B. Történeti vázlat
1. Művészettörténeti előfeltevések
A képzőművészek performance-ainak kifejezési formái általában mindenféle művészeti formából merítenek. A performance mértékadó ihletői az irodalom, a képzőművészet és az előadóművészet legkülönfélébb területeiről vagy a művészeti szcénán kívülről jöttek: a színházból (Antonin Artaud, Alfred Jarry), a táncból (Isasdora Duncan, Rudolf von Laban, Szergej Gyagilev), a zenéből (Erik Satie, John Cage), a festészetből (Vincent van Gogh, Marcel Duchamp, Jackson Pollock), a szobrászatból (Joseph Beuys), az építészetből (Antonio Saint' Elia, Yves Klein és Werner Ruhnau légépítészete), a színházi szcenikából és díszlettervezésből (Oskar Schlemmer), az irodalomból (Victor Hugo, Joris-Karl Huysmans, Franz Kafka, William Burroughs), a filmből ("expanded cinema"63), avideó területéről (Nam June Paik), a sportból (Arthur Cravan, bokszoló). A 20. században a performance fejlődése az olasz és az orosz futuristákra, a dadaistákra, a szürrealistákra és a Bauhaus művészeire megy vissza.64
Az USA-ban a modern európai hagyománya olyan Bauhaus-emigránsok
révén honosodott meg, mint Josef Albers és Xanti
Schawinsky,65
akik 1933-tól a Black Mountain College-ben tanítottak. E
környezetből jött John Cage - aki már Los Angelesben
Arnold Schönberg tanítványa volt - és Merce
Cunningham, akik a Bauhaus emigránsainak tudását
a sajátosan amerikai, a hagyománnyal szembeni ortodoxia-ellenes
magatartással vegyítették. A dada-komponens, amelyet
Marcel Duchamp és Man Ray importált az USA-ba, az 1917-es
dada-kiállítás óta már New Yorkban
is ismert volt. Az ötvenes években mindenekelőtt Robert
Motherwell The Dada Painters and Poets66
című könyvének megjelenése élesztette
fel a dada iránti érdeklődést. E háttérből
jöttek létre a Black Mountain College proto-happeningjei és
az első fluxus-események (events, activities), amelyek összekötő
láncszemet alkottak az európai előfutárok,
például a Gesamtkunstwerk67
gondolata és a hatvanas, hetvenes évek performance-ai között.
2. Művészeten kívüli hatások és
technikai feltételek
A performance fejlődésének művészi és művészetszociológiai feltételei mellett az űrutazás, a fasizmus legyőzése, a hidegháború, az atomfegyverkezés, a harmadik világ felszabadítási harcai, a polgárjogi és békemozgalmak alkották azt a konfliktus- és válság-potenciált a hatvanas években, amely sokkal erősebben hatott a performance-ra, mint más művészeti formákra.68 Éppilyen fontos volt a művészi kísérletek eszkalálódásának szempontjából a fényképezés, valamint az elektronikus rögzítési technikák és kommunikációs eszközök fejlődése, tökéletesedése és elterjedése. Afényképezés, a hanghordozók, a film és a videó lehetővé tették, hogy az emberek fotográfiai, elektromágneses vagy elektronikus eszközökkel közvetlenül feljegyezzék és közvetlenül bemutassák, sugározzák cselekedeteiket és tevékenységüket. Amikor a futuristák a fényképezés és a drótnélküli távíró lehetőségeit ünnepelték, először értették meg a média óriási hatását a művészet összefüggéseire és szinesztétikus kombinációjának lehetőségeit.69 E felismerések tették lehetővé a futuristák számára, hogy a műfaji határokat átfogó akciókat és performance-okat számos manifesztum és esti rendezvény (serate) programpontjává tegyék.70
A kép- és hangrögzítés technikai lehetőségei a hatvanas évek óta atömegtermelés révén annyira hozzáférhetővé váltak, hogy e technikákat számos művész egyénileg is megszerezheti és használhatja.71 Ezek az eszközök kiszélesítik technikai repertoárjukat és potenciálisan lehetővé teszik számukra, hogy a tömegkommunikáció közönségét elérjék.
