A Mail Art Mekka Minden 20 éve* | [english] |
A networknek köszönhetően szerző,
kiadó és családtag lettem.
A networknek köszönhetően kiadó
és archivista lettem.
A networknek köszönhetően mail art-os
és ínyenc lettem.
A networknek köszönhetően galerista
lettem.
A networknek köszönhetően kurátor
és házigazda lettem.
A networknek köszönhetően közvetítő
és gyújtópont lettem.
A networknek köszönhetően meghívott
vándorművész lettem.
A networknek köszönhetően riporter és
kommentátor, valamint többnyelvű fordító
lettem.
A networknek köszönhetően aktív
kul-turista lettem.
A networknek köszönhetően művészbélyeg
készítő lettem.
A networknek köszönhetően magam is keresztapa
lettem.
A networknek köszönhetően riporter, operatőr,
rendező és vágó lettem.
A networknek köszönhetően body art művész
és műtárgy lettem.
A networknek köszönhetően művészpostás
és világbajnok lettem.
A networknek köszönhetően misszionárius
és politikailag elhivatott művész lettem.
A networknek köszönhetően világutazó
és kritikus lettem.
A networknek köszönhetően független
fund-raiser, forrás-teremtő lettem.
A networknek köszönhetően helyi és
globális koordinátor lettem.
A networknek köszönhetően kritikus és
történész lettem.
A networknek köszönhetően performance
művész lettem.
A networknek köszönhetően szinesztéziára
törekvő művész lettem.
Már látható: a networknek köszönhetően
lettem szatirikus.
A mail art-tal David
"Don" Jarvis angol költő fertőzött
meg, amikor költeményeinket olvastuk fel a londoni Nemzeti
Költészeti Társaságban. A világ különböző
pontjából érkezett gratuláló levelek
közül próbált meg nekem néhányat
eladni. A levelek a "Quercus Roburt", Jarvis színes fénymásolóval
felszerelt bérlakásával szemben álló
tölgyfát ünnepelték, kilencvenedik születésnapja
alkalmából. Én szegény, borzalmasan magas
összeget fizettem azokért a fotókópiákért,
hogy segítsem "kipótolni a postaköltséget".
Ez volt az a kifejezés, amely a leginkább hatással
volt az életemre. Az izgalmas címlistát pedig felhasználtam
életem első, "No War in my City" (Ne háborúzz
a városomban) elnevezésű mail art felhívásnál.
Kapásból körülbelül négyszáz
válasz érkezett. A fele az én felhívásomra
jött, a másik fele "csak úgy, a katalógusodba"
megjegyzéssel. Így született a később
klasszikussá vált első képeskönyvem, és
az első mail art show-m, 1983-ban
a mindeni Szent János-templomban. Még jóval a világháló
előtt az egész postai network összejött itt. Azokban
az időkben mindnyájunknak szükségünk volt
erre a nagy családra. Ez volt a network egyik előnye. Ahogy
kedvenc íróm, Kurt Vonnegut mondaná: Névtelen
Alkoholisták. Addig, míg az ember a későkapitalista
tömegtársadalom világháborúinak elszigetelt
és jövedelemfüggő világában robotol,
elég oka van ahhoz, hogy csatlakozzon a globális falu olyan
páratlan csoportjához, mint a mail art. A maga vágyaival
számomra a mail art sokkal exkluzívabb, mint a Rotary-klub
vagy a Lions Club. És sokkal kreatívabb is egyben. A
networknek köszönhetően szerző, kiadó és
családtag lettem.
A mail art először változtatta meg az
életemet, de nem utoljára. Valahányszor egy új
képesség elsajátítására volt
szükségem, mindig a saját bőrömön tanultam
meg. Hadd mondjam most el önöknek, hogyan lett ebből a
változásból egy folyamatos fejlődés,
amely egyre közelebb vitt engem Joseph
Beuys művész- és művészetszemléletének
szellemében az ideálomhoz: a holisztikus életfelfogáshoz.
Először üzletember voltam, majd jazz zenész, később
tanár lettem, de egyik sem inspirált olyannyira, mint a
mail art. Az első katalógusom elkészítését
egy olyan kiadó vállalta, amely a vállalkozástól
persze profitot várt. De a kiadó majdnem csődbe ment,
amikor a szigorú mail art szabályok értelmében
az összes résztvevő ingyen példányt kapott.
Ennek eredményeképpen a következő projektem katalógusát
már önállóan kellett kiviteleznem. Az első
saját kézűleg készített könyvem
címe: "Big Brother is Watching You" (A Nagy Testvér
figyel téged) volt - természetesen 1984-ben
készült. A legnehezebb a könyv összeállítása
volt, miközben ügyelnem kellett az aranyszabályok betartására:
1. Újra ingyen példányt küldeni az összes
résztvevőnek;
2. Nincs visszautasítás. [no rejects];
3. Nincs visszaküldés. [no returns];
Utóbbi az archívumom mérhetetlen gyarapodását
eredményezte. Manapság Angela rengeteg időt és
energiát fektet bele, hogy korszerű maradjon. Az archívum
a személyes történelmet jelenti, amit nem szabad kihagyni.
Nem csak azért van, mint ahogy a hír járja, hogy
gyászbeszédeket tudjak megírni. A networknek köszönhetően
kiadó és archivista lettem .
Nagyon gyakran elégedetlen vagyok a roppant mennyiségű
személytelen mail art szeméttel, a rossz másolat
másolatáról készített másolatokkal.
