From: Artpool Art Research Center
Subject: Fwd: tavaszi08-záróaktus
Date: 2008. június 10. 14:14:38 GMT+02:00
To: Zimányi Zsófia
Tisztelt Igazgató Asszony!
Továbbítom Galántai György emailjét és Önnek április végén küldött levelét.
Bízunk abban, hogy már nem sokáig kell várnunk a válaszra.
üdvözlettel:
Klaniczay Júlia
--
Artpool Művészetkutató Központ
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 10.
tel.: +36-1-2680114, fax: +36-1-3210833
Postacím: 1277 Budapest 23, Pf. 52
http://www.artpool.hu
Begin forwarded message:
From: Galántai György
Date: 2008. június 10. 13:31:49 GMT+02:00
To: Artpool Art Research Center
Subject: tavaszi08-záróaktus
Artpool Művészetkutató Központ Kuratóriuma részére
Tisztelt Kuratórium!
2008 május 30.-án volt egy hónapja,
hogy a Tavaszi Fesztivál részéről
az Artpoollal szemben felmerült súlyos problémáról
levelet irtam Zimányi Zsófiának, a fesztivál igazgatójának,
amelyre a mai napig nem kaptam választ.
A válasz nélkül maradt levelet 2008-as kulturtörténeti dokumentumként a fesztivállal való együttműködés sajnálatos záróaktusának kell tekintenem.
A válasz nélkül maradt levelet ezért csatolom a 13 éves együttműködés internetes dokumentációjához:
http://www.artpool.hu/gyujto/tavaszi.html
Galántai György
művészeti vezető
a kiállítás kurátora
(a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze)
a levél csatolva:
Artpool Művészetkutató Központ Kht.
1277 Budapest 23, Pf. 52.
tel.: 2680114, fax: 3210833
www.artpool.hu
Zimányi Zsófia
Budapesti Fesztiválközpont Kht.
1052 Budapest
Szervita tér 5.
Budapest, 2008 április 30.
Tisztelt Igazgató Asszony!
Az Artpool Művészetkutató Központot 1995-ben keresték meg a Tavaszi Fesztivál szervezői azzal, hogy az új kortárs képzőművészeti médiumokra és tematikákra specializált kiállításainkkal gazdagítsuk az addig inkább csak a hagyományos műfajokra nyitott fesztivál kínálatát.
Örömmel vettük a megkeresést azért is, mert a Tavaszi Fesztiválok inkább a hagyományos kultúra képviselői számára megfogalmazott tematikus kiírásai egy hozzánk hasonló kísérletező-kutató intézménynek valódi kihívást jelentettek. Ezért váltunk 1996-tól a fesztiválok rendszeres résztvevőjévé.
Az elmúlt 12 évben rendezett minden egyes kiállításunk remekül sikerült, mindegyikre büszkék vagyunk. A Budapesti Tavaszi Fesztiválokon való részvételünknek egy külön weblapot is készítettünk, melyről mindegyik eseményünk időrendben elérhető: www.artpool.hu/gyujto/tavaszi.html
A 90-es években fontos volt az is, hogy a Tavaszi Fesztivál programjaink megvalósításához szerényen, de azért értékelhető mértékben hozzájárult – lehetővé téve ezzel, hogy a nonprofit intézményi léttel járó év-elejei forráshiányos állapot ellenére, általában nagy technikai igényű kiállításainkat, mindig nívósan valósítsuk meg.
Sajnos a rendezvényeinkhez kapott támogatás az évek során nemcsak az inflációt nem követte, de nominálértékben is csökkent, míg egy-egy kiállítással és annak dokumentációjával kapcsolatos kiadásaink jelentősen növekedtek. Az idei évben, a Fesztiválközpont 110.000 Ft-os támogatása az összkiadásunk 10–15%-át fedezte, így majdhogynem szimbolikusnak tekinthető, mégis úgy ítéltük meg, hogy a szellemi izgalom kedvéért, a csökkenő források ellenére, továbbra is részt veszünk, ha sikerül megfelelő “választ” adni az épp aktuális tematikára.
Ezek az előzmények azok, amik miatt nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy ezévi tavaszi kiállításunk zárása után pár nappal minősíthetetlen hangvételű telefonhívást kaptunk Koch Andreától, aki felháborodottan közölte, hogy állítólag valaki panaszos levelet írt a Fesztiválközpontnak, azt állítva, hogy nem tudta megnézni a kiállításunkat, mert – és ez Andrea számára akkor derült ki –, hogy mi nem minden nap és nem reggeltől-estig (mint a Közért) tartunk nyitva.
Ez, valamint az, hogy erről a tényről a szerződés visszaküldésekor külön tájékoztatást nem küldtünk, szerinte tűrhetetlen, és bár ezek után nem érdemelnénk meg, de azért most még utoljára hajlandóak a számlánkat kifizetni, viszont a Tavaszi Fesztivál a továbbiakban nem óhajt velünk együttműködni.
