BEN VAUTIER (1935-2024)
07 június 2024
#recollection

Ben kiállításterve az 1982-es Artpool Art Tour úti naplójában

Ben Vautier – Galántai György – Artpool 
hatások, együttműködések 

1971–1973: ismerkedés, első kapcsolatfelvétel

Ben Vautier címét Galántai György Tót Endrétől kapta meg 1971-ben, így ettől kezdve Ben felkerült Galántai címlistájára és értesült az 1972-es és 1973-as boglári eseményekről is.

Ben Vautier 1973-ban részt vett Galántai György balatonboglári kápolnaműtermében a Beke László által szervezett Tükör / Mirror / Spiegel / Miroir kiállításon.

1973-ból származik az Artpoolban található legrégebbi Ben mű is, Ben qui se regarde (Ben, aki nézi magát)

 

1979-től: közvetlen kapcsolatteremtés

Galántai György az Artpool alapításakor, 1979-ben vette fel Bennel újra a kapcsolatot. Ő is értesült az Artpool alapításáról és eljutottak hozzá az Artpool képeslapok, felhívások és az első PoolWindow is.

 

1982: személyes látogatás, kiadványcsere

Ben Vautier, Galántai György és Klaniczay Júlia az Artpool 1982-es európai Art Tourja során találkoztak személyesen először.

A Galántai György és az Artpool számára meghatározó találkozásról és Ben nizzai házában tett látogatásról hosszas beszámoló olvasható az Artpool 1983 elején indított szamizdat művészeti folyóiratában, az AL (Artpool Letter) első számában.

Az AL / Aktuális Levél című “könyvmunka” elindításában az 1982-es Artpool Art Tour során szerzett élményeknek, tapasztalatoknak nagy szerepe volt, és amint a címoldal is mutatja, meghatározó volt a Ben Vautier-val való találkozás

Ben, Galántai és az Artpool kapcsolata és a köztük lévő kiadvány- és dokumentumcsere 1982-től kezdve a mail art és a fluxus networkon keresztül folyamatos volt.
Az Artpool fluxus dokumentációja nagyban bővült 1988-89-ben, amikor – Ben Vautier után 10 évvel – Galántai György is a DAAD vendégművésze volt és René Block (a DAAD Berlin Artist in Residence Program vizuális művészeti és zenei igazgatója, a fluxus nagy gyűjtője és támogatója) több különleges Ben Vautier kiadványt is ajándékozott az Artpoolnak.

(lásd a Fluxus 30 / A fluxus éve alkalmából készült bibliográfiát)

1993: Ben Vautier Budapesten

1992: a rendszerváltás utáni új fővárosi vezetésnek (Demszky Gábor és Marschall Miklós) köszönhetően lehetővé vált – a tíz éven keresztüli illegális működés után – a nyilvános Artpool Művészetkutató Központ megnyitása, ami szerencsésen egybeesett a Fluxus 30. évfordulójával. Így – az Artpool számára – adta magát a lehetőség egy magyar művészettörténeti/elméleti hiány pótlására: a fluxus művészet fogalmának a bevezetésére a magyar köztudatba és történetének, produktumainak a megismertetésére a művészet iránt nyitott közönséggel és egyúttal a fluxus legjelentősebb alkotóinak a meghívására az Artpoolba.

Így 1993 az Artpoolban a Fluxus éve lett, számos kiálítással, eseménnyel, köztük Ben Vautier előadásával és akciójával a Budapesti Őszi Fesztivál eseményeként.

(A fesztivál 1992-ben indult útjára – Máté Péter művészeti vezetésével – és tette lehetővé még abban az évben az Artpool Fluxus zászlók kiállítását, majd pedig Ben Vautier meghívását 1993-ban.)

