Artpool40 – Aktív Archívumok, Művészeti Hálózatok
Az Artpool Művészetkutató Központ nemzetközi konferenciája
Budapest, 2020. február 20-21. Szépművészeti Múzeum, Schickedanz Terem
Koncepció
Az Artpool alapításának 40. évfordulója és az Artpoolt is magában foglaló Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézet (KEMKI) ezévre tervezett létrejötte alkalmából nemzetközi konferenciát szerveztünk. Az esemény célja, hogy feltérképezze az Artpool történetének és jelen művészetkutató munkájának kontextusait a művészarchívumokkal, a progresszív muzeológiával, és a hidegháború művészeti színtereinek és hálózatainak történetével foglalkozó nemzetközi, transznacionális kutatások körében. A konferencia így olyan kutatási területek összefüggéseire kérdez rá, amelyek az Artpool múltja és jövője szempontjából is meghatározóak, mint a kapcsolatművészet, a szamizdat, az underground művészet, a művészarchívumok és a progresszív muzeológia.
Az eszmecsere az Artpool „aktív archívum” koncepcióját használja kiindulópontként, és ennek nemzetközi párhuzamait valamint kortárs értelmezéseit és alkalmazásait igyekszik feltárni. Ahogy Galántai György 1979-ben megfogalmazta, az aktív archívum „nem csak gyűjti, ami tőle függetlenül keletkezik, hanem tevékenységével mintegy »előhívja« az archiválandó anyagot (...) projekt-kiírásokkal, kooperációval, cserével, a hálózat bővítésével és az információk hálózatban való áramoltatásával.” Az aktív archívum történelemszemlélete jövőorientált és dinamikus, ezért „nyitott műként, vagy aktivista művészeti tevékenységként is értelmezhető”. Az aktív archívum fő tevékenysége a művészetkutatás, amely nem egy-egy speciális médiummal vagy témával való foglalkozást jelent, hanem a művészet mindenkori helyét, célját, alapjait kutatja az aktuális társadalmi kontextussal összefüggésben és azon túl.
Ebben a szellemben, egy-egy archívumot bemutató leíró előadások helyett arra kértük a kutatókat, hogy olyan új / innovatív muzeológiai, kurátori, tudományos és művészeti módszertanokat mutassanak be, amelyekkel az archívumi munka a művészetkutatás és a jövőről alkotott víziók szolgálatába állítható.
A konferencia támogatója: COST Action „New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent” (NEP4DISSENT) generously supported by the Horizon 2020 Framework Programme of the European Union
Szervezők: Klaniczay Júlia, Kürti Emese, László Zsuzsa (Artpool Művészetkutató Központ), együttműködésben Bodor Judittal (Glasgow School of Art) és Hock Beátával (Universität Leipzig)
Artpool 40 konferencia 2020 – összes videó [lásd youtube-on]
Program
Konferencia füzet (pdf)
Február 20., csütörtök
09:30–10:00 Regisztráció
10:00–10:10 Köszöntő
10:10–13:30 / 1. szekció
Az archívum mint intézmény – az intézményesülés dilemmái és módszerei
Elnök: Sven Spieker
Kürti Emese: Az Artpool útja az undergroundtól a múzeumig
Zdenka Badovinac: Önhistorizálás – kelet-európai művészarchívumok
Jasna Jakšić – Tihana Puc: Művészhálózatok az intézményi és személyes archívumok kontextusában – a zágrábi Kortárs Művészeti Múzeum
11:30–12:00 Kávészünet
Sarah Haylett: Az archiválási késztetésen túl. A Tate művészarchívumai új megvilágításban
Lina Džuverović: Kollaboratív akciók, továbbélő kihagyások – a hetvenes évekbeli jugoszláv közösségek feminista újragondolása
Páldi Lívia: Aktív archívum – lassú intézmény (2017–2020)
13:30–14:30 Ebédszünet
14:30–17:30 / 2. szekció
Az öndokumentálás és archiválás művészeti stratégiái
Elnök: Klara Kemp-Welch
Sven Spieker: Öndokumentálás mint művészeti gyakorlat Kelet-Európában
Tomas Załuski: Az alternatív hivatalos? KwieKulik duó Tevékenység, Dokumentáció és Terjesztés Stúdiója mint államilag finanszírozott performatív archívum a létező szocializmus idején
Kaja Kraner: Antiarchívum és emlékezetpolitika Walid Raad művészetében
15:40–16:00 Kávészünet
Daniel Grúň: A történelem és az öntörténetiesítés ellentmondása. Stano Filko a hetvenes években
Cseh-Varga Katalin: Az (ön)reflexió művészete. Intellektuális utazás Galántai György elméjében
Karolina Majewska-Güde: Az archívum élete és utóélete. Ewa Partum és Valie Export archívumai
18:15–19:30 Artpool látogatás
Artpool Művészetkutató Központ
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 10. kapucsengő: 65, I. emelet
Február 21., péntek
09:00–09:30 Regisztráció
09:30–11:15 / 3. szekció
Hogyan építjük fel a múltból a jövőt – az önhistorizálás művészete
Elnök: Beáta Hock
Kristine Stiles: A jövő gyűjtése. Kristine Stiles archívuma a David M. Rubenstein Ritka Könyvek és Kéziratok Könyvtárában, a Duke Egyetemen. Módszerek, elméletek, ön- és más- historizálás, különös tekintettel a kelet-európai művészekre
Henar Rivière: A Fluxus és az archívum mint provokátor
Mela Dávila Freire: „Köztünk lévő építő kapcsolat”. Ulises Carrión: Other Books and So
David Crowley: A mindennapok archiválása a késő szocializmusban
