Henry
Flynt: Mutációk az avantgárdban
Bevezetés, előfluxus,
fluxus, utófluxus
Fluxus: Maciunas csoportja
Maciunasszal
az AG Galériában találkoztam először 1961
júniusában, Young és MacLow társaságában.
Azoknak az eseményeknek a megrendezéséről beszélgettünk,
amelyeket az előző részben tekintettem át.
Miután tisztáztuk, hogy Young és MacLow
kit akar meghívni, Maciunas indítványozta, hogy egészítsük
ki a listát két, a Columbia Egyetemen dolgozó zeneszerzővel,
Leuninggel és Ussachevskyvel. Young és MacLow megkérdezte
Maciunast, miért akarja meghívni ezt a két nyárspolgárt.
"Mert szeretném, ha olyasmi is elhangzana, ami az én
ízlésemet tükrözi."
1961 közepén Maciunas még a mérsékelt,
akadémikus modernséget kedvelte. A Younggal és kollégáival
való kapcsolatfelvétel ébreszthette rá, hogy
csak úgy kerülhet előtérbe, ha beleveti magát
az avantgárdba. Ugyanakkor az évdobozok ebből az időszakból
származó tervezetei világosan mutatják, hogy
Maciunas még egy vagy két évig akadémikus
gondolkodású maradt (hogy finoman fogalmazzunk).
Az avantgárdra való áttérés
felszabadította viccfaragó szenvedélyét, és
zöld utat engedett anális fixációja kiéléséhez.
De ahhoz, hogy - a külső nyomásnak engedve - meg tudja
szeretni az avantgárdot, el kellett hitetnie magával, hogy
avantgárdnak lenni annyi, mint elmerülni a szemétben.
Ezzel magyarázható például, hogy a poszt-cageiánusok
leendő impresszáriójaként egy vécé-motívumra
építette mozgalmát. Youngnak küldött 1962.
július 2-ai levelezőlapján azt írja, hogy a
fluxus-prospektust egy végbélbe illeszthető szoros
rollniként képzeli el, melyet egy irrigátor dobozába
fog csomagolni. Voltaképp a dadaista viszonyulásmód
jelenik meg ismét az avantgárdban.
A Cage és Young köréhez tartozók
művei általában elegánsak, intellektuálisak
és fennköltek voltak, de mentesek minden fellengzősségtől
és akadémikusságtól. Egyáltalán
nem dívott közönségesnek lenni. Maciunas viszont
nem kedvelte az intellektualizmust és a fennköltséget.
A vicces és vulgáris dolgok vonzották. A nehéz
művekbe belefáradt közönség megkönnyebülten
fogadta, és egyre határozottabban üdvözölte
az irányváltást. Mindez fontos szerepet játszott
a fluxus esztétikájának kialakulásában.
Annak, hogy a Maciunas által kieszelt kulturális
mozgalom csak a szemetet méltányolta, volt egy igen áldásos
következménye. Maciunas hajlandónak mutatkozott olyan
anyagokat publikálni, amelyek ugyan épeszű szerzők
műveinek tűntek, de furcsaságuk és szélsőségességük
miatt egyetlen "színvonalas" folyóirat vagy "komoly"
avantgárd kiadvány sem vette volna őket komolyan.
Egy másik beszélgetésünk alkalmával
- szintén az AG Galériában, 1961. júniusában
- valahogy szóba került Maciunasnak a Szovjetunió iránt
érzett csodálata. Megpróbáltam felhíni
Maciunas figyelmét arra a körülményre, hogy a
Szovjetunió kultúrája egy rendőri módszerekkel
fenntartott tradicionalizmus. Maciunas azzal válaszolt, hogy a
húszas években a Szovjetunió kultúrája
volt a legradikálisabb a világon. Nos, ez igaz: Rodcsenko
és mások azt mondták, hogy egy átfogó
műalkotást, egy múlt nélküli államot
fognak teremteni, és mindent megsemmisítenek, amit korábban
művészetnek hívott a világ. Maciunas Sztálint
és paraszti származású környezetét
hibáztatta, amiért a Szovjetunió visszasüllyedt
a tradicionalizmusba. MacLow-tól hallottam nem sokkal később,
hogy Maciunas levélben fordult Hruscsovhoz. Azt írta neki,
hogy a Szovjetunió a kapitalista országok előtt jár
"minden területen, a művészet kivételével",
úgyhogy itt is le kell dolgoznia a hátrányt. Ez volt
az első találkozásom Maciunas szeszélyes bakugrásával:
a Szovjetunió iránti lojalitást azért békítette
össze a neodadával, hogy felélessze a húszas
évek Szovjetuniójának szellemét.
Mielőtt áttérnék a fluxus-történésekre,
előre kell bocsájtanom, hogy egyetlen fluxus-koncerten vagy
kiadványban sem szerepeltem. Vagyis a beszámolóm
szükségképpen azon alapul, amit másoktól
hallottam. Még egy megjegyzés: meg sem próbálhattam
mindenkit tárgyalni - vagy akár csak megemlíteni.
A fontosabb fluxus-művészek listája számos
kézikönyvben megtalálható.
1962-ben Maciunas a nyugat-németországi Wiesbadenben
dolgozott az amerikai hadsereg alkalmazottjaként. Ekkor ötölte
ki, hogyan válhatna a poszt-cageiánus és neodada
művészet impresszáriójává. Leveleket
küldött szét, amelyekben posz-cageiánus koncertek
megrendezésére, illetve antológiák és
teljes pályaművek kiadására tett javaslatot.
