2003 - A HÁRMAS ÉVE AZ ARTPOOLBAN | |
A zászlók értelmezésének művészeti lehetőségei, avagy a művészet lehetőségei a zászlók értelmezésében. tárgy képi jel jelkép jel A tárgyi világ tárgyainak képi jelként való felfedezése a lét rejtett kultikus (kulturális) meghatározása és az emberi önazonosság igényéhez köthető. A kiválasztott (kisajátított) tárgy képi jelként más képi jelektől való eltérése, mássága és a tárgy használatának gyakorlata által értelmeződött jelképpé. Az önálló életet kezdő jelképek egymással is kapcsolatba kerülve egyrészt bonyolultabbá váltak, másrészt egyszerűsödtek. A társas lét alakításában a jel minden formai lehetősége (jelölő funkciója) kiaknázásra került, a tartalom (a jelölt) minél pontosabb jelölése érdekében. zászló lobogó = tárgy képi jel jelkép jel A legkorábbi ismert vexilloid-ábrázolások (előzászló) i. e. 3400-ból egyiptomi agyagedényeken láthatók. A legkorábbi zászló a Sárga Császár (a kínaiak mítikus őse) lobogója. (i. e. 1500 körül) A legkorábbi európai zászló az athéni hajóhad vezérhajóját jelölte (i. e. 5. sz. végén) a nem-zászló zászló Az
egyik legkorábbi európai zászló amely nem
tekinthető zászlónak Szent Márton kék
köpenye volt. A szent sírjában talált rá
a francia I. Chlodvig (i.sz. 481-511) és saját zászlajává
tette. A köpeny később a francia királyok
hadi „lobogója” lett. Egy másik ilyen zászló,
- egy kovács bőrköténye - a perzsák
királyi „lobogója” évszázadokon
keresztül egészen a 7. századig volt zászló.
Érdekes összehasonlítás kinálkozik
a 20. századi fluxus
zászlókkal. A köpenyre
is és a bőrkötényre
is található példa. a magyar trikolor Az első zászló, amelyen együtt szerepel a három szín, 1601-ből származik, a török szultán ajándékozta Báthory Zsigmondnak. A piros-fehér-zöld mint a nemzet színei II. Mátyás király idején, 1618-ban szerepelt együtt először egy pecsétzsinóron. A zöld szín a 16. századtól rendszertelenül jelenik meg a zászlókon. Az
1848-1849-es forradalom és szabadságharc első
sikereinek eredményeként „a nemzeti szín és
az ország címere ősi jogaiba visszaállíttatik!”
A francia forradalom és a francia trikolor hatására
a három szín új értelmezést kap,
a reformkorban pedig a függetlenség és a szabadság
jelképe. A vörös az erőt, a fehér a hűséget,
a zöld a reményt szimbolizálja. a színek „Ha
a saját színességünket összehasonlítjuk
a középkoréval vagy bizonyos nem nyugati kultúrákéval,
akkor azt a különbséget találjuk, hogy a középkor
és az egzotikus kultúrák színei mágikus
szimbólumok, mítoszok elemeit jelentik, míg nálunk
a színek az elméletileg kidolgozott mítoszok szimbólumai,
a programok elemei. Például a középkorban
a „piros” a pokolba jutás veszélyét jelenti.
Nálunk a közlekedési lámpa „pirosa”
még mindig mágikusan „veszélyt” jelez
ugyan, de úgy van programozva, hogy automatikusan a fékre
taposunk, anélkül, hogy tudatunk is részt venne a
dologban. A fotóuniverzum
színeinek szublimális programozása egy már
csak rituális, automatikus viselkedést eredményez.”
a metaszintű motiváció A közlekedési lámpa más szóval villanyrendőr. A szóösszetétel találékony, pontos és lényegre törő metaszintű kifejezés. A közlekedés forgalmának elektronikus irányítására kifejlesztett eszköz, mint tárgy a metaforikus nyelvi megjelenítésnek köszönhetően „áthallatszik” a társadalmi gyakorlatba. A tárgy a gyakorlatban három szinével képi jelkomplexum: trikolor és egyben társadalmi jelkép, mint egy vexilloid modern változata. |