A saját témámhoz nem tudom felhasználni ezeket,
ráadásul hiányzik belőle az interperszonális
kommunikáció meghittsége. Saját katalógusaimban
mindig udvariasan feltüntetem a címlistán azok nevét,
akik anyagot küldtek, de a színes oldalakat a komoly együttműködés
gyümölcsének tartogatom. A mail artban szükség
van a szépségre. A mi közös avantgárd hagyományunk
nem csak a postát (mail) jelenti, de a művészetet
(art) is. Ez egy csekélyke minőségre való odafigyelést
jelent, és nem cenzúrát. A szorongásaim további
forrását azok a dokumentációk jelentik, melyeket
mint résztvevő nem kapok meg (a dokumentációkban
azok a művek szerepelnek, melyekkel mások projektjeihez járultam
hozzá). Az idők során a megbízhatóság
nagyon fontossá vált számomra. Bármennyire
is szeretek mail art felhívásokra válaszolni, gyakran
kísértést érzek arra, hogy csak azokkal a
projektekkel foglalkozzam, amelyeknél a megfelelő dokumentálásra,
azaz igazi katalógusra számíthatok. Habár
előre bejelentik a készítését, sokuknak
mégis terhére van az a vacak dokumentálás.
A networknek köszönhetően mail art-os és ínyenc
lettem.
Egy korai béke könyvemhez Henning
"HeMi" Mittendorf német bankár egy nagyméretű
pecsételt mandalát küldött, mely igencsak felcsigázta
kíváncsiságomat. Ezért megkértem, küldjön
még néhányat belőlük. A trubadúrról
elnevezett Wolkenstein Kulturális Társaság segítségével
- melynek ma már az alelnöke vagyok - ki is állítottam
az egész sorozatot. Az elkövetkező években a
címlistámon szereplők közül sokan személyesen
ellátogattak hozzám. A network művészetét
galériánkban egy széles közönségnek
tudtuk bemutatni. A networknek köszönhetően galerista
lettem.
A következő húsz évben, nagyjából
két évenként, új mail art felhívásokat
kezdeményeztem. Mintegy hatvan (mail) art show-t szerveztem. Ezeket
eleinte a Café Prütt-ben, majd pedig a BÜZ Kulturális
Centrumban mutattam be, ahol ugyanabban az évben a saját
műveivel szerepelt Perneczky
Géza Magyarországról, Richard Maede az Egyesült
Államokból, Ruggero
Maggi Olaszországból és Robert Rehfeldt Kelet-Németországból.
Később pedig Dadi Gudbjoerson Izlandból, Hans
Braumüller Chiléből, Dawn
Redwood Angliából, Reiu
Túúr Észtországból, az Au Artist
Group Japánból, Manuel Montailla Panamából,
Migdelia Acosta Costa Ricából, Roland Szefferski Lengyelországból,
hat fe-mail művész a közös send-and-add-to-projecttel,
az "Ovidius"-szal (Carola van der Heyden, Marlies Mulders, Bogdana
Blasewicz, Magda
Lagerwerf, Pips Dada, Edit van Hoef). Ez a galériás
tevékenység egy összekötő kapocs volt a
mail art és a többi kortárs művészeti
irányzat között. Most csak azokat említem, akik
megjelentek nálunk: Illka Juhani Takalo-Eskola body painting-gel
Finnországból, John Held mint Rrose Mmutt, az Egyesült
Államokból, a dadaista Marcel
Duchamp emlékére, Andrzej
Dudek-Dürer Lengyelországból mint a híres
német festő, Albrecht Dürer reinkarnációja,
Luc Fierens
Belgiumból béke költeményével, Renata
és Giovanni Strada "Qui l'ha visto" performance-ával,
Heino Otte a Pneumatikus Schwitters Színházával és
Dr Klaus
Groh a German Literaturiumtól a "Lost Letters" (Elveszett
levelek/betűk) performance-ával szerepelt. A mail art-ot
egy olyan hálórendszerként képzelem, ahol
a rendszer különböző pontjai között létrejövő
kommunikáció során kulturális érték
születik. Az ember ugyan ülhet egyedül a szépen
gyarapodó rekeszei között, de ezt az örömét
sokszorosan felülmúlja az a vibráló érzés,
mikor végre kitárhatja otthonát olyan különös
személyiségek előtt, akik évekig vicces álnevek
mögé rejtőzve kapcsolatban álltak vele. A
networknek köszönhetően kurátor és házigazda
lettem.
A network Ray
Johnson után 1986-ban ünnepelte a következő
nagy összejöveteleit, s ezt a svájci Fricker
és Ruch
kitartásának köszönhette. A rengeteg DNC (Decentralized
Networking Congress/ Decentralizált
Hálózati Kongresszus) rendezvény keretében
én egy másik helybélivel, "Joki" Josef
Klaffkival együttműködve a 10-day-decentralized-marathon-t
(tíz napos decentralizált maraton) szerveztem a Mail-Art-Mekka
Minden-ben. Ezekben a napokban a mail art új dimenziói
nyíltak meg előttünk. Olyan emberekkel találkoztunk
személyesen, akiknek kusza csodái évekig árasztották
el postaládáinkat. Még a veteránnak számító
amerikai Barboték, vagy a fríz PLG Pit Grosse és
a Documenta-aktivista Jürgen
Olbrich is új nevekkel, arcokkal és ötletekkel
találkozott itt. Olyanokkal például, mint az a svájci
Marcel
Stüssi, aki a rendezvények hangulatán felbuzdulva
kezdte el szervezni saját akcióit és archívumát,
egészen korán bekövetkezett haláláig.
Nem is szólva a berlini Rolff Wanckéról, aki később
kapcsolatban maradt velem, és Kínából küldte
el nekem egyik első darabját. A networknek köszönhetően
közvetítő és gyújtópont lettem.
Persze vica versa is működött a kapcsolatrendszer.
Számos mail art-os kiállította akril festményeimet,
gouache-aimat, rajzaimat és természetesen mail art darabjaimat
is. A dán Lotte Rosenkilde a "Den Gamle Biograf" régi
moziépületében, Sonja van der Burgh a hollandiai kirakat
galériájában, Kum
Nam Baik egy előkelő koreai galériában,
Walter Goes egy NDK-beli régi kastélyban, State
of Being az amerikai Oberlin Collage-ben, Anu és Helena a sarkkörhöz
közeli finn art caféjukban és Bill
Gaglione a San Francisco-i Stamp Art Gallery-ben. Néhány
networker-ről készült portré rajzom megjelent
Fagagaga "Face"
füzeteiben. Több rádió, televízió
és újság készített interjút
velünk. Vladimir Sutjagin meghívására érkeztem
Fehéroroszország fővárosába, Minszkbe,
hogy díszvendégként hivatalosan megnyissam az ország
első mail art kiállítását, az "Apokalipszist".
