Henry
Flynt: Mutációk az avantgárdban
Bevezetés, előfluxus,
fluxus, utófluxus
Utófluxus
Az utófluxus a nyolcvanas éveken
keresztül egészen napjainkig ível. A vezető galériák
egyre szívesebben rendeznek fluxus-kiállításokat,
ahol minden művészt egy-egy nagy méretű, kézzel
alkotott, egyedi darab reprezentál. A Kölnischer Kunstverein
1970-es "Happening és fluxus" című kiállítása
már ezt a korszakot vetítette előre. Az új
bemutatási mód tökélyre emelése René
Blocknak köszönhető, aki az 1981-es wiesbadeni "Fluxus"
kiállítás kurátora volt, és azóta
is számos fluxus-show-t rendezett.
Ugyanebben
az időszakban jelentek meg a fluxust kodifikáló vaskos
kötetek Jon Hendricks szerkesztésében, a két
műgyűjtő, Gilbert és Lila Silverman támogatásával.
Hatásukra a fluxus vonzóbbá vált a műkereskedők
és kurátorok számára.
A fejleményeket
egy Lucy Lippard-idézettel lehetne a legjobban jellemezni: "...
a pillanathoz kötött, olcsó, láthatatlan, vagy
reprodukálható művészet nem sokat változtatott
a művészet és a művészek gazdasági
és ideológiai kizsákmányolásán"
(in: Sol LeWitt, szerk. Alicia Legg). Való igaz - talán
csak annyi a különbség, hogy már nem akarunk mindenáron
ártatlan és önfeláldozó művészekről
hallani.
Manapság
számos olyan irányzat létezik a művészetben,
amelyet fluxusnak tekintenek. Hadd említsek meg néhányat
a teljesség igénye nélkül. La Monte Young és
Marian Zazeela fluxus-kiállításokon szerepeltetik
közösen készített új hang-kép kompozícióikat.
Ez véleményem szerint csak arra jó, hogy összezavarja
a közönséget. Ben Vautier, a fluxus-csoport alapító
tagja nagyjából ugyanazt csinálja, amit régebben.
Yoko Ono ismét aktív, bronzba önti válogatott
munkáit. Benjamin Patterson, aki szintén a fluxus-csoport
alapító tagjai közé tartozik, kitart a fluxus
esztétikája mellett, de nagy, egyedi, kézi megmunkálású
darabokat készít. Joe Jones szintén kitart a fluxus
esztétikája mellett, de az új médiumokra alkalmazza
azt. Dick Higgins és Alison Knowles alapító tagok,
de újabb műveiknek már semmi közük a fluxus
esztétikájához. Al Hansen, Charlotte Moorman és
Carolee Schneemann Maciunas kortársai, akik most fluxus-kiállításokon
vesznek részt, de korábbi pályafutásuk nem
kapcsolódott a fluxushoz.
NEM JÓ MŰVÉSZETRE
VAN SZÜKSÉG
- KÉPZELT BETELJESÜLÉSRE -,
HANEM EGY ÚJ ÉLETFORMÁRA,
AMELY LEHETŐVÉ TESZI
HOGY AZ ÉLETÜNKET TEGYÜK TELJESSÉ.
AZ OLYAN ÉRZÉKENYSÉG,
AMELY NINCS ÖSSZHANGBAN
AZ ÉLETFORMÁVAL,
CSAK MENEKÜLÉS.
fordította
Koppány Márton
Lábjegyzetek
[1]
Flynt, Henry: Mutations of the Vanguard: Pre-Fluxus, During Fluxus,
Late Fluxus.
In: Ubi fluxus ibi motus 1990-1962. Mazzotta, Milano, 1991. 99-128.
[2] Gilbert és Lila Silverman műgyűjtők
megbízásából készítette el Jon
Hendricks a nevezetes Silverman-katalógusokat. - A ford.
[3] Maciunas egy korábbi tervétől,
hogy egy litván újságot állítson elő,
most eltekintek.
[4] Ezzel a megjegyzéssel nem a neoizmus
mellett kívánok állást foglalni.
[5] V. ö.: Satie: Rel_che (1924).
[6] A kifejezés valószínűleg
az én "concept art" terminusomból ered, de más
a jelentése.
[7] Flynt használta először
a concept art (fogalomművészet) kifejezést. A conceptual
art (fogalmi művészet) képviselői évekkel
később tűntek fel. Flynt ironikusan viszonyul a conceptualistákhoz
(is), az utóbbiak pedig legjobb tudomásom szerint úgy
tettek, mintha Flynt nem is létezett volna. - A ford.
[8] legújabb divatú (francia)
- a ford.
[9] Úgy tűnik, hogy Maciunas
1962-ben és Ben Vautier 1965-68-ban szintén művészetellenes
célzásokat vélt Cage-nél felfedezni.
[10] A Kulchur 3. számában
jelent meg először.
[11] A Kompozíció No. 10.,
1960-nal kapcsolatban lásd még a Nyman-féle
Brecht-interjú utalásait. - A ford.
[12] Az utóbbival kapcsolatban lásd
a Larry Miller-féle Maciunas-interjút. - A ford.
[13] Deontikus logika: a formális
logika és az etika határterülete: a kellés,
lehetőség stb. logikai relációit vizsgálja.
Disszociáció: a pszichiátria által használt
fogalom: egymással kapcsolatban álló lelki tevékenységek
különválása (pl. bizonyos személyiségbetegségekben).
A Flynt által többször is használt kifejezés
legvalószínűbb értelme: ellentmondások
szemlélete és szemléltetése a kellés,
lehetőség stb. fogalomkörében. - A ford.
[14] A circulus vitiosus (ördögi
kör) elvét. Forti a versenyek egy olyan osztályának
segítségével definiálta az általa javasolt
versenyt, amelybe az "eleve" belatartozott. A mai kor matematikai
logikusai (pl. Barwise) már nem feltétlenül emelnének
kifogást.
[15] Feltéve, hogy a hivatalos nézetet
megalapozó tétel-sor nem rekurzív.
[16] Lásd Flynt Fogalomművészet
c. esszéjét. - A ford.
[17] Egészen Christer Hennix hetvenes
évekbeli színrelépéséig. A magamé
mellett csak az ő munkásságát vagyok hajlandó
gondolatművészetnek tekinteni.
[18] "Veramusement" talán:
a való dologgal szórakoz(tat)ni (verity + amusement).
"Brend" esetleg: a költés-alkotás vége
(bred + end). Egy Flynt által kitalált neologizmus. Ahogy
Flynt egy más helyen fogalmaz, a brend az, "amit éppen
csinálni szeretsz". Vagyis mindenkinek más. - A ford.
[19] Az évdobozokkal kapcsolatban
lásd a Larry Miller-féle interjú szövegét.
- A ford.
[20] "Vitre" = ablaküveg (franciául);
"cc" = fejezetek, folytatás. - A ford.
[21] Az anyagaim oldalirányban lettek
kinyomtatva, hogy látszódjon: semmi közük a fluxushoz.
[22] A hír valószínűleg
igaz. Maciunas később is kitartóan folytatta büntetőhadjáratát
a renitensek ellen.
[23] A diagramokkal kapcsolatban lásd
pl. a Larry Miller-féle Maciunas-interjú szövegét.
- A ford.
[24] Fluxamusement; v. ö. az én
"veramusement"-emmel, lásd: ccV TRE no. 3. stb.
[25] 1966-os Vietnami zászlóját
nem a jövő művészetét megelőlegező
mintának, hanem politikai állásfoglalásnak
tekintem.