Galántai György: Hangos találkozás / Kettős hangzó egylet (1989)
„A Dunaújvárosi Nemzetközi Acélszobrász Alkotótelepen egy ipari vaslemez deformálódott hulladékából készített szobrot Péter Ágnes. Majd a szoborrá vált lemez két hulladékából a kollega hozzájárulásával egy újabb szobrot készítettem, amelyet, mint a kétség egységének hangszerét "Kettős hangzó egylet"-nek neveztem el.”
(Galántai György)
Péter Ágnes szobra a dunaújvárosi szoborparkban.
Az anyagra való véletlenszerű rátalálás, az újrahasznosítás és újrakontextualizálás mint módszer különösen hangsúlyosan érvényesül a Hangos találkozás című hangszobor esetén, amelyet Galántai egy másik szobor fölöslegessé vált maradékából hozott létre.
A Dunaújvárosi Nemzetközi Acélszobrász Alkotótelepen Péter Ágnes egy ipari vaslemez deformálódott hulladékából készítette el művét, Galántai pedig a folyamatból visszamaradt, használaton kívüli vaslemezt használta fel.
A kommunikáció szükségét és ellentmondásosságát jelző talpakon stabilizált szobor két, egymással összekapcsolt, szabálytalanul hullámzó egységből áll. Hullámzásuk inkább emlékeztet lágy esésű textilszalagra, mint kemény fémre, amelynek a dinamikáját a véletlen rögzítette.
A szobor tárgyi és zenei minőségében egyaránt lényeges véletlen kétszeresen is fölülírja a hagyományos műtárgy szabályait, és végső soron a befogadói interakcióban fejeződik ki.
Az így létrejött antihangszer, a „kétség egységének hangszere” (Galántai) a megszólaltatásban, a véletlen hangok keletkezésében teljesíti ki kommunikációs szándékait. (Kürti Emese)
lásd még: László Zsuzsa, Kürti Emese: „Engem az információ érdekelt mindig”. Évfordulós beszélgetés Galántai Györggyel (exindex)