(1) Mióta készítesz installációt?
1972 óta.
(2) Mivel indokolod, hogy installációt készítesz, és nem valami mást?
Szeretek részeket összerakni, tárgyak, helyszínek és nézők között dialógust teremteni.
(3) Mit gondolsz a munká(i)dról?
Az installáció egy talányos állapot, amelyben különböző átalakulások történnek. Különös anekdotákból áll, egy álomszerűen megrendezett világban, ahol magunk sem tudjuk, hogy az esemény megtörtént-e már, vagy csak most kezdődik. Ebben a különös világban a tárgyaim megszabadulhatnak a korábbi jelentéseiktől, de lehet, hogy mégis függenek az előző valóságuktól? Vajon helyükre állítva tudnak-e új erőket, jelentéseket sugározni? Újra összeállítom őket, hogy legyen idő egy esetleges találkozásra, melyben a választás, fúzió, az evolúció találkozásával az installáció kifejleszti a maga vizuális rezonanciáját. Ez egy kérdéses dokumentum, mely több kérdést vet föl, mint amennyit megválaszol.
(4) Milyen különbségeket látsz az általad ismert installációk és a saját munkád között?
Ez nehéz kérdés. Az enyémek meglehetősen strukturáltak, következésképpen különös részvételre késztetnek: a közönség gyakran „kölcsönvesz” részeket az installációimból, melyeket néhány nap múlva visszatesznek. Néha elvisznek (és nem hoznak vissza) részeket, pl. fénymásolt papírokat, amelyek úgy tűnnek, mintha azért lennének ott, hogy elvigyék őket, mint valami információs szórólapokat. Ilyen esetekben sokszor kétségbeesetten telefonálnak a galéria-igazgatók, akik azt hiszik, hogy ezzel a „művészet” szentsége lett meggyalázva. Bár ezt gyakran nem így tervezem, mégis örömmel tölt el, ha ilyen történik, látva, hogy néhányan szabadabban állnak hozzá a struktúrához, és át akarják azt alakítani, ez az egésznek a lényege! Néhányan titokban rendezik át a tárgyaimat, amikor senki sem látja.
(5) Mit gondolsz a hagyományos mű és az installáció viszonyáról?
Mások, de egyenjogúak! Alkalmanként az installáló művész egy kisebb „tradicionális” munkán dolgozik, ami egy későbbi instalációjának lehet a prototípusa.
(6) Mi határozza meg egy installáció méreteit és anyagait?
A méret és az anyag a koncepciótól függ.
(7) Tudnál-e mondani egy legkisebb és egy legnagyobb installációt?
A legnagyobb: Enter The Electronic River (Lépj be az elektromos folyóba). A fizikai méretét és a résztvevők számát tekintve egyaránt. A legkisebb: Under The Table / Under The Bridge (Az asztal alatt / A híd alatt). Hordozható, háromdimenziós, sztereó dianéző - tenyérben elfér.
(8) Van-e olyan tárgy vagy idea, amely nem installálható?
Bármi installálható. Ez az installáció varázsa.
(9) Milyen szerepe van a környezetnek az installálásban?
A környezet a hatását a tárgyakra, a művészre és a nézőkre egyaránt kifejti.
(10) Látsz-e valamilyen okot, ami az installáció lehetőségeit korlátozza?
Esetleg a pénz, és a hatóságok vagy a nézők ellenállása, de ezek megoldhatóak - az installáció olyan, mint egy kaméleon, kicsit átalakítható és más „színekben” bemutatható máshol, ahol nincs ellenállás.
(11) Szívesen készítesz-e felkérésre vagy megrendelésre installációt?
Nem. Az ötletnek is saját élettel kell rendelkeznie, amely a projektet átveszi, és spontánná válik. A projekt eredeti koncepciójának élettel kell megtelnie.
(12) Mi a véleményed az installáció megőrzéséről?
Ez nem érdekel, az installáció természetéből adódik az, hogy múlékony, mint egy elsuhanó pillantás. A változás - növekedés. Bizonyos részek megőrizhetőek, hogy egy későbbi projektben felhasználjuk őket, tovább kutatva a hasonló koncepciók terén. A múlékony, törékeny környezet értékelése olyan, mint a csokoládé íze: tetszésünk és élvezetünk dokumentációjával emlékezhetünk rá.
(13) Megállapítható-e egy installáció értéke, és milyen módon?
Engem nem érdekelnek az anyagi értékek, csak az esztétikaiak, melyek megbecsülhetőek a művész elégedettségéből, a közönség reakciójából, és a dokumentációból. Ha valaki megvásárolna egy installációt, és egy gyűjteménybe tenné, akkor számomra az elveszítené a vitalitását. Ugyanakkor természetesen jó lenne, ha az installáló művészek kaphatnának valami bevételt a munkáikból, így esetleg a kreatív munkának szabhatnánk értéket (és nem a műnek), ahogyan az orvosokat is fizetjük a tanácsaikért.
(14) Egy dokumentumban megőrzött installációra milyen szerzői jogok érvényesek?
Bár egy dokumentált installációra vonatkozhat szerzői jog, mindenkinek nehezére esne egy bizonyos installációt fotó alapján újra elkészíteni, és ennek mi értelme is lenne?! Ugyanakkor a dokumentáció kijelenti, hogy a művész/művészek ezeknek a bizonyos gondolatoknak a kitalálói, ami esetleg hasznos lehet.