Jiří Valoch: Közegbélyeg(zés)
Valoch, Jirí: Medium Stamp (ing), in: Art et Communication Marginale. Tampons d' artistes, Balland, Paris, 1974, pp. 46-47. (Ed. by: Hervé Fischer)
A brno-i J.H.Kocman munkásságának egy részét a kortárs művészeti tendenciaként megjelenő bélyegzőművészetnek szenteli. Stamp Activity címmel, több művésszel együttműködve összeállította a gumibélyegzővel készült munkák első gyűjteményét. Tevékenységének köszönhetően talán először próbálkozhatunk meg a művészbélyegző alapvető tipológiájának összeállításával.
A bélyegző és a bélyegzés nem csupán egyike a számos technikai eszköznek, hanem egy sui generis médium is. Ahogy a művészek egy része érdeklődést tanúsít a tömegkommunikációs eszközök, és ennek következtében a tágabb értelemben vett kommunikációs lehetőségek iránt a technikai eszközök széles skálájának segítségével, addig mások megpróbálnak a legalapvetőbb eszközökkel dolgozni, melyek lehetőségei ugyan korlátozottak, de a művészek nincsenek sem a piac szabta diktatúrához kötve, sem a különféle intézmények kívánalmaihoz, érdeklődéséhez, sem az ún. társadalmi elvárásokhoz. Érthető a bélyegző iránti érdeklődés: társadalmilag szigorúan meghatározott funkciója van, egyszerű alkotó technológia és gyakorlatilag magába foglalja az egyedi és eredeti munka létrehozásának lehetőségét, és jellegéből fakadóan az ismétlődést és a sokszorosítást is. Emellett a bélyegző ideális egyszerű vizuális és verbális munka megalkotásához is.
- A leggyakoribb a bélyegző más elemekkel kombinált használata: pl. rajzzal, írott szöveggel stb. A szokásos hivatalos vagy kereskedelmi bélyegzők már ismertek Kurt Schwitters „merz” rajzai óta elterjedt: groteszk vagy ironikus jelentésük pontosabban határozza meg értelmüket. Az „akusztikus rajzok” cseh alkotója, Milan Grygar nem-szemantikus hangegységeket készített egyes bélyegzett betűkből, melyek rajzzal kombinálva partitúrává állnak össze, ahol a bélyegző a hangegységet reprezentálja.
- Ráakadtunk egy elszigetelt rajzra is, amely mintaként szolgált egy bélyegzőhöz, így bélyegzővel sokszorosíthatóvá tették a rajzot. Ebben az esetben a bélyegző sokszorosító eszközként szolgál, amely megőrzi a szerző eredetijének jellegzetességét (pl. a berlini költő, Ludwig Gosewitz néhány rajza).
- Az előző célra készített önálló bélyegzők különféle kombinációiból keletkeznek sajátos „bélyegzett rajzok”, melyekben az elemek variációit használják fel. Így született a bélyegzővel készített művek legnagyobb kiadott ciklusa, a német költő, Diter Rot „mundumculum”-ja.
- Néhány művésznél a bélyegzés olyan alkotásokban is megjelenik, amelyeket másképp is ki lehetne nyomtatni. Ezekben az esetekben ez egyfajta átmenet a művész eredetije és a nyomat, a publikáció között. Ilyen bélyegzett szöveg lehet rövid vizuális vers (pl. Timm Ulrichs „chicago ciao” című konstellációjában) vagy konceptuális szöveg (Ken Friedman vagy Jirí Valoch néhány munkája) jellegét is öltheti.
- Sok művész a bélyegző megszokott funkciójából indul ki, de különféle módon megcseréli, egyedivé teszi azt. Pl. ilyen Daniel Spoerri mára klasszikussá vált „Vorsicht ! Kunstwerk !” bélyegzője, amely – nyilvánvalóan a bélyegzett figyelmeztetések analógiájára – kiszélesíti a tárgyak jellegzetes karakterét, amelyre bélyegezték, ugyanakkor a tárgyat a művész munkáinak kontextusába helyezi. A bélyegző intézményi funkcióját Joseph Beuys alakította át politikai és társadalomkritikai szövegeinek összefüggésében. Shwind néhány műalkotáshoz készített igazolásával a műfajok félig komoly, félig groteszk besorolásását hajtotta végre.
- Kifejezetten bélyegző jellegű konceptuális munkákat is találunk: egyszerű kijelentések (Jiří Valoch néhány sorozata), számsorozatok (Eric Andersen), és más típusú sorozatok (Attalai Gábor idő-munkáiban a dátum sorozatok). Ezekben a munkákban a legkülönbözőbb gumibélyegzők hagyományos vizuális formáit, bibliai időpontokat stb. használnak fel. A szerző érdeklődése az ötlet demonstrálása, és nem az alkotás esztétikai minősége felé fordul, mint az (5)-ös csoportba tartozó műveknél, amely határozottan ellentétben áll az (1)-(4)-es csoportba tartozó művekkel.
- A bélyegzők legsajátosabb csoportjába a metabélyegzők tartoznak, melyek vagy közvetlenül a bélyegző terminusához, vagy a bélyegzés folyamatához köthetők. Ide sorolható pl. Jiří Valoch bélyegzője „nichtstempel” felirattal, vagy Timm Ulrichs „ich drücke der Welt meinen Stempel auf” feliratú munkája. A bélyegzés aktusa J. H. Kocman „touch” feliratú bélyegzőjén tűnik fel. Az érintés vizuális felcserélése / átalakítása és a csók bemutatása mint bélyegző.
- A bélyegzőakció szövegek csak a speciális vizuális formájuknak köszönhetően alkotnak külön csoportot. Ezek spontán módon expresszív, gyakran többször megismételt nyomatok, és jellegüknél fogva közel állnak tipográfiai akciók szövegeihez vagy az expresszív írógép-versekhez. Ha a szövegek magára a bélyegzés aktusára reflektálnak, akkor szemantikai szempontból a (7)-es csoportba is tartozhatnak (pl. Tót Endre „I am glad that I can stamp” bélyegzője), de hagyományosan besorolhatók a vizuális költészet körébe is, mint Emmett Williams „Bezahlt” bélyegzője, vagy néhány japán vizuális költő munkája.
- Mivel viszonylag sok művész használ bélyegzőt művészeti tevékenységében, olyan művészek alkotásai is besorolhatók a bélyegzőmunkák közé, amelyek a gyakorlatban nem bélyegzővel készültek. Így a bélyegző átvitt értelemben bármilyen lenyomatot jelenthet, és a legjobban talán Attalai Gábor aláírása, melyet a szerző saját személyiségének „bélyegzőjeként” kezel, vagy az ő különböző testrészeivel készített lenyomatai (orr, köldök, pénisz stb.) képviselik. Végül ide tartoznak azok a pl. gépelt, nyomtatott szövegek is, melyek másképp készültek, de szemantikai szempontból közvetlenül a gumibélyegző használatára (pl. Beke László kiadatlan munkája, amely eredetileg a Stamp Activity-hez készült, és arra reflektál, hogy Magyarországon lehetetlen bélyegzőt készíttetni), vagy éppen a bélyegzés folyamatára utalnak.
Jiří Valoch, 1973
Fordította: Bial Pál