találkozó Marcel Duchamp 100. születésnapja alkalmából

György Péter - Pataki Gábor - Szőke Annamária - Andrási Gábor [hang]

Tisztelt Hölgyeim és Uraim, én itt csak egyetlen részproblémára szeretnék kitérni, egy félreértésre.

Ez teljesen empirikus alapon nyugszik, ez a félreértés... már itt is elhangzott, miszerint a Duchamp-i gesztus, a readymade gesztusa, mintegy (hogy mondjam) a művészet… röviden: én nem látom ezt egy anesztétikus vonásnak.

Duchamp maga is úgy fogalmaz egy csomó helyen, hogy ezt az egész gesztust… nincs benne esztétikai motívum. Ez lehet hogy az ő programja, de nekünk nem muszáj minden programot készpénznek venni, és én pont fordítva látom a dolgot: ezzel épp hogy óriásira tátotta a művészet száját. Valahogy úgy látom, hogy pont fordítva van a dolog, hogy épp hangsúlyosabbá tette azt, hogy nem mindenki csinálhat readymade-et. Olyannyira nem, hogy önmagát is korlátozta e téren, és van erre dokumentum, hogy megjegyzi, hogy korlátoznunk kell ezt a readymade-ügyet, az étvágyamat, mert akkor elhasználódik az ötlet.

Tehát ez lenne az egyik gondolat, hogy pont fordítva: én úgy látom, hogy óriásira nyitotta a művészet száját. És ezzel még hangsúlyosabbá tette a saját, a művész-mágusnak a személyét, mert teljesen indifferens, hogyha mondjuk én kiállítok egy biciklikereket, - ugye senki nem fog tőle meghatódni.

A másik gondolat, ami ehhez kapcsolódik, hogy a magyarországi readymade is egy félreértésen alapszik.

Arról van szó – amennyire én ismerem a magyar objekt-anyagot, abban az a tapasztalatom –, hogy pont ez a gondolat, tehát a Duchamp-i gondolatnak a lényege nem szüremlik le benne: a művészet létjogosultságának óriási konceptuális kérdése, ami fölvetődik Duchamp-nál, az nem jelenik meg a magyar readymade-ben, hanem fullasztóan túlterheltté válik, egyrészt későbbi irányzatoknak a sodrásában, tehát a pop-nak és mondjuk a konceptuális tárgyaknak van a legtöbb köze, Magyarországon a Duchamp-i gondolathoz, de nem ez a jellemző, hanem az, hogy a teljesen csupasz magyarországi readymade meglehetősen szürreális és esztétizáló jellegű, ami, paradox módon, pontosan ellentétben van a Duchamp-i gondolattal.

 

következő előadó: Szőke Annamária