Galántai György: Szembenállás (1979)
A csavarozással rögzített bal talppal (munkás) és
az ásóval dolgozó jobb talppal (paraszt) szemben a gereblyefésűk
különböző magasságában elhelyezett talpak magát a népet,
mint hierarchikusan elrendeződő, mégis
egy rendszerbe tartozó szereplőket jelképezik.
Ahogyan Galántai lépés-szobrainak többsége esetében,
úgy a talpak itt is a kommunikációs törekvések lehetetlenségére,
illetve a haladás-helyben járás ellentmondására utalnak.
A szobor mobilitását biztosító kereket Galántai utólag applikálta
a bálázógép-alkatrészhez, ezzel a szobor által megjelenített,
látszólagosan egymással szembemenő csoportok külső
irányíthatóságát, egy rendszerhez való tartozását is kifejezve.
A szobor a hatalom működésének szimbólumaként utal
a hatalomhoz való közelség visszásságára,
a direkt szembenállás értelmetlenségére és arra, hogy
a rendszer minden szereplőjére ugyanaz a sors vár.
A mű 1979-ben, az Artpool alapításának évében készült,
mely egyben a Galántai György tevékenységét rögzítő
titkosszolgálati jelentések, az ún. Festő-dosszié vezetésének
kezdetét is jelentette. (Barkóczi Flóra)
lásd még: Barkóczi Flóra: Minden nap szép nap. Beszélgetés Galántai Györggyel a kapolcsi 51-es körzetben (artportal)
Galántai György: A második lépés, 1977 (lánghegesztett acéllemez)
készült a Csepel Vas és Fémművekben
„A második lépés” gumibélyegző változata,
Mail Art a 80-as évekből.
A trikolort idéző zászló változat 2019-ben a kapolcsi 51-es körzetbe készült.
piros-fehér /
erő-hűség
fehér-zöld /
hűség-remény