Az évenként megjelentetendő antológiák
tervét részletesen kidolgozta és sokszorosította.
Maciunasnak a leghalványabb kétsége sem volt afelől,
hogy kora újdonságai - a formalizmus, a konkretizmus, a
dodekafónia - morálisan felsőbbrendűek, és
minden forradalmi társadalom szükségszerű kísérőjelenségei.
Képzeletbeli antológiái ezért bebarangolták
a világot és a régmúlt időket, s mindenütt
és mindenkor Cage technikájának nyomaira bukkantak
(még jó, hogy nem Stockhausenére). Maciunas nem könyveket,
hanem dobozokat készült megjelentetni, valószínűleg
a könyvbe be nem köthető zenei partitúrák
egyre növekvő jelentősége miatt.
Ugyanazokban a hetekben, amikor Maciunas körözni
kezdte ezeket a javaslatokat, Wolf Vostell décollage-ok
készítésébe fogott, és New Yorkban
megrendezték a mail artos Jam Fesztivált.
Az első, fluxus-fesztiválként meghirdetett
eseménysorozat - "A nagyon új zene fesztiválja"
- Wiesbadenben zajlott, 1962 szeptemberében. A fesztivált
egy Benjamin Pattersonnal készült interjú harangozta
be a "Csillagok és Sávok" augusztus 30-ai
számában, mely a "Még, még, még
kijjebb" címet viselte.
1963 elején további hat európai városban
tartottak fluxus-fesztiválokat. Ebben az időszakban a közreműködők
javarészt neodadaista poszt-cageiánusként beskatulyázható
európai művészek voltak, úgymint Schmit, Rot,
Beuys, Filliou, Vautier és Spoerri. Szintén szerepelt a
fesztiválokon Paik, aki zeneszerzést tanulni jött Németországba,
valamint Higgins és Knowles, akik Európában turistáskodtak.
Maciunas 1963-ban, a düsseldorfi "Fluxfesztiválon"
szórta a közönségre fluxus-kiáltványa
sokszorosított példányait. Maciunas esztétikai
programját akkortól tekinthetjük kiforrottnak, amikor
lemondott akadémikus törekvéseitől és
elfordult a mérsékelt modernizmustól. ´63-as
programja különféle dolgok furcsa elegye volt. A realista
művészet szlogenjét Cage és Klein körétől
vette át. A hasznos művészetet a szépművészet
fölé akarta helyezni - és azt gondolta, hogy a prioritásai
jellegzetesen nem-európaiak. A funkcionalizmussal és hatékonysággal
kapcsolatos doktrínája a Bauhaus szellemét idézte.
Amikor közgazdász lettem, felismertem, hogy a hatékonyság
meglehetősen problematikus fogalom egy szocialista számára.
Maciunas tulajdonképpen a költséghatékonyság
fogalmával operált: ha a technológiai szintet állandónak
vesszük, a hatékonyság annál nagyobb, minél
eredetibb módon és minél szakszerűbb eljárásokkal
dolgozzuk fel az anyagot.
Maciunas azonfelül csodálta a korai szovjet avantgárdot.
Ugyanakkor nemzeti büszkesége is arra késztesse, hogy
megmutassa: a kelet-európaiak is képesek korszerű
művészetet csinálni. A helyzet iróniájához
tartozik, hogy a nyugati modernizmushoz kötődő kelet-európaiak
közül sokan nyilvánvalóan meggyőződéses
antikommunisták voltak. Maciunas a virtuozitás iránti
igény eltörlésével akarta demokratikusabbá
tenni a művészetet - ami mulatságos, ha tudjuk, hogy
mit gondolt a formatervezésről. Maciunas gyakran hangsúlyozta,
hogy az ipari formatervezéssel kapcsolatos problémákat
csak egy szakember tudja megfelelően áttekinteni. Ugyanakkor
nem érdekelte a technológiai fejlődés, s valószínűleg
ellenségesen viszonyult a változásokban kulcsszerepet
játszó alkalmazott tudományokhoz. 1964-től
már arról beszél, hogy a kisüzemi eszközökkel
előállított művészet átmenet a
szocialista társadalomhoz, amelyben a művészet végképp
ki lesz vonva a forgalomból.
Az évekkel később Fluxus 1, 2
stb. címmel megjelentetett évdobozok már nem annyira
elméleti cikkeket és újzenei partitúrákat
tartalmazó csomagok voltak, hanem sokkal inkább vicc- és
játékkészletek. Vagyis Maciunas teljes mértékben
azonosult Brecht (és Watts és a többiek...) művészetfelfogásával,
saját szerepe kimerült az anyag együtt tartásához
és forgalmazásához szükséges formátum
megtervezésében. A fluxus tulajdonképpen neodada
kabarék rendezésével és multiplikák
előállításával vált egyenlővé.
Maciunasban azonban egy másik, egy radikális én is
lakozott akkoriban. A Fluxus Hírleveleket és Maciunas
levelezését újraolvasva megfigyeltem, hogy Maciunas
sohasem beszélt radikalizmusáról kedvenc művészeinek,
akik "apolitikusak" voltak. Úgy látszik, Maciunas
ígéretei, hogy a fluxus eltörli a művészetet
és világforradalmat csinál, elsősorban nekem
szóltak. A teljes fluxust mozgósító művészetellenes
demonstrációkat helyezett kilátásba; ezt az
elképzelést tőlem vette át. Feltehetőleg
szintén az én ösztönzésemre jelent meg
a fluxusban a szovjet társadalommal szembeni kritikus hangütés.