A média két szempontból is előfeltétele a performance-nak. Ha a fotomechanikus fázisban a film rombolta szét a művészet auráját,72 ezt az aurát a "technikai sokszorosíthatóság" második szakaszában az elektronikus média vette magára. A művészet jelentőségvesztését és a média konkurenciáját a hatvanas évektől kezdve a művészek saját testük bevonásával igyekeztek kompenzálni. Egyes művészek önmaguk veszélyeztetésével és nehéz helyzetek kiállásával igyekeztek visszahódítani a műalkotás elszállt auráját.
A képi és hangmédia integrálásával
a színházon kívül a képzőművészetben
is felfedezték az időt mint negyedik dimenziót, és
újra felvették annak az avantgarde hagyománynak a
fonalát, amelyet ugyan a futurizmus elindított, azonban
a valóságos technikai lehetőségek hiányában
még nem tudott megvalósítani, csupán hangot
adott neki. Az időbeli elemek integrálásával
a képzőművészeti alkotásokba a kinetikus
tárgyak mellett elsősorban a testet fedezték föl
és használták a mozgás kifejezési eszközeként.73
3. Esztétikai előfeltevések
A média feltételei, amelyek javították a művész mindennapi működésének lehetőségeit és függetlenítették a hagyományos művészeti intézményektől, meggyengítették vagy teljesen feleslegessé tették a művészet értékelésének hagyományos kategóriáit és hierarchikus értékmércéit. Számos művész arra használta a kínálkozó lehetőségeket, hogy eltávolodjék egyik vagy másik műfajtól, vagy általában a művészettől mint atársadalom esztétikai alrendszerétől. Kaprow ezen belül egy affirmatív és egy elutasító magatartást különböztet meg, amelyek eredményét "művészetszerű művészetnek (artlike art)" és "életszerű művészetnek (lifelike art)" nevezi.74
Ken Dewey a happener esztétikáját a művészi eszközök átvitelében látja más, művészeten kívüli területekre. "A dolgok szemléletének és kezelésének sajátos módjait egy más területre viszik át, ez az ő esztétikájuk", állítja Claes Oldenburggal kapcsolatban. "Valaki a maga esztétikájával saját területén kívül keresett technikákat, hogy a tapasztalatait kifejezhesse. Eredményül sajátos »kereszteződések (hybrids)« jöttek létre, amelyek bizonyos összeolvadás termékei voltak."75 Az átvitel esztétikája következtében a művész saját területéről a művészet más területeire vagy azon túl kalandozik. Azokat a művészeket, akik ezt az esztétikát művelik, Dewey épp ezért "szabadúszónak (maverick)" nevezte.76
A szabályok megszegésének mindkét fajtája
kibontakoztatta a maga expanzív erejét a művészeten
belül és azon kívül is, és részben
sikerrel, részben visszaesésekkel cseppfolyóssá
tette a művészeti rendszert és aművészet
jelentőségét az életben, és a régi
művészeti intézmények fenntartása érdekében
erőteljes stabilizációs intézkedéseket
követelt ki.
George Brecht a fluxussal összefüggésbe hozott művészek közös vonásaként szintén a határátlépés motívumát határozta meg. "Talán az az érzés közös bennük, hogy a művészet határai sokkal kiterjedtebbek, mint a hagyomány azt hinni engedte, vagy hogy a művészetnek és határainak hosszú távon nincs sok értelmük."77
A Joseph Beuyshoz hasonló művészek - noha egy ideig kapcsolatban álltak a fluxussal - elfogadták a műfaji határokat és megpróbálták őket a fennálló keretek között definíciók révén - például a "társadalomplasztika" fogalmával - kitágítani.78
A műfaji határok ellenzőiben és pártolóiban közös, hogy az esztétikai normák felbomlásával az egyéni, potenciálisan korlátlan kreativitást állítják szembe. A specifikus akadémiai művészi készségeket erényeknek és képességeknek kell felváltaniuk. Beuys szerint ezáltal a jövendő művészei abba a helyzetbe kerülnek, hogy megváltoztatják a status quót. Beuys jelentette be: "mindenki művész", és ő alkotta meg a "társadalomplasztika" jelszavát. A szobrászat mint "társadalomplasztika" "nemcsak a »művészet« fogalmának a kiterjesztése egy a művészeten túlnyúló rendszer és az észlelési folyamatok tematizálása értelmében",79 hanem úgy is érthetjük, mint a művészetnek egy normarendszerbe való reintegrálását.80
Az intermediális kifejezési formák osztályozásának
és az esztétikai értékelés mindenfajta
kritériumának elutasítása a művész
szerepének elhomályosulásával együtt
a fogalomképzés és a kifejezési formák
eszkalációjához vezetett. Az egész komplexumot
leginkább az intermédia fogalmával ragadhatjuk meg.
