Az "Újkapolcs Galéria" a politikai rendszerváltás után Galántai György első próbálkozása volt arra, hogy az 1973-ban betiltott független és autonóm balatonboglári kápolnaműterme szellemét felélessze. Kapolcsi házának kiállítóterében rendezett események publicitását segítette a Kapolcsi Művészeti Napok cimü rendezvény, amely szines kultúrális felnőtt és gyermek műsoraival nagy számú közönséget vonzott a kis faluba. A kiállítótér a második évtől a Budapesten megnyilt Artpool Művészetkutató Központ nyári speciális projektjeinek helyszine lett.
1991. július 7-12.
AZ ELSŐ KAPOLCSI GALÉRIA ELSŐ PRÓBAkiállításA
A salföldi PAJTA GALÉRIA "vendégkiállítása": GALÁNTAI György ”Lábközi terek” c. szines xerox nyomatai és a ”Lábközi hangok” c. krómacél hangszobra. (A kiállítás anyaga először a berlini DAAD Galériában volt bemutatva 1989-ben.)
Az Artpool fényújság Vilém Flusser szövegével kezdi meg működését:
// A TERMÉSZET MINT EGÉSZ / OLYAN RENDSZER / AMELYBEN AZ INFORMÁCIÓK ... ÁLLANDÓAN FELBOMLANAK // AZ EMBER SZEMBESZEGÜL EZZEL A TERMÉSZETI ENTRÓPIÁVAL / AMIKOR AZ INFORMÁCIÓKAT NEMCSAK BEFOGADJA ... TÁROLJA ÉS TOVÁBBADJA / HANEM - ÉS EBBEN AZ ÖSSZES TÖBBI ÉLŐLÉNYTŐL KÜLÖNBÖZIK - SZÁNDÉKOSAN IS ELŐÁLLÍT INFORMÁCIÓKAT // EZT A SPECIÁLISAN EMBERI ÉS EGYBEN TERMÉSZETELLENES KÉPESSÉGET ”SZELLEMNEK” HÍVJÁK, ÉS ENNEK KÖVETKEZMÉNYE A KULTÚRA: NEVEZETESEN / VALÓSZINŰTLENÜL FORMÁLT, INFORMÁLT TÁRGYAK //
1992. július 16-20.
”AUDIO-VIZUÁLIS ÉS ELEKTRONIKUS GYERMEK-EGYÜTTLÉT”
a jelszó: ”Abból épitkezünk amink van, amink van bennünk van.”
A vizuális eszközök: filctollak, papir, olló, ragasztó, és egy több-színü fénymásológép. A hangeszközök: két magnetofon és egy Casio Rapman. Az első ”eredeti” produktumok másolatként újrafelhasználva, továbbalakitva, más kontextusba helyezve kollektiv munkákként alakulnak tovább. Végül a kiállitóterem falain a különböző korú, és tudású gyermekek munkáinak összképében egy kultúra kialakulásának nyomait fedezhetjük fel, amit a zenei háttér tesz hangsúlyosabbá.
(Artpool, 1992)
1993. július 15-18.
”KONKRÉT KÖLTÉSZET VIDÉKEN”
Februárban a ”Szubjektiv Artpool” cimű marseille-i kiállítás akcióterébe készült egy installáció amely a közönség által használható különböző típusú betükből álló gumibélyegző ABC-t tartalmazott. A közönség által készített munkákból folyamatosan bővült a kiállítás. A marselle-i akció kontrollja volt a kapolcsi, a bélyegzett papirlapok a falra kerültek, vagy a résztvevők ruházatára, testére és ami ebből megállapítható volt: a város inkább vízuális, a falu inkább konkrét.
(Artpool, 1993)
1994. július 16.
ERDÉLY MIKLÓS EMLÉKNAP
PASSZIVITÁSI GYAKORLAT, VIDEÓ EVENT - GALÁNTAI György gyakorlata.
(”...a passzivitás a benyomásoknak való laza átengedettség, ugyanolyan lényeges összetevője a művészi munkának, mint az aktivitás.” ERDÉLY Miklós) Galántai a ”Vonatút” cimü Erdély film videómásolatát használta fel arra, hogy a passziv filmnéző arcát rákeverve a jelenetekre, egy másik filmet hozzon létre úgy, hogy közben ne szüntesse meg ERDÉLY Miklós jelenlétét.
Kapcsolódó írások: ”Ismétléselméleti tézisek”, ”A költészet mint ön-összeszerelő rendszer”
(Artpool, 1994)
1995. július 7-8-9. 14-15-16. 21-22-23.
NEMZETKÖZI PERFORMANSZ-VIDEÓ FESZTIVÁL
36 óra performansz videón 20 ország mintegy 300 művészétől, a műfaj külföldi és hazai klasszikusaitól és legújabb képviselőitől. A most először bemutatott anyag egy másik bemutatási konstrukcióban a Budapesti Őszi Fesztivál programjaként az Artpoolban fluxus videókkal bővült. (Artpool, 1995)