1963 májusában kezdődött Brecht
és Watts nyilvános Yam Fesztiválja - egy poszt-cageiánus
munkákat bemutató fesztivál - New Yorkban. Brecht
1972-es interjújában elégedetten nyugtázta,
hogy az eseménysorozatot a fluxus részének tekintik.
De akiket érdekelnek a történelem hajtűkanyarai,
nyilván tudni akarják, hogy 1963 áprilisában
Brecht egy levelezőlapot küldött szét a következő
szöveggel: "Április végétől nem vagyok
elérhető a fluxus számára". 1963 közepén
az Európában tartózkodó Maciunas könyörgő
levelet írt Wattsnak, hogy ne a fluxustól elkülönülve
folytassa a Yamot. Maciunas mindenáron a saját parancsnoksága
alá akarta vonni az egész poszt-cageiánus mozgalmat.
1963 őszén Maciunas visszatért New Yorkba.
1963 végén egy előkészítő jellegű,
de már fluxusnak nevezett "mulatságot" rendezett
a Parfüm- és Illatszergyártók kongresszusán.
Ez idő tájt állt hadrendbe New Yorkban a fluxus kelet-ázsiai
csapatteste is: Ichiyanagi, Ono, Ay-o, Paik, Kosugi, Kubota és
Shiomi.
A fluxus és a "magasművészet"
külön csapáson haladt, de voltak olyan művészek
- mint például Oldenburg -, akik ide-oda vándoroltak.
1963 decemberében Brecht, Watts, Morris és De Maria közös
kiállítást tartott "A szilárd középpont"
címmel a Madison Avenue északi szakaszán lévő
Thibaut Galériában. Az adatokat böngészve magam
is meglepődtem, milyen sok szálon kapcsolódott Morris
a fluxushoz az után, hogy visszavonta anyagát az Antológiából
(1964. december 1-én például időben összehangolva
került sor egy Morris- és egy fluxus-eseményre), noha
éppen a fluxussal való szakításának
köszönheti jelenlegi ismertségét és elismertségét.
Időközben Maciunas különféle
fluxus-publikációkkal is jelentkezett. Brecht Water
Yam-jénak első kiadását és a Young-féle
1961-es kompozíciókat még Európában
hozta ki. 1964-ben indította el, Brecht V TRE-jét
folytatva, a ccV TRE című újságot.
1964 áprilisában-májusában végre
megvalósult a régóta ígért "New
York-i fluxus-fesztivál": a "12 fluxus-koncertre"
a Canal Street 359-ben került sor, Maciunas és Higgins padlásműtermeiben.
Hadd említsem meg külön is a ccV TRE
harmadik, 1964. áprilisi számát, amely közreadta
1963. februári antiművészeti kampányom dokumentumait.
Szintén olvasható volt benne Legelső tanulmányom,
amely "azt bizonyítja, hogy a nyelv nem létezik".
(Elnagyoltan fogalmaztam, mert tekintettel kellett lennem alkalmi közönségemre.)
A fluxus-csoport tagjainak, akiket amúgy is irritált művészetellenes
álláspontom, most végleg elegük lett belőlem.
A Legelső tanulmány ugyanazon a meglátáson
alapult, amin valamennyi munkám. (Munkán azt a képességemet
értem, hogy a sebezhetőség könyörtelenül
tiszta képzeteit ne magamra, hanem a külvilágra vetítsem.)
A nyolcvanas években a nyelv létezésének kérdését
egyetemi körökben is divatossá tette két harvardi
filozófus ismerősöm, Kripke és Albritton. De
Maciunas már 1964-ben belátóbb volt, mint a mai szaktudósok:
azt mondta, sikerült meggyőznöm, hogy a nyelv létezése
a nyelven belül nem bizonyítható.
Maciunas és én 1964. április 29-én
tartottuk első Stockhausen elleni tüntetésünket.
Erre az eseményre két kitüntetett jelentőségű
fluxus-koncert, az 5. és a 7. között került sor.
Fogalmam sem volt róla, hogy Maciunas, amikor éppen nem
sztrájkőrségen áll, koncertezik.
1964 közepén összevesztem Maciunasszal.
Azt hiszem, azon kaptunk hajba, hogy Maciunas kijelentette, a Szovjetuniónak
nincs szüksége a tanácsaimra arra nézve, hogy
milyen kultúrpolitikát folytasson. Már hetek óta
nem beszéltünk, amikor Maciunas váratlanul felhívott,
és arra kért, tüntessek vele ismét Stockhausen
ellen 1964. szeptember 8-án.