Gik
Juri pedig a "20 Years of Mail Art Mekka Minden" (A Mail
Art Mekka Minden 20 éve) egyik nyitó eseményeként
elszavaltatja majd velem ezt a szöveget Oroszországban, természetesen
újra orosz nyelven. A networknek köszönhetően
meghívott vándorművész lettem.
Akár "árnyékot vetsz" a
Földre, mint azt H.R.
Fricker tette egy művében, akár "pecsétet
nyomsz" rá, mint Robert Rehfeldt, a network-ben a leleményességnek
és a képzelőtehetségnek is megvannak a határai.
És akkor oda kell menned, hogy megértsd, miről is
van szó, ami nem működhet idegen nyelvek ismerete nélkül.
Korai nyugdíjazásom után 1987-ben immár ötödik
nyelvként megtanultam a spanyolt, és meglátogattam
Edgardo Antonio Vigót
Argentínában. Csak ott értettem meg az első
könyvemben szereplő "Palomo vive" című
képeslapját Egy apa szomorúságát fejezte
ki, aki bár maga is bíró volt, fia mégis eltűnt
a katonai junta idején. Az apa még évek múltán
is ragaszkodott ahhoz a képzethez, hogy fia valahol életben
van. Akkor értettem meg a lap mondanivalóját, amikor
megmutatta azokat a festményeket, melyeket fia és barátai
készítettek volna, ha életben lennének. A
valóságban mindet saját kezűleg festette. Látnom
kellett Vigót ahhoz, hogy megértsem művét.
Mint ahogy Clemente
Padin is megmutatta nekem, hogyan kínozta meg az uruguayi hadsereg.
Ugyanaz juttatta börtönbe, mint ami ki is szabadította
onnan: a mail art. "Elmenni oda" azt is jelenti "bekepcsolódni
a projektjeikbe". Hamarosan aktívan részt vettem a
holland Ko de Jonge
és az NDK-beli B.E.R.M. mail art csoport projektjében. Elkezdtem
tudósítani olyan mail art folyóiratoknak, mint például
a Smile. Hamarosan azon kaptam magam, hogy tanulmányokat és
előszókat fordítok, akár egy végzett
angol szakos. A networknek köszönhetően riporter és
kommentátor, valamint többnyelvű fordító
lettem.
A személyes találkozók valójában
ideiglenes közös vállalkozásokat jelentettek.
Így annak idején sokkal jobban élveztem a látogatást
Guy
Bleus archetipikus, hatalmas és jól szervezett belgiumi
archívumában, a falusi templommal szemben, egy sex shop
fölött, mint a formális kézfogásokat és
archívumlátogatásokat. A mail art vidékein
nagy távolságokat áthidaló utazásaim
során spontán módon sok kollektív kollázs
született a lengyel Pawel
Petasz és a kanadadai Ed
Varney, a görög Sofia
Martinou és a svéd Peter Meyer, a litván Jonas
Nekrasius és az ausztrál Larterék [ Pat
& Richard
] , az argentin Graciela
Gutierrez Marx és a spanyol Pablo del Barco, a magyar Galántai
Júlia és György és a japán Tamotsu
Watanabe között. Most pedig a könyvet szerető emberekkel
megismertetek egy szellemes közös vállalkozást.
Vigyázat, ez nem áprilisi tréfa: minden áprílis
elsején helyi idő szerint délután kettő
és négy óra között bárkinek lehetősége
van megosztani a saját kezűleg sütött könyvét
barátaival. Mutassa be az interneten, aztán egye meg az
egészet, úgy ahogy van! Találja meg az önhöz
legközelebb lévő eseményt az "ediblebooks"
alatt. A hamburgi book-and-mail art kedvelők Bartkowiak kerti party-ján
például megtiszteltetésnek vettem, hogy nemcsak saját
sütésű könyvemet láthattam újra a
kitűnő Forum Book Art kiadványban, hanem a közösen,
sokkal hagyományosabb módon, nagy műgonddal elkészített
darabot is. A networknek köszönhetően aktív
kul-turista lettem.
A legtöbb levélborítékot és
könyvet, - melyeket 1988
óta minden évben saját kezűleg készítünk
Angelával -, szintén saját készítésű
művészbélyegekkel (artistamp) díszítjük.
A bélyegek egyéni, sajátos változatai a hivatalos
posta által kibocsátottaknak. Minden ide tartozhat, amiről
és akiről a posta megfeledkezik. Nekünk a szerbiai háború
idején eszünkbe jutott Dobrica
Kamperelic, akiről "Dobrica, are you still alive?"
(Dobrica, élsz még?) bélyeggel emlékeztünk
meg. Szerencsére túlélte a háborút.
Bármiféle zavar jele nélkül tűnök
fel mint "Nude Postman" (Meztelen postás) Peter Riden
kanadai nudista táborában, valamint a "The Affiliate"
című magazinjában apróhirdetések és
mail art felhívások között. Az első bélyegeinket
befőttes üvegekhez gyártott címkékre készítettük,
mivel ezek tűntek a legoptimálisabb felületnek. Már
eleve üresek, perforáltak és tapadósak voltak.
A Netmail bélyegek
mindig a helyi networkerekkel együttműködve tulajdonképpen
igazi múzeumokban és könyvtárakban születtek.
A "porto edition" saját kezűleg, közösen
pecsételt bélyegívek sorát tartalmazta, melyeket
olyan jól csengő helyeken készítettünk
(és küldtünk szét), mint a firenzei Uffizi, a
moszkvai ZDCh Művészek Központi Háza, a tunéziai
Történeti Múzeum és a párizsi Louvre.
Eleinte ezek a "mail art a múzeumból" bélyegek
az említett múzeumok kávézóiban, egyfajta
rejtett gúnnyal születtek. Időközben bekerültünk Jas
Felter átfogó "International Directory of Artistamp
Creators" című könyvébe, ahol olyan
művészek társaságában szereplünk,
mint Ed
Varney és John
Held Jr, akiktől mi is sokat tanultunk. Manapság bélyegeinket
a Netmail archívum alagsorában perforáljuk egy száz
éves perforálógéppel. A networknek köszönhetően
művészbélyeg készítő lettem.