Ezt a telefonhívást, mind a stílusát, mind pedig a tartalmát, visszautasítjuk.
Gondosan áttanulmányoztam, mind a fesztivál tematikájáról értesítő levelüket, mind pedig a programunk elfogadásáról értesítő szerződésértékű levelüket: abban sehol nem szerepel a kiállítás napi nyitvatartására vonatkozó kérdés. De a Tavaszi Fesztivál programfüzetében, sőt az interneten sem szerepel egyetlen kiállításnál sem, hogy a megnyitó időpontját leszámítva, mikor nézhető meg a megadott időintervallum alatt a kiállítás. A kiállítóhely címén kívül egyedül a telefonszám szerepel, nyilván azért, hogy az érdeklődő tájékozódhasson, amennyiben óhajtja. Feltehetően a programfüzet szerkesztésekor is abból indultak ki, hogy a kiállítóterek nyitvatartása meglehetősen egyedi, nem csak Magyarországon, hanem az egész világon, így aki biztosra akar menni, annak illik előzetesen tájékozódnia.
A mi gyakorlatunk mindig is az (és erről mind a postán, mind az emailen szétküldött meghívóink, valamint a weblapunk is egyértelműen tájékoztat), hogy pár fix nyitvatartási időpontot leszámítva, a kiállítások előzetes bejelentkezéssel látogathatók, de pl. a Tavaszi Fesztivál ideje alatt még az előzetes telefont is megspórolhatta az, aki erről nem tudott, csak (a kiállítótér ajtaján olvasható tájékoztatás szerint) át kellett volna ballagnia a Liszt Ferenc tér szemközti oldalára, az irodánk kaputelefonjához és becsengetni.
Az aki ezen információk alapján nem tudta megnézni a kiállítást az vagy hétvégén próbálkozott, vagy reggel 8 óra előtt, illetve este 6 óra után, vagy csak egész egyszerűen valami ürügyet keresett arra, hogy egy panaszos levelet írhasson. (Már ha egyáltalán volt ilyen levél, merthogy mi nem láttuk.)
Egy tizenkét éves, és kölcsönösen gyümölcsözőnek ítélt együttműködés után elvártuk volna, hogy amennyiben bármilyen “panasz” a kiállításunkkal kapcsolatban felmerül, minimum gondosan (és tapintatosan, és kulturáltan) kivizsgálásra kerüljön annak jogossága.
Ha már erre a levélre sor került, szeretnék az ezévi Tavaszi Fesztivál szervezésével kapcsolatosan egy utólagos észrevételt tenni: a korábbi évekkel ellentétben, idén nem kaptunk a műsorfüzetből – és ami szomorúbb, a Liszt Ferenc téren levő turisztikai információs központban se volt olyan programfüzet, amelyik a kiállításokat tartalmazta volna (ezért pl. azt se tudjuk, egyáltalán szerepeltünk-e benne), valamint a plakátból se kaptunk, és értesítés sem érkezett hozzánk, hogy esetleg nekünk személyesen kellene elmennünk ezekért az anyagokért.
Tisztelt Igazgató Asszony! A Tavaszi Fesztivál képviseletében telefonon intézkedő Koch Andrea indokolatlan és megalázó eljárására tényszerű magyarázatot kell kérnünk és kapnunk, már csak azért is mert a kultúra nem lehet kulturálatlan. Nem volna értelme.
Tisztelettel:
Galántai György
művészeti vezető
a kiállítás kurátora
(a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze)
From: Koch Andrea
Date: 2008. június 12. 10:24:16 GMT+02:00
To: Artpool Art Research Center
Subject: Re: tavaszi08-záróaktus
Kedves Júlia,
Zimányi Zsófia átadta a leveleteket, hogy válaszoljak rá.
Végtelenül sajnálom, hogy a kettőnk között elhangzott telefonbeszélgetésnek egy elferdített változatával ismertettétek meg az igazgatót. Szerencsére tanúk előtt történt, így nem kellett igazolnom tisztelettudó viselkedésemről önmagamat. Arról pedig, hogy beszéljek veletek telefonon, a fesztivál után tartott értekezleten döntöttük el a kollégákkal, miután felolvasták az egyik külföldi látogató levelét.
Szomorúnak tartom, hogy számotokra megdöbbentő, hogy ha ennyire különleges, nem megszokott időpontban tart nyitva egy kiállítóhely, akkor arról érdemes információt adni. (Nem is értem a levélben említett gondolatotokat, hogy csak a közért tart nyitva 10 óra és 18 óra között) Az pedig, hogy a fesztivál miatt itt tartózkodó külföldi emiatt panaszkodjon, nem tesz jót a kialakult pozitív kultúrális élményeinek.