Én a klasszikus és modern (vagyis európai)
zene felsőbbrendűségének ma már csak
óvatosan hangoztatott, de a tizenkilencedik században és
a huszadik század elején még fennen hirdetett ideológiája
ellen akartam tiltakozni. (Lásd például a zenetudós
Theodore M. Finney Zenetörténetét.) Stockhausen
volt ennek az ideológiának a legismertebb képviselője,
legalábbis az ötvenes években - lásd például
az előadásait és a Die Reihe című
újságját. Ugyanakkor Stockhausen figurája
nem igazán volt alkalmas arra, hogy általa ébresszük
öntudatra a közönséget. A Time magazin és
más lapok gyakran írtak róla, de zenéje valójában
csak egy szűk elithez jutott el. És ez az elit elképesztően
radikálisnak tartotta. (Amikor arra kértem Le Roi Jonest
- ma Amiri Baraka néven ismert -, hogy csatlakozzon a Stockhausen
elleni sztrájkhoz, ezt válaszolta: "De hiszen ő
egy radikális". Mint látni fogjuk, a fluxus-kör
tagjainak nagyobbik fele is így érzett.) Talán inkább
Leonard Bernstein ellen kellett volna tüntetnünk, hiszen az
amerikai közönség számára ő volt
Mr. Klasszikus Zene. De Bernstein 1964-ben alkotószabadságát
töltötte. Elfogadtam Maciunas ajánlatát, hogy
sztrájkoljunk az Originale ellen - meg sem kérdeztem,
mi az a darab. Ebből is bonyodalmak származtak, mert kiderült,
hogy az Originale egy kaotikus, cirkusszerű ügy (úgy
mondták: Cage Színházi darabjának
az imitációja), így fel sem merülhetett a közvéleményben,
hogy a komolyzenei sznobéria ellen tiltakozunk. De akkor se kerültünk
volna jobb helyzetbe, ha a Kontra-Punktét választjuk,
tekintettel a darab iránti korlátozott érdeklődésre.
Csak jóval később hallottam, hogy Maciunas
azért az Originalét szemelte ki, mert féltékeny
volt Charlotte Moorman "New York-i avantgárd fesztivál"-jára,
amely mellesleg nagyobb érdeklődést keltett, mint
a fluxus. Maciunas állítólag azokon a fluxus-beltagokon
is el akarta verni a port, akik részt vettek Moorman fesztiválján.
Jóval az esemény után az Originale
több előadója úgy nyilatkozott, hogy annak idején
ők is a tiltakozók közé álltak. (Harold
Schoenberg pedig szenvedélyesen fejtegette a New York Times 1964.
szeptember 9-ei számában publikált ismertetőjében,
hogy a tüntetés a show része volt.) Én csak
egyvalakiről tudok, aki tényleg közénk állt:
Allen Ginsbergről. Az egyik tüntető, Marc Schleifer (a
későbbi Sulayman Abdullah) azt mondta Maciunasnak, hogy elmegy,
ha Ginsberg nem csatlakozhat hozzánk. Az Originale többi
előadója azon állításának, hogy
ők is tüntettek volna, legjobb emlékezetem szerint semmi
valóságalapja sem volt. (Ginsberg volt az egyetlen betolakodó,
akiről Maciunas említést tett nekem.)
Stockhausen
mellett
Bauermeister
D. Behrman
R. Breer
R.D. Brown
L. Einsenhauer
V. Gaeta
A. Ginsberg
G. Graves
G. Harris
D. Higgins
A. Kaprow
M. Kirby
O. Kluver (később O. Adorno)
P. Leventhal
A. Lucier
J. MacLow
C. Moorman
M. Neuhaus
N.J. Paik
M. Strider
J. Tenney
Stockhausen
ellen
Ay-o
Conrad
Flynt
Maciunas
Saito
Schleifer
Vautier
Maciunas
első, 1965-ös fluxus-történeti diagramjából
világosan kiderül, hogy néhány fluxus-művészt
eltávolítottak a mozgalomból. A kizártak közé
tartozott Higgins, MacLow és Paik is, akik szerepeltek az Originale
előadásán. A fluxus-irodalom ezeket a kizárásokat
az Originale-üggyel hozza összefüggésbe,
noha nyilvánvaló, hogy Maciunasnak más indokai is
voltak. A fluxus olyan krónikásai, mint Higgins vagy Henry
Martin, az Originale-ügy kapcsán a fluxus (első)
haláláról beszélnek.
A klasszikus zene sznob rajongói tévesen ítélték
meg és lebecsülték például a klasszikus
indiai zenét, a japán szertartási és színházi
zenét, az afrikai zene sokrétű tradícióját,
valamint az afro-amerikaikat, Robert Johnsont és Buddy Guyt, Chuck
Berryt és Bo Didley-t, John Coltrane-t és Ornette Colemant
- hogy csak néhány nevet említsek. De a klasszikus-zenei
sznobéria sohasem szenvedett nyilvánosan intellektuális
vereséget. (Egyedül Stewart Home írt rokonszenvezőleg
a második tüntetésről (lásd: Támadás
a kultúra ellen), ő azonban csak a röplapunkra
támaszkodhatott.) Ehelyett azt történt, hogy az emberek
egyszerűen leszoktak a "klasszikus és modern" zenéről.
Az amerikai etnozene egy központilag manipulált, kommercializált
változata, a rock and roll, Nagy-Britannián keresztülsöpörve
meghódította az egész világot. Minél
több generációt hódított meg ez az afro-amerikai
gyökerű muzsika, annál távolabbra került
attól az etnozenétől, amelyhez eredetileg mégiscsak
volt valami köze.
De térjünk vissza a fluxushoz. Maciunas 1964-65-ben
több fontos fluxus-kiadványt is létre tudott hozni.