1987-ben
az "Open Air Gallery" (Szabadtéri Galéria) rendezvény
keretén belül meghívtam a networkereket Mindenbe, hogy
készítsenek száz óriásplakátot
a városban. Képzeljék csak el a csúcsforgalmat
ahogy a Marlboro hirdetések helyett szellemes mail art munkák
mellet halad el! A művészek így a városkép
meghatározó elemeit alkották meg, és ez felelősségteljes
hozzáállást követelt. A résztvevők
közül meg kell említenem Emilio
Morandit Olaszországból, Rinus Groenendaalt Hollandiából,
BuzZ Blurr-t
Arkansasból, és fe-mail művész Lotte Rosenkildét
Dániából, aki itt vált a mail art rabjává,
valamint Petra Weimert, aki Mail Art Mekka Mindenben talált rá
a művészbélyeg műfajára. A networknek
köszönhetően magam is keresztapa lettem.
Új médium után kutatva fedeztem
fel a filmezést. Egy félprofi felszereléssel a kezemben,
Angelával együtt, szórakozásként űzöm
ezt a tevékenységet. Egy húsz perces interjú
során a művész mimikáján, gesztusain,
beszédmódján keresztül sokkal inkább
fel tudom mérni az alkótó különleges jellegzetességeit,
kreatív személyiségét. A "Peter's Endless
World Art Video" már PAL VHS rendszerben a 26. számnál
tart. Olyan egyéniségek bemutatásával lett
népszerű az amerikai televízióban mint az olasz
Guillelmo Achille Cavellini,
a francia Daniel Daligand
és a lengyel Pawel
Petasz. A networknek köszönhetően riporter, operatőr,
rendező és vágó lettem.
Utazásaim során egyre nagyobb fizikai kihívásokkal
néztem szembe. Nem volt elég, hogy nagy hőmérsékleti
különbségeket kellett elviselnema szibériai -45
és az ausztráliai +45 Celsius fokos hőmérséklet
között, de gyakran még a bőrömet is vásárra
vittem. Ilkka Juhani Takalo Eskola a finn Nemzeti Galériából
majdnem vízbe fullasztott minket a szomjas finn moszkítók
övezte Swamp (Mocsár) Academy-jén. A fej leborotválása
Japánban szent aktus. Miután Mayumi
Handa hajművész kopaszra borotvált, a jelenlévő
mail art-osok béke üzeneteket írtak a fejemre. Ezeket
továbbítanom kellett az International date Line-on (nemzetközi
dátum-vonalon), a 180. hosszúsági fokon keresztül
kanadadai mail art-os barátainknak. Mikor megérkeztem, beültem
Terry Reiddel egy kocsonyával töltött furdőkádba,
és átadtam neki az üzeneteket. Ryosuke
Cohen egy hatalmas, egyedi, színes "Braincell" (Agysejt)
kollázst készített rólam. Egy nagy méretű
papírtekercsre fektetett, és fekete tintával húzta
ki a kontúromat, miközben postás sapkát viseltem.
A párizsi Galerie L'Usine-ben egy meztelen testekből álló
szoborcsoport része voltam, Finnországban pedig átúsztam
egy tavat, hogy Reima Määkinennek kézbesíthessek
egy művet. Dobrica
Kamperelic "Umetnost" című könyvében,
Anna Banana "Netmail
Story" (Netmail története) címmel pedig a ragyogó
"Rubberstampmadness" című folyóiratában
ismertette ezeket a történeteket. A cikkek az olvasók
körében stimuláló hatással voltak új
kapcsolatok kialakulására. A networknek köszönhetően
body art művész és műtárgy lettem.
Életünk a network-ben a csúcsok felé
vezetett minket, hogy rekordokat döntsünk meg. A legmagasabb
ponton végrehajtott mail art akciónk a Himalájában
ment végbe, méghozzá elefántok hátán.
A legmélyebb pedig Egyiptomnál a Vörös-tengerben,
mikor búvárruhánkhoz száz laminált
dokumentumkártyát erősítve merültünk
a vízbe. Legészakabban akkor voltunk, amikor Norvégiából,
az északi sarkkörről küldtünk munkát.
Legdélebbről pedig az Ushuaya Múzeumból, Tűzföldről
jelentkeztünk. 1992-ben
a DNC (Decentralized Networking Congress/ Decentralizált
Hálózati Kongresszus) második évében
a küldeményeket történelmi uniformisba öltözve
kézbesítettük. Az utazás és az összejövetel,
találkozás kombinációja minket a Los Angeles-i
mail art-os Creative Thing-re emlékeztetett, aki a munkák
kézbesítését helybéli barátainak
egy egynapos maratoni futás keretében teljesítette.
Ami neki egy napig tartott 42 kilométeren át, azt mi egész
évben csináltuk, keresztül kasul az egész világon.
Megérkezés és aztán irány tovább.
Egyik összejövetelről a másikra. Nincs megállás.
Január elsején a svájci Alpokban - még szánkón!
