AL 11, 1985 tavasz - 33. o.
Tábor Ádám:
Szűk színház
Ez a lakás színháznak szűk. Ez a nyilvános színház magánlakásnak szűk. A színház és a lakás felfalja egymást, ha a lakásszínház nem templom vagy nem agóra.
A templom világszimbólum. A szűk színház nem lehet a táguló világ szimbóluma. A szükség nem lehet a szabadság szimbóluma. A lakásszínház nem templom.
Az agóra a polisz centruma. A polisz centruma az úttest: köztér: senkié. A magánlakás nem lehet az utca centruma. A lakásszínház nem agóra.
Ez lakás, nem agóra: nem akarja befogadni a város. Ez színház, nem templom: nem tudja befogadni a világot.
Színház a lakásban: magánszínház egy szűk lakásban. Lakás a színházban: magánlakásban szűk színház.
A szűk színház sűrített piactér: minimális térfogaton maximális nyomás: szabadságmakett.
Hamarább megy át a teve a tű fokán, mintsem egy szabad polgár befér a szűk színházba.
Molnár Gergely: Tág lakás
A kijelölt tér: nem szükségszerűen színház. A kiemelt cselekvés: nem szükségszerűen színház.
Ha színházat akarsz, mondd bármikor: Ez a tér: színház! Ez a cselekvés: színház. Színház lesz.
A templom nem színház. A templom nem a világot fogadja be: a világból kiválasztott Istent. A színház nem Istent fogadja be: az Istenből kiválasztott világot. A színház nem templom.
Az agóra nem színház. Az agóra: kijelölt tér. Kiemelt cselekvés az agórán: a demokrácia kényszercselekvése. A polisz centruma a boly középpontja. A boly középpontja az alkalmazkodás mélypontja. A kiemelt cselekvés: alkalmazkodás. Ha színházra gondolsz állj háttal az agórának. A színház nem agóra.
A lakás: kiválasztott tér. A benne folyó cselekvés: őszinte cselekvés. A lakás: szükségszerűen színház.
Színház a lakásban: kinyitni az ajtókat. Lakás a színházban: tükör.
A tükör a kiválaszott képmása. A nyitott ajtó: lehetőség a választásra. A lakásszínház templom és agóra.
A lakásszínház: A választott térben kiemelt cselekvés. A színházlakás: Kijelölt térben az őszinte cselekvés.
Ha élni akarsz, mondd mindenkor: Ez a tér: lakás! Ez a cselekvés a lakásban van! Különben a polisz befogad. Magáévá tesz. Elképzeléseink összessége a poliszról és a polgárról: szabadságmakett.
A lakás nem szűkíthető színházzá. A színház nem szűkíthető lakássá. Előbb esik gondolkodóba a szabad polgár a tükör előtt, mintsem a tág lakás elférne a kijelölt világban.
Film Színház Muzsika, 1979. október 6.
BITEF 1979
SZÍNHÁZI MUSTRA BELGRÁDBAN
Tapasztaltabb BITEF-járók tudják, hogy minden évben van egy előadás, ahová kevesen férnek be. Ide nem érvényesek az általános belépők, újságíró-igazolványok, és ha megtelt a nézőtér, még a jegyek sem. Jó előre gondoskodni kell tehát a helyről, és tanácsos az előadás előtt egy órával már a bejáratnál állni a biztos bejutás érdekében.
Idén a New York-i Squat Színház volt az ügyeletes, Andy Warhol utolsó szerelme című előadásuk a Hamburgi Világszínház „nagyágyúja” volt, a fesztivál szakmai csemegéjének ígérkezett. A játék egy üzlethelyiségben folyik, az utcáról belátni a kirakatokon át, és mi is látjuk a kukucskálókat. A főhősök: Andy Warhol, a pop-art egyik atyja, Ulrike Meinhoffnak, a terrorizmus egyik anyjának a szelleme, egy idegen bolygólakó és egy boszorkány. A technika összes lehetőségeit láthatjuk. Ulrike Meinhoff rádión közli, hogy halála után egy másik bolygón újjászületett, megalakította a 21. Intergalaktikus Forradalmi Bizottságot, és utasításokat oszt a jelenlevőknek. Egy filmen Andy Warholt látjuk császári követként lovagolni New York utcáin, ahonnan egyenesen a terembe lép be egy kövér boszorkánnyal, aki hosszas szertartást folytat gyomorégésének elmulasztására, miközben egy tévé képernyőjén közelről is megfigyelhetjük az utcán tolongókat, akik a kirakaton keresztül lesik a bent zajló eseményeket. Andy Warhol interjút készít a boszorkánnyal, majd a belépő UIrike Meinhoffal, ennek az – elképzelt – találkozásnak azonban nem lehet békés kimenetele, a fiatal lány magával hozza az Intergalaktikus Forradalmi Bizottság végzését, amely Andy Warholt golyó általi halálra ítéli. Az ítéletet azonnal végrehajtja. Mint az együttes egyik vezetője, Peter Halasz kifejti: ,,Andy Warholnak, aki számunkra ennek a kornak talán az egyetlen teljes embere, hőse, el kell pusztulnia ennél a találkozásnál.”
Az ezredvég színháza? Valóban az, de egyelőre összefoglaló értelemben. Az, amit idén láthattunk, inkább az elmúlt évezred eredményeinek a szintézise. Most már az a kérdés, hogy ebből a szintézisből újjá tud-e születni a színház, és mi az, ami a jövendő színházának meghatározójává válik. Ennek eldöntésére azonban még két évtizedünk van az ezredvégig.
Hules Endre
[Endre Hules]
beszélgetés | Kassák Színház kronológia | Squat Theatre
Linkek • Kassák Színház Budapest 1969 – 1976 • Balatonbogláron 1973 • "Horgászok” dosszié 1973-75 • PETER HALASZ CURRICULUM • interjú Bálint Eszter énekesnővel 2003 • Beszélgetés Halász Péterrel 2004 • Halász Péter a Gödörben 2005 • Halász Péter Virtuális temetése 2006 / Virtuális Emlékmű / Javaslat • Squat Theatre Digital Archive