A gyümölcsöző kapcsolatotok a Fesztiválközponttal bizony elég problémás évek óta. Sajnos már az Őszi Fesztiválnál is kaptunk hideget-meleget Tőletek. Kollégáim (Kolesár Krisztián, Kovalik Balázs) elmondták a véleményüket, igényüket, hogy mit szeretnének a fesztivál eseményei közé - ami szintén felháborított benneteket. Most pedig engem próbáltok különböző nevetséges vagdalódzásokkal befeketíteni. Szerény véleményem szerint nem tesz jót senki megítélésének ha állandóan felháborodik azon, hogy ha valaki gondot jelez a működésetekben.
Azért még veszem a bátorságot és a levél végén felsorolt hibákra szeretnék még reagálni:
- a turisztikai irodában volt műsorfüzet, kollégánk szállította ki - utána leporellók voltak, egyébként ennek biztosítása nem a mi feladatunk
- ha az évtizedes együttműködésre hivatkoztok, akkor nagyon jól tudjátok, hogy műsorfüzetet plakátot az irodában lehet kérni, de hát sajnos erre nem volt igényetek, ellentétben a többi kiállítóval, akik jelentkeztek.
Végül a kommunikáció megkönnyítése érdekében javaslom, hogy ezentúl a Fesztiválközpont bármelyik munkatársával csak írásban egyeztessetek, mivel jó hírnév védelme mindenkinek jogában áll. Talán akkor még egy ilyen vádaskodó levelél nem születhet meg.
üdvözlettel:
Koch Andrea
From: Artpool Art Research Center
Date: 2008. június 12. 14:00:31 GMT+02:00
To: Koch Andrea
Cc: Zimányi Zsófia
Subject: Re: tavaszi08-záróaktus
Kedves Andrea,
Válaszodat továbbítottam művészeti vezetőnknek.
Szeretnénk egy másolatot kérni annak a külföldi látogatónak a leveléből, aki a nyitvatartásunkat kifogásolta (a nem ránk vonatkozó részek nyugodtan kifedhetők), valamint hálásak lennénk, ha legalább egy pé-ldányt tudnátok küldeni a megjelent műsorfüzetből, a dokumentációnk számára (akár másolatban is megfelel, ha már teljesen elfogyott volna).
Üdvözlettel:
Klaniczay Júlia
From: Koch Andrea
Date: 2008. június 12. 17:42:36 GMT+02:00
To: Artpool Art Research Center
Subject: Re: tavaszi08-záróaktus
mellékelem a rátok vonatkozó részt:
hello
we have spent a couple of days in budapest, just returned home.
while in budapest we picked up the english version of your festival program.
my question relates to why you announce things in your program that are not accessible or open.
on 26 March somewhere between 12 noon and 1 pm we went to festival venue 1 Artpool Gallery: CLOSED (it looked as if it had been sold or was bankrupt - we asked in a shop close by and they said they did not know anything about the gallery - only that it was “strange”
regards
Henning Ericson
magyar fordítás:
Hello,
pár napot töltöttünk Budapesten és most értünk haza.
Budapesten kezünkbe akadt a Fesztivál angol programja.
Kérdésem arra vonatkozik, hogy miért hirdetnek meg olyan programokat, amik nem elérhetőek vagy nincsenek nyitva.
Március 26-án, valamikor déli 12 és 1 óra között elmentünk az 1. fesztiválhelyszínre, az Artpool galériába: ZÁRVA (úgy nézett ki, mintha eladták volna a helyet vagy tönkre ment volna - egy közeli boltban érdeklődtünk, de azt mondták, semmit se tudnak a galériáról - csak annyit, hogy „furcsa”
Üdvözlettel:
Henning Ericcson
(jegyzet: a kiállítás március 26 szerdán
délután 18–20 között volt nyitva)
From: Artpool Art Research Center
Subject: Re: tavaszi08-záróaktus
Date: 2008. június 17. 11:13:39 GMT+02:00
To: Koch Andrea
Kedves Andrea,
egy másik emailben rövid választ küldünk Henning Ericson úrnak,
kérjük továbbítsd neki.
Ha megoldható, a magyaron túl az angol műsorfüzetből is kérnénk egy példányt, vagy egy másolatot.
Köszönettel:
Klaniczay Júlia
From: Artpool Art Research Center
Subject: For Henning Ericson
Date: 2008. június 17. 11:13:41 GMT+02:00
To: Koch Andrea
Dear Andrea,
please forward this email to Henning Ericson.
Dear Henning Ericson,
we are sorry you could not see our exhibition while in Budapest.
