és önbizalommal), tagadták, amit kellett (az intézményesült, öregedő rocksztárokat, a rohadt rendszert), és igenelték, ami változást ígért (a szabadságot jelentő rock and roll életformát, a haldokló zenébe új életet injekciózó punkot és új hullámot, s a részének tekintették önmagukat).
Amit a színpadon műveltek, kezdetleges, de hiteles, harapós punk-zaj volt, s figyelmet követelt azért is, mert érződött: egyéniségek formálódnak a szemünk előtt. Nemcsak Pajor, de ott ügyködött mellette Czeller Péter is, akit valamivel később, már az ETA élén lehetett látni: elsőként ők tudták igazán profi módon reprodukálni az angol mintaképek hangzását, Czeller pedig elementáris lendületű showmannek mutatkozott. Az ETA megszűntével eltűnt a képből.
E kezdeti korszakot szabályosan publikált felvétel gyakorlatilag nem őrzi, habár Bódy Gábor 1981-ben három másik zenekar (Kontroll Csoport, Vágtázó Halottkémek, URH) mellett a Neuroticról is forgatott a filmgyári stúdióban rendezett sminkfesztiválon, s egy koncertjük rövid részlete hallható egy mindössze száz példányban készült válogatáson (Nosztalgiaegyveleg), ahol öt számmal az ETA is szerepel.
Ebben az időszakban látott hozzá egy róla szóló és a Neuroticot megörökítő film forgatásához Xantus János, akinek az Eszkimó asszony fázik jóvoltából a filmre mentett Trabantot is köszönhetjük. Forgatott természetesen koncerteken is, ezek egyikét, 1987 nyarán kifejezetten a film kedvéért szervezték, a hűvösvölgyi nagyréten.
"A filmes háttér gondoskodott arról, hogy minden működjön - mesélte a rendező -, érdekes módon, Tamás ettől mintha egy kicsit kétségbeesett volna. Szélsőséges helyzetek, leküzdhetetlen akadályok, ez volt a Neurotic éltető, megtermékenyítő közege. Csak hát ilyen közegben nem lehet a végtelenségig létezni, mert egyszer aztán becsap a villám. Mégis, ez adta a vonzerőt Tamásnak, ami miatt oda kellett figyelni rá. Ott ketyegett a zsebében vagy valahol benne az a szerkezet, amiről senki se tudta, mikorra van |
A "már mindenen keresztülment" Pajor Tamás nemcsak énekesként, hanem Szárnyas ügynökként is megjelent a mozivásznon, ővé volt a címszerep Sőth Sándor 1987-es filmjében.
Ugyanebben az évben egy kazettányi stúdiófelvételt készített az érett korszakába ért Neurotic: e nem publikált kazettán és Xantus filmjében pont olyan zene hallható, mint amit a Neurotic indulásakor Pajor célul tűzött maga elé: "jelent és múltat felölelő, felfokozott rock and roll, mely a lírát és az erőszakot is magába építi".
Nyelvi leleményekkel teli, összetéveszthetetlenül egyéni szövegeiben líra és erőszak szűrődött át a szerző személyén, keresztül, aki a színpadon sokszor akadozó nyelvvel, botladozó lábakkal bűvölte közönségét. Zenekara - a film forgatásának idején Ruff Tibor, Szlazsánszky Ferenc, Szerb Zsófia, Szász Zsuzsa, az ős-Neuroticból megmaradt Solymár Årpád és még mások - Stones-ra emlékeztetően kemény rhythm & bluest, országúti rock & rollt, nosztalgikus beatet, funky ritmusokat nyomott, mikor mi kellett, a lánykórus mézédes hangon pappappappázott, afrikai és karibi nap sütötte marimba- és gitártémák, soulos fúvósbetétek kerültek elő. Zeneileg nem újítottak, sőt sok sablont használtak, de ha kijött a lépés, akkor minden tökéletesen a helyén volt.
A Neurotic zenéje a Balaton és a Trabant közeli rokona volt - az Időt töltök című dalt éneklő Pajor látható is a videón, mellyel Gazsi Zoltán örökítette meg 1982-84 között a Balaton és a Trabant auráját, a Balaton műsorán szereplő Ketten a parketten szövegét Pajor írta, a Balatonos Hunyadi Károly pedig gitározott a Neuroticban is -, de van két lényeges különbség. Az egyik, Méhes Marietta és Víg Mihály visszafogottságáház képest, Pajor exhibicionizmusa, a másik pedig a Balaton/Trabant világából teljesen hiányzó rap, amit igazán, elsőként ő tett a magyar rockzene részévé. Az underground néhány más szereplője is alkalmazta a ritmusos énekbeszédet (Menyhárt Jenő az Európa Kiadóban, Hegyi Zoltán a Sexepilben, például), de az első, kimondottan rap-számokkal (Brék, A rock and roll az ...) Pajor jelentkezett. Megintcsak: zeneileg nem voltak ezek annyira megcsinálva, mint az |
Ahogy a kamerába mondta, "a drog helyére beült a szentlélek". Ezért is lett a film címe: Rock-Térítő. Mielőtt végképp kikészítette volna magát, találkozott a teremtővel - legalább is megélte az istennel való találkozást -, s ennek hatására visszatalált a testi és lelki egészség útjára. Megtisztult, megtagadta korábbi életét és műveit (nem is jelentek meg a Rock-Térítő filmzene-kazettáján kívül), s Amen nevű új zenekarával hivatásszerűen is hozzálátott a hit terjesztéséhez, a HIT-gyülekezet tagjaként. Nem |
Pajor Tamás megtérésének visszhangja - noha a Neuroticból nem ő, hanem az egyik kórista lány volt az első - máig szól. Akkoriban szinte divatot csinált, akadtak hívei, akik erre az utazására is követték. A HIT-en kívüliek különbözőképp viszonyultak hozzá. Kozma György próbálta megérteni: "Egyértelműen örülnöm kéne, hogy egy művészkollégám végre, úgy hírlik, megtalálta a maga boldogságát - Istenben" (Élet és Irodalom, 1987). Xantus János is, kritikusabb szemmel: "Mintha nem ő beszélne hozzám, hanem rajta keresztül szólna valaki. Feloldódik a személyisége ebben a közösségben, és ez önmagában is katartikus megkönnyebbülést jelenthet, mert a személyiséggel mindig sok a probléma." Müller Péter Sziámi a sértésig jutva próbálta fejbe kólintani: "szerintem te most puszta vagy belül / egy teljesen tipikus magyar ugar (...) rajtad az álarc, és te vagy ez a jelmez / amin látszik, hogy |
Pajor Tamást azonban láthatóan nem lehet letéríteni útjáról. Semmi nem utal arra, hogy újra az legyen, "aki utcaseprőkabátban megy a vasárnapi ebédre", "be van állva és ki van élve", s akit imádnak vagy gyűlölnek, "mert ő a budapesti látnok".