Az új publikációk közé tartoztak Kosugi
Eseményei, a Water Yam (amerikai kiadás),
a Fluxus 1, a Robert Watts-könyv, a Fluxus 2 és
a Fluxkészlet. Ugyanakkor nyilvánvalóvá
vált, hogy Maciunas könyvkiadói lehetőségei
nem terjednek túl egy alulfinanszírozott, amatőr vállalkozás
fenntartásán. Lehet, hogy eredetileg a Universal Edition
vagy a Peters versenytársa akart lenni - de ha így volt
is, rég letett a szándékáról. Azt hangoztatta
ugyan, hogy a radikális művészetet tömegméretekben
kell előállítani, de a fluxus-dobozokból csak
néhány darab készült el, azokat is egyedileg
álították össze, és nem volt kettő
köztük, amelyik egyforma lett volna. Az igényes tömegtermelés
maciunasi víziójától egyenes út vezetett
William Morrishoz és a ritka tárgyakkal folytatott kereskedés
felvirágzásához.
Dick Higgins nehezményezte, hogy Maciunas késlekedik
a könyve kiadásával, és megalapította
saját kiadóját, a Something Else Presst. Vostell
décollage-a, Moorman avantgárd fesztiválja
és Higgins kiadója gyötrő féltékenységgel
töltötte el Maciunast. A legelviselhetetlenebb az lehetett a
számára, hogy Moorman és Higgins akciói jelentősebbek
és professzionálisabbak voltak, mint a fluxus.
Az Originale elleni tüntetés ráébresztett,
hogy kultúrpolitikámat hőzőngéssel nem
tudom népszerűvé tenni. Új megközelítésmódom
akkor nyerte el igazi értelmét, amikor sikerült formába
öntenem a marxista rendszerek és mozgalmak számára
ajánlott kulturális programomat. Megegyeztem Maciunassal,
hogy írunk egy pamfletet: A kommunistáknak forradalmasítaniuk
kell a kultúrát (a továbbiakban: AKFKAK). A
pamflet 1964 végén készült el, és 1965
elején jelent meg.
Maciunas a pamflet általa írt részében
a formatervezéssel kapcsolatos elméleteit adta elő.
Elsősorban előregyártott elemeket alkalmazó
építési módszerével foglalkozott, amelyet
a szovjet lakótelep alternatívájának szánt,
és amely legdédelgetettebb alkotói gondolata volt.
(Ne feledjük, hogy Maciunas magasabbra értékelte az
alkalmazott művészetet a tiszta művészetnél.)
Magyarázatából megértettem, hogy a támfalakat
habszivacsból, a köztes falakat pedig átlátszó
műanyagból akarja előállítani. Azt mondtam
neki, hogy a laikus közönség ezt bizony csak akkor fogja
értékelni, ha anyagmintát is tesz a röpirat
mellé. Maciunas erre egyoldalas röplapokat nyomtatott, összehajtogatta
és két anyagminta közé dugta őket. A szendvicseket
vastag gumiszalaggal kötötte át, és csomagolás
nélkül akarta postázni (mintha levelezőlapok
volnának). Mondani sem kell, hogy a posta megtagadta az együttmükődést
(csakúgy, mint a könyvesboltok). Mint oly sok más esetben,
Maciunas most is semmibe vette az előírásokat, így
a "hatékony" formatervezés teljesen hasznavehetetlen
eredményhez vezetett. A röplap amellett kézzel, és
roppant ügyetlenül volt összehajtogatva.
Ami a röpirat tartalmát illeti, elkövettünk
egy jóvátehetetlen hibát. Elképzeléseinket
a szovjet politika számára javasolt irányelvekként
fogalmaztuk meg. Ugyanabba a hibába estünk, mint Bahro Az
alternatívában - azt hittük, hogy a létező
szocializmus fenn fog maradni. Úgyhogy megpróbáltuk
megjavítani. De a személyes motívumaink nagyon különbözőek
voltak. Maciunas érzelmeiben a nacionalizmus is szerepet játszott,
ő mindenképpen lelkesedett Oroszországért,
függetlenül annak politikai berendezkedésétől.
Én egészen más okokból fordultam
a Szovjetunióhoz. Az AKFKAK tulajdonképpen a szovjetunióbeli
szocializmus hitelességét kérdőjelezi meg,
azon az alapon, hogy a hatóságok a hagyományos polgári
kultúrát támogatják. Ennek ellenére
együtt akartam működni a létező szocializmussal
- arra is emlékszem, hogy miért. A kommunizmus széles
néptömegeket nyert meg, és a baloldaliság végső
fokának számított. Emlékeznek Kubára,
a kínai kulturális forradalomra, a vietnami háborúra?
Marx sohasem mondta, hogy tartsuk távol magunkat a progresszívnek
vélt mozgalmaktól, ha azok nem tökéletesek.
A forradalomnak a széles tömegek tudati szintjén kell
kibontakoznia. Ha a tömegek akkorát tévedhetnek, hogy
jobb egy teljes évszázadon át a taccsvonalon maradni,
akkor kérdésessé válik a modern társadalmak
alapját képező fejlődés fogalma.
Hadd mondjak még valamit az AKFKAK-kal kapcsolatban.
