Sajtóközlemény
SZUBJEKTÍV ARTPOOL
az Artpool Művészetkutató Központ kiállításáról
Költészet és festészet címmel rendez nagyszabású kiállítás- és esemény-sorozatot Marseille városa 1993 február 12. és május 23. között Christian Poitevin, Marseille kulturális ügyekkel megbízott alpolgármesterének kezdeményezésére. Poitevin nem más, mint Julien Blaine aki a 60-as évek elejétől aktív és nemzetközileg jól ismert, vizuális, fónikus és akció-költészettel foglalkozó művész, folyóiratkiadó és fesztiválszervező. Legutóbb ő hozta létre a Marseille-i Nemzetközi Költészeti Központot (Centre International de Poésie Marseille), mely a számos múzeum, galéria, színház, könyvtár és művészeti egyesület mellett a mostani biennálé egyik fő szervezője és helyszíne. Minden egyes helyszín a saját esztétikai elképzelései szerint alakította programját (film- és videó-vetítések, felolvasások, kerekasztal-beszélgetések, stb.). A három hónap alatt mintegy harminc kiállításon több mint hatvan ”költő-képzőművész” mutatkozik be, akik számára a könyv lapja vagy a galéria fala művészi szempontból egy és ugyanaz.
A kiállítás nem a költészet/festészet vagy a költők/festők közötti kapcsolatokat próbálja meg számba venni. E felettébb komplex vállalkozás keretében a művészetnek egy olyan területét kívánják feltérképezni, mely a vizuális, vagy fónikus szövegből kiindulva megnyitja az invenció és a kísérletezés terét. Ezt a fajta művészi megközelítésmódot már az olasz futuristáknál fellelhetjük, akik közül a kiállításon Marinetti kapott helyet. A szervezők szándéka szerint a bemutatásra kerülő művészek listájának művészettörténeti szempontból a legkimerítőbbnek kell lennie, Apollinaire kalligrammáitól kezdve Raoul Haussmann dadaista versein vagy Kurt Schwitters Ursonate-ján át Ezra Pound vorticizmusáig.
A kiállítási koncepcióban kiemelt jelentőséget kapott a történeti előzmények legszélesebbkörű bemutatása, ezért a kiállított műveket a világ minden tájáról híres múzeumokból kölcsönözték. A művészek névsora hosszú, de köztük van Fernando Pessoa, William Burroughs, Arnaud Labelle-Rojoux, Sarenco, Joël Hubaut, Charles Dreyfus, François Dufrêne, Raymond Hains, Jiří Kolář, Gil Wolman, Jean-Luc Parant, Nanni Balestrini, Roland Sabatier, stb. (katalógus / bibliográfia)
[csoportképek készítése a résztvevőkről]
Ennek a programnak a keretében nyílik meg február 13-án az Artpool Művészetkutató Központ kiállítása Szubjektív Artpool címmel
(a kiállítás helyszíne az Ateliers d'Artistes de la Ville de Marseille).
Sarenco, Galántai György, Klaniczay Júlia, Charles Dreyfus, Julien Blaine
Az Artpool az 1980 és 1992 közötti időszakban keletkezett projektjeiből választott ki hetet erre a multimediális bemutatóra.
1980-ból való a Hommage a Vera Muhina cimű szimbolikus performansz, melyet Galántai György és Júlia annak idején a Hősök terén adtak elő.
Videón tekinthető meg az 1982-es World Art Post kiállítás anyaga, a világ 550 művészétől származó 750 művészbélyeg. Ezzel a kiállítással vált az Artpool nemzetközileg ismertté és elismertté.
Az ugyancsak 1982-ben megrendezett, Mindenki mindenkivel cimű akció esetében az eredeti pecsétlapokon kívül a korabeli teret és installációt is rekonstruálják. A megnyitó alkalmával és a kiállítás alatt a közönségnek is lehetősége nyílik a pecsétek használatára és az ekkor létrejött pecsétlapok is kiállításra kerülnek.
Öt szimultán működő diavetítő mutatja be azt a válogatást, mely az 1982 és 1988 között működő Budai Fénysugár Egyetem nemzetközi network projektjéből készült.
Egy másik “hálózat”-ból valók azoknak a 3 és 16 év közötti gyerekeknek a rajzai, akik 1992-ben az Audio-vizuális és elektronikus gyermek-együttlét résztvevői voltak a kapolcsi Újkapolcs Galériában szintén Galántai szervezésében.
1992 a Decentralizált Hálózati Világkongresszus éve volt. A budapesti kongresszust az Artpool rendezte meg augusztus 24. és 26. között. A telefax közvetítésével létrejött találkozásokat dokumentálja az eredeti faxok révén a kiállításnak ez a része.
Az Artpool legutóbbi nemzetközi projektje a Fluxus zászlók volt, melyre 18 országból 42 művész küldött eredeti munkákat és a teljes anyag látható Marseille-ben.
A Szubjektív Artpool kiállítás a kép és a szöveg viszonyának egy speciális területét, a kreatív információk szabad és korlátlan áramlásának lehetőségeit mutatja be. Többek között ennek a területnek aktív tagja, dokumentálója, inspirálója és kutatója az Artpool Művészetkutató Központ Budapesten.