- H.R.Frickertől
egy bámulatos, művészbélyegekkel díszített
borítékot kaptunk, melyet csak fél évvel később
kézbesítettünk Shozo
Shimamotónak a Mail Art Museum-ba, ahová már
gyorsvasúttal érkeztünk. Shozo pedig megkért
minket, hogy az AU című folyóiratát személyesen
adjuk át a San Franciscó-i eat art-os Mike
Dyar-nek. Az ő súlyos, fényképalbumba ágyazott
szerelmi történetét a portugáliai José
Oliveirának vittük, de szállítottunk kenguru
csontokat, és Miki egeres esernyőt is. Utóbbit a neves
mikiegerész Daniel Daligand
kapta kézhez Párizsban. 365 nap leforgása alatt minden
kontinenst érintve több mint kétszáz kilogramm
postát továbbítottunk. Mind a négyezer műre
került egy "Netmail project" művészbélyeg
és egy nyilvántartási szám. A művek
így kerülnek be könyveinkbe, és joggal tekinthetők
egyedi műalkotásoknak. Kézbesítőként
körülbelül húszezer ameriakai dollár bevételtől
fosztottuk meg a postát. Más szemponból viszont ugyanennyit
hagytunk benn barátaink zsebében. És ami sokkal fontosabb:
minden egyes számozott mű a mi jelzésünkkel és
bélyegünkkel a gyűjtők körében értékessé
vált. A hátunk mögött hagyott százezer
kilométer egy New York-i mail art összejövetelen a Hilton
Hotel-ben Clive
Phillpot-ot (New York, MOMA) arra indította, hogy személyes
védjegyünkké nyilvánítsa a Föld
körüli utazást. A Guinness Rekordok Könyvében
világbajnoki címmel jutalmaztak, mert soha senki nem gondolkodott
és cselekedett még ennyire anakronisztikusan az elektronikus
kommunikáció korában. És a bizottság
nagy körültekintéssel ellenőrizte adatainkat! Az
információk többségét legtartalmasabb
könyvünkből, egy útirajzból kapták,
melynek címe: "Free Personal Netmail Delivery Service"
(Netmail Ingyenes Személyesen Kézbesítő Szolgálat).
Az előszót a német Postai Miniszter írta, és
vállalkozásunkra megkaptuk a pápa Apostoli Áldását
Rómában. Mindez megtalálható a könyvben
(időközben a www.netmailart.de
címen az interneten is), több száz networker történetével
együtt: kamionsofőrök és milliomosok, művészeti
oktatók és vasutasok, akikkel szintén kapcsolatba
kerültünk. Szerepel benne Anna
Boschi is, aki műveiben hódolatát fejezte ki Ray
Johnson, a mail art egyik szülőatyja előtt. Résztvevőink
között voltak olyan elismert művészeti intézmények,
mint a New York-i MOMA és a londoni Tate Gallery. Egyik szemüket
tehát a mail art-on tartják. Sosem lehet tudni, talán
a mail art egyszer keresett művészet lesz- remélhetően
még megélem. Ez az ausztrál sátrakban, orosz
repülőtereken, amerikai nappalikban született, gazdagon
illusztrált könyv mára már hivatkozási
alap lett. Azóta minden évben kiadok egy ilyen sajátkezűleg
készített művet a Mail Art Mekka Minden eseményeinek
dokumentálására egy élénk színű
olvasókönyv és forráskiadvány formájában,
telis teli eredeti művészbélyegekkel és pecsétművekkel,
igazi dada stílusban. A networknek köszönhetően
művészpostás és világbajnok lettem.
Útjaink során rendezett kiállítások
alkalmával sok újdonsült mail art-os kapcsolódott
be a networkbe (pl. a horvátországi Splitben, az ohioi Oberlinben).
Mások diavetítéseink alkalmával (pl. Lebanonban
/New Hampshire) és az ausztráliai Brisbane-ben) kerültek
be a körforgásba. Többen pedig előadásaink
során (pl. Schwitters szülővárosában,
Hannoverben, vagy az olaszországi Nápolyban). A szerbiai
Odzaciban, Nenad
Bogdanovic udvarában rendezett találkozón is
megjelentünk, annak ellenére, hogy a további hetven
meghívott lemondta a részvételt a háborús
övezetben. Értem viszont Andrej
Tismát is, akinek a mail art volt a mentsvára a háború
idején. Számomra a szerb mail art-os éppúgy
egyenrangú tagja a network-nek, mint a horvát Swetlana
Mimica. A háború borzalmai közepette az élet
minden területe megfertőződik. A művészet
és a mail art is. Barátaink mégis hatalmas erőket
mozgósítottak, hogy a helyzet kínálta szűkös
lehetőségekhez képest pacifisták maradjanak.
Mi akkor is kézbesítettük leveleiket, amikor a hivatalos
posta nem működött. A művészeti játék
így egy idő után politikai színezetet kapott.
Ebben az összefüggésben említem részvételünket
a torontói Legfelsőbb Bíróságon a mail
art-os Michael Duquette és a postai alkalmazottak oldalán,
akik több postahivatal megszüntetése ellen tüntettek.
Jelentősebb szociálpolitikai vonatkozású projektem
a nyolcvanas években a "Free Nelson Mandela" (Szabadítsuk
ki Nelson Mandelát) című volt. Ide kívánkozik
az újra meg újra feltűnő "No Nukes in My
Backyard" (Nem kell nukleáris fegyver a kiskertembe) című
projekt is. A networknek köszönhetően misszionárius
és politikailag elhivatott művész lettem.
1994-ig
világkörüli úton voltunk. Honduras-tól
Indiáig
mail art-osokkal találkoztunk és filmeket készítettünk
róluk. Eközben "hátizsákunk" tartalmából
évkönyveket készítettünk, tele dadaista
jellegű "talált tárggyal" és művészbélyeggel,
melyek a legkülönösebb helyeken születtek. Volt olyan,
melyet éjjel készítettünk egy oxfordi színes
másolón, volt olyan, melyet egy tasmániai bozótosban,
száz éves, elektromos áram híján kézi
működtetésű nyomópréssel. Nairobiban
utcagyerekekkel együtt művészbélyegző műhelyt
hoztunk létre a Német Kulturális (Goethe) Intézetben,
Tanzániában ugyaezt tettük hátrányos
helyzetű munkásokkal a Fiatal Művészek Szövetségén
keresztül. Byron Black adta ki első elméleti művünket
Djakartában "Networking Discussions" (Vita a Hálózatról)
címmel. A következő fejezetekből állt:
"Criteria for a Mail Art Archive" (A mail art archívum
kritériumai),
"The Role of Women in Mail Art" (A nők szerepe a mail
art-ban),
"The Re-use of Images in the Network" (A képek újrafelhasználása
a Hálózatban),
"Computers in Networking" (A számítógépek
a Hálózatban),
"The Social Impact of Networking" (A Hálózat szociális
hatása),
"The Use of Pseudonyms in the Network" (Az álnevek használata
a Hálózatban),
"The Role of Networking Magazines" (A mail art folyóiratok
szerepe),
"Should the Network be More Political?" (Politikusabb legyen-e
a mail art hálózat),
"Why does the Network Not Include Developing Countries?" (Miért
nincsenek résztvevői a mail art-nak a fejlődő
országokból?),
"The Ego and the Network" (Ego és Hálózat),
"The Psycho-sociology of the Network" (A Hálózat
pszicho-szociológiája),
"Can We Influence Society Against Fascism?" (Befolyásolhatjuk-e
a társadalmat a fasizmus ellen),
"Contact With Established Art Institutions" (Kapcsolat az intézményesült
művészeti élettel),
és "Copyart and the Network" (A copy art és a
Hálózat). A networknek köszönhetően világutazó
és kritikus lettem.