Ne higyjék, hogy tudják, miről szól, ha csak
a címét ismerik. A pamflet nem támogatta a hivatalos
kommunizmus kultúrpolitikáját, épp ellenkezőleg,
sokfrontos támadást indított ellene. Sajnos az én
szövegem is a "militánsoktól" akkoriban elvárt
harcias stílusban íródott. De ha sikerül ettől
elvonatkoztatnuk, számos olyan dolgot találhatunk benne,
ami a mai véleményem szerint is védhető (vagy
legalábbis érdekes).
Ugyanakkor be kell vallanom még egy nagy tévedésünket.
S ez a tévedés szoros összefüggésben áll
Maciunas dizájn-elméletével, továbbá
a hatékonyságról alkotott elképzelésével.
Elfogadtuk, hogy a korai szovjet avantgárdnak fontos meglátásai
voltak a jövő társadalmáról. A helyzet
iróniája, hogy a szovjet avantgárd 1965 után
rendkívül divatossá vált nyugaton. Népszerűségét
egyelőre "a szocializmus halála" sem rendítette
meg. Dziga Vertovért nyilvánvaló hibái ellenére
is lelkesednek.
A hibát ott követtük el, hogy a szovjet
avantgárd támogatóiként úgy véltük,
nagy egyetértésben, hogy a szocialista kultúrának
spártainak és mechanikusnak kell lennie. Lenin szerint a
szocializmus nem más, mint szovjethatalom és az egész
ország villamosítása. A szovjet avantgárd
számára a szocialista jövő a gép diktatúrájával
egyenlő. "A jövő kommunái", amelyekről
a szovjet tervezőmérnökök álmodoztak, munkatáborok
voltak, sem többek, sem kevesebbek. Ma már nyilvánvaló,
hogy a gépiességben és a spártaiságban
a rozsda és a füst, azaz az elmaradott orosz ipari termelés
öltött eszményi formát. Ha szóba jöhet
még valaha, hogy milyen legyen egy kormány kulturális
politikája egy fejlett nem-kapitalista gazdaságban, akkor
majd mindent újra kell gondolni az alapoktól.
Az AKFKAK folyományaként egész életemben
dogmatikus marxistának tartottak - legalábbis azok, akiket
nem érdekeltek közelebbről a politikai nézeteim,
és akik nem követték az írásaimat. Pedig
1967 végére már teljesen leszámoltam azzal
az elképzelésemmel, hogy a Szovjetuniónak utópikus
küldetése van. Ironikus módon valamennyi nem-marxista
politikai írásom kiadója így vagy úgy
a fluxushoz kötődött.
A fluxus a hatvanas években jócskán
át volt itatva ideológiával. Maciunas 1965-ben, miután
kiadta az AKFKAK-ot, még két fluxus-kilátványt
is megjelentetett a "fluxszórakoztatásról".
Ezekben a kiáltványokban öltött végleges
formát a fluxus esztétikája. Nyomuk sem maradt az
1963-as fluxus-kiáltvány harsányan forradalmi politikai
jelszavainak. A hangsúly most a drága elit-művészet
és az olcsó demokratikus művészet ellentétére
helyeződött. Az 1965-ös kiáltványokban szó
sincs antiművészetről. Maciunas új célja:
a kizárólag amatőr művészet. Ezekről
a kiáltványokról sohasem beszélgettem Maciunasszal,
úgyhogy fogalmam sincs, miként viszonyultak szerinte az
én kedvemért publikált kiáltványához.
A "fluxszórakoztatásról" szóló
első kiáltványt Ben Vautier is felhasználta
egy saját tervezésű levelezőlapon.
Steward Home írja a Művészeti sztrájk
kézikönyvében Maciunas kiadványaival és
a Brechthez hasonló művészek támogatásának
indítékaival kapcsolatban: "A fluxus azt remélte,
hogy 'demokratikusabbá' teszi a művészetet. E célt
egyebek mellett egyszerű, bárki által eljátszható
forgatókönyvek létrehozásával akarta
elérni... Kétségtelen, hogy a forgatókönyveket
szinte bárki megvalósíthatja, de ha feltesszük
a kérdést, hogy ki akar ilyen tevékenységbe
fogni, nyomban nyilvánvalóvá válik, hogy e
'demokratikus művészet' a polgárság kulturális
hatalommal rendelkező frakcióján belüli avantgárd
elemek érdeklődését fejezi ki. A fluxus-forgatókönyv
hatása a polgári "magaskultúra" normáinak
áthágásán alapul (mint minden avantgárd
művészeté), s noha a mű könyen előadható,
olyan esztétikai rendszerbe illeszkedik, amely a közízlés
ellen harcol. A polgári esztéták, akik a formai újításokat
keresik a kultúrában - nem pedig a tartalmat vagy a 'jelentést'
-, nyilván értékelik az effajta 'demokratikus' gesztusokat,
egy proletár azonban nevetséges ötletnek tartaná,
hogy ilyesmivel foglalkozzon. Úgyhogy hiába ösztönöznek
közreműködésre a fluxus-forgatókönyvek,
az a szellemi tradíció, amelyből kinőttek, idegen
a közízléstől, s így szükségképpen
lehetetlenné teszi a tömeges részvételt."
Nos, ennyivel nem lehet elintézni az avantgárd
vagy a fluxus jelentőségét - de azért ezt is
ki kellett végre mondani. Home-nak csalódnia kellett, mert
a "proletariátus" nem bizonyult tartós vevőkörnek,
és megtagadta "természetes" vonzalmait. A fluxus-művész
Milan Knizak például jelenleg a Cseh Nemzeti Akadémia
elnöke. Erről ennyit.