Ben kiállítását és szereplését az Artpool szervezésében az 1993-as Budapesti Őszi Fesztiválon nagy előkészítő munka előzte meg. (A kommunikáció akkoriban elsősorban faxon és telefonon folyt.)
Az Artpool, vagyis Galántai György egy szabadtéri kiállítást és eseményt javasolt a Liszt Ferenc téren, valamint egy előadást a Francia Kulturális Intézetben (amely Ben budapesti tartózkodásának költségeihez is hozzájárult).
Ben, a tervezéshez, előzetesen megkapta a Liszt Ferenc tér részletes alaprajzát és számos fotót, köztük az 1992-es Fluxus zászlók kiállításról készülteket is.

A tér vizuális átalakítására Ben javaslata egyrészt egy 1991-es, a Centre George Pompidou-ban megvalósult, idézet-gyűjtemény projektjének (Forum des questions de Ben) magyar verziója volt (ezek, a különböző művészek által beküldött fontos idézetek a Liszt Ferenc tér tábláin voltak végül olvashatók), Ben saját frappáns, ironikus szövegei pedig – szintén magyar fordításban – a tér fái közé függesztett óriás transzparensekre, illetve padtámla-szövegekre kerültek (a "Ben tér" feliratai).

A tér közepére egy pódium került, amit Ben körbe feliratozott és amin később a "Ben tér" avató performansza is zajlott.

A Liszt Ferenc tér vizuális átalakítása, a feliratok tipográfiája, elrendezése és a tér átnevezése Ben térré Galántai György ötlete volt: a Liszt Ferenc teret jelölő táblákat – az akkor elterjedt utca-átnevezés mintájára – ideiglenesen kiegészítette a "Ben tér" táblákkal. (Ez a művészeti akció nem maradt észrevétlen, lett is belőle egy "kisebb" skandallum).

Ben programja Budapesten

A művészet határai (Identitás és modernitás) – előadás
1993. szeptember 24, Francia Intézet

Ben Vautier budapesti vendégszereplése a Francia Intézetben tartott másfél órás előadásával kezdődött. Az ehhez szükséges kellékeket (Petőfi Sándor póló, konyhai eszközök, gyerekjátékok) Klaniczay Júlia segítségével szerezte be.

The Limits of Art / A művészet határai Ben Vautier előadása, Francia Intézet, Budapest, 1993.09.24. (magyar felirattal)

"BEN TÉR"

A teret a fák közé kifeszített transzparenseken, a padok támláján, és különböző táblákon magyarul olvasható szövegek határozták meg.
Ezek részben Ben saját szövegei, részben pedig egy, a párizsi Pompidou Központban bemutatott kiállításához (Forum des questions de Ben) összegyűjtött olyan idézetek voltak, melyeket Ben művész barátai igencsak aktuálisnak tartottak.

A "BEN TÉR" ünnepélyes megnyitása, majd
Ben Vautier eventje
1993. szeptember 25., Liszt Ferenc tér (az Artpool előtt)

 

A kiállítás fő darabja Ben pódiuma, eredeti feliratokkal, itt zajlott Ben Vautier eventje.
Ben a teret “Tout, rien et n’importe quoi” (Minden, semmi és bármi) című spontán akciójával avatta fel.

Az esemény asszisztensei Klaniczay Júlia és Tóth Gábor voltak. További résztvevők: Jonas Mekas, Antal Juszuf, Jugoszláv Tudósok és a közönség.

 

VIDEÓDOKUMENTUMOK

Ben megérkezik a budapesti repülőtérre, beszélgetés az Artpoolban, a Ben pódium feliratozása, a Ben tér felavatása, spontán akciók a pódiumon, Jonas Mekas, Antal Juszuf, Tóth Gábor és a közönség (videó: Galántai György)

Ben Vautier "Minden, semmi és bármi" című akciójának folytatása: a Jugoszláv Tudósok, Jonas Mekas és a közönség, Ben táncol, fluxus akció az Artpool erkélyéről

Válogatás Ben Vautier írásaiból

Az Artpool Ben budapesti látogatása alkalmából magyarra fordított és megjelentetett egy 36 oldalas válogatást Ben szövegeiből, az Artpool füzetek sorozatban.

A kiadvány online is elérhető