Ugye emlékeznek még arra a fontos szókapcsolatra,
melyet a személyes életrajzi beszámolóm elején
említettem: "kipótolni a postaköltséget".
Ez még akkor is nehezen megy, ha az ember éjszakákon
át dolgozik. Senki sem számíthat arra, hogy meggazdagodhat
a mail art-ból. Sokkal inkább egy értékes
befektetésnek kell tekinteni, amiért érdemes élni.
Városomban, Mindenben már mozgósítani tudom
partnereimet, s megteremtem az anyagi forrásokat, hogy a mail art-ot
helyi szinten bemutassam. Megtanultam együttműködni a
kulturális hivatalokkal és az üzleti világ szereplőivel
annak érdekében, hogy a mail art a szélesebb nyilvánosság
számára is a kortárs képzőművészet
részévé válljon. Sokat tanultam Guy
Bleus-től, aki a belga Postamúzeumban mutatta be a mail
art-ot. Erről a kiállításról az intézmény
katalógust adott ki. Nagy tiszteletben tartom Anna
Banana pályázati tevékenységét,
aki ebben a műfajban akár világbajnoki címre
is igényt tarhat. Figyelmükbe ajánlom, hogy Anna elnyerte
a Canadian Arts Council támogatását a "Proof
Positive that Germany is Going Bananas" (Nyilvánvaló
bizonyíték: Németország banánra működik)
című kutatási projektjére, mert tényleg
a mi fejadagunk a legnagyobb a világon. Anna "Banana Seminar"
(Banán szeminárium) című ötletét
is támogatták, melyet a mindeni BÜZ-ben szervezett
meg. Ennek keretében tartotta banánológiai képzését
a városi elöljárók számára. A
nyugat-német televízió rendszeresen tudósított
a Mail Art Mekka Minden eseményeiről, és a helyi turista
irodák is felismerték a mail art jelentőségét.
Nem szabad megrettenni a médiától és a művészeti
intézményektől! Máig tiszteletben tartom azt
a Lon Spiegelman
által megfogalmazott mondást, miszerint "Mail art and
money don't mix" (A mail art-ot és a pénz ne keverd
össze), melyet Clemente
Padin a későbbiekben alapszabályként követelt
meg; bár tisztában vagyok vele, hogy a mail art és
a pénz alkalomadtán érintkezhet. A networknek
köszönhetően független fund-raiser, forrás-teremtő
lettem.
Az "Art in the City" (Művészet
a városban) elnevezésű projektem alkalmat adott arra,
hogy a sétáló övezetben mail art művekkel
hat telefonfülkét állítsunk fel, valamint egy
bevásárló központ kirakati üvege mögött
fax művészek mail art projektjeit mutassuk be. Az eseményt
a Minden Marketing szponzorálta - hozzá kell tennem, hogy
cenzúra nélkül -, mégpedig azért, hogy
visszacsábítsa a vásárlókat a város
központjába. Számukra a mail art már a város
identitását meghatározó jelenség lett.
A kezdeti kölcsönös viszolygás ellenére az
együttműködés mindkét fél számára
előnyösnek bizonyult, ezért 1998-ban,
mikor Minden városa ezerkétszáz éves lett,
megvalósíthattunk egy új projektet. A mindeni katedrálissal
szemben felállítottunk egy hatalmas vásznat, és
erre vetítettük szilveszter éjjelén a postán
beérkezett köszöntőlevelekről készült
filmet.
A következő
évben művészbélyegeket mutattunk be egy igazi
mail art postahivatalban. A helyi bevásárlóközpontba
több valódi postást és hűséges
helybéli mail art-ost csábított az esemény
(pl. Michael
Fox, Ruediger Axel Westphal, Ralf Schröer). A milleniumi projektünk
keretében sikerült a Kultúrális Minisztériumtól
elegendő pénzt kapnunk arra, hogy több mint húsz
mail art-ost személyesen vendégül láthassunk
egy egész héten keresztül a "Time of Change"
(A változás ideje) című mail art kiállítás
megnyitójának ideje alatt. A meghívott művészek
az UNESCO "Global Mural" (Globális fal) programja keretében
egy kollektív kollázs munkát készítettek.
Egy közterületen található falfelületre bélyegívet
festettek, a világ több pontján egyszerre futó
"Agenda 21" program hetven falfestményének egyik
eseményeként. A vállalkozás olyan jól
sikerült, hogy a résztvevők a következő évben
is szerettek volna eljönni. Ebben nagy szerepe lehetett annak, hogy
középkori viseletében újra látni kívánták
a mindeni éjjeliőrnőt, aki őrsége alatt
középkori költeményeket szavalt. A hölgy
egyébként azóta elkészítette első
bélyegívét, és maga is a mail art körforgásába
került! A networknek köszönhetően helyi és
globális koordinátor lettem.
Láttam a mail art-ot változásai
közepette. Néhány szakaszához én is boldogan
csatlakoztam. A nyolcvanas évek neoista periódusában
egyike voltam a számos Monty
Cantsin-nek. Írtam cikkeket az annak idején viharos
gyorsasággal elterjedő Smile magazinba. A széleskörű,
hatékony és olcsó tajékozódásban
a projekt felhívások között, valamint azok dokumentálásában
sokat segítettek a mail art magazinok és médiumok.