Mint említettem, Maciunas 1965-ben közreadta
a fluxus történeti diagramját, amelyet 1966-ban a Film
Culture-beli Kiterjesztett művészeti diagram, 1973-ban
pedig egy még teljesebb diagram követett. Maciunas akadémikus
hajlamai törtek itt ismét a felszínre, akárcsak
az 1969-es Tanulógép esetében. Egyetlen térképen
akarta elhelyezni az összes lehetséges művészeti
beavatkozást. A térkép függőleges irányban
végigpergette a múltat, vízszintes irányban
pedig átfogta a művészet teljes spektrumát
az a) reakciós/gyönyörködtetőtől
a z) radikális/aszketikusig. Maciunasnak sikerült
ellaposítania "minden lehetséges művészetet",
konkrét művek közti fontos kapcsolatok sikkadtak el.
(Jelen esszémben ezeket a kapcsolatokat akartam helyreálítani.)
A két utolsó diagram ugyanakkor már hallgatólagosan
a radikális/aszketikus esztétikát pártolja
azáltal, hogy a jobb szélső oszlopban jelöli
ki a helyét. (Az oszlop neve az egyik esetben anti-művészet,
a másik esetben tekintélyrombolás.)
Ideje bővebben is szólnom Ben Vautier-ről,
vagy közismertebb nevén: Benről. Ben először
az "Aszociálisok fesztiválján" hallott
először a fluxusról, 1962 októberében,
Londonban. (A fluxusnak/Maciunasnak írt 1966. augusztus 28-ai levelében
azt állítja, hogy az első nizzai fluxus-koncertet
1961 júliusában rendezte meg!) Ben - aki már a fluxussal
való találkozása előtt rátalált
a hangjára -, a művészetet mint a megalománia
eszközét kigúnyoló jelekkel csinált karriert
a művészetben. Például évtizedek óta
készít fekete alapon fehér és fehér
alapon fekete kézírás-akrilképeket.
Ben, amikor megkapta Maciunas 1966-os Kiterjesztett művészeti
diagramját, egy válaszlevélben jelezte, hogy
neki már 1965 óta határozottan művészetellenes
a beállítottsága. A levélből kiderül,
hogy Ben antiművészetnek tekintette Maciunas két kiáltványát
a fluxszórakoztatásról. (A kiáltványok
nem állítanak semmi ilyesmit - Ben nyilvánvalóan
az antiművészetnek a művészeti diagramon belüli
kitüntetett helyére alapozta következtetését.)
Ben e levelében, vagy nem sokkal később arra kérte
Maciunast, hogy őt is sorolja a művészeti diagram antiművészeti
rubrikájába.
Mint már említettem, az én antiművészeti
és "brend"-teóriám a Fluxus Hírlevél
6. és 7. számában, valamint a ccV TRE 3.
számában volt olvasható. Szintén szerepelt
Ben Tout (Minden) című kiadványának
1965/9. számában. Elméletemet 1967-ben öntöttem
végső formába, Művészet vagy brend?
címmel. Az utolsó átdolgozásnak az volt az
indítéka, hogy meg akartam szabadulni a marxista nyelvhasználattól.
A brendet immár az egyéni buzgalom eredményének,
illetve az ideális társadalomban érvényre
jutó gyakorlatnak tekintettem.
Ugyanebben az évben küldte szét Ben 1967.
május 5-ei szövegét: L'art n'est plus nouveau
(nincs többé új művészet). Majd pedig
a Tout 1968. februári száma a következő fejléccel
jelent meg: "Ben felhagy a művészettel". 1968 októberében
publikálta Maciunas Le a művészettel! című
brosurámat, amelyben a Művészet vagy brend?
mellett a Ben-szöveg, egy sajtóközlemény és
levelek szerepeltek. Szintén ezekben az években jelent meg
Ben szövegének egy angolra fordított változata
az Art in Society V/1. számában.
A félreértések elkerülése
végett hangsúlyozni szeretném, hogy antiművészeti
elméletem filozófiai érvelésen alapult: ha
az ízlés szubjektív, akkor senki sem alkalmasabb
nálam, hogy az ízlésemnek megfelelő dolgot
alkosson. (A művész tehát ugyanúgy rossz nyomon
jár, mint a ruhatervező, aki azt mondja: "ha önmagad
akarsz lenni, viseld az én ruhámat".) Elhatározásom
olyan komoly volt, hogy 1962-ben megsemmisítettem addigi műveimet,
s attól fogva nem alkottam semmit. Ben ugyanakkor hivatásos
művész, aki a dadaistákhoz hasonlóan arra használja
a művészetellenes jelszavakat, hogy ihletet merítsen
belőlük a megélhetését biztosító
alkotásokhoz. Ben, ha jól értem, "őszinte
képmutatóként" akar viselkedni.