It is still OPEN, and you do not even have to come to Budapest again, as you can visit it from your home at any time at:
http://artpool.hu/2008/tavaszi/index.html
Best wishes,
Gyorgy Galantai
artistic director
--
Artpool Art Research Center
http://www.artpool.hu
H-1061 Budapest, Liszt Ferenc ter 10.
tel.: +36-1-2680114, fax: +36-1-3210833
Postal address: H-1277 Budapest, Pf. 52
jegyzet: Nem tudtam meg, hogy „Henning Ericson” megkapta e levelemet, amelyre nem válaszolt, így nem győződhettem meg létezéséről sem. Nem sikerült hozzájutnunk a fesztivál magyar és az angol műsorfüzetének egy-egy példányához sem, de még a kért fénymásolatokat sem kaptuk meg. Tehát a fesztivál magyar és az angol műsorfüzete sem vált létezővé számomra (mint egy rossz vicc). Mivel a fesztivál válaszlevelében újból felmerült a sok évvel ezetőtti Őszi Fesztivállal kapcsolatos „probléma” (pont itt és most) egyszerűen csak illetékességből kötelességem elmondani, hogy a 2003 előtti sokszínű kortárs „avantgárd” képzőművészeti programokat az új vezetés 2008-ra, jó lelkiismerettel, elsorvasztotta.
Magyarázatként meg kell említenem, hogy a Budapesti Őszi Fesztivált 1992-ben azért kezdeményeztük néhányan, Máté Péterrel együttműködve, hogy a rendszerváltásnak megfelelően a jelenkori „avantgárd”, vagy progresszív és hangsúlyosan vizuális művészeteknek is legyen fesztiválja. A budapesti művészeti programok egészét nézve az őszi fesztivál kiegészítette a tavaszit, amely a klasszikusokkal foglalkozott, és főleg zenei műsorok rendezését tekintette céljának. Ez a rendezvény 1981-ben jött létre idegenforgalmi szempontoknak megfelelően.
Az őszi fesztivál az eredeti szándékok szerint a kulturális rendszerváltás egyik valóságos intézménye akart lenni. Programja minden évben az alkotó művészetekre jellemző módon szerveződött. A főszervezők és a szponzorok részéről bármilyen beszűkítő politikai, szemléletbeli, izlésbeli elvárás, vagy más hierarchikus (autoriter) típusú meghatározottság igénye fel sem merült. Látható volt, hogy a meghatározatlanság nem váltott át anarchiába, hanem inkább - most utólag úgy látom - spontán módon létrejött (vagy létrejöhetett volna) egy holonikus (rész-egészekből összeszerelődő), rendszerváltó kulturális rendszer mintázata.
Az őszi és tavaszi fesztiválok közös finanszírozására 1996-ban a szakminisztérium és a főváros létrehozta a Fesztiválközpontot, ettől kezdve mindkét fesztiválnak több mint egy évtizedig folyamatosan résztvevői voltunk.
Nagy kár, hogy a finanszírozás részéről az egyéni részérdekek fontosabbá váltak, mint a kulturális egész folyamatának fennmaradásához kapcsolódó érdekek. Ennek a finanszírozói szemléletnek lett a következménye, hogy visszatért a korábbról jól ismert autoriter zöngéjű hierarchikus szemlélet. Várható volt tehát, hogy az őszi fesztivál szervezésével 2003-ban megbízott új igazgató azt teszi majd - amit tett.
A következő hat év őszén az őszi fesztiváltól függetlenül hat világkiállítást rendeztünk, a tavaszi kiállítás-eseményeink pedig a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében főleg a magyar művészeti haladás témaköreivel foglalkoztak.
Azzal, hogy a tavaszi fesztivál képviselete az ősziek évekkel korábbi tisztázhatatlan „problémáját” nyíltan saját problémájaként tüntette fel, egy elég érdekes helyzetet teremtett. Megjegyzem, már évek óta csodának tartottam a tavaszi fesztivállal való „együttműködést” és kiváncsian vártam, hogy miként lesz majd vége. Sejtettem, hogy egy ilyen jellegű kulturális együttműködés csak kulturálatlan, más szóval oktalan módon fejeződhet be, ugyanis nagyon nagy gondot fordítottam arra, hogy a projektjeink (a szervezők egyébként sosem titkolt megelégedésére) a kiírásoknak maximálisan megfeleljenek. A fesztiválosok „oktalan” eljárási módszerének köszönhetően sikerült egyfajta időutazásban részesülnöm: a rendszerváltozás előtti időkbe „repültem” vissza.
(„minden várható jutalmunk az önbecsérzés és önismeret” Széchenyi István)
Innen nézve nem látok különbséget a látható valóság és a nem látható valóság között - a kettő ugyanaz. Ebben a jelenben a megmaradás esélye mégis csak a változás paradigmáira való hivatkozás, annál is inkább, mert a hivatkozás hagyománya már hagyománnyá vált az Artpool programjaiban, például a Budapesti Tavaszi Fesztiválokon is.