11:15–11:45 Kávészünet
11:45–13:30 / 4. szekció
Az archívum mint művészeti médium / az archiválás médiumai
Elnök: David Crowley
Meghan Forbes: A művészeti magazin mint archívum. Underground kiadványkultúra a nyolcvanas években Kelet-Németországban
Elisabeth Zimmermann: Az Ö1 Kunstradio és a soha be nem fejezett online archívuma
Roddy Hunter – Judit Bodor: artpool.hu: felhasználói útmutató
Agustina Andreoletti: Árnyékkönyvtárak. A digitális archívumok létrehozásának és terjesztésének közösségi modellje
13:30–14:30 Ebédszünet
14:30–16:15 / 5. szekció
Kapcsolatművészet és hálózat-teóriák
Elnök: Roddy Hunter
John Held: Rejtett történetek kikötői. A mail art recepciója az amerikai intézményi archívumokban
Timár Katalin: A mail art elmélete. Rendszerek és megközelítések
Klara Kemp-Welch: Hálózatépítés a keleti blokkban. Kritikai reflexiók a művészettörténeti módszerre
Kerekasztal
16:15–16:45 Kávészünet
16:45–17:45 Záró kerekasztal
18:00 Érdeklődés esetén: csoportos látogatás az Artpool jövőbeli helyszínére (KEMKI – Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézet)
Előadók
Agustina Andreoletti
Curator and director at Gemeinde Köln and doctoral candidate at the University of Cologne–a.r.t.e.s. Graduate School for the Humanities Cologne
Zdenka Badovinac
Director of the Moderna Galerija in Ljubljana
Roddy Hunter and Judit Bodor
Judit Bodor is Lecturer in Curatorial Practice at The Glasgow School of Art.
Roddy Hunter is Director of Teaching, School of Art, Design & Architecture University of Huddersfield and Senior Fellow of the Higher Education Academy (SFHEA) and a Fellow of the Royal Society of Arts (FRSA)
David Crowley
Head of the School of Visual Culture, National College of Art and Design, Dublin
Katalin Cseh-Varga
Hertha Firnberg Fellow at the Academy of Fine Arts Vienna, and lecturer at the Department of Theatre, Film and Media Studies at the University of Vienna.
Mela Dávila Freire
Independent consultant and researcher collaborating with the Documenta Archive (Kassel), the Lafuente Archive (Santander), and Arts Libris (Barcelona)
Lina Džuverović
Lecturer in Arts Policy and Management at the Department of Film, Media and Cultural Studies, Birkbeck, University of London and independent curator and founding director of Electra, a London-based contemporary arts organization.
Meghan Forbes
Postdoctoral Fellow, Leonard A. Lauder Research Center for Modern Art, Metropolitan Museum of Art, New York
Daniel Grúň
Assistant Professor at the Department of Art Theory and History, Academy of Fine Arts and Design, Bratislava and researcher of the Július Koller Society.
Péter György
Professor at the Institute of Art Theory and Media Studies and Head of the Film, Media and Cultural Studies Doctoral Program at ELTE, Budapest
Sarah Haylett
Archives and Records Management Researcher of the research project “Reshaping the Collectible: When Artworks Live in the Museum,” at Tate, London
John Held, Jr.
Independent artist based in San Francisco, California
Jasna Jakšić and Tihana Puc
Jasna Jakšić is a curator at Museum of Contemporary Art, Zagreb
Tihana Puc is an independent researcher based in Zagreb
Klara Kemp-Welch
Senior Lecturer in 20th Century Modernism and Head of MA Program at the Courtauld Institute of Art, London.
Kaja Kraner
PhD in Humanist Sciences (AMEU-ISH, Ljubljana), member of the editorial board of ŠUM – Journal for Contemporary Art Criticism and Theory and an independent researcher based in Ljubljana
Emese Kürti
Art historian and researcher at Artpool Art Research Center, Budapest
Karolina Majewska-Güde
Assistant Professor at the Institute of History and Theory of Art, Faculty of Philosophy and Art History at Katholische Privat-Universität Linz
Lívia Páldi
Curator of Visual Arts, Project Arts Centre, Dublin
Henar Rivière
Postdoctoral research fellow Juan de la Cierva at UCLM (Cuenca) and a close collaborator of Archivo Lafuente (Santander).
Sven Spieker
Professor at the Department of Germanic, Slavic, and Semitic Studies, the Department of Art, the Department of Art and Art History, and the Comparative Literature Program at the University of California, Santa Barbara. Founding editor of ARTMargins Print and ARTMargins Online.
Kristine Stiles
France Family Professor of Art, Art History and Visual Studies at Duke University, Durham, North Carolina.
Katalin Timár
Senior curator at the Ludwig Museum Budapest.
Tomasz Załuski
Assistant Professor at the Department of Electronic Media in the Institute of Contemporary Culture at the University of Łódź and at the Department of Art History and Art Theory at the Wladyslaw Strzeminski Academy of Fine Arts in Łódź.
Elisabeth Zimmermann
Producer of the weekly radio art program Radiokunst – Kunstradio (http://kunstradio.at) on the cultural channel of ORF (Austrian National Radio).