Jónéhány mail art-os munkáját csodálom
a folyóiratok kiadásának terén elért
eredményei miatt. Csak néhányat említek meg:
Anna
Boschi (Wild Rabbit News), Dobrica
Kamperelic (Open World), Gianni Simone (Kairan), Dale Speir (Opuntia).
A magazinok nemcsak inspiráltak, hanem segítettek rátalálni
az argentin Vortice
vagy a Sztuka
Fabryka online fórumaira. Ez az a helyzet, amikor az internet
kapóra jön, bár én még mindig jobban
szertem a hagyományos, csigalassúságú postát.
Nekem a posta esztétikai jelenség és kihívás
maradt mostanáig. Egy-egy e-mail elküldése után
gyakran hiányérzetem támad. Eszembe jut az időtlen
várakozások nosztalgiája, míg hosszú
idő elteltével végre megérkezik egy várva
várt, színes bélyegektől villódzó
boríték. Vajon hány kézen mehetett keresztül,
míg eljutott hozzám?! És a mail art folyóiratokban
találtam rá arra a lehetőségre is, hogy történetünket
ne csak szóban mesélhessem el, hanem írásban
is. Ezen folyóiratok közé tartozik Judith
Hoffberg Umbrellája vagy a divatos Rubberstampmadness. A mail
art és saját tevékenységünk dokumentálását
ugyanolyan jelentőségűnek tartom, mint magát
a kreativitást. El szeretném ugyanis kerülni, hogy
a történészek saját, könnyen megtámadható
teóriáik felállításával meghamisítsák
felfogásunkat a holisztikus életről. A networknek
köszönhetően kritikus és történész
lettem.
Az 1986-os és az 1992-es DNC rendezvények
komolyabb hangneme után 1998-ban még Vittore
Baroni "Incongruous Meetings" (Összen nem illő
találkozások) projektje következett a sorban. Mindezek
után úgy tűnt, végre elérkezett a tréfa
ideje. Nem lettünk ugyan fiatalabbak, sőt! Többször
kellett az archívumomban kutatnom, hogy megírjam elhunyt
barátaim nekrológját. Ekkor távozott az élők
sorából a német Heino Otte és Jo Klaffki,
a japán Minoru Nishiki és a holland Kees Francke. Mindezek
ellenére legtöbbször az élet, a művészet
és az együttlét örömével találkoztam.
Nem kellett egyéb, mint egy kis étel, egy meleg ágy,
egy vonatjegy és persze színpad, és máris
kész lett egy életkedvtől és ötletektől
tobzódó, emlékezetes fesztivál. Számomra
ez mindig egy, a gyakorlatban megvalósuló békemű,
melyre apáink világháborúktól terhes
generációja még csak nem is igen gondolhatott. Egyfajta
gyógyulás, mert egy németet egyenruhában látni,
történelmi szempontból... Ez nem csak lehetőség
a történelmi megtisztulásra, hanem kötelesség
is. Úgy tűnik, hogy az új évezred a performance
igézetében zajlik majd. Részt vettem Peintre
Nato "Nude Happening"-jén (Meztelen happening) Párizsban.
St. Niklaas-ban (Belgium) egy mail art fesztiválon Geert
de Decker zenéjére együtt léphettem fel
keresztapámmal, Donnal (immár Dawn
Redwood névvel szerepel brit útlevelében). Az
a megtiszteltetés ért, hogy közös ősünk,
Kurt Schwitters
emlékére készült dada műveket adtunk elő,
miközben egy buja nő, Petra szerepében (és ruháiban)
tetszelegtem. Korea béke szigetén, Jeju-n a World Trade
Center áldozatainak emlékére én, a "Nude
Cellist" (Meztelen csellista), rekviemet játszottam egy mail
art rendezvényen, melynek társrendezője John
Held volt. A performance-omat Jas
Felter megörökítette egy művészbélyegen
(Mraur
Post Edition). Morandi
meghívására a Velencei Fesztiválon egy hatalmas
fal előtt léptem fel, melyekre százával "Nude
Cellist" képeslapok voltak applikálva. És ez
mind-mind 2002-ben történt.
A networknek köszönhetően performance művész
lettem.
A
kék Netmail képeslapokon postás uniformisban jelenek
meg. A széria immár a harmadik az évente megjelenő
művészbélyeg portrék sorában. A művészpostás
uniformis védjegyként kísér performance-aim
során. Az idén lett húsz éve, hogy bekerültem
a mail art körforgásába. Még így, a huszadik
évbe lépve sem aggódom, hogy ne történne
velem mindig valami új! A kasseli Documenta legutóbbi tárlatán
a Museum Fridericiamun előtt képeslapok százait osztottam
szét az érdeklődő nemzetközi közönségnek
a "The Postaman Comes at Low Tide" (A
postás apálykor érkezik) projekt keretében.
Ezek után mezítláb - és természetesen
apálykor - elindultam az Északi-tenger egyik szigete, a
német Hallig Süderoog felé. Két óra járásnyira
feküdt az a sziget, ahová helyi művészek kíséretében
egy vízi út mentén, iszapos lapályon keresztül
érkeztem meg. A főként sirályokkal és
bárányokkal, valamint egy lóval benépesített
szigeten mindössze két ember élt: a partiőr és
a felesége. Nekik adtam át a Documenta műkedvelő
közönségének színes, apró műalkotásokba
ágyazott üdvözletét. Bár azelőtt
még sosem hallottak a mail art-ról, az alkotásokat
a látogatók számára is jól látható
helyre, a süteményes polcra helyezték el. A személyek
közötti kommunikáció ilyen nyilvános formáival
próbáltam bizonyítani a network rugalmasságát
és nyitottságát. Ha valaki látni akarja a
süderoogi mail art gyűjteményt, csak meg kell kérnie
egy helyi postást, hogy vezesse a szigetre. Azonban biztos ami
biztos, jobb ha még dagály előtt visszafordul az ember.