A performance az intermédia részterülete, amelyet a
test aktivizálása különböztet meg más
területektől (például aland-arttól stb.)
A performance köztes helyzetét a művészetek hagyományos
esztétikai rendszerében Steward Brisley igen találóan
fogalmazta meg. Átgondolva az e fogalommal együtt járó
technokratikus következményeket, a fogalom értékét
nem az előadóművészetekre való kiterjesztésben
látja, hanem a képzőművészeten belüli
robbanékony eszköznek tekinti, amely a művészeti
cselekvés hatékonyságát biztosítani
és értékelni tudja. Mint mondja: "Időről
időre minden művészet a performance-hoz folyamodik.
A performance alapvető eleme a csinálásnak
vagy alkotásnak. A performance fogalmát általában
úgy értelmezik, mint ami valamilyen általános
színházi környezetet jelent, amely nem illik aképzőművészethez.
Amikor folyamatszerű, nyilvános képzőművészeti
tevékenységként (a performance-művészeteként)
tartják számon, általában feltételezik,
hogy az így nevezett dolog előadóművészet
(színházi műfaj), a képzőművészeti
és a színházi elemek keveréke, s ezért
a festészet vagy a szobrászat alapjait csak távolról
érinti. Ily módon a besorolás arra szolgál,
hogy elhárítsák a tényleges kihívást,
amit a performance a dekadens és tetszetős apolitikus művészeti
gyakorlattal - például a piacképes festészettel
és szobrászattal - szembeni professzionális és
specializált magatartás számára jelent. A
performance-művészetspecifikus jelentések egy készletét
jelöli, amelyben a konformitás egy olyan további szintjét
is rögzítik, amely alátámasztja a művészet
és a politika elfogadott elválasztását, ami
már önmagában politikai cselekvés. A képzőművészettel
kapcsolatban a performance-nak megfelelőbb definíciója
is van: valamit helyesen/megfelelően kivitelezni, valaminek a beteljesítésén
dolgozni, valamit optimálisan végrehajtani. (To carry out
duly, to act in fulfillment of, to carry into effect; Chambers 20th
Century Dictionary.)"81
Astatement patetikus nyelve annak a művészethosznak felel
meg, amely Brisley szerint a performance sajátja. Ennek következtében
a művészt végrehajtó szervként értelmezik,
amelyet a 20. században meghatároz az ember és a
gép viszonya.82
A performance-művész Brisley szavai szerint közvetítőnek
(intermediater) tekinti magát, aki akihívást, amelyet
a technika a kortárs élet számára jelent,
társadalmi irritációval ötvözi. E szemantikailag
a technikának alárendelt performance-definíciót
a High Performance első számának címlapja
is alátámasztja. A címlapon egy nő látható,
aki éppen egy versenyautóból száll ki, ami
a címmel kombinálva azt sugallja, hogy a folyóirat
autókról szól, mint ezt a téves vásárlások
is bizonyítják83
(2. kép).
Ennek az irányultságnak egy további jele a body works
fogalma is, amely az USA-ban karosszéria-munkákat jelent,
mivel a karosszériát auto bodynak nevezik (3.
kép).
(Fordította Babarczy Eszter)