A hatvanas évek közepére a fluxusban,
illetve a fluxussal párhuzamos mozgalmakban tömegessé
váltak az effajta, 1963-ban kiötlött viselkedésmódok
- amelyek mind közvetlenül visszavezethetők Cage-re. Az
Originale elleni tüntetésen jött létre
a Flynt, Maciunas és Ben által alkotott egységes
tömb. Mi hárman túlléptünk a kultúrpolitika
bírálatán, és eljutottunk a kultúrtörténet
végpontjának tekintett antiművészetig. (Ahhoz,
hogy helyesen értsük a dolgot, megint Rodcsenkót kell
az emlékezetünkbe idézni.) Kiáltványaink
csekély figyelmet keltettek. (Ámbár az AKFKAK-ot
két másik nyelvre is lefordították, Ben szövege
megjelent az Arts in Society-ban stb.) A művészvilág
nem vette az üzenetet. Maciunas, Ben és én továbbra
is publikáltunk szövegeket, de azokban már nem volt
lényeges újdonság. Maciunas és Ben folytatta
művészi karrierjét, én viszont a továbbiakban
kizárólag nem-művészi tevékenységeknek
szenteltem magamat. Maciunas, anélkül, hogy valaha is felülvizsgálta
volna tévesnek bizonyult számításait, lassacskán
felhagyott kultúrpolitikusi próbálkozásaival.
Lemondott arról is, hogy "visszatérjen" a Szovjetunióba,
és ő legyen ott a fő-formatervező. A fluxus köréhez
tartozók zöme ugyanakkor makacsul ragaszkodott a bevált
képlethez: a kabarékhoz és az előre gyártott
viccekhez - s Maciunas és Ben ezen a téren továbbra
is aktív szerepet játszott. Kétségtelenül
örömüket lelték a kabaré- és viccklubban,
amelytől én távol tartottam magam.
E fordulattal teljesedett ki és ért véget
az az avantgárdon belüli fejlődési folyamat,
mely írásom tárgyát adta. Az általam
bemutatott generáció Cage tisztán formalista radikalizmusából
indult ki - s érteni vélte annak burkolt antiművészeti
utalásait. Áthaladt a balos pragmatizmus fázisán.
Majd eljutott a művészet végét jelentő
brend (Bennél: goűt /ízlés/, penchant
/hajlam/) feltétlen hirdetéséig. Valaki talán
azt fogja kérdezni: hogyan válhatna idejétmúlttá
egy olyan fontos tudásforma és érintkezési
mód, mint a művészet? A kérdés feltevője
azonban figyelmen kívül hagyja az avantgárd történetének
sorozatos tanulságait (írásomban éppen ezeket
próbáltam vázolni), és a belőlük
leszűrt brend-elméletet. A Stockhausen "tudományos
zenéjéhez" hasonló jelenségek beárnyékolták
viszonyunkat a "magasművészethez", melynek cseppet
sem lelkesítő - még csak nem is semleges - üzenete
nélkül sokkal jobban megvoltunk. Mivel az antiművészet
körüli vita 1968-ban tetőzött, s utána lecsendesedett,
megfontolandó, ne tekintsük-e 1968-at az egész avantgárd
végpontjának. Mióta a közönség rendelkezésére
áll egy (vagy néhány) jól átgondolt
antiművészeti elmélet, a merész művészeti
trükkök pusztán üzleti célokat szolgálnak.
Az avantgárdra való utólagos hivatkozás ebből
a szemszögből üres "magasművészeti"
nosztalgiázás, vagy a mérsékelten modern művészet
reklámfogása.
A fluxus a maga részéről 1968 után
tovább csiszolgatta a kabaréit és az előre
gyártott vicceit (és két évtized múlva
elérte a bevett művészet státuszát).
Brecht Csöpögészenéjének előadása
- amelynek eredetileg sokkolnia (vagy egyenesen forradalmasítania)
kellett volna a világot -, kényszerképzetként
tért vissza, s végül nosztalgiává szelídült.
Miközben a fluxus népszerűsége töretlenül
növekszik, egyre távolabb kerül mindattól, ami
új volt a művészetben. A kronológiai értelemben
vett újdonságok és Marinetti hajdani szándékai
között megszakadt a kapcsolat.
Az események sora azonban nem szakadt meg. Maciunas
a hatvanas évek végén egy újabb vállalkozásba
fogott: műteremlakásokat renováltatott és művész-lakásszövetkezeteket
szervezett New York belvárosában. Ez a folyamat vezetett
a SoHo művésznegyed kialakulásához.
1970-ben a New York-i fluxus bemutatta a Fluxmisét.
1970-71-ben Maciunas Yoko Onóval és John Lennonnal együttműködve
egy fluxünnepséget rendezett. Az esemény főszereplője
Lennon és Ono volt.
1978-ban a rákbeteg Maciunas feleségül
vette Billie Hutchingot. Az esküvő volt élete utolsó
fluxus-szertartása. Addigra már a Szovjetunióval
és a szervezett baloldallal kapcsolatos összes ábrándja
szertefoszlott. Maciunas halála, hogy úgy mondjuk, a klasszikus
fluxus végét jelentette.
A hetvenes évek végére már a
második, sőt harmadik művészgeneráció
csatlakozott a fluxushoz. Íme néhány név:
René Block, Jean Dupuy, Peter Frank, Ken Friedman, Jon Hendricks,
Larry Miller, Sarah Seagull, Peter Van Riper, Yasunao Tone, Yoshimasa
Wada.
A korszak másik említésre méltó
művészeti eseménye, hogy ekkoriban ért pályája
csúcsára Joseph Beuys. Általános vélemény,
hogy Beuys a fluxushoz kapcsolódott, de saját mozgalma volt,
vagyis ebben a tekintetben túllépett a fluxuson. Ugyanez
érvényes a videoművész Nam June Paikre is.