AKENATON / DOC/K/S (F): - Ez az installációtól függ. Vannak olyanok, amelyek az elpusztítás gondolatát sugallják, mások a természetes halált, olyanok is vannak, amelyek arra késztetnek, hogy újra meg újra felállítsák őket, megint másoknak pedig szöveg, fotó, „forgatókönyv” vagy film segíthet abban, hogy tovább éljenek.
BAJI Miklós Zoltán / BMZ (H): - Szerencsés dolog, de egy jó leírás alapján minden reprodukálható, vagy más értelemmel töltve felépíthető.
Tiziana BARACCHI (I): - Nincs szükség rá: az installáció gyakran kifejezetten igényli az emberek, az időjárás, s az idő „vasfogát”.
Vittore BARONI (I): - Láttam néhányat múzeumokban, nagyon érdekesek voltak, de nem volt szabad hozzájuk nyúlni, ill. használni őket, pedig a művész valószínűleg nem így képzelte. Ha nem okoz környezeti veszteségeket, miért ne? Mindig utáltam a land-artot és Christo hatalmas csomagjait, mert annyira érzéketlenek a környezetünkkel szemben, ezeknél a „hagyományos” hirdetőtáblákat is jobban szeretem. A világ egyre inkább egy nagy tárgy-parkká válik, ezért jobban szeretem az ártalmatlan installációkat, pl. Ray Johnson MOTICOS-ait.
Lilian A. BELL (USA): - Ez nem érdekel, az installáció természetéből adódik az, hogy múlékony, mint egy elsuhanó pillantás. A változás - növekedés. Bizonyos részek megőrizhetőek, hogy egy későbbi projektben felhasználjuk őket, tovább kutatva a hasonló koncepciók terén. A múlékony, törékeny környezet értékelése olyan, mint a csokoládé íze: tetszésünk és élvezetünk dokumentációjával emlékezhetünk rá.
David BORAWSKI (USA): - Ha egy installáció nem marad az eredeti helyén, akkor nem az eredeti installáció többé. Én jobban kedvelem, ha alkalmam nyílik, egy mű újrainstallálására, újrakombinálva más művel, mely új értelmezési lehetőséget kínál.
Monty CANTSIN (CDN): - Számos új munkahelyet és bérleti díjat teremt.
Luisella CARRETTA (I): - Az installációt inkább efemer kreatív gesztusnak tartom, mint örök alkotásnak.
Patricia COLLINS (GB): - Én dokumentációt + katalógust / könyvet szeretek róluk tartani.
H. R. FRICKER (CH): - Gyakran az önpusztulást beletervezem. (Írás egy hóval fedett tájra.)
GALÁNTAI György (H): - Az installáció működőképessége függvényében megőrzi önmagát, vagyis - azáltal, hogy valakinek szellemi érdeke fűződik hozzá - megőrződik. ... a digitális kód által termelt képek formájában, még az elképzelhetetlen, távoli jövőben is lehívhatók és jelenlevők lesznek.
GELLÉR B. István (H): - Fotó, videó, felmérés, leírás együtt talán valamit megőrizhet. Az installáció a pillanat művészete.
Dobrica KAMPERELIC (SRB): - Nos, szerintem szükség van rá! Én azonban a kiállítás után általában lebontom az installációimat.
Sabrina LINDEMANN (NL): - Azt hiszem, a megőrzés nem igazán illik az installáció karakteréhez. Engem éppen az időbeli korlátok jelenléte vonz benne.
Jacalyn LOPEZ GARCIA (USA): - Szerintem a dokumentáció nagyon fontos.
Luca MITI (I): - Az installációkat nem szabad megőrizni, engedni kell, hogy természetes módon semmisüljenek meg.
Emilio MORANDI (I): - Ez komoly problémát jelent számomra - installációimat olykor a kiállítás helyén hagyom, a galéria gyűjteménye számára, máskor pedig lebontom és összecsomagolva őrzöm a stúdiómban.
Keiichi NAKAMURA (J): - Erre használhatunk videót, személyi számítógépet vagy fényképet.
Ronald SPERLING (BR): - Ez az installáció jellegétől függ. Az installáció megőrzésére különböző médiumok állnak rendelkezésünkre.
Rod SUMMERS (NL): - Néhány elemet és dokumentumot meg lehet őrizni (a művész újra fel is használhatja), de mindent összevéve, az installáció bemutatásának végével az alkotó elemeket szét kéne szórni.
Patricia TAVENNER (USA): - Nagyszerűnek és fontosnak tartom. Azonban számomra az installáció kísérlet és az installáció dokumentációja pedig nem az. Nagy különbség.
(13) Megállapítható-e, egy installáció értéke és milyen módon?
(14) Egy dokumentumban megőrzött installációra milyen szerzői jogok érvényesek?
(2) Mivel indokolod, hogy installációt készítesz és nem valami mást?
(3) Mit gondolsz a munká(i)dról?
(4) Milyen különbségeket látsz az általad ismert installációk és a saját munkád között?
(5) Mit gondolsz a hagyományos mű és az installáció viszonyáról?
(6) Mi határozza meg az installáció méreteit és anyagait?
(7) Tudnál-e mondani egy legkisebb és egy legnagyobb installációt?
(8) Van-e olyan tárgy vagy idea, amely nem installálható?
(9) Milyen szerepe van a környezetnek az installálásban?
(10) Látsz-e valamilyen okot, ami az installáció lehetőségeit korlátozza?
(11) Szívesen készítesz-e felkérésre vagy megrendelésre installációt?