Ebben a projektben a kortárs művészet két ágának,
a mail art-nak és a performance-nak sajátos kombinációja
lett a helyi és a globális nézőpontok közötti
összekötő kapocs. Képeslap + mail art projekt +
performance + könyv= A networknek köszönhetően
szinesztéziára törekvő művész lettem.
Geert
de Decker megkérdezte egyszer, miért szeretem én
a mail art-ot. Végül, hogy összefoglaljam mondanivalómat,
elmondom, mit válaszoltam kérdésére: azért
szeretem a mail art-ot, mert még az adó és a postaköltség
befizetése után is tápláló marad a
feleségem, a gyermekeim és az unokáim számára;
mert könnyed szórakozás az élet nehézségei
közepette; mert álmatlan éjszakáimon lelki épülésemet
szolgálja; mert a világ legkülönbözőbb
pontjairól származó, kézzel készített
műalkotásokkal tölti meg az archívumomat; mert
ezek pontosan a felhívásaim témáiba vágnak,
és jóval a határidő lejárta előtt
megérkeznek; mert a mail art népes családjának
nyelveket beszélő kozmopolitái mindig szívesen
látnak engem; mert ők mind kitartó és türelmes
vegetáriusok, nemdohányzó békeművészek;
mert a mail art az én színes és életnagyságú
műveimet tartalmazó katalógusokkal árasztja
el a postaládámat; mert helyet biztosít nekem a művészettörténetben,
és kitárja előttem a legnagyobb múzeum kapuját;
mert összeismertet a helyi posta alkalmazottjaival; mert az új
résztvevők, az újságírók és
édesanyám is könnyen megérti; mert az összes
szabadidős tevékenységgel szemben előnyben részesítem
a bélyegek nyalogatását; mert szeretem a rossz minőségű
fénymásolatokat és a rossz angolságot, és
mert tényleg sokra becsülöm nevem és címem
ötletes, hetente legalább kétszeri átköltését.
Már látható: a networknek köszönhetően
lettem szatirikus.
Azonban bármily
tartalmas és vonzó ez az életforma, egy jótanácsot,
amely húsz évi tapasztalatra épül, meg kell
osztanom Önökkel: nem kell felülmúlni a teljesítményemet,
inkább mindenki járja csak a saját tempójában
a saját útját. Guy
Bleus jellemezte ezt az ördögi kört: minél több
művet készítesz, annál több projekt felhívás
érkezik, és ez lényegesen több, mint amennyit
egy ember megválaszolni képes. Már a kilencvenes
években találkoztam olyan publikációval, mint
például Ashley
Parker kápráztató "Global Mail"-je,
ahol több mint hétszáz, egy időben futó
projekt volt felsorolva. És amikor az ember túl sokat akar
egyszerre, könnyen idegösszeomlás lehet a dolog vége,
mint ahogy az velem is megesett. Angela, az olasz mail art-os Ignazio
Corsaro és felesége meglátogatott 1994-ben a pszichiátrián,
és én újra embernek éreztem magam, pedig már
úgy gondoltam, hogy soha többé nem leszek képes
kinyitni a postaládámat, arról nem is beszélve,
hogy esetleg valaha még akár önerőmből
is küldhetek műveket. Amikor pedig Judith
Hoffberg Umbrella-jának címlapján megjelent egy
linóleummetszetem, amely a foglalkozásterápián
született- egy vízalatti esernyőt ábrázolt-,
tudtam, hogy visszatértem az élet normális kerékvágásába
és a network-be egyaránt. A mail art sztori tehát
folytatódik. A személyes kapcsolatokból állandóan
tanulok valamit. A közeljővőben tervezek egy mail art
performance-t, egy varázsló szerepében ("El
Magnifico"), és mostanában Patch Adamsszel együtt
meglátogattam egy bohóc szemináriumot. Mindkét
ötlet vonzó számomra. Nagy örömömre
szolgál, hogy Belgrádban hamarosan bemutathatom mindkettőt.
Most nem a háború lesz a téma, hanem teljesen új
ötletek kapnak szárnyra. "A háború után,
délután ötkor"- ahogy Svejk, a derék katona
mondaná. Idén júniusban ünnepelte Querqus Robur
- az én időközben nemet váltott mail art keresztanyám
- a száztizedik születésnapját. A mestrei Dottore
Tiziana poe-tree fájának tövéből küldtem
el köszöntő soraimat, persze levélborítékban,
egy tölgyfát ábrázoló bélyeggel.
És még mindig családtagnak érzem magam. Szeptemberben
a Mail Art Mekka Minden szervezésében a BÜZ Kulturális
Centrum adott otthont az Euro Art Fesztiválnak. A "Make your
own Euro" (Készítsd el saját euródat)
projekt kritikus hozzászólás az egyesülő
Európához és a születő új pénzneméhez.
És természetesen minden résztvevő kap ingyenes
dokumentációs katalógust, amely tartalmazza a saját
kezűleg készített pénzének színes
másolatát is.
Ha pedig szeretne bekapcsolódni a soron következő
projektbe, küldje el gratulációját a "20
Years of Mail Art Mekka Minden" (A Mail Art Mekka Minden húsz
éve) tiszteletére (képeslap méretben, színesben,
szabad technikával, 2003. március 20-ig). Azonban zagyvaságoktól,
kérem, kíméljenek. Minden beküldött képeslap
a Netmail archívum részévé válik, és
2003 végén megjelenik a kézi készítésű,
számozott példányszámú Netmail évkönyvben,
tele dadával, költeményekkel, festményekkel,
grafikákkal, művészképeslapokkal, ATC-kel (artist
trading cards/ művésznévjegy), fax art-tal, elméleti
írásokkal, beszámolókkal, és természetesen
mail art-tal. Ez egy mail art felhívás volt.
Netmail
P.O.Box 2644
D32383 Minden
www.netmailart.de
peterkuestermann@hotmail.com
Translated by / Fordította:
Bial Pál, 2003
Peter Netmail: Mail Art Networking Has Changed My Life.
20 Years Of Mail Art Mekka Minden (Umbrella, Vol. 25., no. 2., 2002. szeptember,
64-70. o.)